T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: nielslejre efter 04. Marts 2011 kl: 21:28:27
-
Har et benzinfyr siddende i min camper. Der er tale om et eberspächer, der sidder under bagsædet. Der er strøm til blæseren, men vist ingen forbindelse til fyret, da det ikke varmer eller blæser. Er der nogen i København området, der ved noget om et sådan fyr eller kender en mekaniker, som vil lave på det. Jeg er selv meget ringe med svensknøglen, så vil gerne betale mig fra det....
VH
Niels
-
Skulle din vej falde forbi Skanderborg kigger jeg gerne på det...
Har efterhånden fået liv i et par forskellige fyr som af andre var blevet opgivet...
-
Lyder sgu godt - men afventer lige om der er nogen lidt tættere på. Ellers vender jeg tilbage. tusind tak
-
Hvis der er strøm til blæseren og den ikke vil køre rundt, skal du tjekke om der er stelforbindelse,
eller hjælpe den lidt på vej da den godt kan hænge i bøsningen hvis det er længe siden den har kørt.
Har du tjekket, 1 : at stikkene sidder helt på plads i relæet. 2 : at styrerelæet kan have en sikring som sidder ved siden af stikkene.
3 : at termosikringen ikke er slået fra. Er det den lange firkantede model, skal du trykke på en gummiprop oven på fyret.
Hvis indsugningen har været delvis blokeret, slår sikringen fra. 4 : at du kan høre doseringspumpen klikke taktfast når du tænder for fyret.
Har du timer og/eller rumtermostat kan fejlen selvfølgelig også ligge der, og så skal du have nogle råd fra en mere kyndig på området.... :wink:
Tony
-
Hvis det er et bn1 fyr kan det være styreboksen. Hvis ikke den starter pumpen op starter den ikke fyret. Det ville hjælpe lidt hvis du kunne se hvilket fyr det er.
-
Og så er der også den mulighed, at gløderøret har opgivet ævred. Der sidder en formodstand på, men nogle gange kan en direkte 12 volt ledning sætte gang i varmen. ( Gløderøret sidder under den store gummidims på oversiden )
-
Som sagt ved jeg meget lidt om et sådan fyr. Aner faktisk ikke engang om fyret er forbundet til blæseren, så der er mange ting jeg ikke aner hvordan jeg skal tjekke :? Nogen der ved om der findes en mekaniker i KBH-området, der vil kigge på det? Er i første omgang bare ude efter en vurdering af om det kan betale sig at prøve at lave.
-
Har kigget lidt nærmere og kan se at det luftrør, der sidder under bilen fra tanken til blæseren er lukket af og fjernet. Der sidder stadig et ved siden af samme størrelse (ca. 10cm diameter) Har desuden taget nogle billeder af de forskellige dele
-
termostaten, der lyser når man prøver at tænde den...
-
og endelig batteriet, der står oven på blæseren...
-
Det sidste billede er ikke et batteri, men en lader. Det du kalder blæseren, er det sådan en sort aflang kasse ? ( I så fald er det fyret )
Uden brug af svensknøgler kan du selv konstatere, om der er ført en benzinslange ind til fyret ( Den er ca. 6 mm i tykkelsen ) og om der går et ledningsnet fra fyret til styringen, som du har på første billede.
Når blæseren er i gang skal du kunne mærke, om fødepumpen kører. Det kan mærkes meget tydeligt på tilførselsslangen. (Jeg mener ikke blæseren kører, hvis sikringen er bålet af )
Hvis ellers det er ok, kan det stadig være gløderøret, der trænger til fornyelse. Du kan som tidligere beskrevet give den 12 volt direkte en enkelt gang, og se, om "dyret" vågner til live.
-
Ved ikke hvornår det sidst har virket.
Men tror det er original udstyr fra 81.