T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: lagoni efter 03. Juni 2011 kl: 08:25:34

Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: lagoni efter 03. Juni 2011 kl: 08:25:34
Viola er en WBX  DG med 4 gear fra 1989, og jeg har kun haft den i et par uger.

Den har nogle motorproblemer.
Jeg opstiller dem for overblikkets skyld i to dele.

A) Olie.
Motoren bruger olie, men jeg kan ikke finde noget mønster i forbruget. Jeg vil tro at den har brugt en kvart liter, men det er absolut et skøn.

Der er koksaflejringer på udstødningen.
Der er lidt olie på motoren blandt andet omkring karburator, men ellers mest nede bag ved alting hvor jeg ikke kan se hvor det kommer fra.

(http://lagoni.info/fora/dyt/viola/motor01/01.jpg)

(http://lagoni.info/fora/dyt/viola/motor01/02.jpg)

(http://lagoni.info/fora/dyt/viola/motor01/03.jpg)

(http://lagoni.info/fora/dyt/viola/motor01/04.jpg)



B) Vand.

Motoren bliver meget varm, men ikke altid. Jeg kørte til Fyn og tilbage uden problemer. Igår kørte jeg 2 x 5 km. og prøvede at belaste den lidt i 3de gear, og den var kogende da jeg kom hjem.

Der er overtryk i øverste beholder. Det er en helt ny beholder fyldt med rød kølervæske. Billedet er taget her til morgen ved helt kold motor. Der kom ikke så meget mere ud end det som ses på billedet.
.
Nederste beholder er fyldt til min-mærket. Jeg har hældt vand på et par gange. Der er stadig kun alm vand i beholderen så vidt jeg kan se, og den holder sig stædigt på min-mærket.

(http://lagoni.info/fora/dyt/viola/motor01/05.jpg)

(http://lagoni.info/fora/dyt/viola/motor01/06.jpg)

Sælger har lagt op til et skift af termostat, men åbenbart ikke udført det.

http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&p=118882&highlight=#118882

Jeg fik en fin ny termostat med i købet af Viola, foruden ny bagpotte og afgangsrør.

Er det lige så ligetil at skifte den termostat som jeg håber det er? Er det den der sidder i vandpumpen, for jeg synes at jeg fandt en termostat et andet sted osse, da jeg dissekerede min MV...?

Har jeg fået alle detaljer med? Sikkert ikke, men lad os tage den herfra. Håber i vil hjælpe  :)
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 03. Juni 2011 kl: 09:06:32
Olieforbrug er en 1/4 liter. På hvor mange km?  Kølesystem: Der vil altid være overtryk i "den øverste beholder" som er
 ekspansionsbeholderen når der begynder at komme varme i systemet. At den bliver for varm er lidt svært at sige hvofor.
 Du kan selvfølgelig skifte termostaten som sidder i det lille termostathus forrest i venstre side af motorrummet. Hvis ikke
 det ændre noget må vi tage det derfra. Du skal også være sikker på at den bliver ordentligt udluftet bagefter.

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: lagoni efter 03. Juni 2011 kl: 09:17:31
Citat fra: "Jønne Ukendt"
Olieforbrug er en 1/4 liter. På hvor mange km?  


Jeg har ikke nok styr på dét til at jeg vil sige et tal. Jeg nulstiller tælleren og holder øje over de næste dage. Hvad siger du til tændrøret? Kan der siges noget udfra det?

Citat fra: "Jønne Ukendt"
Du kan selvfølgelig skifte termostaten som sidder i det lille termostathus forrest i venstre side af motorrummet.


Det er her du mener, ikk'?

