T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: woodboxx efter 15. November 2010 kl: 17:45:59
-
Da jeg bruger min bil til erhverv.. (mesterbil)... vil jeg lige høre om det er realistisk at skifte fra Diesel til r4 på 1 weekend.
forudsat at man har alle stumper selvfølgelig.
Og har en kammerat som er et geni til strømmen.
-
Alt er muligt, men det afhænger meget af, hvilket ambitionsniveau du ønsker. Hvis du vil have et gangbart resultat, så tror jeg du skal afsætte mere tid. Der er en masse customarbejde, hvor du selv skal udtænke løsningerne. Det tager ingen tid at klaske selve motoren i, men tilpasningen, så det ser ordentligt ud og fungerer optimalt, det koster tid. For mig har tidsrøverne været ledningsnettet (sørg for at være topbevæbnet med diagrammer - farvekoderne skifter fra år til år), udstødning (der skal svejses et customforrør og laves plads til lambdasonde (køb evt en møtrik M18x1,5)), luftfilter (K&N eller lignende vræler frygteligt og sorterer kun de allerstørste cykelstel fra), etablering af benz.-pumpe og -filter, speedertræk (der skal laves en holdbar splejsning, da det originale kabel ikke er langt nok og endelig skal der laves en løsning, så indsugningshatten kan være der uden at klaske på motorbrønden. Du er velkommen til at studere mine billeder i tråden "I håb om tilgivelse" og både Baatrup, A.Jespersen og JJ har også skudt nogle fine billeder i diverse tråde. Er der noget, du er i tvivl om, så fyr løs - vi deler gerne.
-
Mange tak for svar. Jeg tror sgu jeg prøver at forberede mig godt. Jeg har set at man kan købe en færdig manifold i tyskland som passer mellem motor og TD udstødningen. Nuget af det kan laves løbende. Selv om man kører lidt i bilen.
Kommer du ikke fra Viborg området?
Jeg synes at du virker bekendt.
Jeg har været med i VW Freaks Viborg da det eksisterede. Måske derfra?
-
har du et link til den manifold?
tror der er flere som kunne værre intr. i sådan en :)
-
Jeg ville måske overveje JX-udstødning to gange. jeg startede med den på min bil, og den larmer alt for meget. Måske er det OK, hvis du sætter katalysator på. Ellers er KY-udstødning fin - den tager larmen.
Jo, jeg er fra Viborgegnen. Har tidligere undervist på EUC-Midt - det nuværende Autoteknisk Center Danmark. Måske derfra? Har aldrig været med i VW freaks, men er afgjort en freak ;-)
-
har du et link til den manifold?
tror der er flere som kunne værre intr. i sådan en :)
http://2e-im.vw-bus.net/?cat=7
-
ja ja.. der var den.
-
Nu kører jeg jo sika... så larmen er ligesom adskilt lidt fra kabinen på en anden måde. Her er det dækstøj som er problemet. Hvad kan man gøre ved det, ud over at klistre skærmene ind i tagpap ;O)
-
Men det er jo til en 2E - altså en 2,0 med 115 hk. Er det sådan en, du er ved at lægge i? 1,8'erne med 90 hk har en anden manifold med kun en port
-
Jooo... overvejer. Hvad er det du kører med.. en ABS? Hvad har den af HK.. Det er jo livligt i en TD med 84.
Jeg har ikke erhvervet mig en motor endnu. Men kan se at du er meget tilfreds med ydelsen på din.
-
LOVLIGT... ikke livligt .. ha ha
-
hvad med en PN motor.. hvad har den af hk?? det er en 1.6
-
her er lidt motorkoder at kikke efter (http://www.doppel-wobber.de/wbb2/jgs_portal.php?id=119)
-
Verden er fuld af AAM-maskiner og med 75 hk er der ingen afgift-issues i en TD med oprindeligt 70 hk. Så vidt jeg kan se er der kun meget små "hardware-mæssige" forskelle mellem den og ABS, og 1,8 er afgjort at foretrække frem for 1,6. Husk "there's no substitute for volume" (sagde manden, der hele vejen igennem var fristet af at lægge en 2E i, men holdt sig på lovens smalle sti...
-
mig bekendt kan man kun se forskellen på nummeret på styreboksen og på labelen der sidder på t-remsdækslet ;) ;) ;) abs kontra aam
nogen der ved om der er andre synlige forskelle?
-
mig bekendt kan man kun se forskellen på nummeret på styreboksen og på labelen der sidder på t-remsdækslet ;) ;) ;) abs kontra aam
nogen der ved om der er andre synlige forskelle?
er det ikke banket/præget i blokken :shock: ellers skal vi da fundet nogel tandremsdæksler...... :P synes iøvrigt de er yderst identiske når man bare står og glor på dem.
Hinze
-
Hardwareforskelle er:
Knast (AAM 202 grader/ABS 222 grader)
Stempler (AAM kompression 9:1/ABS 10:1)
Styrebox
Men faktisk er jeg overbevist om, at AAM i virkeligheden er det optimale valg. Vi har med vores store kasser ikke brug for hidsig topydelse - vi har brug for sejt moment og liniær kraftudvikling. Jeg ville aldrig selv tøve et sek. med at lægge en AAM i - i daglig kørsel tror jeg at forskellen til ABS/ADZ er 0
-
Hardwareforskelle er:
Knast (AAM 202 grader/ABS 222 grader)
Stempler (AAM kompression 9:1/ABS 10:1)
Styrebox
Men faktisk er jeg overbevist om, at AAM i virkeligheden er det optimale valg. Vi har med vores store kasser ikke brug for hidsig topydelse - vi har brug for sejt moment og liniær kraftudvikling. Jeg ville aldrig selv tøve et sek. med at lægge en AAM i - i daglig kørsel tror jeg at forskellen til ABS/ADZ er 0
AAM kan vel køre på 92 oktan, men tror du man ser forskel på benzin forbruget på AAM vs ABS?
