T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: camperman efter 16. Juni 2011 kl: 17:48:52
-
Hej alle,
Var nede hos mølle for et par dage siden for at købe vandbeholder til min ekspansionsbeholder. Da jeg kommer hjem dobbeltchecker jeg kølervæsken og ser at det er den blå type. Min bil er en 2.1'er benzin.
Jeg kan forstå at man skal bruge den røde til min type bil. Skal jeg gå i panik og skifte, eller kan jeg roligt køre videre med den blå type? Hvis det skal skiftes, er der så nogen der er friske på at gøre det sammen?
Hilsen
Thomas
-
Jeg ville ikke gå i panik, men planlægge et skift i nær fremtid... ny termostat ville nok også være godt og så sørg for at få skyllet HELE kølesystemet GRUNDIGT igennem med rent vand!
Måske endda investere i en gang kølerrens.
Så vidt jeg har forstået er det pga alt det alu der er i en wbx i forhold til r4 (diesel og benzin)
-
Nogle erfarne wbx´ere der lige vil gennemgå processen fra A - Z for jeg kører også med blå og skal have skiftet???
-
der findes en rigtig god tråd om kølervæskeskift et sted her på sitet.
jeg prøvede at finde det, men har endnu ikke lært at blive ven med søgemaskinen på t3nettet, hvilket jeg synes er megaærgerligt
så prøvede jeg at søge med google, men det gav heller ikke resultatet, men jeg brugte heller ikke meget tid på det
et forslag til webmasteren er at sætte en googlesøgemaskine ind på forsiden, der kun søger på denne site. pm mig hvis du skal have hjælp til at sætte det op. det er gratis, det er let, og det virker 100%.
jeg skrev for ikke så lang tid siden en kort version om udluftning, og den kommer her
den korte version er at løfte snuden på bilen, løsne udluftningsskruen ovenpå køleren, åbne helt for varmeapparatet ved instrumentbrættet, få fruen eller et andet offer til at holde omdrejningerne på motoren så højt man mu kan holde ud på villavejen, og så fylde kølervæske på ekspansionsbeholderen til der ikke kommer mere luft ud af udluftningsskruen. Så strammes udluftningsskruen, og låget sættes på ekspansionsbeholderen, og først her må fruen eller slaven slippe speedometeret.
totalskift af væsken er at tage slangen af vandpumpen, skylle godt igennem og påfylde væske igen, og så udlufte
håber det hjalp lidt
-
Takker. Hvem kan forklare logikken bag de høje omdrejninger? Nødvendigt for at drive luften ud?
-
jens jakob, jeg troede du var et geni.
der skal selvfølgelig et godt tryk på, for at presse vandet op i 1,5 til 2 meters højde fra pumpen der leverer trykket. hvis omdrejningerne på motoren er for lav, er der ikke noget tryk af nævneværdig grad, og vandet fosser bare tilbage og ud af systemet, fordi bilen står løftet med snuden.
jeg er virkelig skuffet over dig jj, jeg må give dig et lynkursus i klassisk fysik, det her er syvende klasse pensum
anyway, dyb respekt for de der spørger
de der ikke gør, bliver aldrig klogere
-
Jeg har lige dyrket temaet i forhold til vores lille søde Fiesta med 1,4 TDCI alu-motor. Som jeg har forstået det, så er korrosionsbeskyttelsen bedre og mere langtidsholdbar i silikatfri kølervæske (typisk den røde - hos VW benævnt G12). Mange firmaer lancerer den røde som "long life" - bl.a. Shell, Q8 og Statoil. G12 er således at foretrække til korrosionsudsatte materialer, men desværre har den den egenskab, at det iblandet alm. blå kølerglykon kan udfælde geleagtige snotklatter og delvis tilstoppe kølekanaler. derfor er grundig udtømning og gentagne gennemskylninger afgørende ved skift af type. Senest er der kommet en G12+ på markedet, der ikke har tendensen til udfældning, og derfor kan iblandes systemet uanset, hvad der måtte være i i forvejen. På baggrund af, hvad der siges om WBX' sårbare pakflader og pakninger mellem vandkappe og topstykker må det vist stærkt tilrådes at skifte til silikatfri væske. På dieselerne er problemet irrelevant, for ingen topstykker bliver så gamle, at tæring er et issue ;-) R4B er - som i så mange andre sammenhænge - aldeles immune overfor den slags bagateller ;-) - vi bruger mørtelvand, saltsyre, acetone eller cola - alt afhængig af, hvad man har ved hånden...
-
;-)
-
Jeg har lige dyrket temaet i forhold til vores lille søde Fiesta med 1,4 TDCI alu-motor. Som jeg har forstået det, så er korrosionsbeskyttelsen bedre og mere langtidsholdbar i silikatfri kølervæske (typisk den røde - hos VW benævnt G12). Mange firmaer lancerer den røde som "long life" - bl.a. Shell, Q8 og Statoil. G12 er således at foretrække til korrosionsudsatte materialer, men desværre har den den egenskab, at det iblandet alm. blå kølerglykon kan udfælde geleagtige snotklatter og delvis tilstoppe kølekanaler. derfor er grundig udtømning og gentagne gennemskylninger afgørende ved skift af type. Senest er der kommet en G12+ på markedet, der ikke har tendensen til udfældning, og derfor kan iblandes systemet uanset, hvad der måtte være i i forvejen. På baggrund af, hvad der siges om WBX' sårbare pakflader og pakninger mellem vandkappe og topstykker må det vist stærkt tilrådes at skifte til silikatfri væske. På dieselerne er problemet irrelevant, for ingen topstykker bliver så gamle, at tæring er et issue ;-) R4B er - som i så mange andre sammenhænge - aldeles immune overfor den slags bagateller ;-) - vi bruger mørtelvand, saltsyre, acetone eller cola - alt afhængig af, hvad man har ved hånden...
