T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: brian efter 02. December 2010 kl: 10:47:24
-
Biltema har rimelige priser:
http://www.biltema.dk/da/vaerktoj/Handvarktoj/Ringgafler-og-toppe/Lose-toppe-34/
Men er der noget nærmere København?
Mekonomen kunne skaffe en 30 mm til 178 kr+moms fra Frankrig, men så vil jeg hellere tage en indkøbstur til Malmø.
-
Harald Nyborg
-
Jeg har en 30mm 3/4 top du gerne må låne (Harald N modellen:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1793&n=10
Fra dengang det sæt var på tilbud til svjh 248)
-
Jeg har en 30mm 3/4 top du gerne må låne (Harald N modellen:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1793&n=10
Fra dengang det sæt var på tilbud til svjh 248)
Jo tak, det vil jeg muligvis gerne. Det haster ikke.
Jeg skriver hvis/når det bliver aktuel.
Det er til at afmontere trækakslen på en golf2 med automatisk gear.
Det er desværre nødvendig for at skifte starteren.
-
Bemærk: Nogle golf´er har 12-kantet møtrik....
-
Har en stor kasse med 3/4 toppe, i mange størrelser, også, mener jeg,et par 30 mm.
I næste uge skal jeg køre Nyk. Mors hver morgen, og så kan du få den på Posthuset, indgang Vettelsgade !
Mvh. KH.
-
Misforstod jeg noget, var det ikke Brian der manglede toppen ?
Mvh. KH.
-
Har en stor kasse med 3/4 toppe, i mange størrelser, også, mener jeg,et par 30 mm.
I næste uge skal jeg køre Nyk. Mors hver morgen, og så kan du få den på Posthuset, indgang Vettelsgade !
Mvh. KH.
Mange tak for tilbudet, men den golf2 det drejer sig om står stille i København, og har gjort det i ca. en måned nu. Derfor bliver det ikke aktuel. Jeg ikke kommer til Mors inden for de næste par uger.
Så du har ikke misforstået noget.
-
Bemærk: Nogle golf´er har 12-kantet møtrik....
Den her er 6-kantet, på en golf2 årgang 1987, importeret fra tyskland.
Det virker ikke til at ville løsnes med ½" 30 mm top. Der er for meget fjedervirkning afstands-stykket som er nødvendig at bruge.
-
en 30mm 1/2" top på en 500mm lednøgle/trækstang og et godt langt 1" eller tykkere jernrør, så er den løs :)
-
en 30mm 1/2" top på en 500mm lednøgle/trækstang og et godt langt 1" eller tykkere jernrør, så er den løs :)
Du har sikkert ret.
Jeg har bare ikke erfaring med den slags, og det at 1/2" værktøjet fjedre så meget når jeg tager ved gør at jeg mister fornemmelsen. Derfor vil jeg prøve med 3/4" det må være mere stift ved de momenter.
At tilspænde topstykker er jo småting ved siden af.
Det er også nødvendig at løsgøre nederste bærekugle, og det giver også problemer. Man skulle kunne bruge et koben til at vride den ud, når tværbolten er ude. Det går ikke så godt, for det eneste der sker når jeg tager ved er at nederste bærearm deformeres, og der går jo ikke, for så skal den også udskiftes.
Som det ses, så er bolten omgivet af skrøblige gummimanchetter:
(http://i51.tinypic.com/zn372u.jpg)
-
Tag nu bare fat i den møtrik... Det lyder som om dine nerver er det mest skrøbelige i processen. Brug dit 1/2" topnøglesæt sammen med "T-nøglen" og find et 1 mtr. langt rør, der passer udover. Giv bolt/møtrik et par velmente slag med en mukkert på en messingdorn, så du ikke smadrer gevindet og en byge rustløsner. På med toppen og så træk indtil det slipper.
Skulle du ødelægge manchetten på bærekuglen (?), skifter du den bare med det samme - den er jo halvt af på det tidspunkt.
Arbejdet er givet frit - kom igang...
-
Tag nu bare fat i den møtrik... Det lyder som om dine nerver er det mest skrøbelige i processen. Brug dit 1/2" topnøglesæt sammen med "T-nøglen" og find et 1 mtr. langt rør, der passer udover.
Jeg bruger et over 2 meter langt 1" vandrør.
Giv bolt/møtrik et par velmente slag med en mukkert på en messingdorn, så du ikke smadrer gevindet og en byge rustløsner. På med toppen og så træk indtil det slipper.
Det virker som om der er fare for at toppen ryger skævt ud over møtrikken, så kanterne vrides af yderst.
Skulle du ødelægge manchetten på bærekuglen (?), skifter du den bare med det samme - den er jo halvt af på det tidspunkt.
Jo, men jeg vil nu nødig ødelægge det halve på vejen, og nogen siger at jeg skal have bilen sporet hvis bærekuglen skal skiftes.
Arbejdet er givet frit - kom igang...
Jo, men nerver og dårligt vejr holder mig tilbage :)
(operationen foregår på offentlig vej )
-
Du kan slå toppen på møtrikken, så du er sikker på, at den har helt fat.
Når du skifter bærekugle, vil bilen selvfølgeligt stå en anelse højere i den side med den nye bærekugle, men en sporing er nok ikke nødvendig.
Klag til kommunen over, at der ikke er ryddet sne i weekenden, så du kan lave bil... ;-)
-
Du kan slå toppen på møtrikken, så du er sikker på, at den har helt fat.
