T3nettet og T3Klub Danmark forum

Off topic => Generelt => Emne startet af: jankjerbye efter 25. December 2010 kl: 17:14:34

Titel: Audi 80 1,9 TDi
Indlæg af: jankjerbye efter 25. December 2010 kl: 17:14:34
Hej!

Har fået nyt job og skal til at køre de nørrejydske veje tynde i det nye år. I den forbindelse har jeg kig på en "fornuftsbil". En Audi 80 1,9 TDi fra 1992.

Er det en bil der er nogen der har erfaringer med herinde? Hvad skal jeg kigge efter på den? Er der nogle kendte svagheder jeg skal være opmærksom på?

Jeg går ud fra at den er del galvaniseret i 92?

Motoren regner jeg med er en AFN?

Håber der sidder et par audi kyndige derude. :)

mvh

Jan
Titel: Audi 80 1,9 TDi
Indlæg af: verner efter 26. December 2010 kl: 00:04:05
hvorfor en audi 80?
tdi er det ik først fra 94?

audi 80 har jo meget vw teknik i sig, men har f.eks stålrør til brændstof! og de rør ruster!!
hvor vw har plastic!! (allerede fra golf2)

syntes efter at have kørt en audi 80, at vores passat føles som en større bil, og der er meget nappa i en audi 80!!
Titel: Audi 80 1,9 TDi
Indlæg af: DT63 efter 26. December 2010 kl: 08:31:34
En Audi 80 køre med en 1Z motor 90 Hk
Titel: Audi 80 1,9 TDi
Indlæg af: birk efter 26. December 2010 kl: 10:37:19
Helt sikkert er en Audi 80.(the one to buy)
Min søn har haft en i 4 år km. 100K +.
den har kørt pt. 410k.det har kostet ca kr.3500 at holde den kørende.
Under alle oms. har du kun mekaniske problemer med den,da den er galvaniseret, så ingen rust,med minder den har været skadet?

Mvh. Birk
Titel: Audi 80 1,9 TDi
Indlæg af: mdonau efter 26. December 2010 kl: 16:37:34
når det er en 92er, har den et par minus-punker, især på motoren:
-pumper er udgået og meget sjælden
-kun 182Nm i stedet for 202
-hele motorstyringen er ikke kompatibel med de andre 1Z
-gearkasser er delvist problematisk

i det hele taget skulle man kigge efter en Audi 80 fra de sidste modelår (94/95) hvor den moderne TDi som i Golf3 blev monteret.
alternativ ville jeg kigge på Passat 35i facelift med 1Z/AFN (90/110HK)
De har meget mere plads og deler sig næsten alle dele med golfen
(billige sliddele/brugte reservedele)

hilsen, michael
Titel: Audi 80 1,9 TDi
Indlæg af: jankjerbye efter 26. December 2010 kl: 22:28:13
Tusind tak for inputs.

Ok... 1Z.. det er en speciel "Audi 1Z" med special pumpe og speciel styreboks SW? Kan man ikke chippe sig ud af det?

Pyt med lidt lavere moment, jeg skal ikke trække rundt med tunge trailere eller lign.

Jeg tjekker for skader på galvaniseringen og håber der ikke er skjult noget under undervogns snask.

Hvad er problemerne med gearkasserne?

Jeg skal i morgen se på en med 1Z som har fået skiftet toppakningen.. den har kørt 475.000... Er det (generelt ud fra typen) at betragte som en død motor der skal skiftes om 10000 km? Eller kan den sagtens leve længe endnu med omsorgsfuld service og drift?