-
Jeps - enig, Hinze. AAM=92/ABS(og ADZ)=95. Forbrugsmæssigt tror jeg, at forskellen er rent teoretisk. I princippet bør hårdtkomprimerede motorer have en bedre udnyttelsesgrad, men i praktisk liv er der så mange andre faktorer, der spiller en langt større rolle - bl.a. motorvedligeholdelse og justering, kørestil, kørselsmønster, dækvalg osv. osv.
-
hvad med en PN motor.. hvad har den af hk?? det er en 1.6
Kan vi ikke lige vende tilbage til denne
Jeg kender til de gode gamle principper om kubik og bla bla, men sammenligner vi med en D eller enda en TD, må en PN da virke mere frisk i kødet.
Jeg har kigget noget sultent efter en sådan, men jeg MENER den er med karburator, og så tror jeg altså ikke at man får den over 8km/l. Jeg har kigget lidt rundt for at finde en 1,6i der passer i en T3, men det er lidt tricky da der er syyygt mange forskellige og det er indtil videre ikke lykkedes mig at finde en pålidelig liste over samtlige 827motorblokke. (den på wikipedia dur allefalds ikke)
Det er ellers besnærende med en karburator med skruer og lowtech, men har jeg ikke ret i at den bliver kostbar i brændstof?
-
2 dowwelte Weber å og afsted.... er du grøn øko flipper så køb en smart. så kan du nyde diesel bank og køre 30kml samtidig med at den kun koster 740 helårlig GRØN afgift. Weber power rocks
-
hvad med en PN motor.. hvad har den af hk?? det er en 1.6
Kan vi ikke lige vende tilbage til denne
Jeg kender til de gode gamle principper om kubik og bla bla, men sammenligner vi med en D eller enda en TD, må en PN da virke mere frisk i kødet.
Jeg har kigget noget sultent efter en sådan, men jeg MENER den er med karburator, og så tror jeg altså ikke at man får den over 8km/l. Jeg har kigget lidt rundt for at finde en 1,6i der passer i en T3, men det er lidt tricky da der er syyygt mange forskellige og det er indtil videre ikke lykkedes mig at finde en pålidelig liste over samtlige 827motorblokke. (den på wikipedia dur allefalds ikke)
Det er ellers besnærende med en karburator med skruer og lowtech, men har jeg ikke ret i at den bliver kostbar i brændstof?
du vil ik ønske at få karburator fra en gammel golf, det spiller slet ik og bruger sindsygt i benzin!!
men hvis du er ude efter noget 1,6 så husker jeg at man ku få en 1,6 passat fra 1988 (35i) men om den var med karburator husker jeg ik, ellers er der muligvis lavet en golf2 med 1,6 monopoint der skal du kigge på årgang 89-90 og frem, måske import modellerne :)
-
Må holde med Verner her - en 20-30 år gammel golf motor med standard/original karburator er absolut ikke hvad du ønsker dig. (de giver lange løg og grå hår)
-
Hvis vi nu bevæger os i 1,6 segmentet, hvad kunne så være interessant, simpelt og driftstabilt? Jeg har desværre ikke fundet nogle motorer på 60hk (50hk +20%) men hvad findes der?
-
Hvis vi nu bevæger os i 1,6 segmentet, hvad kunne så være interessant, simpelt og driftstabilt? Jeg har desværre ikke fundet nogle motorer på 60hk (50hk +20%) men hvad findes der?
jeg tror ik du finder en benzinmotor der kan gøre arbejdet bedre end din CS gør nu, desvære må du leve med den dyrere vægtafgift eller betale den fri til 90hk
-
Det kan - mig og min onkel bekendt - ikke lade sig gøre, at opfylde kravet om en 827'er på benz med kun 60 hk. Det nærmeste, vi kan komme er en tudsegammel 1,5'er fra Golf 1 med 62 hk fra 1977-1980 (motorkode FX), og sådan noget oldtidskarburatorskrammel vil du ikke have i - heller ikke selv om, du er fanatisk KISS'er.
Derfor er der vel reelt 3 valg:
1) Behold CS'eren, knap en Carlsberg op, og vær glad.
2) Læg en KY i - så får du 7 hk mere, og på en heldig dag kan du måske fornemme forskellen.
3) Glem fundamentalismen, og læg en saftig sprudlende Viagra-1,8'er i, og mærk, hvordan kvinderne vimser omkring dig - i det perspektiv er den fornyede registreringsafgift jo en bagatel... ;-)
-
Og er der nogen bud på en fornyet reg-afgift på en gulplade? Taler vi 2000 eller 5000 eller mere?
-
ved godt det er i småtingsafdelingen
poloen er lavet med en 1,3 med indsprøjtning men jeg kan ikke lige huske med hvor mange hk
-
Jeps, og også med en 0,9, 1,1 og 1,4, men det er ikke 827'er blokke, og derfor kommer man ud i svineriet med adaptorplade og andre ophæng, og hvem gider det for at få en motor med 55 hk?