T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Syncro Fora => Emne startet af: Hr mortensen efter 03. December 2010 kl: 20:29:36
-
Nå så er det til til at lave lidt forbedringer på syncroen og ville lige vise hvad jeg går og roder med.
Jeg køre med 30-9,5-15 M/T dæk til hverdag og har oplevet at min visko ikke rigtig kunne følge med de store dæk når den skal bruges.
Hvad gør man så?Man kunne jo købe det sæt der er en kopi af den
orginale der skulle være lidt tvivlsom hvis man brugerden hårdt.
Så jeg gik og tænkte på om nan ikke kunne lave noget selv,og nu blev det
endelig til noget
Jeg har brugt lidt af den gamle visko (Midterste aksel og bund)til at lave den nye kobling.
Jeg har så fået lavet en han del og en hun del der kan køre over akslen
og og gå i indgreb.
Mere senere.
Daniel
-
Hej Danel
Det er da et super projekt. Decupler til fortøjet.. Det bliver da spændende at følge...
husk fotos...
-
Hamrende flot arbejde! Respekt. Glæder mig til at se mere.
-
Så er jeg kommet hjem igen og har lidt friske fotos med.
Jeg fik monteret koblingen og lavet bøsning til skiftegaflen.
Jeg fik også lavet et kabel træk til og slå det til og fra.
Jeg ville gerne have brugt det orginale vakum system men pga af
tidsmangel (og vakumdåse) valgte og og lave det med kabel træk,
det virker også fint.
Men nu må vi se i morgen om det virker som det skal..
Daniel
-
Lige en ting til.Er den her ring standard?
De sider i fortøjet og kan ikke lige se hvar de skulle gøre godt for.
Daniel
-
Ja, det tror jeg, den sidder også på min
-
Så blev jeg færdig med bilen.Og så var det bare ud og finde de største snedriver.Og dem fandt vi også..
-
Hej Mortensen, nederst i dine indlæg står der: snart EJ 22. Må vi ikke høre lidt om det?
Mvh. Holger.
-
Jammen jeg kom til og købe den doka med subaru motor det var tilsalg her inde sidste fredag.
Så min plan er at motoren den skal laves færdig og ligges over i min ejen her i mellem jul og nytår.
Daniel
-
fedt projekt :)
det du har lavet er det af samme funktion som en decoupler eller ??
-
Ja den har samme funktion som decoupleren men sider i fortøjet,og jeg lavede den dobbelt så
krafitigt som det andet.
Den decoupler man kan købe har ry for ikke og være så holdbar.
Daniel
-
ok, men så har du jo så ik muligheden for at kobinere med en sports-visco!
kunne man ik lave aktiveringen elektrisk? tænkte det ville være hurtigere at montere, hvis man altså kan finde en aktuator der er kraftig nok og som kan holde til at sidde under en syncro ;)
-
Er der ikke mulighed for , at du kan ligge de tegninger her på T3Nettet.
Alså af de 2 dele der går i indgreb med hinnanden. Eller er det evt. en mini produktion du vil starte op 8)
Mvh Jes
-
Det var for at slippe for viscose koblingnen at jeg lavede så man kunne slå det fra når man ikke skal
bruge det,så bliver den nemmere og dreje og man spare vel også lidt brændstof når det hele ikke køre med rundt.
Og man kunne godt have lavet det med elektrisk tilkobling eller luft styret det ville ikke være noget problem og lave.
Og det orginale varkum systen er meget kraftiger end man lige skulle tro og skulle nok kunne holde den i indgreb når jeg for lavet det.
Daniel
-
Man får knap en km mere pr. liter når man "decoupler" 4wd og kun kører 2wd
-
Hvorfor skulle bilen køre længere på litteren? aksler, kardan og fortøj drives jo alligevel med rundt.
-
Interessant - foraksler og fortøj drives stadig rundt af forhjulene - selvom kardan er koblet fra?
-
ja netop, kardanen driver jo også med rundt
-
Alle aksler roterer stadig - det er klart. Kardan drives af gearkassen bagfra, fortøj og dets trækaksler drives af forhjulenes rotation - den eneste måde, man kan lægge kardanen død, er ved at decouple både for og bag.
Mit bedste bud på, at man scorer lidt km/l, er at man undgår spændingerne i drivlinjen. Enhver, der har prøvet at skubbe en Syncro med fuldt styreudslag, ved, at det er en hæslig opgave.
-
Jeg tør dårligt nævne visse japanske 4WD, der har friløbsnav i forhjulene - enten automatiske eller manuelle, hvor man skal dreje en kobling i navet, når hjulet ønskes koblet til den forreste del af træktøjet. Kører man 2WD er der ingen liv i fortøjet og forhjulene ruller bare med... Det er jo for så vidt ganske smart - men:
En T3-Syncro største fordel er jo netop, at viscoen konstant smager på underlagets beskaffenhed og smider forhjulstrækket i drift på 1/6 hjulomdrejningsdifference for/bag - eller inden man selv registrerer, at man er i gang med at køre fast. Når man på forhånd ved, at man skal bruge heftigt 4WD aktiveres spærrene (så mange man nu har) og så vil jeg gerne se den japser, der kan følge med, med sine stive aksler for og bag og usmidige undervogn.
Det er korrekt, at det kan være besværligt, at smide Syncroen ind i en snæver P-bås efter en længere tur - især, hvis øvrige parametre som feks korrekt dæktryk, ulige slidte dæk giver en lun visco i delvist indgreb - men helt ærligt - det er i min optik bare en del af charmen ved at køre Syncro.
Jeg finder ihvertfald stor tilfredshed med, at være fri for at skulle vælge 2WD eller 4WD i den aktuelle situation - og glemmer næsten hvordan det var, da man ikke kørte Syncro...
Jeg er helt klart Syncro-fan.... Hva' fan er I andre...??
-
Jeg ved ikke om det bare er mig men jeg syntes at man kan mærke når der ikke er nogle kardang på.
Den har nemmere ved at komme op i fart.
Daniel
-
Det tror jeg gerne på - ift hvor motoren sender sin energi hen. Går den udelukkende til baghjulene og ikke via kardan mv vil den virke friskere. Jeg tror nu at rullemodstanden i den forreste del af værket udligner, hvis man måler på stopuret.... ;-)
I "gamle dage" var det god kotume at slukke el-bagruden, når man havde afdugget - for at spare brændstof. Der er mange måder at betragte hvilken glæde/effekt, man får ud af de dyre dråber, der hældes i tanken og jeg bruger gerne for en tyver på hver tankfuld for at ha' Syncro-beredskabet til rådighed... ;-)
Og når det er sagt, tager jeg hatten af for, at du eksperimenterer som du gør... Det kommer der helt sikkert nogle guldkorn ud af, som alle har glæde af... Bliv ved med det... ;-)
-
Når nu man køre mellem 6-7kml så må man jo spare hvor man kan.
Og med hensyn til til og frakobling så er det ikke noget med at man skal holde stille for og slå
det til,jeg kørte mellem 50-60 kmt og kunne slå det til uden problemer.
-
Når nu man køre mellem 6-7kml så må man jo spare hvor man kan.
Og med hensyn til til og frakobling så er det ikke noget med at man skal holde stille for og slå
det til,jeg kørte mellem 50-60 kmt og kunne slå det til uden problemer.
cool :)
men i længden holder alting længere hvis man passer på det!
f.eks kan en ny bil også smiddes i 1.gear med 40km/t! det kan den bare ikke i længden ;)
forskellen her er jo, at som udgangspunkt rotere begge sidder af akslen med samme hastighed, medmindre man sidder fast og laver hjulspin ;)