T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Kkrogsgaard efter 16. December 2006 kl: 15:44:24

Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 16. December 2006 kl: 15:44:24
Yes, så har vi lige en af de klassiske spørgsmål.
Min motor opfører sig trist, når den er kold, den forvarmer fint, men den halter i tomgang og skal lige have presset al den hvide røg ud af systemet, inden den går fint. Derudover kan den godt have tendens til at "hoppe" ved indkobling i gearene, når man man starter ved lave omdrejninger. Har kigget på returslangerne, men har ikke fundet noget mistænksomt, har også hørt en mekanikker, der nævnt at et olieskift (skal have den skiftet snart elligevel) måske ville hjælpe, noget med hydrauliske/mekaniske ventilløftere?
Den bruger lidt olie, men ikke noget alarmerende.

Hvad er jeres (Jarls) vurdering? ;-)
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: Jarl efter 16. December 2006 kl: 16:33:47
Bud på diagnose:

Defekte gløderør - giver præcis de symptomer du nævner, og at lampen lyser betyder blot, at gløderelæet får strøm - ikke at gløderørene faktisk virker.

Defekt glødesikring - kig i den sorte box i motorrummet. Der sidder en stor bladsikring, der brænder af fra tid til anden.

Ledningen til gløderørene - hvordan er den? Rusten, irret, halvt gnavet over?

Har du hydrauliske løftere? Motor fra Golf/Passat/Audi 80? AAZ? 1Y? Hvis du har CS/KY/JX, kan du hilse din mekaniker og fortælle at han vist skal på efteruddannelse - de har nemlig mekaniske løftere. - Det udelukker ikke, at du bør skifte olie, men det har intet med sagen at gøre - det har det heller ikke, selvom du havde hydroløftere - de tiendedele, de udligner, betyder intet for koldstarten.

Tjek nu lige glødesystemet ordentligt igennem, og vend så tilbage, hvis ikke det løser problemet. Så vil jeg bruge ord som luft i systemet, dårlige dyser, dårlig kompression, utætte ventiler, så håb på gløderørene.

Og når du nu skal købe nye rør, så lad det billige skrammel ligge - ellers kan du nå at skifte endnu engang inden jul. Kongen hedder Beru, derefter følger Bosch, Champinon og i bunden finder du Biltema og Iskra.

Har en dysenøgle? - Det lader til at de fleste tøsedrenge på dette forum tager dyserne ud, når de skifter gløderør - ellers kan de ikke få deres uformelige pølsefingre derned :wink:  Nøglen er en lang 27 mm top - og husk nye flammeskiver - kan købes for en slik i Hovwdiaudi!
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 16. December 2006 kl: 16:47:53
Har Hovwdiaudi kun en type flammeskiver?
Mener du ikke 17mm top? 27 den er da ret stor??

Vil lige dykke ned motorrummet i morgen, når solen kommer frem igen, hvis den ellers gør det i morgen (suuk)...
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: BlackChart efter 16. December 2006 kl: 16:50:26
Min har NØJAGTIGT samme problem, og der skal jeg endda have koldstartshåndtaget (hedder det egentligt sådan) ud, også selvom motoren er varm...

Men jeg er helt 100 på at det er mine gløderør der er syge...Regner med at de bliver skiftet inden for de kommende uger, skal bare lige have fundet nogle ordentlige gløderør til en ordentlig pris :)
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 16. December 2006 kl: 16:52:47
Hvilken pris ligger Beru da på?
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: BlackChart efter 16. December 2006 kl: 17:02:50
Er ikke stødt på Beru på en dansk web-side endnu, men Bosch ligger omkring 120-130,- efter hvad jeg har fundet indtil vidre...
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: Jarl efter 16. December 2006 kl: 17:20:00
Pajo (Meca - Hobro) eller Midtjysk Reservedelslager (Meca Viborg) plejer at have Beru- regn med 600 for et sæt.
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: Jarl efter 16. December 2006 kl: 17:22:55
@Blackchart:

Gløderørene gløder ikke ved varm motor - heller ikke selvom de dur  - derfor er det noget andet, der er på færde, hvis du ikke kan starte uden koldstarter med varm motor. Dyser, brændstofsystem, kompression, pumpens returventiler, timing....

