T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: chewie efter 18. December 2010 kl: 22:40:41

Titel: Stor olielækage
Indlæg af: chewie efter 18. December 2010 kl: 22:40:41
Lorte-spasser-bus!!!

Siden jeg fik skiftet motoren i min Syncro har alt (næsten) kørt knirkefrit... Intet olieforbrug og ingen mislyde. Under en køretur i dag, begyndte olietrykslampen at blinke svagt. Har tidligere haft problemer med en smule overgang i lamperne, så panikkede ikke med det samme.
Da lampen blev kraftigere og buzzeren også begyndte, stoppede jeg bilen, åbnede døren og blev mødt af en meget lidt behagelig metallisk klapren. Slukkede straks motoren og gik om bag bilen, hvor der lå en sø af olie.

Umiddelbart har den smidt al olien. Det ser ud som om det pibler frem i samling mellem motor og gearkasse. Har på fornemmelsen af, at det er slemt, men hvor slemt???

Nogen diagnose eller link?

På forhånd tak.

Mattias
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: bycro efter 18. December 2010 kl: 23:22:25
evt. olietrykrøret til turboen der er gået læk har også prøvet det
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: chewie efter 18. December 2010 kl: 23:31:44
Uuupsss... Det er forresten en 2,1 DJ motor...
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: bycro efter 18. December 2010 kl: 23:34:21
øv
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: jensjakob efter 18. December 2010 kl: 23:46:21
Hvis det er mellem motor og gearkasse, så er det pakdåsen bag svinghjulet derer gået.

Der er for 150 kr i smådele, og 4-8 timers arbejde.

Det er rimelig enkelt at skifte den.

Hvis du går igang selv - så vær MEGET opmærksom på afstandskiverne/ringene bag svinghjulet - og trykringen. Her er Haynes din gode ven.

Hvor meget olie er der tilbage når du måler på pinden?

Den metalliske raslen er sikkert hydrauliske løftere som har mistet trykket, det kommer igen når der kommer olie på.


Tag ventildæksler af og se om der er metalspåner eller blåt (har været varmt) ved nikketøjet.

Tap resten af olien af,  mål hvor mange liter der kommer ud,     kig efter metalspåner i oilen.


Af med oliefilter, sæt det på hovedet over et syltetøjssglas, se om der er metalspåner i olien.
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: chewie efter 19. December 2010 kl: 12:21:23
Hej JJ...
Tak for dit svar.
Olien løb ud mellem gearkasse og motor. Har prøvet at ta' et par billeder - ved ikke helt, hvor meget man kan udlede fra dem..
Der var ingenting at se "oppefra"...

Hvis det er pakdåsen, hvad så med koblingen? Er den smurt helt ind i olie? Og skal skiftes?

Har set i manualen, der viser 7 skiver/pakninger. Er det bedst at skifte hele balladen? Hvor kan disse i så fald købes?

Mattias
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: bos1 efter 19. December 2010 kl: 13:18:08
det kan også være den pakdåse der sidder ved højgearsakslen ind i  gearkassen
hvordan lugter den olie der kommer ud for der er tydelig forskel på lugten af motorolie og gearolie
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: jensjakob efter 19. December 2010 kl: 13:43:26
1. Tjek oliestanden på motor.
2. Skiverne skal _ikke_ forstyrres.

3. Der er trin for trin med fotos her:
http://volksweb.relitech.com/clutch.htm

4. Ja, koblingen er sikkert sølet ind i olie.
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: jensjakob efter 19. December 2010 kl: 13:44:37
Der er også en god tråd om det her:
http://www.thesamba.com/vw/forum/archive/index.php/o-t--t-402590--.html
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: Aran efter 19. December 2010 kl: 18:23:48
Det ligner ganske rigtigt en pakdåse, der har kapituleret. Du skal ha` maskinen ud, og kobling og svinghjul af. Surt: JA! Men forhåbentlig er skaden ikke større, end den kan reddes ?
Det larmer ad h...... til når hydroløfterne taber tryk, men når alt er samlet og trykket genoprettet vil du høre den sprøde wbx igen. I Haynes er desuden beskrevet hvordan du kan kontrollere og efterfylde hydro`erne.
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: chewie efter 19. December 2010 kl: 19:14:30
Tusind tak for gode links. Kan se, at der er lidt delte meninger om, hvad som er lettest at hive ud - gearkasse eller motor. Hvad er jeres syn på det -husk at det er syncro.
Dvs at jeg skal ha' købt mig en pakdåse og en O-ring... Andet, der er smart at skifte når man har hele skidtet fra hinanden?

