T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: kh efter 05. November 2010 kl: 19:12:44
-
Ida var inde på servicestationen og tanke Passaten, og hun havde tidligere på dagen spurgt, om hun så skulle købe det kølervæske, vi manglede ?
Jeg svarede ja, endelig, men det skal være det røde til VW-erne !
Det bad hun om, og fik at vide, at det havde de ikke, og at det i øvrigt også var ligegyldigt hvad man brugte !
Jeg spurgte, om det var konfirmanden, men det var det ikke, men en lidt ældre person !
Man græmmes !
Mvh. KH.
-
Alder er desværre ikke nødvendigvis lig med viden....
Dog skal det siges at der idag findes kølervæsker(lilla) der er fuldt blandbare på værs af den gamle blå og den nyere røde.
-
Hvad så med den gule?? :D
-
Og det der er grønt..?
Daniel
-
jeg har altid brugt den blå der er gokendt til alminiom i flere forskellige biler uden proplemer
hilsen villy (carlo11) :D
-
ok dumt at blande farver ind i det...
Kølervæske består for størstedelen og normalvis af ethylenglykol. Der findes så forskellige typer af denne.
Den gamle (G11) grønne / gule / blå bruges normalt til støbejernsmotorer.
Den nyere (G12) oftest rød er silikatfri og må under ingen omstændigheder blandes med den ældre da de vil indgå i en kemisk proces og danne tykt brunt geleagtigt slam i væsken og dermed vil der være risiko for propper i kølesystemet.
Den nyeste (G12+ / G12++ / G30) oftest lilla er også silikatfri, men kan modsat G12 blandes med G11 uden at lave brunt slam i kølesystemet.
men igen det er IKKE farven der er afgørende men det der står på etiketten! :wink: