T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: kasper efter 13. Februar 2011 kl: 18:46:22
-
Lige en update på Kirunaturen: Det er ikke sidste gang jeg gør sådan noget. Næste gang vil jeg blot have lidt længere tid at køre i, så der kan opleves noget andet undervejs, f.eks. med afstikkere til højre, med Trangia, fiskestang og kolde øl.
Fakta for turen er:
Etape 1/lørdag: Kiruna-Boden, ca 350 km
Etape 2/søndag: Boden-Hudiksvall, ca. 600 km
Etape 3/mandag: Hudiksvall-Landskrona, ca. 1000 km
Etape 4/tirsdag: Landskrona-Kbh, ca. 100 km.
Benzinforbrug: ca. 10,5 km/l (km dog målt på triptæller, ikke gps)
Olieforbrug: Under 1/2 liter (ikke rigtig målbart)
vandforbrug: intet
Ølforbrug: For lidt
Problemer undervejs:
Et eksploderet fordæk på motorvejen, 10 min. forsinkelse.
Lidt om bilen:
- Caravelle C fra 1989, 192.000 kilometer, ny DJ-motor, ny kobling og 5-trins gearkasse.
- Rustfri, bortset fra lidt lakskader rundt omkring, som blot skal lukkes (gode bud på rette måde modtages meget gerne)
- kabinen er pæn, men sæder er selvfølgelig brugt.
- Ekstra varmeblæser under bageste sæderække (selvfølgelig)
- Motorvarmer
- Lysorgel bestående af 2 projektører på kofanger (mildt afhængighedsskabende)
- Der medfølger Eberspächer benzinfyr
- Sædevarmer i førersæde (er det originalt?)
Har været hos synsmand og den kører gennem syn i ugen der kommer. Er lidt usikker på reglerne om vægt. Jeg troede det var tjenestevægten, der var udgangspunkt for vægtafgiften, men synsmanden sagde det var totalvægten, altså tjenestevægt + 8 passagerer = 2250 kg.
-
Oj, oj, oj for en fed tur. Det virker ikke til, at have afskrækket dig fra, at gøre det om?!
Fin bil. Småskavanker i lakken sliber du væk. Først med et grovkornet sandpapir hvis skaderne er dybe og rustangrebne, ellers springer du direkte på en finkornet. Når rust m.v. er afrenset, skal der grundes / primes. Grunderen skal være hærdet, inden du giver den et eller to lag lak. Evt. kan du mellemslibe inden sidste lag påføres. Slut af med et lag beskyttende voks. Så koger den ikke igennem lige med det første.
-
Det ser sørme ud som en herlig tur! Og tillykke med den fine bil!
Sædevarme kan sagtens være originalt. Det er det også i Carat-modeller og visse andre sondermodelle.
Hvad angår vægten, så afhænger beregningen helt af, hvordan den skal indregistreres. På hvide plader er det egenvægten, der tæller. I det tilfælde kan du enten henvise til en typegodkendelse, som bilen er i nøje overensstemmelse med, eller også kan du komme med en vejeseddel fra en akkrediteret måler og vejer. Egenvægten havner formentlig lige i nærheden af 1500 kg. På gule plader er det totalvægten, der tæller. Totalvægten er fastsat af fabrikken, idet de er de eneste, der kan stå inde for bilens lastevne. En T3 har normalt en totalvægt på 2475 kg, men visse bustyper med bløde fjedre er reduceret til 2360.
-
Fantastisk med et afbræk fra hverdagen og komme lidt på eventyr... Gode billeder.. ;-)
-
Flot bil. :shock: Tillykke med den, den ser ud til at have været hele turen værd. :!: Og flotte "data"
Tony
-
Sädevarme var standard på alla svensksålda bilar.
Precis som lyktespolning men det var det lag på.
-
Som Uffe skriver... fede billeder, de emmer af eventyr og ekspedition ;-)
Og ja den ser ud til at være værd at køre efter.
-
Hyggelig tur, flotte billeder og dejlig vogn. Tak for beskrivelse og at må se med ! :D
Tillykke og Mvh. KH.
-
@jarl, du mener vel totalvægten afgør vægtafgiften til gule-plader!
-
Klart. Bare vent til du også bliver dement... ;-) Indlæg rettet.
-
;) hvem ved, hvis det er arveligt får jeg det nok os ;)
men jeg har hørt man kan holde det på afstand ved at bruge hovedet ;) (jeg sidder med matmatik bøger op over begge øre, så tror det går ;) )
men Jarl du må vist hellere igang med at bryde hovedet over en diesel igen ;)
-
Jeg takker for de gode svar. Vil lave lidt lakarbejde så snart vejret er bedre, eller jeg vinder i Lotto og kan udskifte udendørsgaragen med en opvarmet af slagsen. Fik lige skiftet hjul i dag, da de ikke er specielt glade for pigdæk på rullefeltet. De sad seriøst godt fast, men med lidt mekken rundt og 1½ m rør på slagtoppen gik det an.
Med hensyn til vægtafgiften, er det tydeligt at min nuværende synsmand roder reglerne for hvide og gule plader sammen, hvilket jeg netop kunne fornemme sidst jeg var der. Så nu må jeg bare læse op på lektien og guide ham lidt undervejs.
Mht. demens er det jo heldigvis sådan, at det kommer ganske langsomt og i trin, og når det først er rigtig alvorligt kan man alligevel ikke huske det:-)
-
Hvornår, kommer den røde-tøøøøs til salu :)
-
Snart. Forhåbentlig meget snart. Skal bare lige have polarvognen på danske plader. Regner med at få gjort lidt arbejde i den retning i morgen. Skal lige prøve at køre den på en vægt hos produkthandleren i Sydhavnen. Skal lige se om jeg kan gøre noget ved egenvægten. De svenske papirer siger 1620 kg i egenvægt og en totalvægt på 2510 kg. Det ville jo være fedt at komme en vægtklasse ned, når man nu har købt en benzin, så man kan spare lidt mere. Som jeg ser det, koster den nye pt. 6780 kr. årligt, hvor den røde koster 7520 + 1000 i partikelafgift. En vægtklasse ned ville give regnestykket 8520 - 4920, og det er jo lidt sjovere. Tvivler dog på at det kan lade sig gøre.
Men snart.
-
Kasper du ska väga bilen i Sverige vägs bilarna med full bränsletank sen lägger dom till 70kg på egenvikten för chauffören det beror på att personbilsregistrerade fordon i Sverige betalar vägavgift på egenvikten.
Så det som står på dom svenske papperen är minst 110kg för mycket.
-
Så jeg skulle altså kunne veje min bil og vinde 110 kg? Så mangler der jo kun 10 kg!