/Jan
Titel: Audi 80 1,9 TDi
Indlæg af: jensjakob efter 26. December 2010 kl: 22:53:40
Hmmm, Jan, hvad er regnestykket? Hvor meget koster en A80 i indkøb, og hvor mange km kan du køre i stjernekrydseren for det beløb?
Titel: Audi 80 1,9 TDi
Indlæg af: Jarl efter 27. December 2010 kl: 00:05:36
Min erfaring med A80 B4 begrænser sig til benz.-modellerne. Jeg opfatter det som en særdeles velkørende og robust bil med et meget lavt vedligeholdelsesbehov og en ualmindelig fremragende rustmodstandsdygtighed. For nogle år siden købte jeg en til min gamle mor, og der har absolut intet bøvl været. Aldrig undervognsbehandlet, men stadig ikke antydningen af rust. Eneste anke, jeg kan komme i tanke om, er en lidt blød lak i de første vandbaserede lakker.
Titel: Audi 80 1,9 TDi
Indlæg af: jankjerbye efter 29. December 2010 kl: 09:41:30
Tusind tak for de indsigtsfulde kommentarer. Kører ud og ser på en Avant fra 94 i dag.. De andre lig jeg har set på indtil nu har været rustne (klapperne er åbenbart ikke galvaniserede) eller har været ved at tabe fortøjet (er det bare mig der er en gammel sur mand, eller kunne han godt lige have fortalt det inden han sendte mig ud på landevejen på en prøvetur i den). Eller også har der boet en storryger med en hobbykniv fast de sidste 6 år i kabinen. Eller også kunne motoren ikke gå i tomgang og var ved at blæse min sixpence af med oliedækslet da jeg løftede for at teste om den pustede lidt.

Et sminket lig af en Audi kan åbenbart godt koste 25000 kr, så nu skruer jeg lidt op for pris-niveauet og kigger mellem 30 og 40 istedet, håber jeg kan holde mig under 50, for så kan jeg sku ligesågodt købe en Golf4. :(

Jeg tror jeg havde glemt hvilken jungle brugtbilsmarkedet er.
Titel: Audi 80 1,9 TDi
Indlæg af: jankjerbye efter 29. December 2010 kl: 10:08:09
@JJ: Den betaler sig selv hjem i løbet af 1 års tid i diesel og vægtafgiftsbesparelser.
Titel: Audi 80 1,9 TDi
Indlæg af: verner efter 29. December 2010 kl: 12:16:38
har du handlet?
jeg har ik et sekund fortrudt købet af vores 1994 passat TDI (1Z 90hk) variant GT, købte den for 30k (kørt 290.000km) for 2 år siden, der havde den kørt 4år i dk og stort set ingen rust :)

du burde kunne finde noget tilsvarende for 20-30k :)

og du får alt den plads du skal bruge til familien (kun overgået af T3) og træk til 1500kg er muligt :)
Titel: Audi 80 1,9 TDi
Indlæg af: jankjerbye efter 29. December 2010 kl: 20:44:50
Kører ud og kigger på endnu en i morgen.

Har ligeledes kigget Passat. men de billigeste er samme pris som de Audier jeg har kigget på, og har kørt flere km. Så der er ikke noget sparet, og man får ikke Audi buildquality, gensalgspris og galvanisering. Var tæt på at slå til på en Passat 2,5TDi med ALT i udstyr til 40 men den var solgt (og den er jo også lidt mere tørstig så det var nok meget godt)

Har kigget Mercedes og her kan man bytte dieseløkonomi ud med komforten.

Har kigget Golf, Bora, Vento og her er der primært hjemmebaksede, biler med mange km, eller nogle der er lavet af ren platin. Der har ikke været en handel der ha kunnet retfærdiggøre de ting jeg skal undvære på mine 50000 km bag rattet hvert år. (Som man f.eks får i en audi, mercedes eller bmw)

Jeg har kigget BMW, men der er simpelthen ikke en eneste billig veholdt stationsvogn med diesel. Dem der er på markedet er enten de store uøkonomiske modeller ELLER lavet at ren drevet platin.

Jo.. jeg er nærig, urimelig, stiller krav og VIL ha det hele. Det er ikke det bedste udgangspunkt for en hurtig handel.

MEN som noget helt nyt den sidste måneds tid er jeg MÅSKE stødt på en reel, ærlig sælger i nordjylland. Prisen er så lidt over 30, men hvis hans informationer holder stik, har jeg måske en god kompromis vogn på hånden i morgen.
Titel: Audi 80 1,9 TDi
Indlæg af: Jarl efter 29. December 2010 kl: 21:38:14
Og jeg ved, at jeg nu udstiller mig selv til evig hån og bespottelse her på siden, men har du også Astra i kikkerten? En Astra G ruster ikke slemt, er enormt driftsikker, og hvis du spørger mig, så kører den røven ud af bukserne på enhver VAG fra 90'erne rent subjektivt.
Titel: Audi 80 1,9 TDi
Indlæg af: jankjerbye efter 29. December 2010 kl: 22:18:30
@Jarl:

Joeh en bil fra 98 og frem ville da fornuftsmæssigt være en god ide, men så bevæger vi os langsomt op mod de 50000 kr hvis jeg vil have noget der har kørt under 300000 km.  Det er sådan lidt et limbo, for så skal jeg til at financiere til grimme renter, jeg har ikke 45-50 i kolde kontanter i natskuffen. Skal man have en fornuftig rente skal man op omkring minimum de 70-75 tusind, og så snakker vi pludselig 6 årigt lån og en bil der er alt for ny og omkostningsfuld til en bastler som mig.

