T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Sjov und Spass !!! => Emne startet af: ottokrog efter 05. April 2011 kl: 13:38:21
-
Jeg skulle lige skifte olie og oliefilter igår, men ak og ve.
Bundproppen/skruen kører rundt og rundt. Gevindet må være røget.
Det er en vandbokser 1.9 dg motor.
Jeg ved godt at den sandsynligvis skal bores ud, og at der skal laves et nyt gevind, men har ikke mod på at gøre det selv, da jeg aldrig har prøvet det.
Er der nogen der har tid og lyst til at give en hjælpende hånd i Københavnsområdet.
Snarest, da den drypper lidt, men jeg kan sagtens køre i den indtil videre.
Selvfølgelig kan hjælpen belønnes på den ene eller anden måde.
23838188
-
Der findes efter sigende et tilgængeligt reparationssæt -jeg fik dog en lokal mek til at lave det. Turde ikke selv
-
Jeg har også prøvet det med min wbx`er.Jeg tog en 18mm snittap og lavede gevind med,
Og tog en 18mm unbraco bolt og satte i.
Den passer lige op i hullet(som man siger)
Det virker fint lige siden.
Daniel
-
tak hr mortensen, men hvad er lige en snittap???
husk på at størstedelen af os er totalt amatører
anyway, mit problem er ikke at få skåret et gevind efter at bolten er ude.
mit problem er at få den satans bolt ud, den kører bare rundt og rundt
-
Hvis du er bare lidt heldig, kan du få spidsen af en skruetrækker ind under bolthovedet, mens du drejer bolten ( Skruetrækkeren hopper hurtigt ud ) men bliver du ved, rammer bolten gevindet, så du kan lempe den ud. ( Bank den evt. med en lille hammer, så den kiler sig i spænd ) En snittetap er til, at skære nyt gevind med, og sådan en får du brug for. "Rynkerne" i aluminium er ikke de stærkeste, så de skal skæres op.
-
tusinde tak, jeg vil forsøge igen og håbe at jeg er en lille smule heldig, ellers må jeg igang med boremaskinen
det er den operation jeg er rigtig bange for
any helpers???
-
tusinde tak, jeg vil forsøge igen og håbe at jeg er en lille smule heldig, ellers må jeg igang med boremaskinen
det er den operation jeg er rigtig bange for
any helpers???
-
hej. var ude i det samme for et lille ½ år siden. knække bundproppen da jeg skulle spænde den efter.
jeg borde den gamle ud og med en snittap på en boremaskine lavede et lidt støre gevind også i med en m16bolt og lidt pakke garn. det gik fint med en balje under til at samle olie op med.
jeg kunne ikke få min boremaskine med metalbor ind under bilen, så jeg hævede den lige lidt med dunkraften. det virkkede fint.
du kan godt komme forbi mig og låne det sæt jeg købte til at lave projektet med. bor på nørrebro
-
tak andreas, men jeg tror jeg har det jeg skal bruge, prøv lige at forklare i detaljer hvordan du borede den ud. hvor stort skal boret være, borer du midt i, eller hvad?
mit skrækscenarie er at komme til at bore ind i motoren og ødelægge den fuldstændig
-
jeg borede stille og roligt med en normal skrugemaskine, havede sat noget teap om boret så jeg kunne se hvor langt jeg var kommet.
det gave meget sig selv da man kom igemmen selve bundproppen. så stoppede jeg maskine og træk boret ud. (det vælder ud med olie når man kommer igemmen)
mon ikke der er nogle som ved hvor lang såden er bundprop er? så kan man jo måle det af på boret. jeg vil mene det var omkring 2-4cm.
jeg brugte et 14mm metal bor også lave gevind i det med en m16 snittap.
-
Operationen lykkedes, patienten døde.
Patienten var heldigvis bundproppen, og ikke maskinen.
For andre i samme situation er her hvad JEG gjorde.
Jeg borede et hul på 8 millimeter midt i proppen. Da der begyndte at vælte olie ud stoppede jeg. Proppen er lavet af et sindssvagt blødt materiale, og jeg var så bange for at noget skulle ploppe op i maskinen, som kunne ødelægge vitale dele. Derfor stoppede jeg så snart olien begyndte at læøbe ud.
Så tog jeg en ornepik, og fik den til at holde godt fast, så jeg kunne skrue bolten ud, ved at trække den nedad, så gevindet begyndte at tage fat. Det lykkedes heldigvis ved at jeg næsten lagde al min vægt i ornepikken samtidig med at jeg drejede med en fastnøgle.
Boltens hovede går til en 13 mm nøgle, men dimensionen på selve gevindet er 14 mm, så i princippet kunne jeg godt have brugt et større bor, der var meget mere plads end jeg havde forventet.
Jeg læste engang om dette fænomen her på T3nettet og vedkommende havde proppet et tændrør i hullet igen.
Det gjorde jeg så også, efter at jeg havde smadret toppen, og filet røret ned til den rigtige længde.
Voila "Miss Blue" kører igen uden oliespild
Tak for hjælpen
-
lyder sgu fedt Otto, nu med 5 tændrør :wink:
-
Wauv! Sådan skal den ged barberes! Så er de der ornedimser da anvendelige til noget godt. Tror sgu det er første gang jeg hører om det.
-
Heh...Jeg plejer at knække dem, altså ornedimserne...
-
Super historie Otto. Hvis jeg må give et råd, så knus et tændrør mere og få en med svejser til at forsejle hullet hvor keramikken har siddet. Det kan godt blive utæt der med tiden.
mvh. Mølle
-
Fedt at du fik løst problemet.... ;-)
Er det specielle bundpropper siden der skal tændrør i..?
-
Uffe, det er sq da for at få mere trækkraft i skuden :D
Eller fik du for mange kager hos Tony idag til selv at regne den ud? ;)
-
Uffe, det er sq da for at få mere trækkraft i skuden :D
Eller fik du for mange kager hos Tony idag til selv at regne den ud? ;)
Modtaget... :-0 M14 - hvad er stigningen? Jeg ville ikke så meget andet end sende Otto en bundprop...
Kager..? - Jeg kunne slet ikke spise nogen kager, for havde lige indtaget en stor "skål" af dagens ret på cafeteriet i Lindved inden jeg kom til Tony... :-)
-
Jeg skal vidst bare gå i seng.. Hvis et tændrør passer i, så er det jo M14x1,25... Tænk dig nu om Uffe...! :evil:
-
Kan denne bruges..? - den er i Hella kataloget.
Ellers kan jeg nok finde en til dig i det "rullende værksted".
-
Nu da jeg har en femcylindret er der kommet en fjerdedel mere trækkraft, hold kæft hvor det kører
Når man står der på gørdetselv værkstedet må man jo tænke konstruktivt. jeg havde ikke andet at proppe i, end et brugt tændrør
Jeg svejser den måske engang ved lejlighed, men indtil videre er der ikke sluppet en mikrodråbe ud
Den bundprop jeg fik ud var intakt i gevindet.
Dvs at det var gevindet i bundkarret der var skadet.
Hældningen på tændrørsgevindet er noget mindre end den hældning der er i bundproppen.
Derfor har gevindet fungeret som en snittap i operationen, og lavet et fint nyt gevind i det bløde bundkar.
Og når den er tæt, og jeg kunne stramme den ret meget (forsigtigt for den skulle jo helst ikke overskrue igen), så er jeg yderst tilfreds.
Jeg tror den motor kommer til at dø som femcylindret.
Det er i sig selv en bedrift.
-
Jeg tror den motor kommer til at dø som femcylindret.
Det er i sig selv en bedrift.
Ja, den har gennemlevet lidt forskelligt, respekt :wink:
-
Godt det er vel overstået!
Så kan du godt prøve at forklare os, hvorfor det er i tråden "Sjov und Spass" du skriver.? Var det virkelig Sjov und Spass ;-)
Kurt
-
jeg anede ikke det var sjov und spass, men er alle t3 eventyr ikke det da ???