Det udelukker naturligvis ikke, at gløderørene er i stykker.
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: BlackChart efter 16. December 2006 kl: 17:29:01
Hmmm...Okay...Må lige teste lidt vidre...
Men er nu stadig 100 på at gløderørene er udskiftningsmodne ;)

Kan det evt. have sammenhæng med at jeg har en utæt brændstofslange, så den suger lidt luft med ind under kørsel??

Kan se en del "luftblærer" i brændstofslangen fra filteret til pumpen...

Skal have skiftet slangen imorgen regner jeg da med og så håber jeg den er istand til selv at få suget det sidste luft ud af systemet...
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: KHSalvesen efter 16. December 2006 kl: 18:00:07
Og når du nu skal købe nye rør, så lad det billige skrammel ligge - ellers kan du nå at skifte endnu engang inden jul. Kongen hedder Beru, derefter følger Bosch, Champinon og i bunden finder du Biltema og Iskra.

Nu er gamle onkel Bosch vel flere ting.

Din liste var ikke tilgængelig da jeg bestilte, så jeg købte de dyre Bosch.

Bosch Duratherm Cromium, hvor ligger de på listen.

KH KHS - Det en kold tid vi lever i. DOooHhhh, den er vist ikke nutidig.
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: Jarl efter 16. December 2006 kl: 19:01:49
@Blackchart

Ja, en utæt brændstofslange giver alle mulige symptomer. Men at du kan se luftbobler i slangen, betyder ikke nødvendigvis, at den er utæt. Forestil dig, at du tager en hurtig højre kurve med halv tank. Al diesel skvulper til venstre og dieselpumpen suger - i de sekunder - luft i stedet for diesel. Det er helt normalt og sker halvtreds gange hver dag ved normal kørsel. Dieselpumpen har jo netop sit retursystem for at kunne håndtere denne situation uden at du mærker noget til det. Når du kigger på en klar brændstofslange er der (næsten altid) luftbobler i - og det er intet problem. Men er der en regulær utæthed, så skal det laves.

@Kurt

Duratherm Chromium er perfekte rør. Helt i klasse med Beru, men også noget dyrere end alm. Bosch. De er egnet til langtidsglødning og bruges meget til "tykt brændstof".
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: BlackChart efter 16. December 2006 kl: 19:11:43
Der sidder et stykke slange (af det der stofarmerede skidt) der er helt sjask vådt, og smidder jeg et stykke pap under bilen i den side om aftenen er der en våd plamage når jeg kigger næste morgen...

Men har et nyt stykke til at ligge har bare ikke lige haft en ledig stund til at skifte det endnu, regner dog med at det bliver gjort imorgen :)
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 16. December 2006 kl: 19:26:48
Jeg skal kigge på det her i morgen. Hvordan renser jeg bedst? Tænker på motorrens på blok omkring dyser og gløderør og pumpen. Skummer jeg det til og vasker af med vand bagefter? (højtryksrenser eller vandslange?)
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 16. December 2006 kl: 20:44:02
Forresten, hvordan er det jeg tester mine gløderør?
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: Jarl efter 16. December 2006 kl: 20:51:20
Test foregår kun troværdigt ved at tage dem ud og prøve dem med et batteri. Tag et startkabel fra batteripol - til gløderørets stel og sæt gløderørets + på batteriets plus. Efter få sek. skal røret være rødglødende.

