T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: jensjakob efter 05. April 2011 kl: 16:25:34
-
Hej,
Hvad er obs-punkter og arbejdsgang ved skift af gearkasse på en diesel?
1. Af mod +pol på batteri
2. Af med starter (nemt eller svært?)
3. Af med trækaksler (husk den lille rørtang til unbracoerne)
4a. Understøtte gearkasse
4b. Understøtte motor
5. Af med gearskifte
6. Af med slavecylinderen - løsne hele beslaget så der ikke er fikumdik med slanger, udluftning osv
7. Løsne store bolte mellem motor og gearkasse. Er de ligetil, eller svære?
8. Løsne beslag ved næsen
9. Ned med den og lidt fremad, et vippe motor lidt.
Er det det?
-
- og måske et kamera til at tage billeder af projektet...??? ;-)
-
1. ja
2. kan drille lidt pga plads mangel til poterne
3. gør dem godt rene, indeni med en lille skrue trækker, og slå evt toppen ind med en lille hammer og ikke sikkert det er umbraco, måske torx bolte
4. behøves ikke, der er dårlig plads i forvejen..
5. ja
6. ja
7. nemt
8. ja
9. ja, motoren vipper med ned..
Der er forskel på beslaget i forenden af gearkassen, så brug det du har på nu, hvis de ikke er ens.., tror det er hvis det er en benzin gearkasse man sætter på..
-
3. ja, vw siger man skal bytte boltene fra unbraco til torx (som Nels nævner); afmontering af de bolte anser jeg for den mest "risikable" øvelse ved gearkasse skiftet.
5. Den store møbasse kan sidde fast, så brug også her din lækre vandpumpetang med forsigtighed :wink:
-
3. ja, vw siger man skal bytte boltene fra unbraco til torx (som Nels nævner); afmontering af de bolte anser jeg for den mest "risikable" øvelse ved gearkasse skiftet.
Det er vel de her 8 mm spline:
http://en.wikipedia.org/wiki/Spline_drive#Spline
eller triple square:
http://en.wikipedia.org/wiki/Spline_drive#Triple_square
Hvis der da er nogen forskel.
Men de toppe findes heldigvis i Harald Nyborg sættet.
5. Den store møbasse kan sidde fast, så brug også her din lækre vandpumpetang med forsigtighed :wink:
Den forstod jeg ikke. Er det ikke bare at løsne den langsgående stangs fæste til gearkassen (med 13 mm nøgler), og så kan man trække den kop ned der sidder uden om den store plastkugle?
-
Når du på et tidspunkt står med et par af de der torx/unbrako aksel-skruer hvor de indvendige kanter er røget, er det vidundeligt hvis du har en god lille rørtang med (En af dem på ca. 20 cm. længde) med, den kan løsne dem uden problemer selv om det ser helt umuligt ud. HUSK DEN JJ .....
Leif
Kig lige tilbage JJ ang. pakdåsen
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-p-128942.html#128942
-
3. ja, vw siger man skal bytte boltene fra unbraco til torx (som Nels nævner); afmontering af de bolte anser jeg for den mest "risikable" øvelse ved gearkasse skiftet.
Det er vel de her 8 mm spline:
http://en.wikipedia.org/wiki/Spline_drive#Spline
eller triple square:
http://en.wikipedia.org/wiki/Spline_drive#Triple_square
Hvis der da er nogen forskel.
Men de toppe findes heldigvis i Harald Nyborg sættet.
5. Den store møbasse kan sidde fast, så brug også her din lækre vandpumpetang med forsigtighed :wink:
Den forstod jeg ikke. Er det ikke bare at løsne den langsgående stangs fæste til gearkassen (med 13 mm nøgler), og så kan man trække den kop ned der sidder uden om den store plastkugle?
joo, det kan man da også, men jeg vil nu mene det er lettere med møbassen.
-
Husk at du ikke behøver at pille trækakslerne af ude ved tromlerne. Bare af med dem inde ved gearkassen - det er rigeligt godt.
