T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: brian efter 25. November 2010 kl: 09:38:29
-
Der er ikke så meget varme i kabinen som jeg husker at der bør være, og temperaturmåleren kommer sjældent meget over det hvide felt i bunden.
Det kan vel skyldes at termostaten står konstant åben?
Efter at have hørt om alle T3 dieselmotorens varmeproblemer kan det undre mig lidt.
Er det skadeligt for motoren at den kører så kold?
hvis jeg skal skifte termostat, så kan jeg vel bruge en golf2 termostat?
http://www.thansen.dk/products.asp?c=4518388560&n=361629666
-
Kan også være din mængde-skrue på ESP´en står på for mager blanding (har du været til syn for nyligt :-) )
Jeg har det samme problem hver gang jeg kommer fra syn, så er der ikke en Ski... varme. Giv den en 1/8 omgang
og smid de uldne underbukser ind i klædeskabet igen.
Leif
-
Kan også være din mængde-skrue på ESP´en står på for mager blanding (har du været til syn for nyligt :-) )
Jeg har det samme problem hver gang jeg kommer fra syn, så er der ikke en Ski... varme. Giv den en 1/8 omgang
og smid de uldne underbukser ind i klædeskabet igen.
Leif
Meget interessant, jeg har ikke stillet på mængdeskruen, men ved synet for få måneder siden blev der måle en forureningsgrad på 0.5 hvor den måtte være 2.5, så indstilling kan måske være en forklaring.
-
Start den op når den er helt kold og mærk om der kommer varme i begge slanger til køleren med det samme - så står thermostaten åben...
For høj driftstemperatur er skidt....
For lav driftstemperatur er skidt....
-
Kør en tur på 20 km, lad motoren gå, åben forreste ekspansionsbeholder (pas på nallerne), stik et termometer i - nu ved du besked, om den opnår drifttemp. ( ca. 90 grader)
-
Hvor sidder termostaten, og hvor besværlig er den at bytte. ?
Kurt
-
Hvor sidder termostaten, og hvor besværlig er den at bytte. ?
Kurt
ved vandpumpen :)
har dog aldrig skiftet på en t3
-
Og hvor er resten af tråden blevet af ????????
-
Termostaten fejlede intet, men den kører stadig meget koldt.
Forslag ?
-
Kom lige til at tænke på, at jeg hellere må fortælle hvad jeg ved om bilen, der nu hedder ESVAGT, da jeg ikke har pillet hærværks klistermærkerne af.
Da den blev købt, i akut nød før Fynstræffet, havde den en tendens til at være lidt varm, det var faktisk første gang at en af mine T3 startede blæseren foran, men syntes ikke det var overdrevet alarnerende.
Jeg har undersøgt for bobler i beholderen, men kan ikke se noget.
Har luftet køleren ud (sikkert med termostaten lukket, men der kom KUN vand ud)
Kender så rigeligt til kogt fod syndromet, det kan den bestemt ikke gøre nu.
Umiddelbart kører den fint. (jeg har altid kørt morfar i mine T3)
Da jeg skulle hente den nye pandekage trailer, syntes jeg den havde meget svært ved at trække den.
Ideer ?? (ja ja skrotning, men det kommer nok)
-
Hvad motor er der i den??
-
Sorry, det er ingen gætteleg. JX som er fugtig ved dysernes retur.
Kurt
-
Når du nu har været ude og race rundt (indrøm det nu bare! ;)) har du så prøvet at mærke på køleren om den er blevet lun??
Eller er det bare på nålen i instrumentpanelet du har konkluderet at den kører koldt?? (Det kunne jo være en føler der er blevet træt)
-
Køleren iskold, nålen forlader ikke det hvide. OG den kan ikke grille min højre fod.
Nej, ræser ikke i T3.
Kurt
-
Hvor er resten af tråden blevet af ??????
-
Det er vel ikke noget der er begyndt her i forbindelse med istiden, vel??
Min AAZ'er har også lidt svært ved at varme kabinen op for tiden, bliver nødt til at "spæde op" med oliefyret...
-
i sommers stod nålen "front and center" Jo det er flyttet med istiden. Insinuerer du at det skulle være normal adfærd? Jeg tvivler, for den stikker ikke på længere ture.
Kurt
Hvor er den manglende del af tråden ????
-
Hvad er det for en manglende del du bliver ved med at hyle over??
Jeg ved ikke om det er normalen, min kommer da op hvor den plejer (diodehøjde), men der skal nogle længere ture til end der plejer...
