T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: TONY efter 02. November 2010 kl: 22:50:32
-
2E-motoren i guld4eren har en lille finte som man skal huske at indøve, især når bilen bare lige skal bruges til nogle små hurtige ture.
Når man har været ude at køre i den, skal man for alt i verden huske at lade bilen gå i tomgang i ca 10-15 sek. inden man slukker den.
Glemmes det, er straffen at der går 3-3½ time inden bilen kan starte igen, der bliver simpelthen lukket af for bensintilførslen,
så man må pænt vente, hvilket er lidt træls når man bare lige hurtigt skulle hente lidt til aftensmaden.
Ledningsnettet til motoren er med startspærre, som jeg ikke ved hvordan virker, og der er en del klippede ledninger
og der er et par følere og en tomgangsregulator/motor som endnu ikke er monteret.
Det forhindrer den dog ikke i at køre rigtig godt når man lige får føling med hvordan den skal køres,
for selvfølgelig kan det mærkes at setuppet ikke er helt færdiglavet.
Er der nogle som har en idé til hvad det er der sker i ledningsnettet, når den blokerer for at starte igen, eller nærmere hvad der er skyld i det.
Det vil være skønt at få fjernet finten, inden jeg skal til at lave setuppet færdigt, hvilket jo vil medføre mange start/stop af motoren,
og det vil være noget træls at få slukket motoren lidt for hurtigt.... :?
Alle forslag og ideer modtages med glæde, selv har jeg ingen anelse om det overhovedet.
Tony. (iøvrigt er det mit første "rigtige" startindlæg i bensin fora) :wink:
-
laver den korte start forsøg (kører et sekund eller to) og går så ud eller kan du bare tørne batteriet tomt?
-
laver den korte start forsøg (kører et sekund eller to) og går så ud eller kan du bare tørne batteriet tomt?
Niks, der sker absolut intet.
Er man meget hurtig til at komme i tanke om det, kan man få liv i den ved at give en smule gas og køre længe med starteren.
Jeg har ikke lyst (eller tid) til at finde ud af præcis hvor længe der går inden den blokerer for at starte....
Tony
-
så lyder det som en stel fejl til starteren hvis den end ikke vil tørne
-
så lyder det som en stel fejl til starteren hvis den end ikke vil tørne
jo jo.... starteren kører fint, men der sker intet i motoren....
-
Hej Tony , det du gerne vil vide , er hvad fortæller styreboxen at den skal åbne for benzintilførelsen .
hilsen poul
-
så lyder det umiddelbart som et benzin problem.
hvis det var start spæreren ville den starte også gå ud efter et sekund.
kan det skyldes bobler i benzinen - nok ikke sandsynligt på denne årstid og efter korte turer.
kan den holde benzintrykket i dysebroen efter stop? det skulle den gerne ellers kan det være den blokerer benzin pumpen pga risiko for brandfare. Men det er long shots - lidt svært at langdistance fejldiagnostisering :-)
-
En mulighed er at udlæse blink koder.
Ellers er her et link til fejlsøgningsskema for digifant (MV):
http://shoebox-electronix.com/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/VW_Digifant_Manual.pdf
og lidt info om digifant: http://fuelie.tripod.com/tuneup.htm
-
Hej Tony , det du gerne vil vide , er hvad fortæller styreboxen at den skal åbne for benzintilførelsen .
hilsen poul
..for eksempel, ja. Du kender jo problemet. :wink:
Et par forslag lyder på manglende signal fra tomgangsregulator-dimsen, eller det manglende stik på siden af strømfordeleren....men ?????
@ wilson, det er ihvertfald en trøst at jeg kan udelukke startspærren.
Det med trykket i broen ved jeg ikke endnu. Når der sættes tænding på, kører bensinpumpen fint nok.
Tak for links, alt bliver gennemlæst for jeg leder i blinde....
Tony
-
Flå den ud og læg en JX i - der er der aldrig mystiske styreboksproblemer?
Spøg til side, kan du noget sted låne en styreboks at teste med om det er den eksisternde s-boks som har en fel?
-
Flå den ud og læg en JX i - der er der aldrig mystiske styreboksproblemer?
Spøg til side, kan du noget sted låne en styreboks at teste med om det er den eksisternde s-boks som har en fel?
En JX, AEF, 1Y eller AAZ er altid en let udvej, men 2E passer rigtig godt til bilen, så alle muligheder skal prøves for at få problemerne af vejen.
Ja, jeg kan godt låne en anden boks, men jeg vil have så mange ting som muligt monteret færdig på motoren og indsugningssiden,
inden jeg prøver en anden boks. Jeg skal jo huske på at hver eneste lille fejlsøgning kan tage 3½ time.... :?
Kan det iøvrigt passe at der er omdr./tændingsbegrænser på sådan en 2E.... :roll:
Tony
-
Kan det iøvrigt passe at der er omdr./tændingsbegrænser på sådan en 2E.... :roll:
Tony
Ja det er der og du kan godt få flyttet den hvis du synes den træder ind for tidligt... 8) :lol:
-
Hej Tony , det du gerne vil vide , er hvad fortæller styreboxen at den skal åbne for benzintilførelsen .
hilsen poul
Poul, har den altid haft denne finurlighed eller er det kommet sidenhen efter motoren blev lagt i?
Tony, kan man hive dysebroen af, når den ikke gider, for at se om den faktisk giver benzin, eller måske lidt lettere, klikker dyserne ved startforsøg. Har du stået med hele hovedet i motorrummet mens en hjælper forsøger at starte?
Hinze
-
På sene 1,8 skal styreboksens pin fra startspærren belægges med 12 V - siger Hinze. Både Allan og jeg kører uden, men alt det kan du se på det diagram, vi snakkede om.
-
Måske det kunne være rart med en reservemotor... Skal jeg se hvad jeg har på hylden??? Har desværre nok ikke noget med startspærre :wink:
-
kan det ikke være den der fuel cut off funktion??
-
Ja den har altid gjort sådan , den får ingen benzin , før den et eller anden ting / føler siger at den er kold nok , så starter den bare som ingentig er hændt , nogen gange har jeg snyt den med en snaps ned ved det ene tændrør .
hilsen poul
-
Jeg er ved at studere lidt om cut off funktion, temperaturfølere, lutmængdemålere os osv, og når jeg graver lidt i hukommelsen,
vender der da også lidt minder tilbage fra et 6 mdr ophold på teknisk skole i Viborg (motorlære) men minderne er godt begravet.
I weekenden bliver der plads i garagen og så skal der skrues bensinmotor for første gang i laaang tid.
Med diverse diagrammer og ikke mindst min "bibel" er der da en chance for at det kan lykkes.
Tak for alle indlæg, ideer og er der flere så kom endelig med dem.
Tony