(http://lagoni.info/fora/dyt/viola/motor01/07.jpg)
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: ottokrog efter 03. Juni 2011 kl: 09:35:34
jeg havde lignende fænomener med temperatursvingninger på min dg 1.9 wbx'er fra 83.

på den sidder termostaten et helt andet utilgængeligt sted, men da jeg fik det skiftet og luftet ordentlig ud i hele systemet, så har der ikke været problemer sidenhen.

der findes en tråd med udluftning, men den korte version er at løfte snuden på bilen, løsne udluftningsskruen ovenpå køleren, åbne helt for varmeapparatet ved instrumentbrættet, få fruen eller et andet  offer til at holde omdrejningerne på motoren så højt man mu kan holde ud på villavejen, og så fylde kølervæske på ekspansionsbeholderen til der ikke kommer mere luft ud af udluftningsskruen. Så strammes udluftningsskruen, og låget sættes på ekspansionsbeholderen, og først her må fruen eller slaven slippe speedometeret.

det billede du viser ligner unægteligt termostaten, men jeg kan kun sige det med 99  % sikkerhed, da jeg har en anden model, men hvad ellers skulle se sådan ud?

ud fra dit billede af tændrør ser det da meget normalt ud, med min ringe erfaring udi tændrørsdiagnostistik.
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: lagoni efter 03. Juni 2011 kl: 09:48:53
Jeg kan godt huske proceduren. Har prøvet den før med Solvognen. Ak ja...
Nå, men det er så ulempen ved at være single, at der ikke lige er nogen frue eller andet offer, så jeg må lige se hvad jeg kan finde ud af.
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: ottokrog efter 03. Juni 2011 kl: 09:52:04
man kan også gøre det single ved at ligge en mursten på speederen, det lyder bare ikke godt hvis den pludselig kommer til at giver fuld gas, mens du står med hovedet nede i motorrummet
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: jbjerrum efter 03. Juni 2011 kl: 10:31:46
Lagoni... Nu gælder det om, at holde hovedet koldt... ;-)

På søndag over middag kommer du til badebyen med Viola og får monteret dine nye vellydende dørsider. Imens kan Viola køle lidt af. Vi skifter din termostat og sender en WBX-symfoni ud over lokalområdet - eller kører på strandens parkeringsplads med et par dunke vand og får hende luftet ordentligt ud. Jeg har ikke noget kølervæske hjemme - hverken rød eller blå - men du kan få vand på systemet fra det lokale vandværk - moderat hårdt... Om du skal være slaven eller jeg skal er for mig et fedt - bare vi får styr på tingene...

Aftale...??
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: lagoni efter 03. Juni 2011 kl: 10:35:21
Citat fra: "jbjerrum"
Aftale...??


Det er en aftale  :D
Jeg glæder mig!
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: Hinze efter 03. Juni 2011 kl: 10:38:52
Citat fra: "lagoni"
Citat fra: "jbjerrum"
Aftale...??


Det er en aftale  :D
Jeg glæder mig!


Sådan Jeppe, lækkert med T3nettet. Vi glæder os til at høre den lækre lyd, både motor og højttalere.

Tændrøret ser såmænd fint ud, udstødning ligeså; motor sveder lidt over det hele, men prøv som JU nævner at få lidt km data.
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: jbjerrum efter 03. Juni 2011 kl: 10:39:52
Citat fra: "lagoni"
Citat fra: "jbjerrum"
Aftale...??


Det er en aftale  :D
Jeg glæder mig!


Super - nu er der forhåbentligt nye pakninger med til termostaten..??

- og en service-bemærkning: Bageren i badebyen åbner først efter pinse, så du må hellere samle sukker-brød op på vejen - kaffen klarer vi hér... ;-)
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: lagoni efter 03. Juni 2011 kl: 10:43:40
Citat fra: "jbjerrum"
Super - nu er der forhåbentligt nye pakninger med til termostaten..??


Der er gummiringen. Skal der bruges andet?


Citat fra: "jbjerrum"
...du må hellere samle sukker-brød op på vejen - kaffen klarer vi hér... ;-)


Om jeg så skal bage det selv!
 :lol:
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: lagoni efter 03. Juni 2011 kl: 10:52:22
(http://lagoni.info/fora/dyt/viola/motor01/08.jpg)
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: jbjerrum efter 03. Juni 2011 kl: 10:58:53
Det ser fint ud...
Har sgu' lige lavet et mini-træf ud af begivenheden... ;-)
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: lagoni efter 03. Juni 2011 kl: 11:18:21
Citat fra: "jbjerrum"
Har sgu' lige lavet et mini-træf ud af begivenheden... ;-)


LOL
Det er da den rette ånd!
 :!:  :lol:
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: Aran efter 03. Juni 2011 kl: 18:08:58
Tændrøret ser da ikke skræmmende ud. Pæn forbrænding. Ser dog lidt olieret ud ( Husk, at rense det af før genmontering ) så kan det ikke være forklaringen på dit olieforbrug ? Næste spørgsmål er så, hvor det kommer fra ? Du må nok gå den efter minutiøst og se efter spild fra samlinger etc.
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: lagoni efter 19. Juni 2011 kl: 10:07:26
Olieforbruget er 1 liter pr. 1000 km.
Jeg har ikke nået at hverken lufte ud eller skifte termostat.

