T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: andreasl efter 15. December 2010 kl: 17:16:32

Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: andreasl efter 15. December 2010 kl: 17:16:32
Hej

har haft lidt problemer med min kære bus på det sidste. Først et meget stort brændstofs forbrug omkring 3km på en litter.

har gemmen renset kapurator for at prøve at løse problemet. det hjalp hvis i omkring 10min den kørte i hvertfald meget fint.

da jeg så skulle ud at køre i går. ville den næste ikke trække da jeg skulle afstede først efter en 5min med at holde i høje omdreninger ville den afsted dog med lidt besvær meget dårlige optræk. I dag vil den så slet ikke starte

syntes jeg er lidt lorst på hvad jeg skal prøve nu. tænker stadig det er kapuratoren som har en fejl men er ikke sikker mere?

tænke om sådan noget kapuratorvæske er noget man SKAL bruge når det bliver koldt? jeg har det ikke i min tank lige pt. så er det bare det der skal til?


tak
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: jbjerrum efter 15. December 2010 kl: 18:16:45
Der kan være kondensvand i din tank og det vand fryser ligesom alt andet vand. Giv du den en karburatorvæske, så indfanger du vandpartiklerne og brænder dem lettere af ved almindelig kørsel - og så tager det samtidigt toppen af muligheden for frossen brændstoftilførsel. Køb blot 3-4 dunke og hæld en i hver gang, du tanker. 1 ltr pr tankfuld...

Det er ihvertfald et godt sted at starte - med karburatorvæsken...
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: CarstenAS efter 15. December 2010 kl: 18:19:08
Lyder til at være din choker der driller.
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: Aran efter 15. December 2010 kl: 18:31:18
JA! Det er absolut en god ide, men næppe årsagen til hverken dit voldsomme benzinforbrug eller manglende optræk. Min første tanke er, at Pierburg er og bliver noget grusomt lo.. - og dernæst tænker jeg så: Virker din accellerationspumpe ? Det kan du se, når luftfilteret er fjernet. Når du drejer armen til fuld speed, skal den sende en synlig stråle ned i karburatoren.
Tredie tanke: Tilstoppet hoved dyse. Min lavede noget lignende i sin tid, men ville dog gerne starte. Det var først når chokeren slog fra, at problemerne begyndte. Den skød voldsomt i udstødningen, og ville kun trække når accellerationspumpen blev brugt. Det var en blandet fornøjelse, at skulle "pumpe" sig vej i myldretrafik. Så noget måtte gøres: Af med karburatoren. Væk med alt det overflødige og ud med dyserne. Trykluft, og så en "rensekur" med et strå fra en stålbørste.
(Tag dyserne en for en, så får du ikke byttet rundt på dem )
DET virkede. Hold da helt ferie en fed fornemmelse, at kunne starte den midt i byen UDEN protestknald fra udstødningen. Bare den sprøde lyd af en totalrenoveret wbx, der stod og gik tomgang.
Den kunne uden besvær klare 7 - 8 km på literen, og andre gange op mod 10, så din udstødning må være tjæret sort med al den benzin ? Der er sgi` noget rivende galt.
Jeg har evt. originale servicehæfter til noget Pierburg, som kan lånes (Og hvis nogen gider kopiere dem ind her, er det ok med mig ) De er beklageligt nok på vw sprog: tysk. Og de er vistnok en smule afvigende i forhold til T3, men man kan godt kloges af dem alligevel.
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: andreasl efter 15. December 2010 kl: 18:57:39
tak for lidt indput til min indre auto mekaniker. jeg starter med noget kapuratorvæske og en rengøring af dysser og kapurator også må jeg se om det ikke hjælpe lidt.
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: CarstenAS efter 15. December 2010 kl: 19:17:32
hvor bor du?
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: jensjakob efter 15. December 2010 kl: 20:34:40
Hej,

1. Gå vakumslangerne efter. De små tynde. Og også den tykke fra førersiden    af manifold og over til slangen frem mod vacumforstærkeren.
2. Nye tændrør og tændkabler.
3. Ny rotor og rotordæksel

SÅ kører det for dig.

Og evt også rense karburator.