-
Kurt - brave mand....
Jeg har lige skiftet termostaten på min, fordi jeg synes, at den også kørte smålunkent.
Termostaten sidder bag den studs på vandpumpen, der drejer ca 45gr fremad. 2 bolte og du får våde fødder - men til gengæld skulle termostaten gerne dratte ud i hånden på dig, sammen med en pakning.
Jeg satte en 87 / 102 termostat i fra Kaefer. http://kaefer-co.de/index.php?view=details&path=0.191.248.255.&size=large&id=3227
Nu er bilen noget længere tid om at give varme i kabinen, men til gengæld er det varme med mandat, når det sker. I praksis er det ca 1 km længere end tidligere, målt på min normale morgenrute.
Jeg gjorde lidt ekstra ud af udluftningen - hævede fronten godt op og satte en kraftig strips på "gasarmen" på dieselpumpen, så motoren kørte med raske omdrejninger - og så var det ellers udlufte og efterfylde i fast rutefart indtil hele området omkring bilen lugtede af varm kølervæske og det boblede ovenud af den forreste beholder i røg og damp. Strammede luftskruen til på køleren, gik om og satte dækslet på beholderen, klippede strips'en og motoren faldt i omdrejninger. Lod den køre et minuts tid for at smøre turboen og slukkede så for maskineriet.
Klar, parat, vinter-kør.... ;-)
-
Hvad ved vi om gennemstrømningen i varmeapparatet? Har vi tjekket, at kablet fra betjeningspanelet til varmehanen, der sidder på varmeapparatslangen lige bag ved køleren, åbner hanen helt? Er bilen udstyret med et bagerste varmeapparat?
Der er et eller andet, der ikke passer sammen, for hvis termostaten virker, så skal den kunne lave drifttemperatur, også selvom det er koldt udenfor. Har vi erfaringer med det fra lange ture?
-
Jeg ved ikke om det er normalen, min kommer da op hvor den plejer, men der skal nogle længere ture til end der plejer...
:lol: :lol: :lol:
måske alderen der begynder at trykke ;)
-
Sorry, det er ingen gætteleg. JX som er fugtig ved dysernes retur.
Kurt
Kurt, prøv at give dyserørsmøtrikkerne et lille nøk, hvis de sveder... ;-)
-
Nu er jeg jo ingen novice udi det mekaniske, men værdsætter alligevel alle indput. Så takker da alle.
Termostaten er skiftet.
Dyserørene er skiftet og spændt igen, men det ændrer ikke på løse retur spidser. Og giver slet ikke mere varme.
Bagerste varmeapparat er erstattet af et hydraulikrør.
Grebene til forreste varmeapparat føles rigtigt.
Nu vil jeg se om jeg kan finde mit gamle termometer og måle temp når jeg kommer hjem imorgen. Fakta indsamling.
Kan man justere den så langt ned i pumpen at den ikke kan give varme?
@BC. Er dette ikke den tråd hvor Jarl smed et billede af vandpumpen, og den drejede i en fæl analfikseret bæskubber retning ? (Jeg kan jo huske forkert)
Kurt
-
Hov for den da Salvesen.
"Bagerste varmeapparat er erstattet af et hydraulikrør. "
Verdamt darüber und immer dazu.
Vil du selv gætte feljen, eller skal jeg give et hint?
-
Und dazu kigger man så
-
Kortslutning? (Flere hints?)
-
Dims 4+3+2 udskiftet med et rør?
Du ved, lissom at udskifte en forbruger i stikkontakten med et stykke ledning?
-
@jj, der sker ik noget ved at fjerne et varmeapperat og sætte et rør i mellem!
nogle gi den bare en prop i hver slange!
tror ik det har noget at sige :)
-
@Verner: Jeg tænker -ved at fjerne varmeapparat og sætte et stykke slange i - skaber man en kortslutning i kølekredsløbet, hvor vandet kan cirkulere udenom alt andet.
Hmmm, det kunne så betyde at der ikke kom vand frem til forreste varmelegeme (da vandet ville have nemmere ved at løbe gennem "kortslutningen" der hvor bagerste varmeapparat en gang var).
Så det vil forklare manglende varme foran - men selvfølgelig ikke generelt manglende varme på motoren.
Ren teori en sen nattetime - men jeg tror der er noget der.
Eller?
