T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: biavler1 efter 25. Marts 2011 kl: 23:11:51

Titel: Nyindkøbt vw,nu med billede!
Indlæg af: biavler1 efter 25. Marts 2011 kl: 23:11:51
Jeg har netop købt min første transporter,td med 5 gear fra 1990,men er faktisk ikke sikker på om det er en 1,6 eller 1,9 motor der ligger iden? :)
Kører fantastisk godt,fint gearskifte,godt træk :D
Titel: Nyindkøbt vw,nu med billede!
Indlæg af: jbjerrum efter 25. Marts 2011 kl: 23:19:28
Du kan ligesågodt få det at vide med det samme:  BILLEDER...!!!  ;-)

- og tillykke med den...
Titel: Nyindkøbt vw,nu med billede!
Indlæg af: biavler1 efter 26. Marts 2011 kl: 07:56:49
Tak.Tak..
Får taget billeder så hurtigt som muligt :D
Titel: Nyindkøbt vw,nu med billede!
Indlæg af: KHSalvesen efter 03. April 2011 kl: 23:45:45
Velkommen til Biavleren.
Er du biavler?, biavler freak?, samler du på sådant grej? Eller er der en helt anden forklaring på dit T3N navn.

Kurt
Titel: Nyindkøbt vw,nu med billede!
Indlæg af: biavler1 efter 04. April 2011 kl: 07:18:09
Hej.
Jeg er biavler,12*10 både i opstabling og trugstader  :D
Titel: Nyindkøbt vw,nu med billede!
Indlæg af: jensjakob efter 04. April 2011 kl: 08:02:30
Hej Biavler,

Velkommen til T3nettet.

Den bil ser rigtig flot ud - og jeg har ikke set billeder af den før herinde - den er helt ny for mig.

Hvor har du købt den henne, og hvad er dens historie (det er altid interessant at høre om).

Det er sikkert en 1.6 turbo-diesel som ligger i. Men mindre der er opgradet til en 1.9, typisk AAZ turbodiesel. (Med mindre den er bygget om til benzin...)

1.6 TD er en hårdtarbejde maskine, og du skal passe på med ikke at lade den blive for varm eller arbejde for hårdt. 105 km/t er vist en god tophastighed som max - men dieselfolket kan sige meget mere på den front. Lad være med at lade dig friste af at følge motorvejstrafikken med den.

Mange har også justeret lidt på ladetrykket og mængdeskruen på dieselpumpen, det giver et godt skud ekstra energi, men også meget varme. Jeg ved faktisk ikke hvordan man tjekker ladetrykket - det ved dieselfolket.

Skulle motoren en dag opgive ævred, så er der et hav af erstatningsmuligheder, 1.6TD motoren deles mellem Transporter og f.eks Golf - så det er ikke en mangelvare - og skiftet kan foregå rimelig hurtigt.

Hold godt øje med olie+vand og temperatur - så kan den hvis den har haft et godt liv give dig rigtig mange gode km - den har en imponerende økonomi.

Og når den en dag begynder at boble eller hvæse eller blæse eller dampe - så har du T3nettet omkring dig, og der er indtil flere motorleverandører i dit opland - det er et godt sted at være diesel-kører.

EN god måde at komme under huden på sin nye T3, er f.eks at invitere til "sparke-dæk træf" en lørdag eller søndag, der plejer altid at være nysgerrige og videns-delings-ivrige entusiaster som dukker op, og gerne kigger med og kommer med god viden.

Du er også velkommen til Fynstræffet 20-21 maj - det er en rigtig hyggelig begivenhed med mulighed for at møde mange ligesindede.

Velkommen til

Jens Jakob
Titel: Nyindkøbt vw,nu med billede!
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 04. April 2011 kl: 10:31:20
Dejlig paneler og velkommen til.

Smid et billede af motoren herind, så kan vi sikkert udlede hvilken, der er tale om.
Titel: Nyindkøbt vw,nu med billede!
Indlæg af: biavler1 efter 04. April 2011 kl: 20:37:03
Her er billeder af motoren :)
Den tidligere ejer fik en anden motor lagt i for 4 år siden,sagde det var fra
et militær køretøj(Golf)??
Titel: Nyindkøbt vw,nu med billede!
Indlæg af: TONY efter 04. April 2011 kl: 20:48:26
Helt klart en standard JX 1,6 TD med utætheder de normale steder.... :wink:
Det er en god lille slider som kræver lidt omsorg og opmærksomhed, og måske et nyt topstykke en gang imellem....
Pas den godt, så kører den langt.

