T3nettet og T3Klub Danmark forum
Vores biler. => Dine Projekter... => Emne startet af: Mølle efter 09. Januar 2007 kl: 21:35:52
-
med dele bl.a. fra Jespers JX-er.
-
Fedt projekt! KY'eren er bare den bedste maskine! Og så endda som turbo :D
-
og min drøm er at få mokket en intercooler på. Har fundet nogle billige her.
http://www.turbodk.dk/web/web99.asp
og 1,5 bar skulle vel være mere end rigeligt.
-
Ja, mon ikke også 1 bar rækker...
-
jo jo. Der er jo ingen grund til at tage livet af projektet på første tur. Det jeg mener er at de billige intercoolere "kun" er beregnet til op til 1,5.
Jeg skal nok gå forsigtigt til værks.
-
hej Mølle
fed motor men hvad skal den i af bil...
jeg tænker på om det er min gammel Syncro den skal i..
Mvh Djurs :lol:
-
Hej Djursland
KY-eren skal i omgangs-dokaen.
Din gamle kører pt. som havetraktor. Den starter taknemmeligt hver gang jeg drejer nøglen i den, så helt dårligt kan den gamle JX ikke ha det. Den er gemt lidt af vejen, men jeg regner med at den skal hives ind på liften her til foråret og tjekkes igennem.
så må vi se. Told og Skat skal jo også ha deres del af kagen.
-
HAVETRAKTOR
snøft snøft min kære syncro..
nå ja ja men bare den bliver lavet igen til at køre på vejen
det ville da glæde mig meget..
for den er slet ikke ring og motoren er rimlig fin i den.. ihvert fald da jeg hade den
men der virkede fortøjet jo også som det skulle..
jeg hade sgu meget glæde af den sidste vinter når jeg skulle hjemmefra og der lå en halv M sne eller en M for den sags skyld det var den pisse ligeglad med..
så det kan da være at jeg kan købe den tilbage når den er lavet igen for jeg savner den sgu nogle gange...
Mvh Djurs
-
her er lidt stemningsbilleder fra projektet.
-
lidt flere
-
Jeg er glad for at se at den gamle JX'er kom i rigtige hænder - det ser godt ud :D
-
Hej Jesper
ja den er fin til at plukke fra.
Men jeg er lidt presset. Der var fine olie-rør med, og dem skal jeg bruge...
men jeg kan sgu ik finde dem... Surt. De er ikke ens på D og TD, så jeg kan ikke bruge dem fra KY-en.
jeg bliver sindsyg af at lede.
-
aaargsåsgudaosse.....
kan ikke finde dyssrørene (de 4 fra pumpen til dysserne)
er bange for at borte har taget dem.
er der nogen, der ligger inde med et sæt til TD.
-
Altså de var jo med i løs vægt - sammen med ventilerne der var pakket ind i papir. Du har sikkert lagt dem et sted hvor de ikke kunne blive mast og hvor du helt sikkert kunne finde dem igen :wink: En hylde øverst oppe et sted? Eller også hænger de på et søm på væggen??
-
Hey Mølle
Er det dig der retter manifolden af ? Og har du den der maskine der kan rette ?
Morten
-
Det er en af mine gode venner. Han er en troldmand på et maskinværksted og samtidig en travl mand.
Jeg tror ikke, at jeg vil være bekendt at bede ham om at lave det for andre. Men der er jo også andre på T3-nettet, som har tilkendegivet, at de har adgang til en fræser, og lige det, at rette manifold af, er ikke raket-teknologi.
håber at det er ok.
-
:D Det er selvfølgelig helt ok :D
Morten
-
aaargsåsgudaosse.....
kan ikke finde dyssrørene (de 4 fra pumpen til dysserne)
er bange for at borte har taget dem.
er der nogen, der ligger inde med et sæt til TD.
hej.
Dt63 (Jan) har vist stadig et sæt til at ligge..
-
så fik jeg hentet mine 15" fælge fra sandblæsning og epoxy-maling.
Monteret med Bridgestone Winter.
synes selv at det virker ok som sutter til omgangs-syncroen.
-
Den bliver sq raffi :D Husk billeder når de er monteret :D
-
Hvaff? er det T4 fælge..? Hvordan får du dem på
-
fælgene... enten skal du ha godt med tilløb til, eller også skal de lige en tur i drejebænken, så hullet i midten bliver lidt større. -men det er heller ikke noget problem.
-
mangler småting:
-plast-forbindelse mellem luftfilterkasse og turbo.
-nippel mellem oliefilter-sokkel og olierør
-gummi mellem turbo og indsugningsmanifold.
Er stadig lidt tilbageholdende med at skrælle motoren i mili-bussen, da den er helt komplet.