Du kan også lave en amatør-test med et ohm-meter. Gløderøret bruger, når det dur 150 W og spændingen er 12 V - så er det bare fat i ohms lov, så ved du, hvor mange ohm, det skal lave. Det amatøragtige i denne test er, at du risikerer, at det er i stykker på en måde, så det tilfældigvis giver den rigtige modstand, men alligevel ikke dur
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 16. December 2006 kl: 21:14:50
Kan det passe det skal være omkring 0,96 ohm?

HVis jeg hiver gløderørene ud i morgen, så skal der vel nye flamme skiver i bagefter, ikke? Jeg må vel ikke genbruge de gamle?
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: KHSalvesen efter 16. December 2006 kl: 21:32:22
Er det ikke ved dyserne ?

KHS
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 16. December 2006 kl: 21:37:58
Jo, du siger noget.

Men skal der noget skiftes eller noget nyt til for at montere gløderørene igen efter test? Læste noget om alupasta???
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: DT63 efter 16. December 2006 kl: 21:56:27
Hej
Du skal smøre de nye gløderør med kobberfedt eller andet varme fast smøreles hvis du ikke har noget så ring til mig jeg har noget
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 16. December 2006 kl: 22:06:21
Jeg har kobberfedt, så bruger jeg bare det...

Dvs. ud med g.rør teste gløden og så fedt på og ind igen, hvis det virker?
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: DT63 efter 16. December 2006 kl: 22:07:50
Ja det er rigtig har du nye gløde rør
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 16. December 2006 kl: 22:13:14
Nej men hører lige "Doktoren" om han har nogen på lager, ellers må han få fat i nogen til mig.
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: DT63 efter 16. December 2006 kl: 22:19:20
Ellers kan det være at jeg har 4 gode brugt jeg
har lige købt en T3 mere der er en extra top med
og der sider 4 gløde rør i
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: Jarl efter 16. December 2006 kl: 22:23:25
Og Jan, hvordan går den så med den nye motor?
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: DT63 efter 16. December 2006 kl: 22:25:58
Den er lagt i men jeg har ikke rigtig fået den prøve kørt
men i morgen skal den prøve køres
i dag blev det kun til 4-5 km
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: KHSalvesen efter 16. December 2006 kl: 22:26:25
Jeg har hørt/læst at man ikke må bruge kobberfedt på aluminiumstoppe.

Skal dog ikke gøre mig klog på emnet, men viderebringer blot advarslen.

Måske der skal googles over emnet.

KHKHS - Fedt Nok
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: DT63 efter 16. December 2006 kl: 22:29:26
Jeg har fået at vide at bare det er varme fast
så vae det godt
Men jeg har begge dele
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 16. December 2006 kl: 22:40:47
Jeg har også almindelig grå fedt til sprøjten, men jeg ved ikke om det er varmefast...
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: KHSalvesen efter 16. December 2006 kl: 22:43:44
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Jeg har også almindelig grå fedt til sprøjten, men jeg ved ikke om det er varmefast...


Det duer ikke, men der skulle være noget der er bedre end kobberfedt, som ellers ser ud til at have alle de rigtige egenskaber.

Men der var engang osv.. Noget med alu og det kobber, selvom det var tændrør må det vel være samme som med gløderør i alu.

KH KHS - På den fede måde
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 16. December 2006 kl: 22:49:43
Ja jeg har googlet lidt og det er rigtigt som du siger, der er et firma "neverseize" eller noget i den retning, de laver en alu pasta, spm skulle være god, eller er der en pasta med rustfri og grafit som også skulle kunne bruges... shit hvor er det indviklet. :shock:
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: KHSalvesen efter 16. December 2006 kl: 22:56:30
GO AHEAD. !

Biltema skriver. Kobberpasta
Anti-fastbrændingsmiddel. Hindrer fastbrænding og fastrustning forårsaget af høje temperaturer. Til tændrør, hjulbolte, udstødnings- og bremsedele. Tåler temp. fra -35 °C til +1.100 °C.

Det minder meget om det skriver til aluminumspasta.