Når du skifter bærekugle, vil bilen selvfølgeligt stå en anelse højere i den side med den nye bærekugle, men en sporing er nok ikke nødvendig.
Klag til kommunen over, at der ikke er ryddet sne i weekenden, så du kan lave bil... ;-)
golf 2 og 3 er justerbar i bærekuglen, de 3 huller i bærearmen er ovale og derved kan man justere bilens camper :)
man kan dog mærke op på undersiden af bærearmen, så har man en chance for at den ny bærekugle sidder samme sted :)
støddæmperen har også ovale huller ;)
biltema har lavet et "huske værktøj" til 249kr :)
-
Det ligner noget med at bruge masser af varme for at løsne de der rust-trikker :-(
-
Du kan slå toppen på møtrikken, så du er sikker på, at den har helt fat.
Når du skifter bærekugle, vil bilen selvfølgeligt stå en anelse højere i den side med den nye bærekugle, men en sporing er nok ikke nødvendig.
Klag til kommunen over, at der ikke er ryddet sne i weekenden, så du kan lave bil... ;-)
golf 2 og 3 er justerbar i bærekuglen, de 3 huller i bærearmen er ovale og derved kan man justere bilens camper :)
man kan dog mærke op på undersiden af bærearmen, så har man en chance for at den ny bærekugle sidder samme sted :)
støddæmperen har også ovale huller ;)
biltema har lavet et "huske værktøj" til 249kr :)
Nå ja - OK så... Så lad være med at lave Golf'er... ;-)
-
Det ligner noget med at bruge masser af varme for at løsne de der rust-trikker :-(
helt klart en god ide :)
det har jeg været nødt til mange gange med trækaksler!
værst er nu når de er rustet fast i navet!
-
golf 2 og 3 er justerbar i bærekuglen, de 3 huller i bærearmen er ovale og derved kan man justere bilens camper :)
man kan dog mærke op på undersiden af bærearmen, så har man en chance for at den ny bærekugle sidder samme sted :)
støddæmperen har også ovale huller ;)
biltema har lavet et "huske værktøj" til 249kr :)
Kan du finde et link til det "huske værktøj", jeg ved ikke hvordan jeg skal finde det.
Kan jeg få trækakslen af ved at løsne ved støddæmperen i stedet for,
og dermed undgå at skulle løsne ved bærekuglen?
Når I skriver om varme, så er det vel en spøg, for man må vel ikke varme navmøtrikken op, kardanledet er jo lige på den anden side.
-
biltema har ik webkatalog over alle deres dele, men den er under autoværktøj og hedder camper værktøj, koster 279kr, med lidt tålmodighed finder du den i pdf udgaven af det store katalog :)
jo du kan sagtens give trækaksel møtrik godt med varme, der skal en del til før leddet smelter ;)
det bedste er hvis du har adgang til gas og ilt, der er der gevinst hvergang :)
ellers har harald nyborg en lille gasbrænder til gasdåser, som også gir en god og direkte varme, men du får ik møtrikken rødglødende med den (det har jeg i hvertfald ik haft tålmodighed til endnu ;) )
-
Det ligner noget med at bruge masser af varme for at løsne de der rust-trikker :-(
helt klart en god ide :)
det har jeg været nødt til mange gange med trækaksler!
værst er nu når de er rustet fast i navet!
Jo, varme løste det problem, og jeg klarede mig med 1/2" værktøj.
Så er det den nederste bærekugle, er der nogle gode ideer til at få den løs?
Nederste bærearm er jo ikke stærk på en golf2, så den bevæger sig faretruende meget når jeg tager fat med et koben. Varme er svært her, pga gummimanchetterne:
(http://i51.tinypic.com/zn372u.jpg)
-
Ud med boldten og en mejsel ind i revnen.
-
Ud med boldten og en mejsel ind i revnen.
Altså her:
Og hvor løs bliver bolten typisk?
-
nemlig ja, sådan plejer jeg os altid :)
eller en motherf..ker af en flad skruetrækker :)
-
Bolten skal helt ud, før du kan skille spindelleddet fra bærekuglen. Der er nemlig en reces i bærekuglens opadstikkende finger, som bolten går ind i.
-
Bolten skal helt ud, før du kan skille spindelleddet fra bærekuglen. Der er nemlig en reces i bærekuglens opadstikkende finger, som bolten går ind i.
Jo, men jeg kunne stadig ikke få den af, så den vej blev opgivet.
-
Så lykkedes det endelig at få starteren ud.
Med mit begrænsede erfaringsniveau,
så skal man holde sig fra bærekuglen,
og i stedet for løsne fjederbenet med de 2 lettilgængelige bolte,
efter at der er mærket op med maling som foreslået:
(http://i54.tinypic.com/2mwwjtt.jpg)
(http://i54.tinypic.com/akd8af.jpg)
Som det ses på nedenstående billede,
så er der brækket øre et øre af starteren,
og de ande 2 bolte sad helt løse.
(http://i54.tinypic.com/6oec05.jpg)
Jeg gætter på at det hele skyldes at de 2 løse
aldrig har været rigtig tilspændt, da det er de 2
bolde der sidder mest utilgængelig.
Jeg tror da også at det bliver svært for mig at få dem spændt.
Er det muligt at svejse det afbrækkede øre på igen?
eller kan det måske helt undværes?
En ny starter er jo ikke helt billig.