Gode hilsner
Jens Jakob
-
Og nu tænker jeg så: Min gamle volvo amazon var udstyret med et storm p agtigt rullegardin foran køleren, men det fungerede faktisk. Når kuldegraderne forhindrede den hårdtarbejdende ombyggede B 18 Penta motor i, at nå normal drifttemperatur, gav rullegardinet en hånd med, så at sige.
Så hvad med noget kølerafdækning ? Du kunne jo starte med halvdelen af køleren og se, om det giver nok. Ellers øger du til 75 %, - og hvis ikke temperaturen kravler voldsomt i vejret, - total dækket køler.
Hvis ellers din blæser fungerer korrekt, skal den nok kunne give en melding, hvis den nærmer sig det røde felt.
-
Om det løber gennem et varmelegeme, der tapper varmen, eller et rør der bare leder det retur i systemet er vist ligegodt, virkede også fint på TøseØsen, men kan da sikkert gøre gennemløbet mindre i det forreste, jeg kan jo prøve at klemme slangen sammen.
Her er nogle målinger, i luften, i sneen, i kølevandsbeholderen lige efter stop, et af termometret ude på arbejde, men hvem er bedst kalibreret, mit instrument er ikke kalibreret i 15 år.
Hvad skal temp være, termostaten siger vel 87, er 80 i beholderen så ok.
Ihvertfald er jeg beroliget en del ved denne måling. :D
VH Kurt
PS. Er det ikke denne tråd hvor jarl smed billedet, og det hele endte i "bagbord".
-
Prøvede lige en måling mere :twisted: 545 grader celsius ved kanten af brændeovnen :lol:
Kurt
-
Hvis du har en 80 graders termostat monteret er der vel ingen ko på isen?!
Du tjekkede ikke lige tilfældigvis hvad der stod på den da du havde den ude??
-
87 på både den gamle og den nye, men beholderen sidder jo et andet sted end termostaten, men det passer vist meget godt med termostaten aldrig åbner.
Kurt
-
Synes så bare at det lyder underligt at den ikke bliver varmere når nu det er en JX'er, selvom det er begyndende istid derude...
-
Jarl har et foto under tråden "Hvor er Kurt" !
Af en vandpumpe, og bag plastbøjningen sidder termostaten,
Kan ikke huske om der er et billede nogen steder af en thermostat.
Mvh. KH.
-
Luk nu bare af for den kortslutning du har lavet hvor det bagerste varmeapparat sad - så får du masser af varme oppe foran :-)
"
Varm om næsen
Kold i røven
Skru godt op for blæsen
Man sku tro det var løwn
"
-
Da jeg fik Røde Mor var der ikke varme bagi - men et sindrigt system af rør, fittings og haner (ja 2 haner). Nogen har altså tænkt over, at blænde af, hvor varmeapparatet burde sidde. Da jeg sidenhen monterede varmeapparatet, var per prompte varme i det - og i det forreste.
Jeg kunne godt falde lidt for JJ's forklaring...
Vand vil jo løbe den lettest fremkommelige vej og da strømingsmodstanden er mindre igennem smutvejen (som JJ kalder en kortslutning), kan man jo let foranlediges til at tro at der er noget om snakken.
Jeg ville prøve, at blokere strengen, hvor det bageste varmeapparat burde sidde og sætte en middelstor dansk hakkedreng med bløde løg, kartofler og skøjtesikker sovs på højkant om udfaldet... ;-)
-
Ja Kurt, det er muligt at justere ESP`en ned så den kører for koldt, sker hver gang min kasse skal til syn
men varmen kommer igen, når den får lidt mere at leve af. Den skal dog gå meget rent før varmen forsvinder....
Leif
-
Det hjalp ikke at sætte en klemme på slangen, ved bagerste varme. Måske er der en smule mere varme foran, svært at vurdere.
MEN. Jeg må konstatere at køleren bliver varm i den ene side. ! :!: Der er skiftet termostat, og den jeg pillede ud virker også fint. Sådan en åbner altså ikke bare lige, jeg smed den i et glas og hældte kogende vand over :roll: , uden virkning. Så røg den hen og stå på hjørnet af brændeovnen, så åbnede den sig :twisted: .
Kurt
-
Det hjalp heller ikke at sætte en plade foran køleren, faktisk stod nålen lidt lavere. :roll: på vej hjem fra arbejde.
På næste langtur, vil jeg prøve at lægge "morfar" lidt væk, og give den lidt tæv. :twisted:
Udenfor KISS :? , og nok lidt søgt, men dog en tanke. :idea:
Er det muligt at vandpumpen ikke pumper hårdt nok.