Gode hilsner

Jens Jakob
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: andreasl efter 15. December 2010 kl: 21:45:40
københavn N

har lige skiftede tændrør, kabler og rotor. har tjekket vakum slanger da jeg skiftede de andre ting men tejkker det lige igen. tak
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: opelhaj efter 15. December 2010 kl: 21:54:35
frisk brændstof filter og karbuvædske
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: opelhaj efter 15. December 2010 kl: 21:55:22
troede faktisk det var en TD der havde Brækket sig IGEN da jeg så overskriften
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: CarstenAS efter 15. December 2010 kl: 21:55:59
Nå men er det tæt på borupsalle? da jeg arbejder der og ville nemt ku se hvis det er din choker der driller
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 15. December 2010 kl: 22:00:48
Går ud fra det er en 1,9 DG du kører med, så her er der lidt læsning, som måske kan være til hjælp. http://forum.club8090.co.uk/viewtopic.php?p=7516991&sid=7777d5ba43e9180acbb053bef1d2d29e

Jeg har selv en drilagtig DG og det lyder lidt sjov med emmenthaler udstødning og motorbremse :-D
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: svalen efter 16. December 2010 kl: 17:24:45
Hej Andreasl
Min DG var svær at starte, havde højt benzinforbrug, skulle halvdelen af året have en masse karburatorsprit for ikke at ise:
Motoren blev som ny efter at jeg havde skiftet rotor + dæksel (=pkt. 3 i jensjakobs indlæg)
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 16. December 2010 kl: 19:09:32
Jeg har også skiftet rotor og dæksel uden resultat.

Passer DG tændrør med DJ?
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: Aran efter 17. December 2010 kl: 18:47:53
Ja, der er vist ingen forskel på rørene, såvidt jeg husker.
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: andreasl efter 18. December 2010 kl: 14:10:27
hej
så fik jeg taget kapurator ud af bilen og gemmen renset og skiftede vakum slanger på den. der var en som var i stykker, så der har helt sikkeret været en fejl der.

nu vil den bare stadig ikke starte ;(  
ved ikke om det bare er fordi det er koldt og den ny har stået lidt tid at den er svær at få i gang eller om der er mere galt.

det er vist en mv 2,1 blok som er bygget i en gammel 1,9
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 18. December 2010 kl: 14:54:18
Tjek lige at benzinpumpen levere noget benz. Den kan også være en fejlkilde på en DG motor.

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 18. December 2010 kl: 17:43:19
Er det en mekanisk eller vakuum pumpe JU?
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: andreasl efter 20. December 2010 kl: 22:23:31
jeg har tjekket at der kommer benzin frem. har prøvet at start den men hjælp fra start kabler så jeg ikke kom til at mangle strøm. så det er ikke en batteri fejl. kan høre starter motoren køre, syntes dog den ikke lyder helt som den plejer køre nok lidt langsomt eller med mere "modstand"?
hvordan kan jeg tjekker jeg har gnist på mine tændrør?
hvis der er en som har lyst til at give min motor et lille kig en dag ville det være konge. bussen er sulidt plantet på nørrebro københavn.

tak
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: Aran efter 21. December 2010 kl: 20:29:39
Som tidligere beskrevet: Tag hovedkablet mellem tændspole og fordeler dvs. lemp det ud fra midten af fordelerdækslet. Skub et tændrør i og anbring det et sted hvor der er stelforbindelse. Få en hjælper til, at dreje nøglen og se / lyt efter ( kan høres som små skarpe smæld ) og burde kunne ses som tydelige gnister.
At starteren trækker langsommere i den her forbistrede kulde, er egentlig ikke så underligt. Bortset fra den elektriske modstand, er olien også mere træg, så det er fysikkens love, der træder ind her.
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: andreasl efter 21. December 2010 kl: 21:16:35
så fik jeg den startede. fik tjekker der var gnist på tændrør og besluttede at skifte dem til nogle andre som så lidt mindre sorte ud og så startede den lige med det samme. :D

prøve dog at køre en lille tur i den og gik så i står efter omkring 1 km og kunne næste ikke start igen da den så kom igang igen. Var det næsten ingen optræk det kunne kun lige trille rundt om hjørnet. Hvor jeg så holdt i omkring 10min i høj tomgang også virkkede den igen. Dog stadig med en del røg fra bagdelen af bilen.
skal den bare ud at køre en god lang tur eller er der mon stadig noget galt?
Den stadig sende en god del stor og benzin lugtende røg ud.