En 80er er som en kammerat udtrykker det, "tynget af alderen", men jeg kan holde handelen kontant, ikke skylde noget til bank eller ågerkarle, og have en bil jeg kan skrue på 80-90% selv. 1 år, så har den betalt sig selv hjem efter kørselsregnskabet og så kan jeg begynde at spare op til en ny brugt derefter og mon ikke jeg kan få den igennem 2 syn mere uden grå hår. Så kan man håbe på at gensalgs værdien for gamle audier holder .. måske er den endda blevet en klassiker :)

I morgen skal jeg se på en Pumpe Düse (fra en A4 115HK) opgraderet 80er med en masse ekstraudstyr og en rimelig pris...

Nogen kommentarer på de ekstra Nm og en std. 80er gearkasse og kobling uden dobbeltmasse svinghjul?

/Jan
Titel: Audi 80 1,9 TDi
Indlæg af: verner efter 30. December 2010 kl: 00:59:15
2,5 tdi v6 i passat kan ik holde!! hold dig langt væk fra den!!!

jeg kan godt se at passaterne faktisk ik er faldet i værdig sidden jeg købte for 2 år sidden :D
men alt kan jo handles ned i pris ;)

hva med den her:
http://www.dba.dk/vw-passat-19-tdi-110-st-car/id-70306751/

ved passat 35i gå efter GL og GT modeller de har mest udstyr :)
så en der havde kørt 637.000km!! til 14k!, så de må siges at være sejlivede ;)

ps. jeg har en komplet ny fartpilot til golf3/passat 35i liggende, hvis du finder en sådan bil og vil have det i :)
Titel: Audi 80 1,9 TDi
Indlæg af: Jarl efter 30. December 2010 kl: 01:12:02
http://www.guloggratis.dk/opel/astra/annonce/9692887

http://www.guloggratis.dk/opel/astra/annonce/9410145

Jeg kender intet til de konkrete biler, men alderen på dem gør, at du kommer til at betale en noget lavere grøn afgift fremfor vægtafgift. Der kan muligvis være lidt håndører at tjene - en A80 er ikke just let - en alm. limo med 2,0 90 hk vejer 1250 kg.
Titel: Audi 80 1,9 TDi
Indlæg af: elmo efter 30. December 2010 kl: 09:59:43
Du linker til astraer... Sådan en har vi, og det er sku ikke at anbefale  :roll: - tilgengæld er den hurtigere at tø op end t3eren ( som en dame forøvrigt bakkede op i igår, den faldt i et med hækken!!! så virker camoflagn da)

Vores astra er en benziner - pålidelig kilde mener an skal hold sig fra astra g i diesel... En benziner kan du få til ingen penge.
Titel: Audi 80 1,9 TDi
Indlæg af: Jarl efter 30. December 2010 kl: 14:52:57
Jamen det er et interessant fænomen det her. Ordlyden i folkemunde er sådan her: "Opels benzinere kører bare, hvis der er olie og vand på, men Opels diesel er noget elendigt skrammel". Hvor kommer det fra? Min sølle lille bilpark er jo på ingen måde statistisk repræsentativ, men: Først havde vi en Kadett E med 16DA motor. Den blev smadret af en idiot, der kørte ind i den. Den havde på det tidspunkt gået 330.000  - vi havde kørt de sidste 100.000 aldeles uden motorproblemer. Så fik vi en lidt ældre med den gamle 16D motor. Den solgte vi, da den havde kørt 480.000 km, og der var sandt for dyden ikke meget kompression tilbage, men problemer var der aldrig. Dernæst importerede vi en rigtig bedstemor Kadett - en stufenheck 16DA med originale 56.000 km på klokken. Den kørte Tine 150.000 km i og den har siden gået på omgang blandt familiens fattigrøvsstudenter. den kører endnu i Lemvig efter 420.000 og der har kun været almindelig service + en utæt dieselpumpe. Pt. kører Tine i en Astra F med lavtryksturbomotoren - X17DTL. Den fik hun med 290.000 km på bagen, og her efter 6 år har den lige rundet 410.000. Den har fået skiftet turbo og topstykke. Det er i øvrigt den samme motor, der ligger i dem, jeg har linket til.

