T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: carat245 efter 16. Februar 2011 kl: 21:16:18
-
Om lidt kører min sidste T3 herfra for sidste gang. Den saftige brummen fra motoren vil svinde væk, og dennegang kommer den ikke tilbage.
Den første af slagsen var en 80'er indrettet til camping, nydeligt med absolut uautoriseret ombygning af kassevogn. Den blev afløst af en T4, og det var da en rædsom oplevelse. Tilbage i T3, diesel dennegang. 130 km/t til syditalien og en meget mærkelig lyd hele vejen hjem. 14 dage senere afsløres det, at der kun er tre aktive stempler tilbage. Af nr. 4 eksisterer kun stempeltoppen. Alt andet er revet væk og ligger som stumper i bundkarret.
Ny motor i hentet fra nyindkøbt blå kasse, smadrer også den og vælger en Golf-maskine uden turbo. 0 - 100 på en uge. Accellerationen kræver tålmodighed. Man smider bare klampen i bund, og et sted forbi Hamburg har vi nået topfarten.
Så følger den herlige gule 1,9, som jeg selv bygger om til camper, men jeg havde ikke lige tænkt på sikkerhedsseler bagi, så, efter fire år, afsted med den, der er kommet børnebørn, og så dukkede Caraten op.
Den har vi hældt rigtigt mange penge i, men for satan da, hvor er det en fin bil at køre rundt i. Men 375 km. på en tankfuld - og folkepensionens grundbeløb- trækker konturerne op for en ændring i livsstil.
En økonomisk, fornuftig, småkedelig, uoriginal bil, der kører herfra til München på en tankfuld. Det ender med en Berlingo (suk). Caraten er solgt!!
-
Jeg kender godt den føelse , havde også en med samme gear og forbrug , super bil at køre med , men alting har en ende , tillykke med salget , og tillykke til ny ejer , den bliver han glad for .
hilsen poul
-
Tillykke med salget, så har jeg som du ved, en bekymring mindre...
Håber den nye ejer får sat den i så god stand som den fortjener.
Tony
-
Ja hvem mon det er , bom-bom-bom , jeg ved det men siger ikke noget :lol:
-
Jeg skal forsøge at gøre mit ypperste. Familien er glad og det er rigtig gode tegn. Tak Hans, hvis du skal trøstes kan jeg godt slå bordet op i min lækre carat og sætte en kasse cleanex til næsen.
Hinze
-
Hans , en Berlingo , hvorfor påføre sig selv mere smerte , gå ud og find en god gammel Audi , de er så godt som rustfri , finder du en 1,8 , går den nemt 350000 km uden problemer , det er en lækker rejsevogn , har selv haft 5 stk. af dem , og de køre alle endnu .
hilsen poul
-
@Carat245: En trist, men aldeles forståelig beslutning formuleret i en rørende fortælling. T3 er en virus, man aldrig helt bliver helbredt for, men jeg er helt enig i, at man ikke skal eje en af økonomiske årsager.
@Hinze: Velkommen i den nye loge. Jeg ved ikke, hvor mange Carater vi er i DK, men jeg tror ikke, der skal bruges mange hænder til at tælle dem. En Carat er en usædvanlig upraktisk bil. Man kan ikke sove i den, man kan ikke lægge sæderne ned i en fart, hvis man skal have en vaskemaskine med, så skal man skrue et sæde ud. Og hvad så? Who fucking cares? Når man sætter sig ind i sine lænestole, tænder for varmen i sædet, lægger en skive med Dire Straits på, fintuner lyden i de 4 originale højttalere, lige justerer højre sidespejl en smule - med venstre hånd, slår armlænene ned, ser at ungerne har slået bordet op og tændt læselamperne, startet motoren og spekuleret over, om den mon er i gang, taster en adresse i Venedig ind på GPS'en og lægger i gear, så ved man, hvorfor man fucking don't care. En Carat er et meget fint køretøj - bevaringsværdigt, og netop det sidste er måske vigtigt, at særligt du hæfter dig ved... ;-)
-
@Hinze: Velkommen i den nye loge. Jeg ved ikke, hvor mange Carater vi er i DK, men jeg tror ikke, der skal bruges mange hænder til at tælle dem. En Carat er en usædvanlig upraktisk bil. Man kan ikke sove i den, man kan ikke lægge sæderne ned i en fart, hvis man skal have en vaskemaskine med, så skal man skrue et sæde ud. Og hvad så? Who fucking cares? Når man sætter sig ind i sine lænestole, tænder for varmen i sædet, lægger en skive med Dire Straits på, fintuner lyden i de 4 originale højttalere, lige justerer højre sidespejl en smule - med venstre hånd, slår armlænene ned, ser at ungerne har slået bordet op og tændt læselamperne, startet motoren og spekuleret over, om den mon er i gang, taster en adresse i Venedig ind på GPS'en og lægger i gear, så ved man, hvorfor man fucking don't care. En Carat er et meget fint køretøj - bevaringsværdigt, og netop det sidste er måske vigtigt, at særligt du hæfter dig ved... ;-)
Jeg gælder mig, og især over at fruen også "gad" køre en tur i den. Jeg har jo været i retningen af carat før, men nu lykkedes det at finde en der passede i stand og pris.
