T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: kenny19821 efter 01. Juni 2011 kl: 00:02:39
-
her har skiftet bremser på min bus, nye kaliber , hjulcylinder rør , slanger
men der er stadig blød at trykke på og vi har luftet den ud flere gange og bakkerner er justeret ud
hvad kan det være??? hovedecylinderen???
-
Det kan godt være hovedcylinderen, hvis den bla har været lidt rusten i bunden af cylinder hvor stemplet normalvis ikke kører. Og så under udluftning kommer stemplet helt i bund og bliver revet lidt på læberne... - så er der intern lækage.... Men jeg hælder nu mest til at der stadig luft i eller en anden utæthed...?
-
Okay jeg prøver
Pedalen køre lidt op og ned når man bremser men alt er nyt og afdrejet så det kan ik være skæv
-
Hvis pedalen kører op og ned under kørsel er der enten en af skiverne eller en tromle der er skæv.
-
Eller skævt monteret. Er forhjulslejerne presset ordentligt i? Er anlægsfladen på bagnavet klinisk rent? Og selvjusteringsmekanismen på baghjulene skal være pinlig ren, velsmurt og letgående, for at den virker.
Hvis hovedcylinderen er død, så kan det ofte konstateres ved at den bliver ved med at synke ved et vedvarende pres.
Men som alle andre skriver: 95% af alt bøvl med nye bremser skyldes udluftning. Det er min erfaring, at alverdens moderne apparater til at lufte ud med fungerer halvdårligt. Der er i virkeligheden kun metoden med fruen, som dur. Anbring hende på førersædet. Fortæl hende, at det er hendes ansvar, at bremsevæskebeholderen er fyldt hele tiden. Giv hende en dunk at toppe op med. Så løsner du højre baghjuls luftskrue og beder hende pumpe pedalen langsomt og med små pauser mellem hvert pumpe slag, så væsken kan nå at finde ned i hovedcylinderen. På et tidspunkt - når du kan se, at der er ny og frisk væske, der kommer ud og der ikke er flere luftbobler - beder du hende så lave et ekstra langsomt pumpeslag. Imens spænder du luftskruen. Gentag proceduren i følgende rækkefølge: Venstre bag, højre for, venstre for. Inden du går i gang, skal du være 100% sikker på, at der ikke ligger snask i bunden af bremsevæskebeholderen, som forhindrer væsken i at løbe til hovedcylinderen.
Når du er færdig så skyl al bremsevæske på hjul og fælge væk med vand - det river lakken af.
Hvis din kone gennemfører dette her uden at true dig med 3 måneders cølibat og skilsmisse, så er du væsentligt heldigere stillet end jeg ;-)
-
Bare sig at det er op til hendes indsats ved udluftningen om den kan stoppe næste gang hun overser et udsalg ... ;)
-
Hvad skete med højre bag :oops:
-
Var det dér boblen, var..??
-
Hvad skete med højre bag :oops:
Højre bag er med i proceduren som første punkt...?
-
Du siger klart og tydeligt ( Når hun hører det ) : Der er NUL udsalg. JEG ordner det selv, - hvorefter du roligt og velovervejet l a n g s o m t slentrer ud hvor du nu har dit værktøj etc. og udvælger dig en dunk, en tom konservesdåse e.l. som du fylder ca. kvart med bremsevæske. Den må godt være gammel, da du formodentlig KUN påfylder frisk væske på bilen ???? Når det er klaret finder du et passende stykke slange, der lige akkurat passer på kraven på udluftningsskruerne. Bevæbnet med dette og en passende ring-gaffelnøgle går du i enmands-krig: Ned ved højre baghjul, nøglen på i en god stilling, så du kan åbne / lukke når slangen er på plads: Den skal naturligvis sidde sådan, at der er frit løb ned i beholderen, hvor slangeenden er nede i væsken.
Nu spankulerer du roligt op bag rattet, hvor du langsomt træder pedalen ned, slipper hurtigt etc. mens du føler efter et roligt flow. Du har jo bogstaveligt talt hovedet nede i hovedcylinderen, så du fylder selvfølgelig efter, når væskestanden er lav ( Der skal nogle gange til... )
Samme procedure ved alle fire hjul. Og det eneste du skal bekymre dig om er, at tømme lidt af beholderen undervejs, så det ikke løber over.
Voila: DU har nu klaret det selv, og sparet et udsalg - eller mange ???
-
Aran: jeg var lige nede ved den lokale bremser mand som ikke har lavet andet hele hans liv og han bliver 60 :-)
han mener det er tromlerne der er skæve, så jeg har bestilt 2 nye han mener også at det kan være der for at den er lidt underlig i pedalen. men udlufter dem lige igen fredag hvor de nye tromler kommer ;-)
så skal den snart synes igen efter 1.5år ude ved den sidste ejer her lige fået lavet det sidste rust i den(dårlig panel fra klokkerholm) jubiiiiii
-
Yes, en hoppende pedal tyder på ovalitet i tromlerne. Og de erfarne mekkere & bremsekulier skal man tage alvorligt, så pøj pøj med synet.......
-
brug et par af de her afklemnings tænger og sæt på bremse slangerne HVIS de er af gummi. Så skal pedalen bli steinhart. Men ja det ligger sikkert i udluftning det er 100% eller den hovedcylinder som er blevet utæt af at bli trådt forbi det normale arbejds område.