T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: camperman efter 03. Maj 2011 kl: 19:26:16
-
hej t3'ere.
Speedomet virker ikke :-( efter en snak med mølle, kan jeg konstatere at kablet virker, studs drejer rundt inde i kablet. Jeg mener også at have presset kabel på så plastik modhager går ned i rille. Det er sandsynligvis et defekt speedometer, eller kan kærven være slidt, så studs bare drejer rundt i ingenting i speedometer?
Hilsen
Thomas - T3 fra 86
-
selve kablet er firkantet i enden, så hvis den er blevet afrundet tilstrækkelig kan den godt bare snurre rundt inde i spedometerhuset
hvis km tælleren tæller km, så er der kontakt
hvis ej, så er det nyt kabel, eller mest sandsynlig nyt speedometer
-
Hej Thomas
vi sku lige have tænkt os om så du ku have fået et speedometer med hjem da du alligevel var på besøg.. Det er ligesom ikke nogen mangelvare i Solrød.
-
Ohh ok. Vidste du ikke havde et du kunne undvære :-) Nå men det er lykkedes at tage et nogenlunde skarpt billede af studs for enden af kablet. Nogen der ved om den er "færdig" ?
Billede: http://img402.imageshack.us/i/20110503205532.jpg/
Hilsen
thomas
-
ottokrog: tak for info. Hvor finder man mon et nyt speedo kabel?
-
Ohh ok. Vidste du ikke havde et du kunne undvære :-) Nå men det er lykkedes at tage et nogenlunde skarpt billede af studs for enden af kablet. Nogen der ved om den er "færdig" ?
Billede: http://img402.imageshack.us/i/20110503205532.jpg/
Den ende af kablet ser ud til at være helt perfekt .
-
Prøv at slå et lille søm ind i klokken der hvor kablet sidder ved hjulet. Det har jeg gjort. Det virker perfekt igen
-
Prøv at slå et lille søm ind i klokken der hvor kablet sidder ved hjulet. Det har jeg gjort. Det virker perfekt igen
Interessant, men hvorfor mener du at det kom virke derefter?
Det var vel ikke et stort søm og en stor hammer du brugte?
-
stenmanden må være inde på noget af det rigtige, hammer og søm
jeg kan egentlig godt tænke mig at det vil virke. hullet til spedometerkablet i spedometeret er blevet rundt, og kablet cykler rundt inde i det runde hul som burde være firkantet.
så banker stenmanden et lille søm ind i siden, og kablet kan trække klokkeværket rundt.
var det sådan du gjorde det, stenmand?
-
Det er lige netop sådan jeg har gjort. Sømmet / stiften skal bare blive siddende, ellers er fidusen smuttet ;o)
-
Så er problem klaret. Kablet cyklede rundt inde koppen. Kan forstå at hullet er blevet rundt hvor det normalt skal være firkantet. Stor tak til mølle og vw Madsen, som leverede en svejseklat :-)
-
fortæl lige hvad du skulle bruge svejseklatten til, jeg er nysgerrig
-
Hej Ottokrog,
bedre sent end aldrig. Her er billeder af svejseklatten.
Hilsen
Thomas
-
Sikaflex 221 på et affedtet kabel gør også tricket, og så tætner det endda indtil lejet, som den oprindelige siliconeklat var tænkt til at skulle.
-
tak thomas
super løsning
hvad gør man ikke for at spare penge på reservedele og bøvlet med at finde dem
-
selve kablet er firkantet i enden, så hvis den er blevet afrundet tilstrækkelig kan den godt bare snurre rundt inde i spedometerhuset
hvis km tælleren tæller km, så er der kontakt
hvis ej, så er det nyt kabel, eller mest sandsynlig nyt speedometer
Hmmm, skal man konstatere samme defekt, når ens speedometer flutuerer i hastighed - eller, som tilfældet af og til er, lader speedometernålen gå en hel omgang rundt, når man lister med sneglefart i skoleområder?!
KMtælleren virker dog?!
-
Hvis nålen tager turen hele vejen rundt, er det nok instrumentet der er udskiftningsmodent.
Men som du kan se, har Mølle en del på lager.
-
Ja. Kom du bare forbi og hent et du kan tjekke med...
-
Ja. Kom du bare forbi og hent et du kan tjekke med...
Hva ska'ed så koste? (Er det kun speedometeret, eller er det hele instrumentpanelet?
-
Hmmm, skal man konstatere samme defekt, når ens speedometer flutuerer i hastighed - eller, som tilfældet af og til er, lader speedometernålen gå en hel omgang rundt, når man lister med sneglefart i skoleområder?!
KMtælleren virker dog?!
Det ville være nyttigt at få "speedometernålen gå en hel omgang rundt"
præciseret. For der er vel et anslag ved 0 km/t som nålen ikke kan passere.
En tolkning af symptomerne er, at der er noget der holder den fjedrende inderleder fast,
og når tilstrækkelig fjederspænding er opnået, så udløses
torsionsfjederen, og drejer en del omgange meget hurtig, og det resulterer i
at speedometeret kommer til at vise et højt km/t tal et kort øjeblik.
Hvis den tolkning er rigtig, så kan det jo både være et sted i kablet der binder, eller det kan være speedometeret der standser kablets rotation en stund.
-
Hmmm, skal man konstatere samme defekt, når ens speedometer flutuerer i hastighed - eller, som tilfældet af og til er, lader speedometernålen gå en hel omgang rundt, når man lister med sneglefart i skoleområder?!
KMtælleren virker dog?!
Det ville være nyttigt at få "speedometernålen gå en hel omgang rundt"
præciseret. For der er vel et anslag ved 0 km/t som nålen ikke kan passere.
En tolkning af symptomerne er, at der er noget der holder den fjedrende inderleder fast,
og når tilstrækkelig fjederspænding er opnået, så udløses
torsionsfjederen, og drejer en del omgange meget hurtig, og det resulterer i
at speedometeret kommer til at vise et højt km/t tal et kort øjeblik.
Hvis den tolkning er rigtig, så kan det jo både være et sted i kablet der binder, eller det kan være speedometeret der standser kablets rotation en stund.
En hel omgang rundt er en hel omgang rundt - den står og presser bag på "nålen" for at komme videre!
Viseren bliver ofte stående ret længe på det forkerte, måske skal kablet bare have noget smørelse? - og når den virker... viser den konsekvent 12 km for meget ift. vejsidemålere.
-
Du kan da starte med at komme forbi og låne et helt instrumentpanel. Så kan du da tjekke om det er der fejlen ligger...