Det varmeste vand havner så ved termostaten der åbner.
Det koldeste møder temp føleren og siger, alt for koldt.
Eller skal der skrues op for forbruget, skruen er plomberet med tråd ?
Kurt
-
Det lyder en smule mystisk...
Føleren sidder lige bag topstykket (samme sted som den til gløderelæet) dvs. den får det varmevand at mærke, uanset hvor godt din termostat virker...
Hvis din pumpe ikke pumper nok burde den nærmere vise meget varm motor...
-
Enig! Og jeg har da aldrig hørt om, at afdækning skulle sænke temperaturen yderligere. Tværtimod.
Hvorfor er det kun halvdelen af køleren, der bliver varm ? Kunne der stå en gang luft i systemet alligevel ?
Det lyder meget mystisk.
Termostaten åbner sig langsomt når den når punktet. Det er ikke sådan BLING - baren er åben. Den lukker ligeledes gradvist igen.
-
Kør en tur på 20 km, lad motoren gå, åben forreste ekspansionsbeholder (pas på nallerne), stik et termometer i - nu ved du besked, om den opnår drifttemp. ( ca. 90 grader)
Så fik jeg endelig målt kølevandstemperaturen i forreste ekspansionsbeholder: 81 grader efter en længere køretur.
Det er det samme som Kurt også har målt.
Så mon ikke det så skulle være i orden?
Det med at mærke på slangerne til det store køler foran, har jeg endnu ikke fået gjort, men det lyder som en god metode til at afsløre en konstant åben termostat.
At der ikke er så meget varme i kabinen som jeg husker der bør være, kan måske skyldes et stort varmetab i den slange som går fra topstykket, ned under bilen, og op i varmeveksleren i kabinen?
-
Ingen tvivl om man kan have et forvrænget forventningsbillede af hvor meget varme der skal komme ind i bilen, ikke mindst i disse dage hvor det er koldt udenfor. Ærlig talt, så er min bil også ganske utæt.
Men 81 grader er det nu nok? Termostaten er vel en 87 graders. Står din nål også i det hvide felt.
Måske man skulle montere bagerste varme og så lade den gå med max blæser, både for varmen, men også for at sehvad nålen siger til det.
Kurt
-
Så fik jeg den noget mere op i temp, men det krævede en motorvejstur. Den faldt dog igen, da morfar tog over på landevejen:-)
Hvordan er det med spillerummet i måleren, er det kun ti grader på hele skalaen eller hvordan.
Kurt
-
har lige været en tur over grænsen og retur, olien var ikke over 76grader på noget tidspunkt i passaten!
der skal altså meget til at motorne bliver varme når det fryser 9grader!!
især i en T3 der har 16 liter kølevand!
ps. så sku lige Cocio's T1 holde nede ved fleggaard!! :)
-
Og det mener du VW er okay med.
Kurt
-
Og det mener du VW er okay med.
Kurt
:?: :roll: :?:
-
Øhm må man spørge om problemmet blev løst, har selv samme problem. Det hjalp ikke at skifte termostat (øv).
-
Øhm må man spørge om problemmet blev løst, har selv samme problem. Det hjalp ikke at skifte termostat (øv).
MIN Konklusion.: Der skal mere pedal til end jeg er villig til at give :!: Hele julen kørte jeg med fuldt læs og god fart, der stod temperaturen normalt :shock: Prøv at lade den strække ud på motorvejen, så står den normalt.
Kurt
-
husk på at der er 16 liter vand i kølesystemet på en T3!
-
Hej!
Jeg må lige indskyde følgende:
Heroppe i Finland med selv ca. -25 skal jeg kun køre ca 4-5Km i grisen for at jeg har fuld varme på dyret!!(dog efter 1,5times motorvarme før start)
Eneste er at man ikke skal sætte blæser for og bag på mere end pos. 1 , da den ellers begynder at synke i temp.
PS. har ikke noget for køleren
Hilsen
Fra det kolde land
-
Uha fuld pedal, det er jeg ikke meget for, max. 100 over længere stræk. Jeg har en slange fra et system uden bagerste varmeapperat. Så det ender nok med at jeg skifter til det, når jeg får taget mig sammen. Hvis jeg nu skulle sprænge over hvor gæret er lavest og det er der jo ikke noget galt i, kunne jeg så ikke klippe slangerne til det bagerste varmeapperat over nede ved t-stykket og sætte en gummiprop i med et spændebånd, skal det være noget specielt gummi eller kan man bruge hvad som helst ?