Tony
Titel: Nyindkøbt vw,nu med billede!
Indlæg af: Mølle efter 04. April 2011 kl: 20:50:50
Tillykke med den fine bil, som ser sund ud. Det er rigtigt nok en turbo diesel, og den kan du have glæde af længe. Som Jens Jakob er inde på, så drejer det sig om at køre med let speederfod. Og så hyppige olieskift incl. filter. For hver 5000 er tilrådeligt..

Lad dig ikke skræmme. Det er en fin lille slider som starter villigt hvis du behandler den ordentligt.

Og så behøver du ikke at starte med at arrangeres "Sparke dæk". Men hold øje med hvornår en af "de gamle" på T3nettet inviterer... Det er godt nok hyggeligt at mødes med andre, som er så tossede at de mener at en T3 er verdens fineste køretøj...  DU ER IKKE ALENE.
Titel: Nyindkøbt vw,nu med billede!
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 04. April 2011 kl: 21:36:45
Søg på JX så har du læsning nok til et par aftner :-D
Titel: Nyindkøbt vw,nu med billede!
Indlæg af: wilson efter 04. April 2011 kl: 21:37:52
Tillykke med det nye familie medlem :-)

Lad dig ikke skræmme af de mange historier omkring JX'eren, hvis du er ordentlig mod den vil den tjene dig godt lang tid fremover.

Som Mølle skriver kan olie og filter skift for hver 5000 km anbefales

Let speederfod specielt ved belastning, du skal ikke prøve at accelerere op af bakkerne det vil blot give varme ikke fart. Prøv istedet at holde farten ved et fornuftigt omdrejningstal omkring 3000 vil jeg mene, så kommer der masser af vand rundt.

Hvis du forventer at køre en del med læs / trailer, så gør dig selv den tjeneste at investere i en oliekøler. 19-25 rækker er de mest brugte - der findes masser af hit hvis du søger om emnet her på siden.

Du kan med fordel også rense dit kølersystem og skifte dit kølervæske, det sikkert alligevel ikke blevet skiftet siden den nye motor komi for 4 år siden. Der findes masser af produkter på markedet og tror de kan cirka det samme :-) Når du har renset det og skyllet det godt igennem er det YDERST VIGTIGT at du får luftet korrekt ud. I korte træk er det 2500 omdrejninger, varmeapparat(er) på varm, forenden hævet så luften samler sig i køleren og så lufte ud her til der ikke kommer mere luft mens en makker sørger for der er væske nok i tryk ekspansionsbeholderen (den der sidder foran batteriet, ikke den ved bagklappen!)

Og sidst men ikke mindst så lad motoren blive varm før du lader den arbejde hårdt for føden. Og lige så vigtigt er det at lade den trille med lav belastning de sidst 2-5 km inden du slukker den hvis den har arbejdet hårdt og er varm.
Titel: Nyindkøbt vw,nu med billede!
Indlæg af: kollebubber efter 04. April 2011 kl: 21:57:47
Hold Da Helt Op..  Er i samme vogn !!! Eller Motor!! 1,6TD Retro Bussen er i Live og på Plader indreg med 5personer og 1480kg på Tavlen.
Har netop rullet 450km i den. Da jeg kom Fra Frederikshavn og skulle ind til Ålborg, satte den ned på 3 cyl, jeg kiggede på Bagklappen og ganske rigtigt FYLDT med Diesel, 2 dyserør(endda Tykkere end original) var Knækket i kraven)) ØV ØV hjem med bilen. Videre ud til min Redningsmand "KHsalvesen AKA Backmobil ! igen tak kurt. Og nu er vi kørende igen.. Man Blir vel lidt forsigtig efter sådan en oplevelse..hmhmhmhmhm Ellers kører hun dejligt "dej bette kassss" som vi ville sige heroppe nord på...
MEN olieskift for hver 5.000 incl Filter !!!! Det lyder da vildt ??? Men ok jeg tror sgu på det når ordene kommer herinde fra....
Titel: Nyindkøbt vw,nu med billede!
Indlæg af: jensjakob efter 04. April 2011 kl: 22:31:16
Åh ja - dyserør og dysenøgle er en del af standard oppakning.