Kan også se, at folket på thesamba er meget obs på kvaliteten af disse pakninger... Nogle erfaringer? Er det bedst at bestille original på et VW værksted?

Og hvad med den kobling? Hvis den er sølet helt ind i olie, er den så bare til at smide væk?
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: Aran efter 19. December 2010 kl: 21:17:05
Jeg ville hive motoren ud. Hævet over enhver tvivl. 4 bolte på gearkassen og broen under motoren = 2 bolte i hver side. Kølerslanger, gaskabel og ledningsnet. UD med dyret.
Hvor gammel er den kobling ? Du skal alligevel have den adskilt, og er den ret ny kan den aftørres med cellulose fortynder, bremserens etc. men har den kørt jorden rundt otte gange, ville jeg skifte den komplet med nyt udrykkerleje. Så ved du med sikkerhed, at den kører problemfrit fremover.
Og på trods af, hvad der står i manualerne, kan boltene til svinghjulet sagtens genbruges.
Kvaliteten af pakdåsen ville jeg nok sætte min lid til original vw. Den kan ikke koste alverden, men spare en masse besvær senere hen.
Tjek lige vandpumpen når du alligevel har den ude. Selvfølgelig kan det gøres mens motoren ligger i, men det er nu en gang lettere, når der er plads omkring.
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: chewie efter 02. Januar 2011 kl: 15:46:10
T3-Guderne har ikke været mig nådige!!!

Fik tømt den lille sjat olie, der var tilbage på motoren i går. Der var vel omkring 0,75 l minus det, der er i filteret. Tog ventildækslerne af for at kigge efter den blålige farve, som JensJakob omtalte, men fandt i stedet en mere rødlig nuance. Måske lidt over i noget brunviolet...? Nogen, der har set dette før?
 Tørrede olien af nederste kant i toppen, og fandt desværre små metalspåner. Samtidig var olien nærmest koksgrå og helt uklar - nogen steder næsten lidt creme-agtig... Fik siet olien, hvor der også var små spåner og en del koks...

Jeg har desværre ingen billeder af skidtet da jeg glemte kamera.

Er motoren færdig?
Hvis ja, er jeg ved at være godt og grundigt træt af WBX maskinerne. I begge de T3'er jeg har ejet har der været alvorlige problemer med motoren...
Opmuntring modtages..

Mattias
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: Aran efter 02. Januar 2011 kl: 20:03:15
Tror desværre ikke det er særligt opmuntrende. Metalspåner tyder desværre på, at det er i den alvorlige ende. Koksgrå oliesnask ville jeg seriøst mistænke for, at indeholde vand.
Noget er gået rivende galt i din motor, og hvor stor skaden er, kan du kun konstatere på den hårde måde: En total adskillelse. Inspektion af lejer, stempler, oliepumpe OG blokken.
Hvis det kan være en ringe trøst, har jeg også prøvet, at købe en angiveligt god motor. Vaskede og tørrede og pudsede den. Dyr Castrol olie, filter osv. osv.  lave udstødning og alt det andet.
I bilen med dyret. Montere og "høj" af forventningsfuld glæde ved udsigten til, at komme ud, at køre.
Påfylde olie, så den er klar til næste dag. ARGH!  Olien havde i nattens løb fordelt sig på gulvet.
Fik dog spændt efter og påfyldt en billigere olie, så den kunne startes. SÅ FIK DEN DØDSSTØDET.
Der var boret hul i blokken under generatoren. Gæt hvad der skete, når der kom tryk i systemet ?
NEMLIG! Der blev blandet vand og olie på gulvet, så jeg kender fornemmelsen.
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: chewie efter 04. Januar 2011 kl: 15:21:25
Jeg havde næsten forudset, at den var rivende gal. Desværre har jeg hverken plads eller kundskaber til at splitte den ad.
Det ser ikke umiddelbart ud som om den har brugt vand... Metalspånerne er meget små og aflange. Det er ikke mange der er, men de er der... Hvad siger I til farven bag ventildækslerne...


