T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: buddha_uffe efter 03. November 2010 kl: 20:17:54
-
Er der nogen af jer der har oplevet eller set dette..?
-
Solgte engang en gl toyota kompresser SC12 til en der monterede den på en citroen bx19
Mellemaksler og masser af gearing, den blev vældig frisk :-)
Men hvorfor bruge energi fra krumtappen når man nu har overskud i udstødningen?
-
Jamen det er ikke så meget andet end ren tankespind... For måske og lave noget lidt anderledes... Og slippe for en rødglødende turbo i motorrummet og bedre fyldning/flow i cylindre/topstykke....
-
er der ikke både kompressor og turbo på de nye vw tsi'er (godt nok benzin)
Hinze
-
Jo det er der.... ;-)
-
Turbo på Diesel er absolut ukritisk, den på min Audi har nu snart fyldt 500.ooo km, de sidste 40.ooo med 1Bar ladetryk på en 1,9l først AAZ og nu mTDI
der findes nogen, der har sat kompressor og turbo på, men de er ude efter mere end 200HK, bare søg på nettet..
-
For ca. 45-50 år siden, Jeg var ikke ret gammel, lavede, jeg tror en amerikaner, kompressorer til små "bobler" jeg tror ydelsen kunne hæves med 5-6 HK. (stort, der var kun 30 HK.)
Noget med at sætte en remskive mere på til at trække kopressoren
Kunne man forestille sig, at man kunne få plads til en fladremsskive, og så finde en kompressor, som kan anbringes i venstre side i stedet for turboen ?
Det vil nok blive nødvendigt med en del smedearbejde for at lave et ophæng ! Sådan en skal jo også smøres ! Interessant tanke,
Mvh. KH.
-
seriøst. den lorte diesel motor kan ikk engang holde som den er std... get over it :0)
-
seriøst. den lorte diesel motor kan ikk engang holde som den er std... get over it :0)
Men der er jo noget idé i at erstatte turbo med en kompressor med kold luft ladning. Det er jo især varmen, som driller JX motoren. Eller hva?? Så så længe vi ikke taler effektforøgelse men derimod motoroptimering, så er kompressoren vel en ok ting???
-
måske en G60 lader og IC, interessant tanke
-
G-laderen er absolut en af de mest sofistikerede kompressorer der findes og dens ydelse ift forbrug er rigtig god, men..... Den er meget følsom hvis den ikke bliver serviceret rettidigt (hver 60.000 ved std remhjul) plus den bliver smurt med motorolien og ved ikke hvordan den vil have det med sodpartikler osv i olien fra en diesel.
Man kunne prøve med en sc12 fra en 2 liters toyota, eller en eaton fra eksempelvis mercedes. Der er magnet kobling i enden så kan man køre sugemotor ved delbelastning og cruise. Med en kontakt ved fuldgas kobler komressoren ind, trykket stiger, LDA'en øger mængden og vupti så har man en fartbøde :-P
Alternativt kunne man montere en centrifugal kompressor a'la albrix, rotrex eller vortech. Det er kort forklaret en remtrukken turbo.
-
er der ikke både kompressor og turbo på de nye vw tsi'er (godt nok benzin)
Hinze
Det er kun 1,4 160 hk TSI der har både turbo og kompressor. Resten af TSI’erne har kun turbo.
-
Men der er jo noget idé i at erstatte turbo med en kompressor med kold luft ladning. Det er jo især varmen, som driller JX motoren. Eller hva?? Så så længe vi ikke taler effektforøgelse men derimod motoroptimering, så er kompressoren vel en ok ting???
Kold og kold, det er nok relativt :wink:
Jeg er kompressor tilhænger, det ved I allerede og specielt tilhænger når der sidder en turbo efter den :twisted:
-
G-laderen er absolut "no go", har kørt g60 før... :-(
Men derimod Rotrex har jeg rigtig gode erfaringer med.... Hmmm .... :-)
-
seriøst. den lorte diesel motor kan ikk engang holde som den er std... get over it :0)
Men der er jo noget idé i at erstatte turbo med en kompressor med kold luft ladning. Det er jo især varmen, som driller JX motoren. Eller hva?? Så så længe vi ikke taler effektforøgelse men derimod motoroptimering, så er kompressoren vel en ok ting???
Lige præcis mine tanker Mølle.....
-
seriøst. den lorte diesel motor kan ikk engang holde som den er std... get over it :0)
Men der er jo noget idé i at erstatte turbo med en kompressor med kold luft ladning. Det er jo især varmen, som driller JX motoren. Eller hva?? Så så længe vi ikke taler effektforøgelse men derimod motoroptimering, så er kompressoren vel en ok ting???
Lige præcis mine tanker Mølle.....
Nå, hvad er så forskel mellem Turbo og Kompressor? Luft som presses sammen bliver altid varm. Så prøv først engang med olie- og intercooler, så klarer en JX sku 90HK og holder til det!
Der er jo en grund til, at der ikke findes diesel med kompressor: det er absolut ueffektiv.
-
En Rotrex kompressor findes med eget internt olie-kredsløb, så man må da gå ud fra at man kan sænke motorolie-temperaturen hvis det ikke skal igennem en rødglødende turbo.....
-
En Rotrex kompressor findes med eget internt olie-kredsløb, så man må da gå ud fra at man kan sænke motorolie-temperaturen hvis det ikke skal igennem en rødglødende turbo.....
Det er mere undersmøringen af stemplerne, der sørger for varmen. Hvis det er Turboen, det skal køles ned, så findes der nogen med vandkølet lejehus.
Resultatet af sådan en kompressor-konvertering, står ikke i noget forhold til indsatsen, som realisering kræver.
-
Vil nu stadig holde på at det godt kan blive et spændende projekt. F.eks en toyota SC kompressor med magnetkobling, en kontakt på speederen = kør den som sugemotor ved let fod og vupti - øjeblikkeligt 0,9 bar ved aktivering af kontakt og LDA dåsen gi´r mere diesel....
-
Hvis det er Turboen, det skal køles ned, så findes der nogen med vandkølet lejehus.
Det er vist allermest tænkt for at køle turboen kontrolleret ned efter drift, men giver selfølgelig også køling under drift.