Med det afsæt vil jeg gerne spørge eksakt til, hvilke svagheder Opels dieseler har, som VW's ikke har? Hvad er det, der gør dem så elendige? Ja - jeg er bekendt med 2,0'ernes problemer med pumpen - i øvrigt den samme pumpetype, som T4, Audi 100 og A6 kører med, men det er jo et Bosch-problem.
Titel: Audi 80 1,9 TDi
Indlæg af: jankjerbye efter 30. December 2010 kl: 21:39:50
Tak for god opbakning og gode råd.

I dag kørte skodajønne og jeg nord på og så vest på til man næsten ikke kunne komme længere og hentede en billig 80 avant 1,9 Tdi (1z) hjem. Motor gik perfekt (ombytter der havde gået 150000), der var minimalt kosmetisk at udsætte (import i 2001), bremser var nye, bærearme, bøsninger bag og for var nye, gearskifte var fast og præcist, støjniveau lavt, udstyrsniveau højt (fartpilot, soltag, alu og dit og dat) og jeg har allerede kørt mine første 150 km i den uden noget at bemærke. Den kører som en ny bil.

Så må vi se om jeg dør af kedsomhed, men det virker som en rigtig komfortabel og sund "arbejdsbil" til mit nye job.

/Jan
Titel: Audi 80 1,9 TDi
Indlæg af: elmo efter 30. December 2010 kl: 22:23:56
Citat fra: "Jarl"
Jamen det er et interessant fænomen det her. Ordlyden i folkemunde er sådan her: "Opels benzinere kører bare, hvis der er olie og vand på, men Opels diesel er noget elendigt skrammel". Hvor kommer det fra? Min sølle lille bilpark er jo på ingen måde statistisk repræsentativ, .....

Med det afsæt vil jeg gerne spørge eksakt til, hvilke svagheder Opels dieseler har, som VW's ikke har? Hvad er det, der gør dem så elendige? Ja - jeg er bekendt med 2,0'ernes problemer med pumpen - i øvrigt den samme pumpetype, som T4, Audi 100 og A6 kører med, men det er jo et Bosch-problem.


Jeg skal slet ikke gøre mig klog på hvilke svagheder dieselmotoren har - men vil da vende det for svigerfar (som er nok er den mest inkarnerede opelmand i DK - han kører dog selv vw...)
Opel har aldrig sagt mig noget, men jeg må indrømme at man ( hvert fald med en Astra G stationcar) får meget luksus for pengene frem for en vw.

Jeg vender tilbage når jeg har fået lidt tips fra ham den gamle
 :wink:
Titel: Audi 80 1,9 TDi
Indlæg af: jensjakob efter 30. December 2010 kl: 22:26:57
Hvad var prisen på sådan en Tysker-slæde?
Titel: Audi 80 1,9 TDi
Indlæg af: verner efter 30. December 2010 kl: 22:52:22
Citat fra: "jankjerbye"
Tak for god opbakning og gode råd.

I dag kørte skodajønne og jeg nord på og så vest på til man næsten ikke kunne komme længere og hentede en billig 80 avant 1,9 Tdi (1z) hjem. Motor gik perfekt (ombytter der havde gået 150000), der var minimalt kosmetisk at udsætte (import i 2001), bremser var nye, bærearme, bøsninger bag og for var nye, gearskifte var fast og præcist, støjniveau lavt, udstyrsniveau højt (fartpilot, soltag, alu og dit og dat) og jeg har allerede kørt mine første 150 km i den uden noget at bemærke. Den kører som en ny bil.

Så må vi se om jeg dør af kedsomhed, men det virker som en rigtig komfortabel og sund "arbejdsbil" til mit nye job.