Bare tag selve slavecylinderen af, og lad beslaget sidde. Det er en mindre mareridt at tage det af.
Når du vipper motoren, så tjek om udstødningen går på bagpanelet, og hvis du har oliefælde oven på ventildækslet (kan ikke huske, om du har den på der), så tjek, at den ikke slår på motorbrønden. Tjek også, at der er plads til at indsugningshatten oven på monomotrinic'en har plads til at vippe med.
Hvis det skal foregå på gaden, så er det godt at have to donkrafte - én under motoren og en under gearkassen - det bliver man glad for, når det skilles ad.
-
4a. Understøtte gearkasse
4b. Understøtte motor
4. behøves ikke, der er dårlig plads i forvejen..
Hejsa, Er det virkeligt rigtig forstået, at jeg kan vippe hele arrangementet (efter potten er taget af) skille det ad og lade motor hænge i sit eget ophæng samt lade gearkassen hænge i trækakslerne alene - UDEN - nogen form for understøttelse?
Det foregår på en lift, så der er langt ned, hvis noget går galt.
I VW manualen benytter de en kæde, der understøtter motoren og jeg vil være ked af at belaste trækaksler mv i en retning de ikke er beregnet til.
Mvh Jesper
-
Hej Jesper
1. Motoren kan vippe i sine ophæng.
2. NEJ - du kan ikke lade gearkassen hænge i trækakslerne.
Det forudsætter selvfølgelig at dine motorophæng ikke er mørnede ;-)
-
Er der et hemmeligt sted man kan købe de der trækaksel-bolte? Jeg skal have skiftet den ene, så jeg kan lige så godt skifte alle boltene med det samme.
-
Mon ikke www.howdiaudi.dk har dem ??
-
Jeg købte mine hos Kaefer
-
Howdiaudi har dem.
Tak for hjælpen ;-)
-
[
Jeg er ved at skifte gearkasse, uden at tage motoren af.
Jeg har afmonteret alt, så gearkassen kun sidder fast i motoren, og i den forreste del.
Jeg har ikke afmonteret udstødning.
Jeg har en forholdsvis slank JX potte på, så håber at kunne undgå den.
Trækakslerne ligger på et par ølkasser nu, men mon ikke bare jeg kan laden den hænge frit ned mod bagsvingerne?
Når gearkassen er løsnet fra motoren, så hænger motoren jo kun fast i 2 punkter, og vil kunne vippe enten forover, eller bagover.
Det er vel noget man må tage højde for på en eller anden måde.
Jeg frygter altid når gearkasse og motor skal separeres og samles,
da det er tunge og uhåndterlige ting.
-
Jeg ville pille potten af, da den nemt kan komme i klemme, men hvis der er luft nok, når du sænker gearkasse/motor ned, kan du vel lade den sidde.
Jeg plejer at binde et tov rundt om motoren får at forhindre at den kæntrer for meget.
Trækakslerne kan godt bære deres egen vægt, hvis det er det du spørger til. Husk nye torx bolte, hvis du har adgang til dem :)
Mvh Jesper
-
Jeg ville pille potten af, da den nemt kan komme i klemme, men hvis der er luft nok, når du sænker gearkasse/motor ned, kan du vel lade den sidde.
Jeg vil nok lige se om det skulle være mulig at klare den med potten på.
Jeg plejer at binde et tov rundt om motoren får at forhindre at den kæntrer for meget.
Ja, kæntre er lige ordet :-)
Trækakslerne kan godt bære deres egen vægt, hvis det er det du spørger til.
Det var det, så det får de lov til. De ølkasser er meget i vejen.
Husk nye torx bolte, hvis du har adgang til dem :)
Jeg har ikke adgang til nye bolte, med mindre jeg kan bruge samme type som på golf2 diesel.
-
Husk nye torx bolte, hvis du har adgang til dem :)
Jeg har ikke adgang til nye bolte, med mindre jeg kan bruge samme type som på golf2 diesel.
Og det kan man. Boltene er identiske.
Det er ikke torx men spline.
De er lagervare hos Krogslund i 12.9 kvalitet: