T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: bennike efter 29. Marts 2011 kl: 18:18:28
-
Hej har lige lagt en anden jx motor i min t3 mit problem er den bliver vamere end den plejer og så blinker olielampen når den bliver varm i tomgang. Jeg har skiftede tandrem, vandpumpe, termostat, olie og alle vand og oliekontakter på motoren inden jag lagde den i håber i har nogle gode ideer
-
Problem 1 - vandtemp: Årsagen er sikkert, at du har skiftet føleren. Følerne har en stor indbyrdes forskel i kalibreringen. Hvis alt spiller og alt er korrekt justeret, så står viseren lige over dioden. Viserudslaget kan justeres i instrumentet, men først og fremmest skal du vide, at temperaturen er i orden. Til det formål er et godt gammeldags fysiktermometer i ekspansionsbeholderen 1000 gange bedre end alverdens high-tech elektronik.
Problem 2 - olietryk: JX har dynamisk olietrykskontrol. Derfor er det altafgørende, at placeringen af de to forskellige følere og deres ledninger er i orden. Desuden er den afhængig af W-klemmen på generatoren. Men igen er det fejlbefængt elektronikskrot. Sæt et manometer i enden af topstykket - hvor føleren sættes i (gevind M10x1 - måleområde 0-10 bar). Aflæs om olietrykket faktisk er i orden (min. 1,1 bar ved 2000 omdr./m og 80 grader varm olie). Er olietrykket for lavt (og vi VED, at der er tilstrækkelig og god olie og frisk filter), så er fejlkilderne sandsynligvis i nævnt rækkefølge: Oliepumpe, mellemaksellejer, plejllejer og hovedlejer.
-
Den jeg pillede motoren ud af var jeg ude og køre en kort tur i og der var Inge problemer men den nåede ikke at blive helt drift varm, har lige prøvet den gamle føler til uret og olietryks kontakt i topstykket uden hæld.
-
Er der nogen spicial måde at udlufte køler systemet på
-
Og vilken olie køre i på jeg har fyldt 10/40 del syntetisk på og det kørte jeg også på med den anden motor
-
Kører også på 10/40 olie..
-
idag har jeg skiftede olie pumpe uden resultat så jeg har bestilt nye hovde og plejestangslejer da de var lidt slidt så håber jeg det hjælper på olietrykket
-
Du har ikke byttet ledningerne på enden af topstykket hhv. lavtryksoliekontakt/vandtemperaturføler ?
-
påfyldning af vand plejer jeg at gøre ved at løsne luftskruen på køleren, hælde vand i eksp. beholder, på med låget og puste FORSIGTIGT ind af slangestudsen på proppen. Når eksp. beholder er næsten tom så efterfylder man og puster igen, indtil der kommer vand ud af luftskruen i køleren.
-
så har jeg givet min motor den helt store tur topstykke, hovdelejer, plejestangslejer, melemaksellejer, stempelringe, dyssespidser, tandrem, vandpumpe så den har været total adskilt og alt er blevet snanblæst og malet
-
lidt billeder og så skulle den gerne være færdig i morgen
-
og så lige de sidste billeder
-
Lækkert.. Så skal den sgu nok kunne et godt stykke tid igen.. Og jeg har jo formonteret oliekøler for dig, så den forlænger nok levetiden lidt også... :-)
-
ja 150000 kan den vil klare uden de store problemer
-
- som trukket ud af æsken..... Flot... ;-)
-
Flot maskine hvad har dit projekt kostet i kroner og øre. Hvis man selv en dag kunne tænke sig at gå igang med sådan et projekt
-
Med alt dysespidser. Vandpumpe. Olietryks kontakter. Vand temp følere. Termostat. Tandrems kit. Topstykke. Stempel ringe. Oliepumpe. lejer. parkdåser. Parkninger. Topbolte og Maling har jeg vil brugt 9-10 og 25 timer men så er det også som en ny maskine
-
så blev motoren færdig idag og så skal den bare lægges i mandag
-
Det ser bare for fedt ud. Glæder mig til at høre hvordan den går??? Og husk at får efterspændt top...
-
Ja, det er totalt i orden det dér.... Man nænner jo næsten ikke at fyre op i den... ;-)
-
Ja det er ikke så godt nu er motoren pænere end bilen ind til den også får en omgang.
-
ja så fik jeg lagt min ny-renoveret motor i og den køre som en drøm, men nu har jeg et andet problem den tager kølevandet fra beholderen ved nummer pladen og fylder den ved batteriet helt op til randen. hvad kan være galt den bliver ikke for varm den er ca. 90-93 grader efter en køretur målt i expansions beholderen med et stege termometer
og den er blevet udluftet på køleren i front.
-
Den ved batteriet skal være fyldt helt til randen...
Der er lidt af ideen med de 2 beholdere, den ved nummerpladen er "backup" med ekstra vand, hvis den anden skulle mangle...
-
ok så er det meget normalt der kommer en lille smule tryk i slangerne når den bliver varm og vis jeg tager låget af, er der lidt tryk på systemet så den løber lidt over. den motor jeg kørte med før havde defekt toppakning så har aldrig oplevet at den beholder var helt fyldt.
-
Der SKAL være tryk på slangerne, når motoren er varm. Og ekspansionsbeholderen skal være helt fuld.
Du skal ikke lette på låget til ekspansionsbeholderen, når motoren er varm. Det er både farligt og spild af god kølervæske...
-
Det du beskriver lyder, for mig, helt normalt...
-
Ok det lyder godt
-
har lidt problemer med forvarmning når den er kold starter den som en drøm, men når jeg har kort en længere tur og stiller bilen og prøver at starte den 2 til 3 timer senere tror den, den er varm og forvarmer ikke så skal der lidt mere til før den starter er det mit forvarmer relæ den er gal med når den gør sådan
temp følere er skiftede da jeg renoveret motor
-
Det gør min også. Hvis den lige præcis har nået den temperatur hvor relæet ikke aktiveres pga af temp-føleren. Du kan pille ledningen af på temp.føleren til gløderelæet, så styre du selv hvor meget den skal gløde når du drejer nøglen...