Sidste weekend kørte jeg 347 km på 4 timer uden problemer. Igår kørte jeg ca. 50 km med korte stop undervejs og det har den det ikke nær så godt med. Det er tydeligt at den har det bedst når den er ordentligt varmet igennem.

Og så, pludselig gik motoren ud. Batterilampen lyste. Sjovt nok, kunne den starte igen med det samme. Jeg fandt så ud af at det tynde blå kabel til generator sad løst. Det er ordnet.

Da jeg startede den idag, røg den meget. Hvid røg. Det så ud som om det kom fra udstødningen i førerside under topstykke. Det ser ud som om der er dryppet olie fra topstykket og det kan jo så have blandet sig med noget regnevand, opsprøjt. Der var også lidt vand og hvid røg fra udstødningen.
Motoren står og "gynger" fra side til side som om den er ved at rasle løs..

Mine kollegaer har påpeget at der kommer en fyldig og ubehagelig lugt fra udstødningen. Det er særlig lige efter opstart. Vi har talt om at det kan være den bare skal justeres på karburatoren, at blandingen er for "fed", som én sagde.

Skal jo nok også skifte olie. Er oliefilter det samme til JX diesel og DG benzin?
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: opelhaj efter 19. Juni 2011 kl: 11:35:49
mht til olieforbrug så kan den sagtens bruge 1 liter på 1000. i den orgservicebog står der at det er ganske normalt. dog fyld aldrig over max mærket min kan osse sagtens tygge 1 liter når snegle huset er på laddet
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 19. Juni 2011 kl: 12:01:58
Jeg har fra pålidelig kilde fået oplyst at den lugter af brændt olie når man kører bagved. Kan måske hjælpe dig.
 Skal du vide mere må du ringe på 20114427 :)

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: lagoni efter 19. Juni 2011 kl: 17:12:04
Det kan godt se ud til at der skal skiftes motor. Lugten af afbrændt olie er åbenbart en indikator som kun peger én vej.
Suk...  ja så kan det da godt være at jeg skal prøve igen at få solgt sika'en.
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: Aran efter 19. Juni 2011 kl: 18:14:26
Eller bytte maskineri ? Var det ikke samme motor og med ny udstødning etc ?
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: lagoni efter 19. Juni 2011 kl: 18:22:51
Nej, sikaen var en mv. Den har jeg skilt ad. Udstødningen, og et vandrør var det vist, var gennemtæret og jeg har åbnet det ene topstykke. Det var jo den historie med støtteboltene... Den venter så på at Hinze får tid til at kaste en anden mv i den. Eller måske på at nogen byder på den...
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: jensjakob efter 19. Juni 2011 kl: 20:26:50
Har du prøvet at give den den store danskvandkur?

Hvis den har kørt mange småture i sit liv, kan den være helt kokset til indeni, og en danskvandkur kan kurere olieforbrug (til en vis grad, nogen gange i stort omfang).

Prøv det, prøv det - det kan gøre mirakler.
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: Hasse efter 19. Juni 2011 kl: 20:32:32
Citat fra: "jensjakob"
Har du prøvet at give den den store danskvandkur?

Hvis den har kørt mange småture i sit liv, kan den være helt kokset til indeni, og en danskvandkur kan kurere olieforbrug (til en vis grad, nogen gange i stort omfang).

Prøv det, prøv det - det kan gøre mirakler.


Nu vart jag nyfiken vad är en "Danskvandkur"
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: lagoni efter 19. Juni 2011 kl: 20:37:41
Et mirakel ville være svært velkommen. Vil du beskrive proceduren?
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: jensjakob efter 19. Juni 2011 kl: 20:44:55
Lad den blive lun, tril til Gershøj og via Krabbesholm og Holtensmindevej hjem,

Af med luftfilteret.