Og jeg får nok ballade med betyrelsen, hvis jeg kanibaliserer havetraktoren.
Så er der en, der ligger inde med disse ting, uden at jeg skal ruineres, så gi et praj. Helst i Solrød, men lægnere væk kan gøre det.
HUSK rabat.
-
-gummi mellem turbo og indsugningsmanifold.
der sidder ikke nogen pakningn mellem manifold og turbo.....
-
jo der gør. Mellem turbo og indsugningsmanifold. Bare ikke på min motor.
-
square/fair :oops:
jeg læste det som udstødningsmanifold........ det er jo bare en 40mm slange, læste et sted at det bedste til prisen var udstødningsslange fra både og den slags
-
mangler småting:
-plast-forbindelse mellem luftfilterkasse og turbo.
-nippel mellem oliefilter-sokkel og olierør
-gummi mellem turbo og indsugningsmanifold.
Er stadig lidt tilbageholdende med at skrælle motoren i mili-bussen, da den er helt komplet.
Og jeg får nok ballade med betyrelsen, hvis jeg kanibaliserer havetraktoren.
Så er der en, der ligger inde med disse ting, uden at jeg skal ruineres, så gi et praj. Helst i Solrød, men lægnere væk kan gøre det.
HUSK rabat.
-
så blev det tid til ilægning.
-
Så har JønneUkendt tilbudt at hjælpe med de sidste dele. Uha hvor bliver det dejligt at få fat i dem. Var faktisk i et svagt øjeblik ved at overveje at skrælle havetraktoren.
Tak for olierørene Jan P. -og så går det som det plejer.... Fandt de andre, da jeg skulle hente luftfilterkassen på landet. De lå på gulvet i Mili-dokaen. Hvem F.... har lagt dem der??????? FJOLS
-
Selv tak det er al tid dejlig med noget nyt på en ny motor
(for dig er den ny) hvis der er ander der mangler Dysse rør
så skulle der være nogle flere på vej fra min T3 pusher
Nye olie rør er på lager
-
@Mølle: Jamen så er det vel lige før du ikke får brug for et lift til "spark-dæk-træf" hos KHSalvesen, alligevel :?: Men vi kan vel stadig følges, os fra hovedøen :?: :lol:
-
ja. lad os nu se, hvor stabil den er. Der er jo stadig lidt der skal pusles med. fx. en bagerste trækaksel.
men enten bliver det convoy, eller også bliver det socialt. Det kan næsten ikke gå galt.
-
Knæk sagde det...
da jeg var i gang med at skrue dysser i.
jeg synes ellers at jeg var meget omhyggelig med at sætte dysserne lige i med fingrerne og skrue dem godt ned, inden der kom værktøj på. Og en lille bitte smule kobberfedt. Nye flammeskiver.
jeg var ikke en gang nået til at sætte momentnøglen på, da der fra cyl. 2 lød et "knæk". en metallisk lyd, der kunne høres i hele værkstedet.
og så kørte dyssen alt for let rundt. Soklen var knækket, næsten lodret ned igennem, og den del, som vender væk fra motoren, var skubbet udad/løftet opad.
Så nu får jeg også prøvet at skifte topstykke. (troede ellers at jeg skulle prøvekøre i dag efter at jeg havde fået tilsendt de sidste stumper fra JønneUkendt. -endnu en gang tak for hjælpen)
-
Satans Alupis.. jeg føler med dig, jeg har været der.. Har du et topstykke liggende?
-
Det var da li' godt grov'e.
Er det noget der er typisk eller forekommer det ofte på vw?
Jeg er jo gammel toyota diesel mekker og der har jeg aldrig lavet det nummer.
Det var sku' da rart at vide inden jeg lægger overarmene i stilling til tilspænding, når jeg engang skal til topstykke/dyse.
-
Jeg har både donormotoren og mili-dokaens topstykker. håber at et af dem duer.
Det var sgu godt nok ikke lige det jeg regnede med, da jeg tog på værkstedet her i eftermiddags.
jeg var nok mentalt i færd med at hænge prøveskiltene på, og tøffe derudaf. NÅ-men man bliver jo helt skrap til det til sidst. Det gode ved det er, at alle bolte og møtrikker er friske, og lige til at skrue ud. Så den del bliver ingen sag.
-
Ja, der har vi alle været! Satans pis! De gyldne ord i denne fornbindelse hedder: Brug en T-nøgle. Den kan trække lige rundt - ellers risikerer man at belaste det tynde gods på ydersiden af toppen. Og gevindet på både top og dyse kan ikke være for rent.
