T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: Bjørn Holbæk efter 24. Februar 2011 kl: 14:22:05
-
Efter stilstand i ca. 2 mnd. og finjustering af ventiler, er min caravelle med en mv-kværn begyndt at hyle med oliealarmen. men den begynder først når jeg kører med ca. 2100 omd.
Jeg har skiftet olie (15w 40) og oliefilter men den hyler stadig.
Kan det være olieindikatoren som er i stykker? (men ville den så ikke hyle ved lavere omd. også?)
Nogen som ved hvordan jeg løser problemet, da det nok er den mest irreterende lyd i verden :evil:
Vh. Bjørn Holbæk
-
se efter om der er kommet for meget olie på. Ved oliestand ca. 1/2 - 1 cm over øverste mål, hyler indikatoren
-
Har lige været ude og kontrolere oliestand, og den ligger lidt under midt imellem :roll:
Jeg har fyldt 4 liter på efter aftapning fra bundprop og filter.
-
Jeg har hældt ca. 1/2 l. olie mere på for at se om det hjalp (og holder mig stadig imellem mærkerne) men den hyler stadig :evil:
-
Hej,
har haft samme problem...
Der sidder 2 følere, en på pumpen og en henne omkring ventildækslet - garanteret en ledning der er knækket ved en kabelsko - og ellers er føleren stået af...
- er dårlig til at forklare hvor de er - prøver om jeg kan finde billede...
Det kan være mere alvorligt - men jeg er 99% på din ledning er knækket ved kabelskoen.
-
Ok, det kunne godt lyde sandsynligt, nogen som ved hvor mange følere der sidder på en mv boxer, og sådan ca. hvor de sidder :D
-
Den ene (0,9 bar) sidder ved remhjulet/oliepumpen og den anden (0,3 bar) mellem stødstangsrørene i venstre side.
Her er funktionen sakset fra http://www.vanagon.com/info/articles/oil-pressure-probs/index.htm
More specifically it works like this:
The dynamic oil pressure monitoring system gets inputs from two pressure switches. One switch is closed with no oil pressure and opens when oil pressure rises to about 0.3 bar, called the .3 bar switch. The .3 bar switch is located between the left (driver's side) two cylinders. The other switch is open with no oil pressure and closes when oil pressure rises to about 0.9 bar, thus called the .9 bar switch. The .9 bar switch is located below the water pump & crank pulley, near the oil pump.
The monitoring system seems to only "look at" the .3 bar switch below 2000 RPM and ignore the .9 bar switch. Above 2000 RPM the active switch is the .9 bar switch while the .3 bar switch is ignored. Below I've described a properly operating monitoring system. Note that I say "monitoring system" because some of the conditions describe an abnormally low oil pressure condition.
A. Ignition ON, engine NOT running -- or -- engine running at LESS than 2000RPM
.9 bar switch is ignored
1. Low oil pressure exists (below .3 bar), keeping .3 bar switch closed
Oil light: Flashes
Buzzer: Silent
2. Normal oil pressure exists (above .3 bar), opening .3 bar switch
Oil light: Off
Buzzer: Silent
B. Engine running at MORE than 2000RPM
.3 bar switch is ignored
1. Low oil pressure exists (below .9 bar), keeping .9 bar switch open
Oil light: Flashes
Buzzer: Sounds
2. Normal oil pressure exists (above .9 bar), closing .9 bar switch
Oil light: Off
Buzzer: Silent
-
Så er fejlen fundet :D jeg fandt et brud på 0.9 bar indikatorens ledning.
tusind tak for hjælpen gutter :D Vh. Bjørn
-
Så fik jeg ret?
fedt du fandt fejlen.
-
Ja det er altid fedt at finde en fejl :D
Og jeg tror faktisk godt jeg ved hvordan fejlen opstod når jeg tænker mig lidt om, jeg tror det var da min hund sprang op bag i bilen, og at han lige havde overset at motorklappen var pillet af :D
-
Ja det er altid fedt at finde en fejl :D
Og jeg tror faktisk godt jeg ved hvordan fejlen opstod når jeg tænker mig lidt om, jeg tror det var da min hund sprang op bag i bilen, og at han lige havde overset at motorklappen var pillet af :D
HUND??!!... Du glemmer lige at fortælle at den er stor som hest, så hvis den har stukket poterne i motorrummet, er en knækket ledning sq billigt sluppet :wink:
-
Ja han er nok lidt stor i det, men han er jo lidt undskyldt da motorklappen jo næsten aldrig står åben til sådan en mv-boxer :wink:
Men han elsker at køre vw 8)