Lad motoren køre i 3000-4000 omdrejninger.

Hæld LANGSOMT en ½ liter danskvand (UDEN citrus)i indsugningen. Fingeren for tuden og hæld i en tynd stråle.

Hvis den hoster for meget giv den en kort pause til at "få vejret"

Så skulle udstødningen gerne blive sort i 30 sek - og så er motoren ren.
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: ThomasG efter 19. Juni 2011 kl: 20:45:17
Jeg tror altså lige, jeg ville klappe hesten lidt, Kenneth. Tænker tilbage på tiden med vores 'Harald'. Det viste sig jo lang tid efter, at vi havde købt den, at den var helt ude af justering. En eller anden uden bilforstand havde stillet den helt forkert, og ja det var godt nok en DJ- motor men alligevel.
Hvis 'Viola' måske har stået stille i længere tid, så sker der altså også noget med sådan en gammel maskine, når du smider den over den fynske motorvej et par gange.
Tror måske, en motortest på et godt værksted (kender et i nærheden) el. lign. kan give nogle fornuftige svar.
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: Hasse efter 19. Juni 2011 kl: 20:48:50
Citat fra: "jensjakob"
Lad den blive lun, tril til Gershøj og via Krabbesholm og Holtensmindevej hjem,

Af med luftfilteret.

Lad motoren køre i 3000-4000 omdrejninger.

Hæld LANGSOMT en ½ liter danskvand (UDEN citrus)i indsugningen. Fingeren for tuden og hæld i en tynd stråle.

Hvis den hoster for meget giv den en kort pause til at "få vejret"

Så skulle udstødningen gerne blive sort i 30 sek - og så er motoren ren.


Aha waterinjection :D
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: ThomasG efter 19. Juni 2011 kl: 20:50:16
Ups. svarede lige oven i JJ's danskvandskur, kan jeg se.
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: lagoni efter 19. Juni 2011 kl: 20:50:31
Citat fra: "Harald"
.. en motortest...

Hvon for en hvaffor en test? Hvad gør de og....

Citat fra: "Harald"
...et godt værksted (kender et i nærheden)


...hvad koster det?
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: lagoni efter 19. Juni 2011 kl: 20:52:45
Citat fra: "jensjakob"
... så er motoren ren.


Kan det skade?
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: jbjerrum efter 19. Juni 2011 kl: 20:57:34
Jeg kom engang til at drikke en danskvand i en periode med fed blanding. Jeg døde ikke...  
Fik korrigeret blandingen efterfølgende og det går stadigt godt...

- glæder mig iøvrigt til snart at komme på festival igen... ;-)
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: ThomasG efter 19. Juni 2011 kl: 21:00:29
Hvis det var mig, tror jeg også jeg ville forsøge vandkuren.. Så ville jeg skifte motorolie og filter ( en god 15W/40 een af slagsen).
Tjekke karburatoren, måske rense den, tjekke al strøm, (tændkabler, stelforbindelser osv. osv.) Hele dynen.
Men startende fra en ende af.
Der kan bare være så mange fejlkilder på sådan en gammel maskine og igen. Hvis den ikke har kørt ret meget i lang tid, så sker der
noget andet, når du 'giver den gas'

En komplet motorjustering hos Auto-Elcentret, 4560 Vig kostede for tre år siden ca. 1900 kr. incl. rullefelt (hk-test). Og han er god.
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: lagoni efter 19. Juni 2011 kl: 21:00:32
Citat fra: "jbjerrum"
Jeg kom engang til at drikke en danskvand i en periode med fed blanding. Jeg døde ikke...  
Fik korrigeret blandingen efterfølgende og det går stadigt godt...

- glæder mig iøvrigt til snart at komme på festival igen... ;-)


 :lol:
Der er SÅ mange muligheder for at kommentere at jeg lar vær!
 :lol:
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: ThomasG efter 19. Juni 2011 kl: 21:05:17
Forresten. Kører du på 10W/40 eller 15W/40, olie?
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: lagoni efter 19. Juni 2011 kl: 21:08:22
Citat fra: "Harald"
Hvis det var mig, tror jeg også jeg ville forsøge vandkuren..