-
Jeg var godt nok slet ikke nået til at spænde for alvor.
til gengæld sad de gamle dysser EDDERMANEMER fast. Det var med den lange forlænger og den lange ½tomme. Og så føltes gevindet knastørt. Skruede lidt ud, og lidt ind igen hele vejen, men det var en knastør jammer hele vejen ud. Der er vel ikke noget galt i at give lidt kobberfedt el. lign. ved montering??
-
Det kniber lidt med billederne.
Jeg troede du havde forstået budskabet. ? :lol:
Jeg har beklageligvis ikke forstået hvad der knækket. :cry:
Når toppen skiftes, er det vel ikke dysen der er knækket.
Er det alugodset rundt om dysen, nederst. ?
Jeg har prøvet at sende god karma mod Solrød, men det reflekteres af værket. You know. Sun shine.
Du må op på hesten igen, inden skindet bliver koldt, og bjørnen står for skud.
KH KHS - Kan ikke dysses ned.
-
Alu-pasta er bedre, men i MEGET beskedent omfang. Jo mere snask der sidder og tørrer ind i gevindet, jo mere træls bliver den at skrue ud. Tit er det også forbrændingsrester grundet manglende tætning ved flammeskiverne.
-
et billede af skaden. med mit super-fotoudstyr.
desværre. Så her er mit bedste bud.
-
Uden at have ornitologiske fingre.
Er det så ikke en skadet skade. Hvis det er en skade, så er det vist en totalskade.
KH KHS - Holdes skadesløs
-
nej. Det kan aldrig blive en totalskade. Det kræver som minimum at den er en blanding af en husskade, en skovskade og en dysserørgevindskade. Eller hva????
-
topstykket fra donormotoren virker ok. får det planslebet i morgen og sliber derefter ventiler og sætter nye olietyve i. Regner med at være klar til at montere tirsdag. så må jeg se, hvor mange justeringsbrikker jeg kommer i bekneb for. Har jo 2 sæt, så lidt af vejen kan jeg vel komme?
Kan man justere ventilerne inden man monterer topstykket?
Er der nogle strækbolte, som skal skiftes, eller kan de gamle bolte benyttes.
hvor hårdt skal boltene spændes???
-
Ja, du kan sagtens justere ventiler inden toppen monteres, I følge min erfaring kommer du til at mangle justerbrikker, hvis du kun har 16 at vælge imellem, men måske er du heldig. Og samtidig med at du skifter olietyvene tjekker du også lige ventilstyrene - de er nemlig så forbandede at skifte, når først toppem er monteret.... :wink:
Når du køber dine NYE strækbolte til toppen og din nye Victor Reinz toppakning (hvis tykkelse du selvfølgelig har fastsat på baggrund af stemplernes overstand, og allerede har taget stilling til skal være en KY-pakning grundet cylindrenes boring selvom du bruger JX-top), så medfølger der en lille folder med tabel over moment og tilspændingsvinkel.
Btw.: Skal det planslibes, fordi du sover bedre om natten hvis det bliver det, eller er det faktisk skævt?
-
aaargh. Pis. tænkte ikke på forsk. tykkelser. Kan overstanden direkte overføres til pkn. tykkelse, eller skal der lægges lidt til??
Nye strækbolte - forstået.
Victor Reinz toppakning??? Var opmærksom på at det skal være KY pkn. som med øjemål synes af være ca 4 mm større i diameter pr. cyl. Havde nok bare regnet med at bestille hos VW. er det helt sort???
Vedr. skiver, så var min plan, at sætte dem i, som passer, og så udmåle resten og bestille dem fra nye hos howdiaudi??? er det ikke måden???
topstk. planslibes alene for at sikre min nattesøvn.
-
aaargh. Pis. tænkte ikke på forsk. tykkelser. Kan overstanden direkte overføres til pkn. tykkelse, eller skal der lægges lidt til??
Der findes tabeller for forholdet mellem stempeloverstand og pakningstykkelse. Pakningen kan have 1, 2 eller 3 hakker. Find tabellen i en rep.håndbog eller skriv målet på højeste stempel her.
Nye strækbolte - forstået.
Victor Reinz toppakning??? Var opmærksom på at det skal være KY pkn. som med øjemål synes af være ca 4 mm større i diameter pr. cyl. Havde nok bare regnet med at bestille hos VW. er det helt sort???
Ikke sort, men dyrt. Alle andre leverandører - f.eks. cylinderservice er betragteligt billigere
Vedr. skiver, så var min plan, at sætte dem i, som passer, og så udmåle resten og bestille dem fra nye hos howdiaudi??? er det ikke måden???
Jo, fint
topstk. planslibes alene for at sikre min nattesøvn.
Og hvorfor så gøre det, hvis det er pænt lige?