Jeg overvejer nu at købe en billig blok, der er ok, og så flytte resten over fra en af de to komplette motorer jeg har... Nogen tips til, hvad der er en god idè at skifte når jeg har det hele ude?
Nogen alternativer til motor - har set en del på forskellige rækkemotorer, men tror desværre ikke det kan hænge sammen rent økonomisk.
Er der forskel på benzinøkonomi på en DJ og en MV motor?

Mattias
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: jensjakob efter 04. Januar 2011 kl: 15:24:17
Ok. Skylle den med motorolie. Køb 10 liter billig olie (90 kr for 4 liter). Skift 2 gange, køre en tur på 10 km mellem vhert skift. Fyld ordentlig olie på 3 gang. Nyd flere problemfrie år.

Det er faktisk en mulig vej - og jeg synes den skal prøves før du dømmer motoren død.

Små metalspåner er ikke nødvendigvis dødsdom.
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: chewie efter 16. Januar 2011 kl: 17:01:29
Hej igen!

Så er der sket lidt i weekendens løb... Har nu (endnu engang) fået motoren ud - udenfor, i snestorm...

Bag svinghjulet fandt jeg nogle metalstykker, som jeg ikke er helt sikker på, hvad er. Tænker at det måske er en af afstandsskiverne, som er blevet krøllet og smadret? Nogen, som ved?


Hvis det er en af disse, hvad er proceduren så? Skal jeg skifte alle, og hvor bestiller man i så fald disse?


Tænkte at jeg også kunne pille den gamle pakdåse ud, inden jeg måtte slutte, men nej. Den sidder noget så ind i #"""%&#/% fast. Prøvede først med skruetrækker, hammer og til sidst koben. Nogen, der har et godt tip?


Planen er, efter at have læst JensJakobs sidste svar, at give motoren endnu en chance. Oliekur og lidt TLC, og så må den køre så længe den kan.

Mattias
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: jensjakob efter 16. Januar 2011 kl: 17:09:57
De ser spøjse ud. Så vidt jeg kan se i Haynes, ligger skiverne _bagved_ pakdåsen -   så det burde ikke kunne være skiverne.

Har du forsøgt at kørne pakdåsen, bore lille hul, sætte metalskrue ind i hullet?

Ellers findes der en "Pakdåseudtrækker":
http://www.google.com/imgres?imgurl=https://www.wdcart.com/cremos/catalog2/images/P1010674.JPGLgSealPuller.jpg&imgrefurl=https://www.wdcart.com/cremos/catalog2/product_info.php%3Fproducts_id%3D1422%26osCsid%3D3lil3jor37247giagold8pu0p3&h=480&w=640&sz=53&tbnid=QkPHlqbWcWBTYM:&tbnh=103&tbnw=137&prev=/images%3Fq%3Dseal%2Bpuller&zoom=1&q=seal+puller&hl=da&usg=__bL8Lpnx5Ji7nHnpllxre1HpZkFY=&sa=X&ei=QxgzTZrOMI3rOcLjsbYC&ved=0CC4Q9QEwAw
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: chewie efter 16. Januar 2011 kl: 17:20:30
Nej, har ikke prøvet så meget andet end stort og tungt værktøj :)

Jeg skal prøve at få taget nogle bedre billeder næste gang jeg er forbi bilen. Som jeg forstår det: Pakdåsen er den ring, som sidder yderst, bag svinghjulet. Den består af både metal og gummi, og indeni var der en fjeder af en slags... Bag ringen sidder der nogle meget tynde plader/ringe, og det er vist en af disse, som nu er i 1000 stykker.. Der skal vel også være en O-ring, men den var heller ikke at se...?
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: jensjakob efter 16. Januar 2011 kl: 18:21:56
Oringen sidder "indeni" "kraven" på svinghjulet som går hen over motorhuset (så vidt jeg husker).