Godt så, så gør jeg dét!   :D

Citat fra: "Harald"
Så ville jeg skifte motorolie og filter


Der var ikke nogen som vidste om filter til diesel og benzin er det samme? Har som nævnt et par stykker på lager.

Er der nogen som kender størrelse på kobberpakning til bundskrue på DG?


Citat fra: "Harald"
Tjekke karburatoren, måske rense den


Er der nogen som kan give et kursus i at justere karburatoren?
 :oops:
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: lagoni efter 19. Juni 2011 kl: 21:09:21
Citat fra: "Harald"
Forresten. Kører du på 10W/40 eller 15W/40, olie?


Jeg har fyldt på med 10w, men ved faktisk ikke om det er det som er på nu. Jeg vil nok skifte til 15w som foreslået.
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: jensjakob efter 19. Juni 2011 kl: 21:17:21
10W40
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: jbjerrum efter 19. Juni 2011 kl: 21:19:01
Du må meget gerne gemme et JX/oliekøler filter - så holder jeg mine (dansk-)vandede vittigheder lidt i baggrunden... ;-)
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: ThomasG efter 19. Juni 2011 kl: 21:20:05
Ja. Det kan måske bare være svaret på problemet.

Da vi fik Mercedes'en (Matilde) i hus, skulle jeg lige spille smart og lave olieskift til en god 10W/40 olie.
Det var en klar fejl! Motoren gik bare væsentligt dårligere bagefter. Larm fra knasten i tomgang osv.
Så lærte jeg det.
Men på vores gamle Mercedes fra 1980 med det halve på km- tælleren gav det modsat effekt. nemlig
olieforbrug lig 0.
Der kan man bare se.

Så mit forslag, kør motoren varm, af med olien og filteret. Lad den stå og dryppe, gerne en times tid.
Og så nyt filter og frisk 15W/40 olie på. Så hav lidt tålmodighed og se hvad der sker.
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: Aran efter 19. Juni 2011 kl: 22:32:34
Jeg har osse smagt danskvand - engang for læææænge siden  :lol:  :lol:  FØJ!
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: jensjakob efter 20. Juni 2011 kl: 00:08:52
Altså - seriøst - jeg brugte det på min 2.0 T# (CU motor) - det virkede - det sænkede olie-forbruget.
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: Hinze efter 20. Juni 2011 kl: 10:17:00
Citat fra: "jensjakob"
Altså - seriøst - jeg brugte det på min 2.0 T# (CU motor) - det virkede - det sænkede olie-forbruget.


Så kan det vel kun være olieskraberingene på stemplerne, der har siddet lidt "klemt" inde med koks. Kom der lækker blå røg inden du foretog kuren?
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: jensjakob efter 20. Juni 2011 kl: 10:50:32
Der kom dejlig blå røg før kuren. Og mindre efter kuren.

Ja, det erstatter ikke en rigtig renovering (eller R4i ombygning), men det kan hjælpe på at fjerne koks.
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: lagoni efter 20. Juni 2011 kl: 17:46:06
En lille statusopdatering....

Danskvand, mange stemte for, der har været 1 lille forsigtig stemme imod.
Jeg lytter i dette tilfælde til mindretallet...

Jeg har bestilt oliefiltre og bundprop og kobberpakning hos Hinze. Køber olie en af de nærmeste...

Har måske en aftale på vej med en mekaniker som måske kan lære mig at skrue på karburatoren...  spændende!

Har måske en aftale på vej med en som jeg kender som måske har en motor som måske kan bruges i Viola...   måske...

Kørte en tur til Gershøj, bare for køreglæden...
 :D

Regner med at komme med til Rømø...    måske...!
Titel: Viola drikker olie
Indlæg af: verner efter 20. Juni 2011 kl: 17:53:50
danskvand kuren er ok, poste vand kan også bruges :)

det renser ventiler og forbrændingskammer for den svamp af olie der kommer med tiden, især hvis den har kørt morfar ;)

kuren må ikke bruges på biler med Katalysator!!

ellers er det bare at gå i gang :)