T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Mølle efter 06. Januar 2007 kl: 17:15:46

Titel: Tandrems-skift. hvor sidder mærkerne?
Indlæg af: Mølle efter 06. Januar 2007 kl: 17:15:46
Jeg vælger den lette løsning og spørger. Det er ok hvis I skriger, at jeg bare kan slå det op... meen der skal nu nok lige være en, som har det i hovedet.
Titel: Tandrems-skift. hvor sidder mærkerne?
Indlæg af: DT63 efter 06. Januar 2007 kl: 17:24:25
På enden af knasten i den ende der ender frem
og en ø 16 hul i tand skiven på pumpen
og et hak nede ved svinghjulet det er på koblingen
Titel: Tandrems-skift. hvor sidder mærkerne?
Indlæg af: Mølle efter 08. Januar 2007 kl: 20:25:02
nogen der har fotos af mærkerne???

mærket på svinghjulet?? skal det passe med noget på koblingsklokken, eller kan man skifte tandremmen uden at gearkasse er monteret??

Der er to huller i takhjulet til pumpen. hvilket skal bruges???

Takhjulet på knasten har ingen mærker.

vil bare gerne være sikker inden jeg går i gang.
Titel: Tandrems-skift. hvor sidder mærkerne?
Indlæg af: Jarl efter 08. Januar 2007 kl: 20:42:26
Teoretisk set er det muligt at stille tandrem uden at have gearkasse på, men det er dælme besværligt! Du skal på en eller anden måde finde cyl.1's topdødpunkt i kompressionsslaget. I VW's egne rep.håndbøger er der angivet et mål fra et af motorens bolthuller til mærket på koblingen.

I den praktiske verden gøres det med motoren monteret (-eller i det mindste med en koblingsklokke.

Sæt krumtappen i OT vha. mærket på koblingen
Læg en passende stållineal ind i "kærven" i knastakslens bagende, mens knasthjulet stadig er løst.
Find mærket på d.pumpens takthjul (det ligner et slag med en flad mejsel på hjulets for- eller bagside ude ved tænderne) Dette mærke skal matche mærket, der buler ud på blikskjoldet ca. "kl.11"

Så har du alle mærkerne og kan montere remmen og stramme knastens hjul (45 nm). Stram remmen passende og tørn motoren pr. håndkraft et par omgange. Undersøg om tandremmen stadig har en passende spænding. Spænd strammerhjulet. Tjek at alle mærker stadig står pinlig korrekt. Tjek dieselpumpes timing vha. måleur. Juster om nødvendigt.

Så er du kørende igen.
Titel: Tandrems-skift. hvor sidder mærkerne?
Indlæg af: DT63 efter 08. Januar 2007 kl: 20:44:36
du kan ringe til mig så skal jeg forklare dig det
Titel: Tandrems-skift. hvor sidder mærkerne?
Indlæg af: DT63 efter 08. Januar 2007 kl: 20:48:11
Jarl du er god til at beskrive det
jeg er beder til at skifte tandrem
end jeg er til at skrive om det
Titel: Tandrems-skift. hvor sidder mærkerne?
Indlæg af: Mølle efter 08. Januar 2007 kl: 21:32:26
1000 tak Jarl. Det er lige det jeg skal bruge. Jeg tager et par fotos af operationen. Hvorfor skal jeg ikke spænde remhjulene fra starten. De er jo alle styret af noter???
Titel: Tandrems-skift. hvor sidder mærkerne?
Indlæg af: BlackChart efter 08. Januar 2007 kl: 21:35:20
I mener da vel ikke at man skal have gearkassen af for at skifte tandremmen, vel?!  :shock:
I så fald glæder jeg mig da ikke til jeg skal have min skiftet næste gang (mekkeren skiftede den i samme omgang som toppen og turbo blev skiftet)
Titel: Tandrems-skift. hvor sidder mærkerne?
Indlæg af: Jarl efter 08. Januar 2007 kl: 21:36:07
Citér
De er jo alle styret af noter


Ja, bortset fra knastens hjul, som kan drejes frit.
Titel: Tandrems-skift. hvor sidder mærkerne?
Indlæg af: Mølle efter 08. Januar 2007 kl: 21:41:45
skal knasten fixeres lige som fx.  ford zetec knaster eller bruges linealen bare til at tjekke positionen?
Titel: Tandrems-skift. hvor sidder mærkerne?
Indlæg af: Jarl efter 08. Januar 2007 kl: 21:51:15
Den fixeres. Men du må selvf. ikke bruge linealen som modhold, når du spænder bolten.
Titel: Tandrems-skift. hvor sidder mærkerne?
Indlæg af: Mølle efter 08. Januar 2007 kl: 22:01:31
Helt ok. Nej jeg regner med at du mener, at remmen i sig selv er modhold, når ført det hele er monteret???
Titel: Tandrems-skift. hvor sidder mærkerne?
Indlæg af: Hawaiibussen efter 09. Januar 2007 kl: 13:27:16
det her link beskriver det nøjé, da Casper skiftede hans
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=1379