T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Hawaiibussen efter 13. Januar 2007 kl: 18:53:03
-
Her i aften skulle jeg hjem fra Vallensbæk, oplevede at min kobling ikke koblede ud så jeg skulle starte bilen i gear for at få den til at rulle meget besynderligt!
Men pludselig fungerede koblingen igen og jeg kørte hjem til byen, dog noget nervøs for at den skulle gøre det igen. Der er masser afbremsevæske på. Forinden havde jeg kørt 10 km på motorvej med voll gazzzzz.
Er der nogen som har oplevet noget tilsvarende? og hvad er der galt? er det fjedrene eller pladerne som ikke slipper hinanden?
-
det er ikke sådan at der er luft i dit koblings system
-
det er ikke sådan at der er luft i dit koblings system
den har aldrig gjort det før. og den er hel tæt og drypper ikke!
-
Hej,
Det kan være dit pilotleje som er ved at stø af, og driver gearkasseakslen rundt....
Mvh
Jens Jakob
-
er det ikke det modsatte man oplever? at den "fedter" når den er i gear?
-
Hej,
Hvis pilotlejet er ved at stå af, så "kniber" det om gearkassens indgangsaksel, så selvom du har koblet ud, driver krumtappen stadig gearkassen rundt.
Og det kan opføre sig som periodisk fejl.
Hvad har jeg ellers af gode gæt?
Prøv at lig under gearkassen og se hvor meget slave-cylinderen flytter armen på koblingsakslen, når en eller anden træder ned på koblingen.
Hvis du har bevægelse nok - og koblingen stadig fejler - så er det inde i koblingen.
Hvis du ikke har nok bevægelsen, så er det i det hydrauliske system.
Jeg er ikke ekspert på koblinger -jeg går stadig og prøver at tage mig sammen til at skille min ad........
Mvh
Jens Jakob
-
og hvis det er pilotlejet - hvordan skifter man det?
-
Hej Morten
Hvis det er pilotlejet - så er det af med gearkasse, af med kobling, vistnok også af med svinghjul - og så skal det gamle pilotleje pilles ud af enden af krumtappen - her har jeg læst mange gode tips tilhvordan man får det ud, men vist noget med en blanding af snedighed, list - og evt det rette værktøj.
Så mig forslag er at du får en "second opinion" inden du på mit gætteri skiller bilen ad :-)
Med de VWenligste hilsner
Jens Jakob
-
og hvis det er pilotlejet - hvordan skifter man det?
hej hej med jer
det er ikke pilotlejet
det har kun til formål at styre højgears akslen...
jeg ville gætte på at det er nogle af dine finger der er knækket dvs. det dit udrykker lejre trykker på... de finger
og det betyder en komplet ny kobling
men er der andre der har et bedre bud for jeg er ikke helt sikker men har en stærk mistanke om det
Mvh Djurs :lol:
-
Men hvis du skifter kobling, så skift også pilotlejet - det koster "næsten ingenting" - og er trælst at missenår man er igang.
Jeg har læst også at der inden i svinghjulet, mod krumtappen, er en o-ring som det er vigtigt at huske at skifte - kan nogen bekræfte det?
Mvh
Jens Jakob
-
gode råd søges til skift af kobling!
idag var jeg ude og kører i den der er periodisk skurren og larm ved i gangsætning. Sometider tager den også ved når koblingen er trådt i bund! Rimelig stressende når man køre i byen :?
Gerne hjælp direkte ved operationen på GDS.
-
Hej Morten,
Jeg kigger gerne over på GDS. Har skiftet kobling og pilotleje så jeg har en idé om det du skal igennem...
Jeg skal selv have skifte olie og oliefilter mv - så det passer mig fint her i den nærmeste fremtid.
Jesper
-
hej Jesper
Det ville være dejligt med lidt assistance - jeg ved ikke endnu om hvornår jeg skal på GDS, men det bliver en fredag aften eller en weekend.
Jeg skal bruge et pilotleje men hvor finder jeg det henne?
er det sådan et
http://howdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=166227
-
Yep - det er det rigtige
Husk at tage en minisliber med derover - hvis du er uheldig skal det skæres ud...
Jeg skal selv derover torsdag eller fredag aften
Jesper
-
pis de har det ikke på lager!
hvor fik du fat i dit?
-
Samme sted - prøv VW...
-
skifter "man" udrykkerlejekraven, når man nu skifter udrykkerlejet sammen med koblingen ?
VW kan sikkert skaffe det til fredag hvis du bestiller imorgen, det er jo ikke sikkert det er _så_ dyrt selv om det er VW
-
Hmm ved ikke med kraven, men jeg skiftede pakdåsen ind mod gearkassen - den var utæt (måske pga af det manglende/ødelagte pilotleje med dertilhørende svingninger i akslen...)
-
Nu har jeg lige talt med VW og de har et på. Men han kan se at der er 2 slags til TD som læner sig op af årgangen af motoren.......er det rigtigt og hvor finder jeg motornummeret?