G12 + har været på markedet i måske 10 år og er ganske rigtigt blandbar med begge typer.
Den sidste nye fra VW hedder G12 ++, og for at det ikke skal være løgn laver Alaska også en blå kølervæske, der skulle være blandbar med alt, så det er ikke nemt at vide hvad der er op og ned.
Arnold, som kører med WBX, er leveret fra Thing med blå kølervæske, angiveligt fordi det havde den i sig fra Sverige, og måske har den kørt med det hele sit 165.000 km lange liv. Så hvad skulle det nytte at skifte til G12++ nu?
Det er klart at hvis jeg skal have tømt systemet på et tidspunkt, bliver der fyldt G12++ på den, men at skifte i panik virker lidt meningsløst, det førnævnte taget i betragtning :?
g
-
en lille tilføjelse til gennemskylning.
det jeg gjorde var at sætte en vandslange ned i ekspansionsbeholderen, og lade vandet løbe på fuld kraft mens motoren kører i gode omdrejninger. det vand der kommer ud den anden vej var i begyndelsen at sammenligne med det landmændene kører ud på marken og kalder gylle. jeg fortsatte processen og efter en fem - ti minutter begyndte vandet at ligne almindelig postevand. fortovet skulle skylles godt og grundigt efter den proces.
et tillægsspørgsmål til jarlen.
jeg kører med det gule væske fra Thansen. de har ikke rødt som foreskrevet af t3nettet, men de påstod hårdnakket at den var god nok og at jeg roligt kunne køre med det de ville sælge mig.
jeg købte.
blev jeg snydt, som så ofte før i mit godtroende liv?
-
jeg kører med den her:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=5450550398&n=-2027216152&pn=-2027216059
-
det var satans, da jeg var der påstod de at de ikke havde rød
jeg blev snydt
-
jeg kører med den her:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=5450550398&n=-2027216152&pn=-2027216059
Det er sgu billigt. 1,5 L G12++ koster ca 110kr.......
-
ja, det er ikke der man skal lede hvis man mangler undskyldninger for hvorfor man ikke kører på rød kølervæske
-
http://www.weboil.dk/product.asp?product=220
-
Når jeg udlufter kølesystemet løfter jeg bagenden på bilen og fylder i med åben udluftningsskrue på køleren. Ved godt at det ikke er sådan man gør, men køler og de store vandrør bliver fyldte, og hvad der stadig er tilbage af luft i fx. varmeapparater bliver ført retur til ekspansionsbeolderen. Dette gør jeg med slukket motor. Stille og roligt.
Har jeg mistanke om at køeren ikke er helt fuld, når jeg har prøvekørt løsner jeg udluftningsskruen på køleren mens der er tryk på systemet. Så fiser luften ud, og der kan lukkes igen, når væsken begynder at pible ud.
mvh. Mølle
-
Det er en jungle, i firmaet jeg er i har vi en rød koncentreret, en rød der er forblandet der kan mikses med alt andet, en blå koncentreret og en blå der er forblandet der kan arbejde med den røde.... Labyrint... - Jo det...
-
tjae, det vil sikkert også virke, og det skaber knap så meget opmærksomhed på fortovet, godt tip
jeg ved godt jeg gjorde jj lidt til nar tidligere, men det var vel ment.
jeg er ikke for snu selv engang imellem.
jeg har tit undret mig over hvorfor snuden egentlig skal løftes.
loven om bundne kar i fysikken siger at når du løsner luftskruen i køleren (som jo er det absolut øverste i systemet) så vil vandet løbe ud af ekspansionsbeholderen.
Er der nogen der kan give MIG en logisk forklaring på hvorfor snuden i det hele taget skal løftes???
Jeg må indrømme at jeg ikke længere gør det. Jeg fylder bare på ekspansionsbeholderen, og tjekker ind imellem for at se væskestanden, og fylder på indtil der ikke kan fyldes på mere.
-
Snuden skal lettes da vand er tungere end luft. Det er ikke anderledes end når man har hældt vand på centralvarmeanlæget og skal rundt og lufte radiatore ud.
-
Vi lettede aldrig snuden på Mary når hun kørte varm op ad bjerene i Sydamerika og smed vandet af systemet.
Ahhh, ja selvfølgelig, hun holdt jo allerede med snuden opad :lol: :lol: :lol:
Nå, til det lidt mere seriøse. Omdrejningerne skal op på 2.500 på en AAZ før vandpumpen for alvor tager fat.
-
jeg bakker op på et par bukke fra haralnyborg så vil al luften komme om i beholdern fo så er den det højest punkt
hilsen carlo11
-
Med mindre der er lommer i køleren, det kan jeg ikke huske.
-
jeg har aldrig åbnet skruen i køleren da den seder fast har aldrig kørt varm
hilsen carlo11
-
man kan faktisk mærke på køleren om den er fyldt med luft. så er den kold øverst oppe selv om den lige har været ude at køre...
her er det så smart at lufte ud på skruen på køleren. Det vand, som forbruges til at fortrænge luften bliver så hentet fra vandbeholderen efter ekspansionsbeholderen, når kølervæsken er kølet ned igen.
-
Ja det er smart at mærke om der er varmt eller ej der hvor vandet skal være.
Vi tjecker altid om der er vand på kølersystemet ved at tænde for varmeapparatet, og er der pludselig ikke varme på, så betyder det fuld stop :shock: