T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Syncro Fora => Emne startet af: Hawaiibussen efter 10. Marts 2011 kl: 10:20:16
-
Hej syncronauter!
Jeg ville gerne hæve min syncro en smule, men vil gerne for min egen skyld have ridset op hvad man kan gøre:
-Ved der er noget med 2wd fjedre - Pawel har jo nogen forstærket bagfjedre tilsalg.
-Afstands skiver?
-Der er selvfølgelig den dyre vej, at købe en seikel etc. undervogn.
Byd gerne ind med sammenhængende løsninger.
-
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=K6iS8ktEHOg[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0N5ZY7YcULk[/youtube]
-
Mange tak Alp - har du hævet din?
er der nogen som har dimensionerne på spacerne bag? Har en kammerat som vil lave dem for mig.
-
Mange tak Alp - har du hævet din?
er der nogen som har dimensionerne på spacerne bag? Har en kammerat som vil lave dem for mig.
Nej, har ikk hævet, men skal muligvis ha kigget på bagenden.
Siger de ikk i clippet hvor tykke plader de laver ?
De siger nylon plade fra ebay, ka jeg da huske...på trods af teflonhjerne :D
-
tykkelsen siger de 8mm. Men diameteren og hul Ø siger de ikke, da de tegner direkte af fra den anden spacer de har siddende i.
-
Måske kan Pawel lokkes til at måle ?
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-p-126654.html#126654
-
tykkelsen siger de 8mm. Men diameteren og hul Ø siger de ikke, da de tegner direkte af fra den anden spacer de har siddende i.
Pm sendt :-)
-
Hvor meget skal du ha hævet den?
Da jeg fik min syncro startede jeg med at hæve den med nogle universale spacere fra T svansen,De passer perfekt oppe
i fjederskålen foran og jeg satte en på 20mm og en på 10mm 30mm i alt.
Og to stykker jern på 15mm med et hul i midten til bag på.
Det kørte jeg med i et års tid uden problemer.
Men nu har jeg lavet en anden løsning med at forlænge fjederbenet i hver side og fiber skiver bag i
og det har også virket godt.Jeg har 93,5cm fra vej til underkanten af skærmene.
Men det er ikke noget man lige gør man skal vide hvad man har gang i når man skære i de bærende dele.
Daniel
-
Men lidt undervisning og nogle billeder, så kan det vel læres..... hint hint :-)
-
et godt stykke, inden for rimlighedens grænse.....:)
-
Så ville jeg vælge spacerene på en 20 30 mm, det er nemt og lave og det virker.
Bag på min fandt jeg to stykker jern på 10x10x15mm og lavede et hul i dem så de passede ned over den dut
der holder fjederne bag på.
Daniel
-
Er det ikke en konstruktiv ændring - sådan syns-mæssigt...??
-
Jo det er det vel.Men jeg har lavet det lige efter bogen så man skal vide det før man kan se det.
Og det skal man også gøre.Man skal IKKE begynde og lave om på noget hvis ikke man ved hvad man lave.
Daniel
-
lidt spacere dør man sgu ikke af :)
-
lidt spacere dør man sgu ikke af :)
Helt enig... Det er ikke personligt ment og det er jo godt for optikken...
Overvejer selv at give Røde Mor høje hæle på danseskoene... ;-)
Det vil bare være surt, hvis manden med lommelygten og den lille hammer er af anden opfattelse...
-
I min verden er den eneste rigtige løsning at skifte fjedrene og holde sig langt væk fra spacere.
Af den simple grund at med spacere så har man stadig samme fjedervandring, men med længere og lidt stærkere fjedre så har man længere fjedervirkning og mindsker herved risikoen for at banke i bund ved tung last eller grov offroad. Det giver en god og blød kørsel når man bruger syncroen til det den er lavet til. Nemlig at give baghjul til Land Rovere m.m. udenfor asfalten.
Og hold jer i øvrigt fra Seikel fjedre, de er spild af penge.
Jeg endte med at forære mine væk efter at have fået lavet nye specialfjedre, da de ikke var mere værd.
-
Det kunne være vi skulle lave et "spacere træf"? Kunne også godt tænke mig at få et par på min, men syntes opgaven alene, afskrækker lidt....
