T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: babbabus efter 31. Januar 2011 kl: 22:06:25
-
Hej T3 venner
Vi kørte en tur til Falster og tilbage til København igen om aftnen... "Babbabus" kørte som en drøm og uden problemer eller mislyde på motorvejen med 110 i timen.. Så alle var glade:)
Da vi kom af motorvejen (lige inden vi var hjemme) og skulle køre i byen kunne jeg konstatere rysten og mislyde fra motor i tomgang, hver gang vi holdt stille.
Desuden var der kommet en sus/fløjte lyd når man begynder at køre (i mine øre lyder det som lyden fra en turbo)..
vi nåede hjem og det viste sig, at der næsten ikke var mere olie i motoren til gengæld er der masser af olie på bagklappen..
jeg har nu fyldt olie på bilen igen og det hjalp på motor lyden.....
Men der kommer meget hvidt røg når jeg starter og fløjtelyden/turbolyden er der hele tiden, når jeg kører ...
ellers kører bilen ok, men lidt mere rysten i tomgang end der plejer at være
Der er ingen oliespild at se omkring motoren, den er ren og tør
Er der nogen der har gode ideer til hvad kan der være galt ???
-
Hvordan med olie lampen. lyser den. Med lidt held er det kun turboen der er røget.
Hvis din udstødning er fyldt af sort olie, er det helt sikkert turboen der er utæt på udstødnings siden. når motoren er varm, kan olien i udstødningen begynde at ryge.
Hilsen Poul
-
Hvis det var turboen der var røget på motorvejen, under kørsel, ville du have lagt vejen i hvid røg. Tjek hvor olien kommer fra......filter som er løst, olierørene frem og tilbage til turboen.
Jeg håber ikke din motor har tager varig skade.
Få styr på dine olietryk målere, det lyder som om de ikke har givet dig en advarsel.
-
tak for svarene,
Nej jeg håber heller ikke at motoren har taget skade af den omgang... indtil videre ser det ok ud...
hvor sidder olietryk målerne?? jeg blev nemlig ikke advaret..
jeg skal ha kigget på turboen og olierørene omkring... og nu kommer der måske et dumt spørgsmål: Er det motorolie, der bliver send ind i turboen for at smørre akslen og lejere??
-
Ja, det er motorolie der smører turboen.
Olietrykskontakten(lavtryk) sidder i forenden af topstykket, er (måske) blå og det er en brydekontakt, så hvis ledningen/spadesko er knækket vil den ikke give signal. Højtrykskontakten sidder på toppen af olifilterkonsollen. Prøv at sætte bilen til tænding, så skal olielampen gerne blinke hvis ikke så prøv at sætte ledningen fra føleren i topstykket til stel (bare hold den imod topstykket ved siden af kontakten).
Hvis lampen nu blinker er din føler defekt.
Mvh Peter
-
Så er patienten blevet undersøgt, jeg håber i kan hjælpe med diagnosen og den rette kur :)
1. udstødningen er knækket helt af (lige ved turboen) sidder og rastler og laver masser af larm + lyden fra turboen, kan høres meget tydeligt...
2. det er tydeligt at se, at der her er kommet masser af olie ud. Dvs. ud af udstødningen lige efter turboen, hvor røret er knækket af.
Tager jeg fejl, hvis jeg nu går ud fra; at turboen er utæt og skal skiftes + der skal nyt rør til udstødningen... ??
Skal en utæt turbo skiftes eller skal den repareres??
Hvor kan det betale sig at købe en sådan turbolader og hvad skal jeg regne med den skal koste??
VH Hossein
-
Jeg tror en funklende ny turbolader bør koste ca. 4500 kr i "håndkøb" i Danmark. Måske kan man finde den til 3500 på ebay.
Husk nye monterings dimser til udstødningen og turboen, evt. en ny potte når nu du er i gang.. den koster ikke mange basseører på ebay.
Man kan godt forsøge at tætne og renovere en turbo selv.. men det kræver stor renlighed med gummihandsker und alles og en portion held med at den virker når man er færdig.. Har man tiden kan man da prøve og spare en del penge, men den skal skrues på igen for at teste om den virker, så det er ikke en "eftermiddagsopgave"
Held og lykke med operationen, hvis du har overskud så tag endelige nogle billeder af operationen.. det ææælsker vi herinde. :)
mvh
Jan
-
Jarl har en tråd om renovering af K14 turbo.
Må jeg lige spørge, der ligger en stiver (hvad hedder den mon) som er boltet på motorblok og støtter udstødningsrør under/efter turboen, hvis den stiver mangler eller er brændt væk i den ende der er boltet på udstødning, så forstår jeg at manifold er brækket/revnet.
Har selv prøvet det nogle gange.
Mvh. KH.
-
http://www.jarlpaulsen.dk/turborenovering.html
Bjarne
-
tak Bjarne og tak til Jarl :)
tror jeg kaster pengene efter en ny...
har fundet den her indtil videre:
http://cgi.ebay.de/NEU-KKK-Turbolader-VW-T3-BUS-85-92-1-6-Motor-Olfilter-/370465268551?pt=Autoteile_Zubehör&hash=item5641736347#ht_1538wt_915
-
Jeg har købt her.
Det er rent automat svar. men systemet fungerer tilsyneladende.
http://www.autoteile2.de/artikel_info.php?einspnr=128&artnr=53149906000&genart=2234&typnr=1775&typart=2&osCsid=2418ccaaa2aa6e1ffca86564258c0126
Desv kun bank overførsel. men sådan er det i tyskland.
Hilsen Poul
-
Hej Poul
Tak for linket, jeg havde også fundet den side, men kan ikke finde ud af at navigere på siden ... hvad søger du under for at finde frem til turboladeren?? og hva med "Dicht. + Montagesatz" er det ikke meget klogt at skifte det hele når men nu er igang??
VH Hossein
-
Jeg søger først JX motor- Folkevogn transporter- motor-
http://www.autoteile2.de/tree.php?kritwert=1775&kritnr=2&osCsid=2418ccaaa2aa6e1ffca86564258c0126
-
Der er nu ikke så meget tætning til turboladeren. der er nogle steder man kan købe en messing plade til mellem udstødningsmanifold og turbo. mellem turbo og udstødning hører med til udstødningen.
Hilsen Poul