mange tak for jeres hjælp det er så sejt.
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: verner efter 21. December 2010 kl: 23:07:51
lyder som karburator is!
kører du med karburatorsprit i benzinen?
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: andreasl efter 22. December 2010 kl: 15:15:14
hej
ja sådan har prøvet at efterfylde noget efter jeg fik problemer. så det er nok bare ikke kommet helt rundt i systemet. prøver at tanke den op og smide karburator væske i den.
er der forskel på det som hedder karburator væske og karburatorsprit?
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: Aran efter 22. December 2010 kl: 22:54:29
Næh, det er det samme. Også kaldet isopropylalkohol. Karburatoris plejer nu ikke ligefrem, at drukne bilen i benzin. Tværtimod. Prøv lige at følge benzinslangen der, hvor den bliver tilsluttet svømmerhuset. Gi` den et par dask med skaftet af en skruetrækker lige ned på svømmerhuset over nåleventilen. Hvis nåleventilen sidder fast, vælter benzinen ind i motoren, hvilket det godt kunne tyde i retning af.
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: andreasl efter 23. December 2010 kl: 15:51:22
ok.
har lige haft kapuratoren skildt ad for at tjekke om det skulle være den nåleventil som sidder fast. så er temlig sikker på at den ikke gør det. prøver med en køre tur og kaburator væske.
ellers må jeg lege vidre med den.
evt nogle som ved hvor man kan købe en ny nåleventil?
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: andreasl efter 23. December 2010 kl: 17:52:00
hej
nu tjekket jeg lige den nåle ventil igen og igen.
og der var noget med den for efter at have rodes lidt med den start og køre min motor nu som en drøm. har fået lidt højre omdreninger men lyder godt og meget stabilt.
tager på en prøve tur i morgen.
tak for hjælpe til alle :-)
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: Aran efter 23. December 2010 kl: 18:56:30
FEDT! og mon ikke vw kan levere en ny nåleventil endnu ? For høj tomgang kan justeres ned, så du ender nok med, at blive helt i julehumør nu ?
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 24. December 2010 kl: 01:50:30
Skulle nålen så gå fri af sig selv eller?
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: Aran efter 24. December 2010 kl: 22:18:28
Nogle gange kan man være heldig hvis den har sat sig fast, at slå den løs med et dask eller to, men den er givetvis slidt, når den sætter sig fast. Det er kun et spørgsmål om tid, inden den hænger igen. Det plejer dog ikke, at være en voldsom udskrivning.
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: andreasl efter 27. December 2010 kl: 17:46:34
fandt ud af hvor den højre tomgang komme fra. der var lidt is i speeder kablet så den trækker ikke speederen helt tilbage når man slipper foden. men det fixer nok sig selv til sommer.
prøve lige at køre nogle tank fulde som det er nu og ellers må der lige komme en ny nåleventil i den. men det ser nu meget lågende ud lige for tiden selv om det ikke bliver til den helt store kørsel i dette vejr
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: CarstenAS efter 27. December 2010 kl: 18:10:12
Hvor på karburatoren sidder den nåleventil?
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: Aran efter 27. December 2010 kl: 18:21:01
I svømmerhuset. Det er faktisk svømmeren, der løftes op og presser nåleventilen, når benzinen pumpes ind. Den lukker af for tilførsel, indtil svømmeren synker igen.
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: Jarl efter 27. December 2010 kl: 20:07:48
Nemlig Aran, og det er en sliddel i en karburator. Det fungerer præcis som ventilen i cisternen i et toilet - svømmeren løftes op af benzinen, og i takt med at benzinstanden stiger, så klemmer svømmeren på nålen i nåleventilen. Hvis nåleventlien er slidt eller der sidder et sandkorn i klemme, så kan svømmeren ikke længere kontrollere benzinniveauet i karburatoren, og man risikerer, at den enten kører med alt for fed blanding eller simpelt hen flyder helt over. Jeg kender ikke modellen, der sidder i WBX'erne, men nogle nåleventiler kan skilles ad og renses - andre kan blæses godt igennem med trykluft. De er typisk af messing og ser ca. sådan ud:

https://www.reich-tuning.de/shop/images/et/ifa/trab/601/vergaserteile/t00000185.jpg
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: andreasl efter 05. Januar 2011 kl: 00:34:46
fandt den her tegning over den model det er i min bil.
tænkte den var meget god.
den lille nåleventil har en "knap" på toppen som kan trykkes op og ned. nogle som ved om der sker flere ting med den nåleventil end at svømmeren trykker den op og ned? tænker om der også er noget som skal virkke inden i den lille nåleventil?
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: Aran efter 05. Januar 2011 kl: 18:24:32
Næh, så kompliceret er den heller ikke. Det eneste der sker når den sætter sig fast er, at den IKKE lukker af for benzintilførslen. På et eller andet tidspunkt fosser de dyre dråber direkte ned i cylindrene og udløser en sort ildelugtende udstødning, soder dine tændrør og ødelægger ethvert håb om bare en smule økonomi, der mest af alt ligner noget med otte buldrende cylindre under en laaang kølerhjelm og noget "made overthere".
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: andreasl efter 05. Januar 2011 kl: 20:50:00
ja det er jo også lidt af et problem. der er ikke meget sjov i at køre i en sej bil hvis man kun kommer 4km på en litter saftevand fra tanken. så der kan jo hurtigt være penge i at få helt tjek på den karpurator tænker jeg...
Titel: start og optræk problemer
Indlæg af: verner efter 06. Januar 2011 kl: 01:18:09
har lige hørt at man kan få et et rep sæt til den karburator hos torben aka farmer fra vwnettet :)