Så skal jeg nok være ham der laver thé og skaffer bor i den rigtige dia ;) lige som i video'en.....
-
og jeg ligger gerne lokaler til..
-
Jeg er enig med Dennis. De rigtige fjedre, med længere vandring og en lækker lineær aktion med proggressiv endstroke. MEN hvem, hvor og til hvilken pris??
Det må være den bedste opgradering til en syncro, udover relæstyret lys, velkonditioneret spær og grove dæk. Foruden lydanlæg der kan overdøve den lækre lyd af en 2,1 wbx i fri dressur. Pral og blasfemi i èt..... Der gik han vist i selvsving ? :-)
-
Er der nogen der har undersøgt om vi kan bruge fjedre fra feks. mecedes varevogn eller vw touran eller så`en??
-
Jeg har stadig et sæt forstærkede spritnye Opel Vivaro fjedre liggende i poserne som jeg ikke skal bruge. Hvis der er nogen der kan få kontakt med Christian herindefra med 2,5TDi 16" Syncroen.. Så kan de afhentes da betaling skal ske til ham.
-
Jeg talte med synsmanden idag ifm syn af en anden bil. Jeg kommer i synshallen meget jævnligt i embeds uføre og har en god kammeratlig tone med alle 3 synsmænd.
Historien er ikke så lang:
Man må hæve 20mm og sænke 40mm uden at det er en konstruktiv ændring.
Går man udenfor disse mål, skal de anvendte fjedre/spacere dokumenteres (feks TÜV), for at det er lovligt.
-
De fjedre vi fik lavet til Mary kostede ca. 1600kr for 2 stk. Det var incl. test og dimensionering af de gamle fjedre og de nye fjedre. Dertil kommer fragt,,,,, fra Sydamerikaj.
-
Og hold jer i øvrigt fra Seikel fjedre, de er spild af penge.
Jeg endte med at forære mine væk efter at have fået lavet nye specialfjedre, da de ikke var mere værd.
_________________
www.dennisbager.dk
Hvad er der reelt galt med dem?
-
Det er selvfølgelig min egen mening men jeg synes at de er alt for bløde og er designet direkte forkert.
De er lavet således at de 3 midterste snoninger ligger ret tæt på hinanden og dem i enderne er langt fra hinanden. Det kaldes progresivt eller noget lignende og skulle give nogle gode køreegenskaber. Så langt så godt. Men når der kommer bare lidt vægt på, så lægger de 3 midterste snoninger sig ovenpå hinanden, altså rører hinanden, og herved er der jo absolut ingen fjedervirkning i ca. 1/3 af fjederen. Så mister man både frihøjde og fjedervirkning. Og det var jo ikke lige det man ønskede....
-
Kan det ikke også have noget at gøre med vægten af bilen, hvorvidt Seikelfjedrene fungerer ordenligt? Jeg syntes at huske at have læst et sted, at Mary var meget tungt lastet.
-
Jeg hævede min foran med Trail Master II shocks som har indbygget spacere, og straight up spacere bag.
Jeg købte Trail Masters hos Syncro Services. Mine spacere købte jeg hos en flink mand i Solrød.
Jeg vil være interesseret i nye fjedre, men med mindre vi kan få gruppe rabat bliver det vist en meget dyr affære...
Der er stor forskel på hvad man vil have ud af sine fjedre. Jeg vil have gode off-road egenskaber, og har slet ikke brug for camper fjedre. Min bus vil meget sjældent veje over 2000 kg - og da slet ikke når jeg kører off-road.
Jeg tror det vil være mere fair at sige om Seikel fjedre at de (åbenbart) performer dårligt hvis man har en ekstrem tung camper.
Der er folk på dette forum som har Seikel monteret på deres busser, og de er vist overordenlig glade for dem : ).
-
Mary var tungt læsset på vores tur. Og det er selvfølgelig også ved læs at vores erfaringer med Seikel stammer fra.
Men når fjedrene allerede "giver op" ved få hundrede kg. læs og lader hele 3 fjedertråde rører hinanden, så er jeg skuffet. Mary må læsse ca. 2,4 eller 2,5 tons totalvægt, men fjederne gav op allerede ved en totalvægt omkring 2,0 tons, og så skal vi jo lige huske på at egenvægten er knap 1,7tons.