Jeg ved sgu ikke hvornår min motor er fra. Det enente jeg ved er at den har kørt 110.000 km. Er det så nødvendigt at skifte pilotlejet? Jeg fik skiftet pakdåser i gearlkassen for 2 år siden (20.000km)
-
Ja, det er rigtigt. Der findes to forskellige pilotlejer. Det ene - det gamle - har "lange" ruller, det nye har kortere ruller, men til gengæld integreret pakdåse. Du kan uden problemer bruge begge uafhængig af hvor gammel din motor er. Hvad man vælger, er et spørgsmål om religion. Selv sværger jeg til den nye type - den med pakdåsen, som indførtes med modelåret '88. Motornummeret står i forlængelse af kendingsbogstaverne, men kræver typisk en anseelig rengørlig at få frem.
Vigtigere er, at man får et pilotleje i ordentlig kvalitet. Her er det værd at gå efter mærket 'INA', der leverer originalt, og som Hovwdiaudi også har. Efter 110.000 km, ville jeg nok skifte det - det er alt andet lige en lille investering sammenholdt med besværet med at skulle rykke gearboxen af senere for at skifte det. Og når du skal have det ud, så er fedtsprøjtetricket at foretrække fremfor at ligge og slibe grimme spor i din krumtap med en minisiber. Tag en ordinær fedtsprøjte. Pres spidsen helt ind i lejet og hold kraftigt imod. Pump stille og roligt, så presser fedttrykket lejet ud.
-
Han har kun det gamle! men det køber jeg!
Jeg har aftalt med Casper at vi laver kobling imorgen efter arbejde......Så Jesper jeg håber du også kommer der? og andre er også velkommen :D
Jeg har snart brugt mange fredag aftenener på GDS - men det er sgu hyggeligt :D
-
hold da op en aften! Jeg må røbe at det lykkedes.
Kl 17.00
Det startede rigtigt fint - Mads og jeg startede med at skrue gearkassen af. Jesper og Ronald kom med gode råd mens de servicerede deres busser. Imens vi ventede på Casper prøvede vi at få vakuumpumpen af men dens bolt sad pisse godt fast - så vi valgte at satse mere på afmontering af kassen og alle de andre dele som skulle af.
Kl 1800
Casper kom og vi fik hele kassen af, efter at have boxet lidt med træk aksler........Pilotlejet var helt færdig og jeg blev træt - men jesper var så mega flink at hente en minisliber, som jeg oven i købet købte. imens knoklede vi videre med Vakuumpumpen som tilsidst overgav sig.
Kl 20.30
Jesper kom med minisliberne og vi fik skåret pilotlejet ud. Og vi startede med at rense svinghjul og hullet til pilotlejet af. Og jeg havde et nyt som blev presset ind.
kl.21.00
Monterede vi koblingen med centrering dorn, starteren og kassen.
kl. 21.45 startede vi bilen op, men speedertrækket var noget trægt - kablet sad i spænd ved det bagerste ophæng - så det fiksede vi lige.
kl 22.20 afregnede jeg og så stod den på hånd vask og oprydning.
Alt ialt en god dag selv om jeg hang noget med hovedet da jeg så det pilotleje.
Tak til alle som hjalp!
Det som er noget som bekymre mig lidt er at man kunne se at gearkassen havde lækket meget lidt olie. Jeg håber ikke pakdåsen er helt kaputt, men den er har kun kørt 20.000 og efter jeg oplevede at koblingen teede sig og den har smadret mit pilotleje - har bilen kun kørt 35km. Den burde jo have været skiftet - men jeg havde ikke én på hånden.
-
ja det var godt nok færdigt det leje............. den yderste del var der, og så en bunke magnetisk gråt støv i bunden af hullet..........
Hvad kan gøre at et pilotleje bliver træt af at leve i sådan en grad at det blier til støv ?
-
ja det var godt nok færdigt det leje............. den yderste del var der, og så en bunke magnetisk gråt støv i bunden af hullet..........
Hvad kan gøre at et pilotleje bliver træt af at leve i sådan en grad at det blier til støv ?
jeg tror det var koblingens skyld i og med den ikke har kunne styre højgear akslen - så havde den trukket den skævt! min teori! :shock:
-
jeg troede egentlig ta det var pilotlejet der skulle styre koblingen, og ikke omvendt :roll: der er sikkert noget der ved det (host host Jarl host), diskret ikke ? :)
-
jeg mener at at selve koblingens center sad helt løst og raslede og det kan evt. foretaget den udgravning af lejet!
-
Kun ca 4 timer for at skifte kobling?
Tak for den info - jeg bliver helt varm på tanken.
/JJ
-
jeg troede egentlig ta det var pilotlejet der skulle styre koblingen, og ikke omvendt
Enig! Men selvfølgelig skal centeret da sidde pænt fast og kun kunne bevæge sig i fjedrene
-
Hej Morten,
Godt at høre det sidst gik fint :lol:
Hvordan kører bussen så?
Jesper
-
de køre fint - dog synes jeg at den hakker lidt ved igangsætning! men det er vel bare lidt til slidning!
-
men hvor mange kilo er koblingen spændt fast med?
-
men hvor mange kilo er koblingen spændt fast med?
Er det det her du spørger om ?
Kurt
-
men hvor mange kilo er koblingen spændt fast med?
husk centreringsdorn ellers kan man risikere at tage livet af pilotlejet på 0,5!