T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: elmo efter 16. Maj 2011 kl: 23:26:33

Titel: 1y pumpetiming - hjælp
Indlæg af: elmo efter 16. Maj 2011 kl: 23:26:33
hej,

Har netop fået timet pumpen. 0,90 præcis. Den stod på 1,3!

Bilen har fået en meget mere behagelig blød gang, er blevet betydelig sløvere, og ryger meget så snart jeg trykker på speederen.

Jeg har ikke justeret på mængdeskruen endnu. Spørgsmålet er om jeg skal holde den på 0,90 og justere på?
Eller om jeg skal tilbage på de 1,3 hvor den aldrig sendte røg ud...

Hvad siger i?

Mvh elmo
Titel: 1y pumpetiming - hjælp
Indlæg af: 4X4 efter 17. Maj 2011 kl: 07:23:33
Du har ikke justeret den med koldstarteren trukket?
Titel: 1y pumpetiming - hjælp
Indlæg af: mdonau efter 17. Maj 2011 kl: 08:08:49
koldstarteren.. 100%, det er en ommer
Titel: 1y pumpetiming - hjælp
Indlæg af: elmo efter 17. Maj 2011 kl: 08:20:18
nope - det tip havde jeg fået...

"koldstarter bøjlen" er helt ude mod tandremmen!
Titel: 1y pumpetiming - hjælp
Indlæg af: Hawaiibussen efter 17. Maj 2011 kl: 09:10:41
sløve dyser? sjat tisser de........
Titel: 1y pumpetiming - hjælp
Indlæg af: elmo efter 17. Maj 2011 kl: 14:14:11
Lidt mere hjælp...

Bilen har kørt forrygende... ikke røget, den ene dyse har været en lille bitte smule utæt... Men den har kørt fint.

Eneste grund til at pumpen er blevet timet, var fordi jeg nu har læst og hørt så meget om at det er vigtigt den står rigtigt.
- Jeg har kun stillet på pumpen og ikke rørt ved andet.

Nogen bud?
Titel: 1y pumpetiming - hjælp
Indlæg af: Bo efter 17. Maj 2011 kl: 16:24:50
Prøv igen...den kan jo have flyttet sig ??
Titel: 1y pumpetiming - hjælp
Indlæg af: buddha_uffe efter 17. Maj 2011 kl: 16:40:24
Forkert mærke på svinghjul..?
Titel: 1y pumpetiming - hjælp
Indlæg af: Jarl efter 17. Maj 2011 kl: 17:21:37
Enig med Buddha. Har du kig på det rigtige mærke? Mærket er ikke en bums, der stikker opad, men et mejselhug, der peger nedad. Skred måleuret under manøvren? Og så i en anden boldgade: VED vi, at dyserne står på 130 bar, eller er de sat til 155 som TD? Og med viden, der mener jeg ikke, hvad der står på dyseholderen, men hvad vi med egne øjne har aflæst på en tester.
Titel: 1y pumpetiming - hjælp
Indlæg af: elmo efter 17. Maj 2011 kl: 18:20:33
Jeg ved at det er det rigtige mærke - ellers sidder tandremmen dælme også skidt. Efter spænding af pumpen lavede jeg kontrolmåling der viste 0,90.

Dyser ved jeg ikke. Testede dem for to år siden, og de var fine - men kan selvfølgelig ikke huske trykket... Lige nu og her har jeg ikke mulighed for at teste dyser.
Kan mængdeskruen være skidt indstillet? Hvis pumpen har stået for højt? Motorgang er blevet meget mere blid, men også sløv. Det kan jeg leve med, men cyklisterne i Esbjerg by kan vist ikke leve med røgen...
Titel: 1y pumpetiming - hjælp
Indlæg af: subwoofer efter 18. Maj 2011 kl: 09:39:11
Min AAZ med JX-pumpe og AAZ-dyser oppfører seg likt. Først på 1,35 kommer forbruket ned dit det bør være, på 0,90 er det kun røg... Det er ikke tomgangen som sliter, så om den går hardt på tomgang gir jeg katten i.
Titel: 1y pumpetiming - hjælp
Indlæg af: elmo efter 18. Maj 2011 kl: 09:42:23
Citat fra: "subwoofer"
Min AAZ med JX-pumpe og AAZ-dyser oppfører seg likt. Først på 1,35 kommer forbruket ned dit det bør være, på 0,90 er det kun røg... Det er ikke tomgangen som sliter, så om den går hardt på tomgang gir jeg katten i.


Hej - jeg er ikke så stærk i det norske... er dette rigtigt forstået?