Ringene sidder bag pakdåsen, så jeg har svært ved at se hvordan disse kan ligge mellem pakdåse og svinghjul, hvis du forstår hvad jeg ikke forstår :-)

Snarere end ringe, synes jeg det ligner noget som har været rundt om noget, eller har været en cirkulær foring?
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: Aran efter 16. Januar 2011 kl: 19:02:33
Enig med JJ. Det ligner mest et kvast spændebånd, og afstandsringene ligger bag pakdåsen, så mon der har været monteret noget uoriginalt ? Det har dæleme været varmt, ud fra farvningen på det ene stykke, at dømme.
Pakdåsen burde ikke sidde så fast. Dem plejer man at kunne molestrere ud med en halvstor skruetrækker, og med en smule siliconefedt liste den nye i på et øjeblik.
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: chewie efter 16. Januar 2011 kl: 21:50:14
Jeg har åbenbart ikke forklaret mig særlig godt - beklager.

Tilgengæld har det nu bragt mig i det kreative hjørne. Har prøvet at illustrere hvordan det hele hænger sammen...

Det kan være at jeg har misforstået alt - så må I meget gerne rette mig.

Pakdåsen består af både gummi og metal? Og har den "kant" jeg har prøvet at tegne?
I denne "kant", altså ind mod motoren, lå det smadrede metal.
Bag pakdåsen, igen ind mod motoren kan man tydeligt se og mærke nogle meget tynde skiver af samme type, som det smadrede..

Håber det giver lidt mere mening.

Mattias
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: jensjakob efter 16. Januar 2011 kl: 22:01:25
Ok, god tegning. Jeg er dybt forvirret nu.

Jeg har svært ved at forestille mig hvad der er sket, hvis det er en afstandsplade der er kommet så meget i klemme at den er flået fra hinanden og valset flad på den måde.

Ud med pakdåsen, og syn for sagen. Jeg vil gerne se hvordan krumtappen ser ud på pakfladen mod pakdåsen....

Hvis det er afstandsringen, og du ikke kan få dem lokalt, kan jeg lægge nogen i en kuvert og sende.

Gode hilsner
Jens Jakob
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: chewie efter 17. Januar 2011 kl: 00:47:36
Ja, jeg blev også lidt overrasket over, hvad jeg fandt derinde...

Håber det hjalp lidt med tegningen.

Jeg tager nogle lidt mere specifikke billeder næste gang jeg kommer i nærheden af bilen.

Stor tak til JJ og Aran - jeg havde været helt blank, hvis ikke det var for jer.


Mattias
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: chewie efter 22. Januar 2011 kl: 19:34:07
Så er jeg tilbage i krigen mod pakdåsen.
Har endelig, men med meget bøvl og lirken, fået skidtet ud.

Som jeg umiddelbart kan vurdere ER det en afstandsskive, der er blevet fuldstændig smadret - hvordan det kan være sket er mig et under.

Jeg har også fået knipset et billede af den violette farve jeg nævnte tidligere.


Hvis I stadig mener at den står til at redde, må jeg nok tage imod JJ's tilbud om afstandsskiver.

Kommentarer, ideer eller tips er mere end velkomne.


Mattias
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: chewie efter 22. Januar 2011 kl: 20:52:23
Her kommer lige et par billeder mere af de sørgelige rester...

Beklager billedekvaliteten, men mit kamera løb tør for strøm.


