T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: doka efter 04. Januar 2011 kl: 09:43:50
-
Da jeg er ved at skifte turbo på min JX opdagede jeg da jeg tog den af at der på reguleringsventilens justerskrue nærmest er en studs i forlængelse hvorpå der sidder en ca 1m lang slange på. Jeg har ikkeset dette før og den var ikke monteret i den anden ende.
Hvad gør denne og hvor sidder den fast i den anden ende. Jeg har tjekket i de org. bøger og kan ikke finde noget om dette ???
-
Det må da bare være til at beskytte gevindet eller noget?!
Der er mig bekendt ikke noget hul i den justerskrue...
-
Her er et billede - der er hul hele vejen gennem just.skruen så der må være
et eller andet den skal bruges til.
Skal vi have Jarl på banen ???
-
Sådan en har jeg alligevel aldrig set!
Der hvor studsen "begynder" på billedet ender min skrue med en unbracho (staves det sådan?) kærv...
-
Pas!
Jeg tænker på, om det er et forsøg på det, der på tysk hedder "Dampfrad" - altså en mekanisme, hvor man under kørsel kan justere på wastegaten, så man midlertidigt kan justere ladetrykket op eller ned? Men det ligner også en udluftningsnippel til en bremsecaliper? Manglede manden bare et gevindstykke med det rigtige gevind?
-
Pas!
Jeg tænker på, om det er et forsøg på det, der på tysk hedder "Dampfrad" - altså en mekanisme, hvor man under kørsel kan justere på wastegaten, så man midlertidigt kan justere ladetrykket op eller ned? Men det ligner også en udluftningsnippel til en bremsecaliper? Manglede manden bare et gevindstykke med det rigtige gevind?
Jeg tror du har fat i noget af det rigtige Jarl - Det er ikke en udluftningsnippel. Efter at have skruet den ud kan jeg se at
der klart er en trykflade i bunden af den og at der et stykke
oppe af gevindet er et hul.
Hvis man forestiller sig at man sætter vacum på denne side af
wastegaten vil den klart reagere anderledes - interssant egentligt.
Har dog aldrig hørt om "dampfrad" før men det skal da lige undersøges
lidt nærmere.
Kunne man forestille sig at man med en opbygning hvor man byggede en trinløs ventil ind , kunne lave et variabelt turbotryk -
-
Ja det kan du, byggede noget lignende på min makkers landcruiser.. Trinløs justerbár ladetryk fra kabinen...
-
Sidder slangen der ikke bare for at "afluftningen" på bagsiden af wastegaten ikke skal sidde og suge snaller/vand/mudder og hvad der ellers kan sprøjte op under bilen?
-
Jo det mener jeg også.
Mvh. Holger.
-
Sidder slangen der ikke bare for at "afluftningen" på bagsiden af wastegaten ikke skal sidde og suge snaller/vand/mudder og hvad der ellers kan sprøjte op under bilen?
Det er et udemærket bud - men hvorfor er der så overhovedet monteret den type skrue ???? Man skulle mene at den tjener et eller andet formål
-
Her er en billig udgave hvis nogen vil eksperimentere: http://www.carlab.dk/shop/boost-controller-mekanisk-80947p.html
-
Det er et rigtig godt bud, Peter, - sådan noget Syncro-set-up. I de alm. KKK K14 er der et lille hul i "cylinderen" på bagsiden af "stemplet", som den kan ventilere gennem. Og Når man laver Dampfrad, så plejer man bare at trække trykrøret fra kompressorsiden ind i kabinen, indskyde en reguleringsventil og så sende det retur til wastegaten - på den måde undgår man alt muligt vacuumhejs og besvær, og man kan snyde wastegaten, så den ikke lukker op.
-
Det er et rigtig godt bud, Peter, - sådan noget Syncro-set-up. I de alm. KKK K14 er der et lille hul i "cylinderen" på bagsiden af "stemplet", som den kan ventilere gennem. Og Når man laver Dampfrad, så plejer man bare at trække trykrøret fra kompressorsiden ind i kabinen, indskyde en reguleringsventil og så sende det retur til wastegaten - på den måde undgår man alt muligt vacuumhejs og besvær, og man kan snyde wastegaten, så den ikke lukker op.
Og det er da lige det jeg så vil gøre - tak for hjælpen d`herrer
-
er det ik på Renault 5turbo at det er standard ?
mener at huske at der sidder en drejeknap i kabinen :roll:
-
er det ik på Renault 5turbo at det er standard ?
mener at huske at der sidder en drejeknap i kabinen :roll:
Hvis det er tilfældet, så kan man jo selv bestemme om sådan en Renault skal sprænge i luften NU eller først lige om LIDT, ved at dreje på knappen... :lol: 8) :lol:
-
er det ik på Renault 5turbo at det er standard ?
mener at huske at der sidder en drejeknap i kabinen :roll:
Hvis det er tilfældet, så kan man jo selv bestemme om sådan en Renault skal sprænge i luften NU eller først lige om LIDT, ved at dreje på knappen... :lol: 8) :lol:
hahaha for never is not an option