Er der ellers yderligere optagelseskrav til Logen eller tager vi det på Fyn :D
Hinze
-
kan man blive passivt medlem???
-
når først man 1 gang har kørt Bulli så melder man sig ALDRIG nogensinde ud, det sidder under huden. Når du nu rasler afsted der i din container og el vinduerne ikk virker og det knager og brager fra det franske instrumentbord, så kniber du blot øjnene lidt sammen og tænder for kasette båndet med mix på du altid havde i din T3, og vupti så er du tilbage, hvor ALT var trygt og godt.... Pøj Pøj med det franske æsel.... :0)
-
jo, tak! Jeg glemte af fortælle Polle, hvorfor det ikke skal være en Audi. Jeg er 66 og bruger blød hat!!
-
så klemmer du alligevel altid øjnene sammen så mangler du bare kasette båndet :0)
-
Ok , så skal du skifte den bløde ud med en fransk Baskerhue .
hilsen poul
-
og en rød charmeklud :0)
-
Hans! Eller Carat245?
Ik en Berlingo:-(((((((( Jeg arbejdedr ved Falck, og kører med den mest eftertragtede bil på Fejeblad (Belingo, 2CV og Peogeot partner) HOld fingrene fra det puha...
Køb en Toyota, det koster aldrig penge...SKal du ha bagsæder eller er det ok med gulplade bil?
-
jeg skal have bagsæder. Lyder grimt med din falck-statistik
-
tænker også lidt i retning af fiat Multipla
-
tænker også lidt i retning af fiat Multipla
Så skal du blandt andet kigge efter defekte lejer i de bagerste bærearme. Så står hjulene med meget negativ camber. (kig på bilen bagfra og se om hjulene hælder indad foroven).
-
Havde engang en Jumpy, det var den dyreste og dårligste bil vi nogensinde har haft, og så fik vi en usædvanlig ringe pris for den da vi skulle have den byttet til den T4, vi har nu.
Den Berlingo vores datter har røg bagbroen i sidste sommer, udgift kr. 9000-
Så er det man tænker, det kan da godt være der ryger en turbo på Gogge, (hvad der faktisk også gjorde da vi havde haft den i en måned) og der er andre småting der skal laves i sommer, men, vi har f..... heller ikke givet tæt på 100.000 for den. Som for de to nævnte.
T4-eren har nu rundet 675.000 uden der er rørt andet end en ny kobling, støddæmpere, bagfjedre og lidt blikkenslagerarbejde.
Mvh. KH.
-
når man søger ned over mandagsbil.dk er der ganske rigtigt mange fejl -men ikke rigtigt alvorlige- på berlingoen, og der er heller ikke mange, der er rigtigt sure på Multipla. Men man står jo altid, når man skal vælge brugt bil, og skal vælge mellem pest og kolera. Hvor grundigt man end går dem igennem kan man ikke se, hvor de næste gang går i stykker. Og hvilket mærke man end vælger, vil der altid være en, der har dårlige erfaringer med den. Men jeg så at et bilblads redaktør, Mikkel Thomsager var begejstret for Multiplaen.
-
Nu skal tråden jo ikke kun være en dialog mellem os to, Carat 245, men jeg vil dog gøre opmærksom på, at, jeg har hjulpet vores datter og hendes samlever med at købe den Berlingo, (de er hørehandicappede begge to) og de to er glade for bilen, og et godt bytte istedet for deres Agila, for den blev for lille til deres tre drenge !
Men jeg bliver stiktosset over at noget sker, som man ikke kan forebygge, og ikke kan se vil ske.
Og det var det med bagbroen.
Og jumpyen, den lille spand brugte mere brændstof end T4-eren, elendige sæder, og støj, værre end en gammel dieseltraktor fra først i halvtredserne. og så røg der da lige et par topstykker.
Multiplaen var der nogle der brugte som taxa, den kører udmærket, og den kan have 5 personer, imod Mercedes hvor der kun må være 4.
(flere penge i kassen en lørdag nat)
Mvh. KH.
-
ohho - man kan tjene penge!!!!
-
Det kan man faktisk godt, for over 4 pers. i taxa kan du køre i en anden takstgruppe, lidt større startgebyr og km.-pris.
Nu skal jeg ikke "klåge" mig for meget, det er nogle år siden jeg har kørt taxa, så der er ændrede regler idag, så andre kan nok fortælle mere. Men Multiplaen er ikke så dyr som Mercedes, og noget af tiden i dyrere takstgruppe, der var nogle af de vognmænd, som havde en rimelig økonomi med Multipla.
Jumpyen tjente vi ikke penge med, for hvergang der var en smule overskud gik der bare et eller andet i stykker.
Mvh KH.