Du kører altså også på 1,35?

0,90 giver sort røg og stor dieselforbrug (det gør det hos mig)
Titel: 1y pumpetiming - hjælp
Indlæg af: subwoofer efter 18. Maj 2011 kl: 10:18:58
Fullstendig korrekt! 0,90 giver 10,5km/l, liten fart og mengder av sort røg, 1,35 giver 13km/l og lite røg.
Titel: 1y pumpetiming - hjælp
Indlæg af: Jarl efter 20. Maj 2011 kl: 11:05:46
1,3 mm er en rasende aggressiv timing efter min mening. Det er den slags værdier, som folk med 200 bar på dyserne og rapsolie i tanken bruger. En std. 1Y bør efter min overbevisning ligge under 1,0 - i retning mod 0,92 - 0.97. Samme værdi passer ikke helt dårligt på en AAZ med JX-pumpe. Det er min opfattelse, at hvis værdier i den nævnte størrelsesorden er nødvendige, så er der et problem et andet sted i motoren, eller også timer vi ikke på samme måde. Kører man reelt med 1,3 eller derover, så er det i mine øjne risikabelt, da det indebærer et uforholdsmæssigt stort pres på plejllejer og stor varmeudvikling over stemplerne. Man kan give en slidt motor 10% for at kompensere for manglende kompressionstryk, men 1,3 med std.-dyser og diesel lyder meget voldsomt. Der ligger kilometervis af indlæg her på siden om pumpetiming og konsekvenser af forkert timing. Ligeledes kan der på fmso.de , vwbus-online.org og bulliforum.com findes masser af viden om emnet.
Titel: 1y pumpetiming - hjælp
Indlæg af: elmo efter 22. Maj 2011 kl: 12:43:59
Jeg er endt på en timing der hedder 1.13
Jeg er klar over det lyder mærkeligt - eller at jeg måske er en hat til t time - men bilen snurrer lækkert, og ryger ikke. topfarten er også kommet tilmage. Dette setup har jeg kørt med 40.000 km - og forrige ejer har jo også kørt med det setup, så jeg tager chancen.

Ellers ved jeg jo hvor der står en 1Y med korrekt timet pumpe lige til at smide i. ;o)

... noget helt andet er, at efter jeg på Fyntræffet har set hvad der skal til for at dræbe en jx, så må det da være umuligt at tage livet af en 1Y eller andet!
Titel: 1y pumpetiming - hjælp
Indlæg af: subwoofer efter 23. Maj 2011 kl: 08:41:00
Citat fra: "Jarl"
1,3 mm er en rasende aggressiv timing efter min mening. Det er den slags værdier, som folk med 200 bar på dyserne og rapsolie i tanken bruger. En std. 1Y bør efter min overbevisning ligge under 1,0 - i retning mod 0,92 - 0.97. Samme værdi passer ikke helt dårligt på en AAZ med JX-pumpe.


Jeg har brakt timingen opp fra 0.88 i skritt på 0.1 inntil forbruket sluttet å forbedre seg - utifra en teori om at optimalt tenningstidspunkt skal gi lavest forbruk. MEN, jeg har AAZ-dyser og JX-pumpe, det er slett ikke sikkert det er en god kombinasjon.

Når det er sagt, jeg har begynt arbeidet med å bygge opp en DJ, det blir bensin på meg også.
Titel: 1y pumpetiming - hjælp
Indlæg af: Bo efter 23. Maj 2011 kl: 09:09:29
Citat fra: "elmo"
Jeg er endt på en timing der hedder 1.13
Jeg er klar over det lyder mærkeligt - eller at jeg måske er en hat til t time - men bilen snurrer lækkert, og ryger ikke. topfarten er også kommet tilmage. Dette setup har jeg kørt med 40.000 km - og forrige ejer har jo også kørt med det setup, så jeg tager chancen.

Ellers ved jeg jo hvor der står en 1Y med korrekt timet pumpe lige til at smide i. ;o)

... noget helt andet er, at efter jeg på Fyntræffet har set hvad der skal til for at dræbe en jx, så må det da være umuligt at tage livet af en 1Y eller andet!


Hvis det er den fra motorstanden, var det en CS´er  :wink:
Titel: 1y pumpetiming - hjælp
Indlæg af: mdonau efter 24. Maj 2011 kl: 11:05:20
er der lavet noget video af dieseldøden?
Titel: 1y pumpetiming - hjælp
Indlæg af: BlackChart efter 24. Maj 2011 kl: 16:59:56
Hollænderne filmede det...