Mattias
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: chewie efter 23. Januar 2011 kl: 23:09:52
I øvrigt har jeg talt med VW her i Norge ang. pakdåse. De oplyste mig at delen gik ud af produktion i 2007. Er der nogle specielle producenter jeg skal kigge efter eller undgå? Kan se at priserne varierer virkelig meget på en uoriginal del.
Overvejer lidt at bestille nogle stumper hos Kaefer & Co - nogle erfaringer?

Mattias
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: verner efter 23. Januar 2011 kl: 23:47:40
kaefer leverer varen, og i god kvalitet :) så der kan du trygt bestille :)
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: chewie efter 24. Januar 2011 kl: 00:11:22
Er bestilt! Takker  :D
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: Aran efter 24. Januar 2011 kl: 00:43:01
Svært at spå om hvad der lige er foregået, men ingen tvivl om, at pakdåsen har været mere end varm med den omgang. Den har vel et smeltepunkt (?) så den kan godt have brændt sig fast.
Det ser unægteligt voldsomt ud, men der er da håb om, at den kører når shims og pakdåse er skiftet.
Jeg har ikke noget bud på farven ved vippetøjet.
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: jensjakob efter 24. Januar 2011 kl: 10:19:03
Jeg leder efter shims i aften :-)

Adresse via PM?
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: chewie efter 24. Januar 2011 kl: 23:26:06
Hej JJ.. Fik du min PM?
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: jensjakob efter 24. Januar 2011 kl: 23:53:36
Hej Chewie

Jeps, skal stadig finde shims, de er blevet ryddet op, men jeg VED at de er et sted, kan huske at jeg lagde dem "der hvor jeg ved jeg kan finde dem igen" :-)

Mht afstand - det skal være præcist, ellers er ulykken der igen. Så det kan være at du skal have flere shims end dem jeg har, for at være sikker på at kunne ramme det.

Men lad os se om eet sæt ikke er nok.

Gode hilsner

Jens Jakob
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: chewie efter 25. Januar 2011 kl: 18:34:11
Hehe... Det kender jeg alt for godt.

Hvordan finder jeg så tykkelsen på afstandsringene? Har nu læst at den første skive (benævnt thrust washer) samt den store afstandsskive skal i. Derefter skal svinghjul monteres og afstanden, som svinghjul kan bevæges ud og ind - minus 0,10 mm - er tykkelsen af de to shims? Er det måden at gøre det på? Og hvor får man fingre i det måleinstrument (dial gauge)?

Mattias
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: jensjakob efter 25. Januar 2011 kl: 19:27:17
Hej Chewie

Du skal igang med plan B mht shims - jeg leder og leder og kan ikke finde mine pt.

Jeg fortsætter med at lede - men start en plan b - OK?

Der skal normalt 3 shims i mener jeg. men det er beskrevet i kapitel 13.10 på Bentley.

Med gode hilsner
Jens Jakob
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: chewie efter 07. Februar 2011 kl: 17:59:40
Nu er jeg så småt ved at give op... De shims jeg har fået fat i er i næsten lige så dårlig stand som mine egne.
Er der nogen derude, der ved, hvor jeg kan købe nye?
Her i Norge er de ikke til at opdrive, og jeg har ledt forgæves på de tyske sider...

Mattias
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: chewie efter 07. Februar 2011 kl: 22:51:59
Nogen, der ved om shims til T1 passer på WBX?
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: jensjakob efter 07. Februar 2011 kl: 22:58:59
Jeg kan ikke finde mine :-( - jeg føler mig som en kæmpe idiot. Prøv evt at PM til Hasse?
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: chewie efter 07. Februar 2011 kl: 23:33:56
Det skal du absolut ikke! Shit happens... Du har hjulpet mig meget allerede.
Så på Justkampers, at deres shims passer til både T1, T2 og T25, men vil lige dobbelchecke.. Hvis dette er rigtigt her jeg fundet shims... Så mangler jeg bare "thrust washer" og "retainer"...
Titel: Stor olielækage
Indlæg af: chewie efter 08. Februar 2011 kl: 15:15:50
De passer ikke...
Jeg forstår ikke, at det skal være så svært at opdrive - der må vel være nogen, som har gjort samme operation tidligere...