-
vedr. Topstykke tilspænding:
Bentley skriver noget i retning af:
spænde moment over 3 gange.
derefter ½ omgang.
motor startes og varmes til drifttemp.
nok 1/4 omgang
1000 miles
nok 1/4 omgang
kan det virkelig passe????
-
Det lyder helt rigtigt. Men her på kontinentet plejer vi at sige 1000 km :wink:
-
aargsåskudaosse. jeg troede faktisk, at den tid var forbi, hvor man skulle efterspænde?? noget med at toppakninger i dag selv klarer mosten.
Har sgu ikke meget lyst til at adskille igen, når først den kører. Men når nu jarl og bentley siger det... så er der jo nok ingen vej uden om.
-
Ja, den er sgu god nok. AAZ/1Y'erne slipper fordi deres toppakning er af multi-layer ståltypen. Vores 'gamle' af bølgepap må desværre have et par ekstra træk. - På den anden side - du skal jo alligevel have efterjusteret dine ventiler, når nu du vælger at slibe dem, så dækslet skal af alligevel.
-
Ja. ok. ingen vej udenom. Topstykket er til gengæld blevet rigtigt fint med nyslebne ventiler. I morgen får jeg pakninger og strækbolte (toppkn. med 3 hakker, da flere af stemplerne havde omkring 1 mm overgab.), og så bygger jeg manifold og knast på. justerer ventilerne og går i gang med ilægning, hvis jeg kan nå det
-
så kom JX topstykket på. Med nye bolte og tykkeste toppakning. Genopfrisket gevind til dysserne. Ummm. Det spiller. Er lidt selvfed over den modificerede bundtap jeg lavede.
-
Yes..
SÅ startede den endelig. Har nu haft den til at stå i tomgang i 1 minuts tid.
prøvede også lige at gi lidt gas. men uden potten er det ingen nydelse.
Måtte bide i det sure æble, og stikke den en anden pumpe fra mili-dokaen. men så sprang den også i gang med det samme.
Næste skridt er 1. efterspænding, når jeg har haft den driftvarm. Skal også lige have timet pumpen. Det kommer Morten og gør. (han har måleuret)
Så skal den eddermanemer ud og køre. de 1. 1000 km. skal bare tygges hurtigst muligt, så den kan blive efterspændt for sidste gang + ventilerne tjekkes.
Og så i gang med det kosmetiske. Min ven Mads pladesmed er ved at rigge en malerkabine klar til sin Herbie, så min ryger lige med og får en byge sandfarve. og så bøjler, spil, trækøjer, beskyttelsesskærme, fede dæk, dørkplader alle steder og og og...... ud og køre.
jeg skal nok huske at knejse med nakken...........
og en stor tak til dem der har hjulpet indtil nu, bla. Jan Paaske, Jønneukendt og Jarl....
fortsættelse følger
-
Hej Mølle
det lyder godt at du er kørene igen
så kan du jo selv køre næste gang
vi skal til spark dæk træf
eller til Hjøring til marst
-
Hej Mølle,
Skal man købe et kit for at kunne sætte turboen fra en 1.6 JX TD på en 1.7 KY? Og har det givet noget i topfart i forhold til 1.6 TD'eren, taber den feks mindre fart op af bakke? Kunne være fedt for mig da vi tit passerer Kassel......
Carsten
-
Læser du tysk?
http://www.t3-infos.de/t3-infos_b.html#kxyz
-
Der er jo også andre veje til mere motoreffekt. Til en syncro tænker jeg straks på en 1,9 TD, men der er prisen en ulempe iforhold til fx. en 1,7TD.
Men en oliekøler og en intercooler burde du også kunne hive din jx´er op på en 90 HK uden de store problemer, og uden de store problemer med holdbarhed. Den rute er da absolut den billigste, hvad er dit budget ca. til "mere effekt projektet" ?
-
fandt lige denne skønne motortråd frem igen :)
@mølle, hvordan kørte motoren egentlig sammenlignet med JX og AAZ? kan se du har haft den oppe på 125 gps km/t :)
og hvor langt nåede den at køre, for den blev da så vidt jeg husker ikke solgt sammen med omgangssyncroen i sin tid
er det en ombygning der er holdbar eller kan KY'eren ik holde til at køremed turbo i længden??
-
Den kørte bedre end JX. Mere arbejdsvillig i alle områder. Efter omgangssyncroen røg den i Brandbilen. De 125 kmt. var ved alm. ladetryk 0.65 bar.. Efterfølgende fik den 1 bar og lidt på mængdeskruen. Så var den rigtig fin til at trække de 2 t. efter syncroen... men men... blæste toppakningen imellem to foringer og blev pillet du... John Svalen har overtaget den.
-
Ja og han har den fortsat...
Vores JX-syncro blev jo brændt, så motoren KY'eren ligger på hylden...
vh John