T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: Claus N. efter 11. Maj 2011 kl: 12:49:24
-
Da jeg har lavet et 12 volt udtag på bil til startstrøm osv. mangler jeg nu noget til at sætter over stikket, så det ikke bliver fyldt med skidt og møg, men er der nogen der ved hvor man kan få en gummi prop til at sætte i enden på sådan en??
Stikket ser sådan ud.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=5292270299&n=1589692912&pn=-1290437119
-
Nøøh, ikke specifikt, men det ligner dem der bruges til gaffeltrucks, så måske sådan en truckservice har et godt bud ?
-
Uffe ?
Han må vide det !
Jeg ved at der findes flere størrelser, men er aldrig stødt på nogen form for dæksel, prop e.l.
@ Claus, Det ser godt ud, har du også lavet dine startkabler med klemmer i den ene ende og stik i den anden ende ?
Mvh. KH.
-
lige præcis. I stedet for at stå og rode med det, så har jeg sat det på mit kængurugitter og så klippet start kablerne over. Det virker stabilt, men vil gerne have en prop i den, så den ikke bliver fyldt med alt muligt.
-
Det er batteristik der normalvis bliver brugt til div el-trucks.... Jeg har aldrig set eller hørt om specifikke hætter til disse stik.
Når jeg laver udvendig støm-udtag så bruger jeg nato-stik, de er vand/snavs tætte. De fåes i lidt forskellig udførelse, men kan blandt andet se sådan her ud:
-
Det, der er som Uffes billeder jeg også vil foretrække, Ude hos PDT bruger vi dette til at lade batterier på vore anhængere og trailere, og det bruges sikkert på mange andre lastvogne.
Men som alt andet udvendig strømførende, de skal ofte renses og smøres, for ir er et stort problem, ikke mindst netop hos os, for ikke alle mine kolleger er lige omhyggelige med vedligeholdelse, nok fordi vi ofte bytter køretøjer med de andre afdelinger.
Mvh. KH.
-
De er lige rigeligt dyre de nato-stik:
http://www.ermax.dk/Default.aspx?ID=669&M=News&PID=1840&NewsID=361
1230 kr.
det er ca. 25 gange så meget som thansens stik til 50 kr.
Et han +hun stik, og vi er oppe på det jeg gav for min T3.
-
Jeg har heller aldrig sagt at det var den bedste løsning, men sikkert den billigste.
-
Enig :D
Mvh. KH.
-
Mon kabelkvadratet er stort nok på NATO-stikkene...??
De er sikkert rigeligt fine til opladning - men kan de håndtere en startstrøm på en dybfrossen dieselmotor...??
Dejligt emne iøvrigt - at lave "udendørs" startkabelforbindelse.... ;-)
-
Tænker du på om NATO stikkene kan holde, Jeppe??
I så fald, JA! Havde for et par år siden en DAF der ikke ville starte en mandag morgen, der kom en af kollegaerne og smed et kabel imellem udtagene til sneplov på fronten og vupti hvor kunne bette DAFFY starte ;)
-
Vores ladekabler til anhængerne er som alm. startkabler i tykkelse.
Mener også at Falck bruger kabler med noget lignende NATO stikkene, og med klemmer i den anden ende !
Kommer til at tænke på BT-s stik, der må man kunne lave kabel i den ene og tage et "tomt" modstykke og lukke med når kablet ikke bruges !
Skal lige tage et par billeder mandag morgen.
Mvh. KH.
-
Jeg tror gerne på, at stikkene kan holde.. Der er jo ingen mål på stikkene på billedet, så jeg så dem som max Ø6... Ved nærmere eftertanke kan de nok fås i forskellige størrelser...
-
Mon ikke 35cm2 er stort nok ;)
Kan i hvert fald sige dig at sådan et kabel med han nato i begge ender og så et par meter spiralkabel er hunde-hammer-tungt ;) Det syner ikke af meget på en lastbil men det vejer dælme godt til...
-
Mon ikke 35cm2 er stort nok ;)
Kan i hvert fald sige dig at sådan et kabel med han nato i begge ender og så et par meter spiralkabel er hunde-hammer-tungt ;) Det syner ikke af meget på en lastbil men det vejer dælme godt til...
OK - skal der så også 2 mand til at dreje dækslet af hun-stikket...?? ;-)
-
Nej, men du vil blive overrasket over vægten på sådan et kabel!
-
Morten har ret, på vores anhængere er kabler og slanger lige, til forskel på trailerne, hvor alt er i spiral.
Og de kabler dertil er sindsygt tunge.
Jeg ved ikke hvor mange meter de to kabler er hvis de strækkes ud, men jeg vil tro 3-3½ m. Hver.
Mvh. KH
-
det ser ud til at der findes prober til de stik, faldt lige over denne, de har flere forsk. slags.
http://www.en.autothek.com/vshop/list.php?ID=IXQBgDbD702Ee8uL.0.1303811177&fullsearch=p3450036&START=0&DETAIL=1
-
Mon kabelkvadratet er stort nok på NATO-stikkene...??
De er sikkert rigeligt fine til opladning - men kan de håndtere en startstrøm på en dybfrossen dieselmotor...??
Dejligt emne iøvrigt - at lave "udendørs" startkabelforbindelse.... ;-)
De laves normalt i 35KV, men kan også laves i 50 KV. Det er kabler der saves over og ikke med tang som normalt og så lodder man dem på.
Jeg havde et sæt startkabler lavet i 50 kv på 7 meter. Det var tungt, men særdeles effektivt. Desværre blev de stjålet da vi havde uautoriseret adgang i Tøffe.
det er jo i særdeleshed effektivt når begge køretojer har disse "slavestik", men ellers skal der kun 3 kabler til at lave det vi kalder et komplet sæt.
1 med slavestik i begge ender, 1 men slavestik og ladeklemmer og endelig 1 med klemmer i bege ender. Så kan man ikke rigtig overraskes ;-)