/Jan


lyder som en fin bil :)
hvor meget havde den kørt?
Farve?
Pris?
og du sliper ik for billeder, nu du er igang ;)
Titel: Audi 80 1,9 TDi
Indlæg af: Jarl efter 31. December 2010 kl: 10:38:55
Stort tillykke med din nye B4. Den, tror jeg, du bliver glad for. B4 er efter min opfattelse et af de mest vellykkede produkter fra VAG, og så har den - igen subjektivt - et kanon design. Glæder mig til at se den.
Titel: Audi 80 1,9 TDi
Indlæg af: jankjerbye efter 01. Januar 2011 kl: 14:37:59
Tak for de gode ønsker, håber investeringen holder i sådan en svend. Det er til dato den kedeligeste, dyreste og blankeste bil jeg her ejet, men i forventning om færre timer til at mekke i med arbejdstiderne i nye job måtte det til. Nu får vi se.

Det blev til en metallic-grøn fra 94 med 370000 på klokken. Motoren (1z) er skiftet for 50 km siden til en der har kørt 160000 og har i den forbindelse fået den store tur med tandrem, filtre, vandpumpe, remme, strammerhjul og dit og dat. Det er lavet på VAG værksted. Der er kun enkelte steder hvor den har noget begynde rustbobler, så det håber jeg at få tid til at komme efter. Rimelig pæn, med slidspor efter 370 og en pris på 32 af de lange inkl. et sæt ekstra alufælge med dæk var et ok kompromis for mig.

Den tidligere ejer var fanatisk audi-fan og var pensioneret VAG mekaniker, den har derfor altmuligt fabriks-ekstraudstyr og pynt. Noget mere anvendeligt end andet. Fartpiloten er jeg allerede blevet meget glad for mens "S2" badget på fronten er lidt noget pjat :)

Den har fået skiftet bøsninger og bærekugler samt bageste bærearme med org. dele, alt er gået efter.

Det lød lidt som en historie at han kun solgte fordi han havde mistet det ene ben og skulle have en med automatgear, men skodajønne og jeg så både den næsten identiske grønne automat 80 Avant OG hans protese for at det ikke skal være løgn :D Han solgte bilen til mig i Audi-jakke med hans navn på, lidt nørdet må man sige :)

Batteriet er desværre ikke til at få til at modtage strøm (den har stået stille siden efteråret sidste år) så det skal nok skiftes ellers virker alt som det skal. Jeg har allerede rundt 250 km i den og den er bedre rent komfortmæssigt end jeg havde håbet på. Støjniveauet er lavt og den ligger roligt og godt på vejen.

Hvis der er interesse kan jeg da lige tage et par skud af den og smide et link.
Titel: Audi 80 1,9 TDi
Indlæg af: verner efter 01. Januar 2011 kl: 15:59:53
hvis den ellers er passet og plejet, så burde der ikke værre noget galt med de 370.000km, men undre mig at motoren ik kunne holde til mere! (vores har kørt 330kkm nu!!)
Titel: Audi 80 1,9 TDi
Indlæg af: dokajønne efter 01. Januar 2011 kl: 19:04:07
jeg blander mig lige her
den gamle motor stod jvf sælger af pga løst takthjul
Titel: Audi 80 1,9 TDi
Indlæg af: verner efter 01. Januar 2011 kl: 21:00:37
ok, måske man skal finde en til hylden i tilfælde af nedbrud ;)
Titel: Audi 80 1,9 TDi
Indlæg af: Aran efter 01. Januar 2011 kl: 21:26:51
Jamen til lykke med den. Jeg tror ikke du er gået galt i byen med Audi. De der kører Audi i vores bekendtskabskreds holder fast i dem. Jeg har også gået og skelet lidt til en 100 Avant med fembenet maskineri og automatgear. Desværre er mit / vores behov dækket af den tilbageværende Fiesta indtil videre, og Lottogudinden har ikke udløst noget, der ligner køb af anden bil lige p.t.
Titel: Audi 80 1,9 TDi
Indlæg af: opelhaj efter 01. Januar 2011 kl: 21:52:53
så har man satme da hørt det med da... er det den 1.april??? EN BLANK SKINNENDE BIL I SIBIRIA????? HOLD HOLD HOLD
Titel: Audi 80 1,9 TDi
Indlæg af: jankjerbye efter 01. Januar 2011 kl: 23:29:28
Så vidt jeg husker var det løse takthjul en fejl 40. Noget med genbrug af bolte.
Titel: Audi 80 1,9 TDi
Indlæg af: mdonau efter 02. Januar 2011 kl: 21:46:08
Citat fra: "jankjerbye"
Så vidt jeg husker var det løse takthjul en fejl 40. Noget med genbrug af bolte.

.. og luftnøgle.."det gør vi altid sådan"..