T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: verner efter 03. December 2010 kl: 03:13:28

Titel: ABS er friløber!
Indlæg af: verner efter 03. December 2010 kl: 03:13:28
jeg har lige haft fornøjelsen af at tø en 1,8 ABS motor op idag, den kunne pludselig ik starte og var tør for strøm da jeg fik den...
forskellige ting blev afprøvet først uden held   :(
så tog jeg lige en kompresionsprøve på cyl 1, den var 0, som jeg frygtede, da den ik lød som om der var kompression på!
tænkte os om det var de hydrauliske løftere der var tørlagt eller lign, da der var IS på olieplinden! det har jeg lig godt aldrig oplevet før!
til sidst ville jeg se om t-rem stod rigtigt,den stod så ca en halv omgang forkert!
af med rem og sætte den på mærkerne, og motoren sprang igang :)
derefter endnu en kompresionstest - ca 14 bar på alle 4! :)

så mon ik sådan en ABS er en friløber? :D

jeg har før oplevet en ABS rive noten på krumtaphulet!, så den pillede jeg af, men var som ny!

nå så ku det måske være knasthjullets not, men nej også den var intakt!
selve t-rem og leje fejler heller ik noget man kan se!

hvad kan så have forårsaget at den hopper en halv omgang på knasthjulet i fht. kruptaphjul, remmen var fint stram!
og ikke slidt´mere end at den snildt ku klare 50.000km mere :)

kan det hænge sammen med sne og frost i motorrummet?
kondens som er frosset i ventilløfterene?
andet?
Titel: ABS er friløber!
Indlæg af: Borre efter 03. December 2010 kl: 07:55:25
Det er nisser!!
Uden tvivl. Vi er i december måned, hvad kunne det ellers være :D
Titel: ABS er friløber!
Indlæg af: Jarl efter 03. December 2010 kl: 09:32:11
Jeg har oplevet noget lignende på en Opel 1,7 D. En person (som jeg er gift med, men derudover nok helst skal holdes anonym :wink: ) havde sat bilen ufrivilligt ind i en ond stor snedrive. Den varme motor smeltede noget af sneen og ved et ondt uheld løb det ind under tandremsdækslet. Så frøs pisset igen, og strammerhjul og vandpumpe (den er med på tandremmen i en Opel) blev blokeret af is. I min endeløse klogskab satte jeg mig ind og drejede nøglen næste dag, da vi skulle hente den hjem. Ritsscccchhh sagde, og så var tandremmen gledet en halv omgang. Om det alene skyldes blokerede hjul, eller der også var fin glasur på de vigtige takt hjul - det ved jeg selvf. ikke, men den anonyme person har i hvert fald fået besked på, at prøve at undgå de allerstørste snedriver...

Men i øvrigt - fed info - nu vil jeg bare tage en ekstra tandrem med i handskerummet... :-)
Titel: ABS er friløber!
Indlæg af: verner efter 03. December 2010 kl: 11:14:54
ikke engang min søn på 2 1/2år tror på nisser! så hvorfor sku jeg ;)

nej den med snedriven lyder realistisk, der var meget sne i motorrum, men ikke omkring t-rem, men nu det var heller ik mig der lavede de første startforsøg og tømte batteriet for strøm...

tror dog stadig at jeg vil anbefale et olieskift, eftersom der var iskrystaller på oliepinden!
Titel: ABS er friløber!
Indlæg af: jensjakob efter 04. December 2010 kl: 16:26:25
mange tak for informationen - det gør jo bare abs til en endnu mere genial T3 motor :-)
Titel: ABS er friløber!
Indlæg af: verner efter 05. December 2010 kl: 22:49:10
som en lille bonusinfo, så havde bilen fået skiftet toppakning et andet sted i sommers, der har tandremmens remstrammerhjul været spændt mod uret som er den forkerte vej (den gik også på nederste t-rem dæksel)
dette kan også have indflydelse på at remmen er hoppet!

personligt kan bedst lide at tro på jarls forklaring med is :)

ps. allerbedst var det at afprøve min VAG 1567 tester, til at justere tænding :)