Montage- og skruetætningspasta på aluminiumbasis til høje temperaturer. Indeholder små aluminiumpartikler sammen med finfordelt talkum og grafit. Anbefales specielt, hvor kobber ikke er ønskeligt pga. risikoen for elektrolytisk korrosion, eller ved tilstedeværelse af kemikalier, der reagerer med kobber. Anti-fastbrændingsmiddel. Forhindrer fastbrænding og fastrustning forårsaget af høje temperaturer på f.eks. udstødningssystem. Forhindrer korrosion. Tåler temp. fra -35 °C til +1.100 °C. 100 g.

Desværre fandt jeg aldrig ud af hvorfor der skulle være problemer med kobber på alutoppe. Men når de skriver tændrør, så er de selv ude om det.

KH KHS - Biltema Skalborg
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 16. December 2006 kl: 23:02:55
Måske er det ikke alle tændrør, der sidder i alutoppe?
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: Jarl efter 16. December 2006 kl: 23:22:00
Teoretisk set ligger kobber højere i spændingsrækkefølgen end alu., og derfor kan der i princippet opstå galvanisk korrosion. Meeeen, det er noget der sker i hovedet på virkelighedsfjerne kemilærere i støvede gymnasieklasseværelser. I den virkelige verden er kobber og alu.fedt jævnbyrdige til dette formål - sagde ham, der altid bruger alu.-fedt, fordi man jo ligeså godt kan være på den sikre side.
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 16. December 2006 kl: 23:27:42
He he, tror jeg finder noget alufedt for en god ordens skyld så...
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 17. December 2006 kl: 09:38:40
Hvordan var resposnen på det med vandslang/højttryksrenser og motorrens?
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: KHSalvesen efter 17. December 2006 kl: 10:48:29
En ting er sikkert. Du skal ikke have ret meget tryk, på din højttryksrenser.

Jeg ved at MAN hedvandsrenser motor og gearkasse med rimeligt tryk.

Din bil er jo også på tykt brændstof, så vask den, og fortæl OS hvordan det gik.  :P

Jeg turde godt, men ville vælge vandslangen, og så passe godt på alt elektrisk.

Kurt
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: BlackChart efter 17. December 2006 kl: 11:09:18
Plejer at bruge en gang petroleum i en trykluft kande og så ladde det virke et par minutter hvorefter jeg skyller af med vand...

Når motoren så er skyllet grundigt af starter jeg bilen og lader den køre 30 - 60 minutter i tomgang...
Jeg sikrer mig selvfølgeligt at generatoren lader inden jeg forlader bilen...

Det har endnu ikke kostet mig nogle skader på mine biler...
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 17. December 2006 kl: 14:21:26
Jeg brugte diesel i en gammel malesprøjte og rensede af med en trykluftpistol. Det virkede også...
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: BlackChart efter 17. December 2006 kl: 16:32:28
For dælen da hvor kan den bare starte nu :D

Men stadig med noget hvid røg lige når den starter på kold motor...
Dog hugger den ikke i det mere, og den kan fint starte uden koldstart ved varm motor :)
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 17. December 2006 kl: 16:38:54
Ok, min har stadig problemet, den starter med det samme, men halter endnu.

Jeg fik fornemt besøg af DT Jan og han inspicerede min motor, dog uden at vi kunne finde fejlen, måske en utæt dyse???

Black hvad har du gjort for at få din egen til at spinde?
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: BlackChart efter 17. December 2006 kl: 16:43:57
Skiftede den slange der var utæt...

Så slap jeg af med de luftblærer der var i den klare slange fra filtret ned til pumpen :)
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: Jarl efter 17. December 2006 kl: 20:01:48
Citér
Ok, min har stadig problemet, den starter med det samme, men halter endnu.


