T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Jarl efter 25. December 2006 kl: 18:50:17
-
Hej
Det er ikke et ukendt fænomen, du her beskriver, og der kan være flere forklaringer - herunder bl.a. dem, du selv giver.
Olietrykket bør måles troværdigt - dvs. med et manometer i topstykket - der, hvor den blå føler sidder. Hvis værdien her er tilfresddtillende, så kan du skifte begge følere - de kan jo blive utroværdige med tiden. Viser det sig at olietrykket er i underkanten, så kan du indledningsvis prøve med nogle feberredninger - f.eks. en bedre olie.
Er det stadig ikke OK, så kig på oliepumpen. Rep.håndbøger opgiver acceptable tolerancer og målesteder.
Var det ikke løsningen, ja så har du selv givet svaret. Typisk er det plejllejerne, der først bliver trætte - hovedlejerne er næsten udødelige. Plejllejerne kan skiftes med monteret motor.
-
Olietrykket bør måles troværdigt - dvs. med et manometer i topstykket - der, hvor den blå føler sidder
Jeg har altid målt mit nede på oliefilterflancen, er det forkert ?
Har i øvrigt haft nøjagtigt samme problem, her var det slet og ret en uheldig kombination af slidt motor og varm(=tynd) olie.
-
Manometer kan købes til ingen penge overalt. F.eks. Sanistål. Gevind M10X1.
Evt. skift af plejllejer guider vi, når du har målt olietrykket. Vil du tyvstarte, kan du kigge lidt på min hjemmeside - der er motoren ganske vis ude, men processen er den samme - blot gøres det nedefra og med afmonteret bundkar, når motoren ligger i.
-
Ja, der sidder to olietryksfølere. Den mest troværdige måling får du ved at måle i det hul, der sidder på bagsiden af topstykket. Trykket nede på oliefilterflangen er altid højt - det svarer til at måle vandtrykket lige under vandtårnet - man får en flot, men ikke særlig interessant måling. Det er mere spændende at se, hvordan trykket er længere ude i systemet - der, hvor smørestederne faktisk er, derfor anbefaler jeg måling i toppen.