Jeg vil mene at fjedre bør kunne klare mindst at bære bilens totalvægt inden de giver op, og det kan Seikel altså bare ikke.
Det er helt fint med mig at andre er godt tilfredse med Seikel, jeg synes bare at det er synd hvis man ikke får hele sandheden om disse fjedres egenskaber. Det ville jeg gerne have haft i sin tid således at jer fra starten kunne have købt en mere egnet fjeder til mit formål.
-
Jeg er helt enig i at fjedre skal virke optimalt op til bilens totalvægt, men at bestille fjedre i Sydamerika er en meget usikker proces, som jeg ser det.
Hvem ved, du kan måske have fået et dårligt sæt, Dennis??
Er der ikke nogen andre Seikel ejere, der kan bidrage med deres erfaringer, her på tråden?
-
Spooiiinnnggg... ;-)
-
Er der nogen der har erfaringer med de her fjedre fra Busschmeide?
http://www.busschmiede.de/shop/T3-SYNCRO-Federn-Satz-Busschmiede-5-cm-HOEHER
-
http://www.gowesty.com/ec_view_details.php?id=4090&category_id=391&category_parent_id=
Knap 2400 danske kroner. Men hvad koster de i hånden?? Told, moms og andet afgiftslir?
Nogen der har erfaringer?
-
Hvorfor købe dem i USA, når de er produceret Tyskland. Det må kunne lade sig gøre at købe dem der.
Måske er det ovenikøbet de samme som Busschmeide sælger til ca. 3000 kr + forsendelse ....??
-
Ja det kan der være noget om. Måske en kortege derned og en omgang mængderabat.... Det bør da undersøges!
-
Spørg lige Sune/Herr Jensen. Han købte så vidt jeg husker hos Henning fra Syncroservice. Det var et fedt sæt med højdejusterbare for-fjedre...
-
Jeg kender lidt til de fjedre fra Gowesty.
Jeg har set dem da vi var på besøg derovre og jeg snakkede med manden, som havde designet dem. Samt jeg har snakket med en mekanikker, der har monteret dem.
Fjedrene ser meget spinkle ud i ståltråden. Det behøves ikke at betyde at de er dårlige, men det er bare synsindtrykket. Desuden så får de syncroerne til at stå meget højt, og det er lige hvad mange amerikanere kan lide.
Ham, som har designet dem fortalte at de var beregnet til at hæve syncroerne i tom tilstand. De var på ingen måde designet til at være nogen form for heavy duty fjedre til at klare tung last.
En mekanikker ved et andet værksted, hvor vi fik skiftet forfjedrene på Mary til nogle heavy duty fra Sydafrika, fortalte at han var altid hunderæd når han skulle montere fjedrene fra Gowesty. For som han sagde, så skulle de presses så meget sammen for at kunne monteres at han var bange for at værktøjet til at presse fjedrene sammen med ville eksplodere.
Ud fra ovenstående har jeg et indtryk af at det er nogle fjedre, som er rimelig lange og herefter presses sammen. De vil hæve frihøjden til sit maximale og de vil (tror jeg) have en blød affjedring (hvilket jo er hvad mange amerikanere ønsker, tænk bare på gamle amerikanske flydere). Altså de vil have en rimelig lav fjederkonstant (som er et udtryk for hvor meget fjederen ændre længde ved en given belastning). Men de vil nok synke sammen ved høj belastning.
Modsat, så har de fjedre at vi har på Mary en rimelig høj fjederkonstant og de er meget stivere i sin måde at arbejde på og de er forholdsvis korte. De kan monteres uden brug af specialværktøj. Det vil give en mindre blød affjedring men kan til gengæld bære meget mere ekstra vægt uden at synke synderligt sammen.
Begge dele kan være lige ønskværdigt, alt efter hvad man vil have.
Nok om fjedrene. De skriver på deres hjemmeside at deres fjedre ikke bliver trætte ligesom andre fjedre. Om det passer ved jeg ikke, men de skriver også på deres hjemmeside at de endnu aldrig har haft nogle Old Man Emu støddæmpere, som er gået. Vi har den erfaring med disse støddæmpere at når man kører i hårdt terræng, så holder de kun få måneder. Om det samme gør sig gældende med deres fjedre ved jeg ikke.