Ja, for du har nemlig ikke skiftet dine gløderør endnu - vel? :wink:
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: BlackChart efter 17. December 2006 kl: 20:04:55
Den hvide røg ved start af kold motor, er det ikke meget normalt??
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: Jarl efter 17. December 2006 kl: 20:05:56
Jo, hvis det ikke er urimelig meget, så er det helt ok.
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: BlackChart efter 17. December 2006 kl: 20:08:58
Den gør det lige de første par minutter ved tomgang, så holder det op...

Starter man og kører med det samme, så går der under 30 sekunder før det holder op...
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 17. December 2006 kl: 20:17:15
Nej, det har jeg ikke, men den slår jo også fint igang med det samme, men det betyder måske ikke så meget?

Må vist hellere se af at få dem rykket ud og set efter hvordan de har det.
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: Jarl efter 17. December 2006 kl: 20:22:39
@KKrogsgård

Og går den jævnt - dvs. med fin forbrænding på alle 4 ben straks? - Eller står den og ryster og tøffer indtil de 2-3 cylindre med fungerende gløderør får trukket den/de sidste med igang?

@Blackchart

Det lyder helt normalt.
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: BlackChart efter 17. December 2006 kl: 20:29:17
Så er jeg rolig igen og går straks vidre med de sidste forberedelser til gearkassekoblingsskiftet ;)

Og KKrogsgård - Undskyld for kapringen, men symptomerne var næsten ens :) Håber ikke du bærer nag...
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 17. December 2006 kl: 20:38:34
Mig bære nag, det er vist en by i Rusland.

Jeg ville ønske dine synskhed kunne skifte mine gløderør også Jarl, du er og bliver imponerende.
Har du sniglyttet ved vores indkørsel???
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: Jarl efter 17. December 2006 kl: 20:55:32
Yes - det er mig med stråhat og solbriller bag ved hækken... :wink:

Nej, sådan lyder de altid med defekte gløderør. Jeg vil godt medgive, at der er andre mulige forklaringer, men al sandsynelighed taler for rørene, så det er det rigtige sted at starte. Og ligenu med vores september temperaturer (formentlig takket være alle de svin, der afbrænder fossile brændstoffer i deres biler og forpester vores atmosfære med kultveilte :wink: ) kan den sikkert starte sikkert hver gang, men en dag er der minus fem, og samtidig er der måske et gløderør yderligere, der har sagt farvel til denne verden, og så er det at konen bliver skidesur, når hun skal sidde og fryse i bilen indtil Falck kommer...
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 17. December 2006 kl: 21:05:58
Heldigvis er konen på barsel, så jeg snupper da bare hendes bil, hvis min egen srejker...

Men ok, jeg må nok hellere tage tyren om bollerne og få de rør testet.
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: WBX Manden efter 17. December 2006 kl: 21:42:14
Citat fra: "Jarl"
formentlig takket være alle de svin, der afbrænder fossile brændstoffer i deres biler og forpester vores atmosfære med kultveilte :wink: ) ...


Sig det til vores regering !
Alternativet findes jo.. både til diesel og benzin motorer  :shock:
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: Jarl efter 17. December 2006 kl: 22:08:01
Ja, det har du ret i. De er ganske fodslæbende, hvad det angår, men mon ikke de har en underlægningsmelodi i øret  der lyder "provenutab- provenutab-decentralt-produceret-brændstof-er-ikke-til-at-afgiftbelægge-effektivt-provenutab-provenutab"....
Titel: Dårlig tomgang og hvid røg ved koldstart.
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 14. Januar 2007 kl: 09:23:11
Så blev gløderørene skiftet, dyserne prøvet efter, de åbner alle ved ca. 145 bar.

Det har hjulpet lidt på min momtorgang, men...

Den halter endnu og temperaturen stiger ca. en nåls bredde mere ved alm. kørsel nu.

Min mekanikker siger at det er toppakningen, der muligvis er gået.
Der er rigeligt med vand på og det er ikke olieplumret.

Hvad er næste skridt så i "jagten på den gyldne motorgang"?