T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: jensjakob efter 22. Juni 2011 kl: 23:46:07
-
Fjedre som holder bakker sammen foroven -SKAL MONTERES PÅ INDERSIDEN AF BAKKERNE - OG sættes på "fra neden"!!!
Problemet med FrK G og bagbremserne, var at fjederen var monteret forkert så den gik på tandhjulet på juster.armen
Det betød at juster.skruen skrabede mod fjederen - SÅ DEN HAR IKKE JUSTERET BAKKER OVERHOVEDET.
Egentlig en pudsig fejl:
1. Mekaniker piller tromle af.
2. Mekaniker renser bremser (eller skifter en side medens han ser efter i den anden side hvordan det sidder, og bagefter og skifter den)
3. Mekaniker justerer bakker ud
4. Bilen bremser OK når den forlader værksted
5. Langsomt bremser den dårligere og dårligere.
6. Bilen kommer på værksted, mekaniker piller tromle af.
Jeg aner ikke hvor fejlen stammer fra - men mon ikke den har været der i årevis? Jeg ved positivt at fejlen var der efter bilen ahvde været på værksted i Valby, menmon ikke de bare harkigget efter "den anden side" - og kopieret hvordan det allerde så ud?
Men som sagt - FJEDRE SKAL SIDDE PÅ INDERSIDEN og "forneden", og juster-armen skal kunne dreje rundt UDEN at gå på fjederen.
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=409471&postdays=0&postorder=asc&highlight=adjust+rear+brakes&start=0&sid=08ca385777de7ad953fa054274c57e62
(første foto er forkert, se indlæg fra Captain pike Thu Apr 15, 2010 12:07 pm )
-
Der er et billeder her hvor det kan ses:
http://www.google.com/imgres?imgurl=http://www.vanagain.com/images/rearbrakes1.jpg&imgrefurl=http://www.vanagain.com/Rear%2520brake%2520replacement%2520for%2520vanagon.htm&usg=__-w0XnrL3nxxeU7wZIgMUIsPUc3Q=&h=968&w=974&sz=33&hl=da&start=0&zoom=1&tbnid=7CgYfwfhQ6axEM:&tbnh=131&tbnw=136&ei=BeYCTqTcI4qTswa-wvHiDQ&prev=/search%3Fq%3Dbrake%2Bsprings%2Bvanagon%2Bphoto%26hl%3Dda%26sa%3DX%26rls%3Dcom.microsoft:da:IE-SearchBox%26rlz%3D1I7GGLJ%26biw%3D1276%26bih%3D868%26tbm%3Disch%26prmd%3Divns&itbs=1&iact=rc&dur=266&page=1&ndsp=31&ved=1t:429,r:5,s:0&tx=85&ty=31
-
Bonusspørgsmål: Hvem kan forklare mig hvordan den automatiske juster-dims virker?
Skal man bare træde ned på bremsen, eller er det en kombination af at træde på bremsen og trække i håndbremsen?
-
Google er min ven - her er billede af juster-dimsen i aktion:
http://www.youtube.com/watch?v=JTfjAZiU4Qw
-
Bonusspørgsmål: Hvem kan forklare mig hvordan den automatiske juster-dims virker?
Skal man bare træde ned på bremsen, eller er det en kombination af at træde på bremsen og trække i håndbremsen?
ja kom til Rømø og tag øl med :)
ps. det er essentielt at dine bakker er just korrekt og at armen på bakken er tilbage mod sit anslag, dernæst må du ikke stramme kablet mere end at det lige præsist bygynder at trække i armen og så en my tilbage :)
-
Håndbremsen er justeret så ved 2 takker op kan hjulet lige tvinges rundt med håndkraft, og den låser ved 3-4 takker.
Der duftede en lille smule af brændte bakker da jeg kom hjem igår aftes (let duft af varm epoxy) - gætter på at det er ujævnheder der skal slibes af.
Måske jeg løsner justerskruen på håndbremsekablet en runde.
Bonus bonus spørgsmål:
Når bilen læsses op, så bliver håndbremsekablet vel egentlig en smule strammere?
-
Er sikker på den fejl er sket, efter bilen kom til Sjælland :twisted:
-
Så må det være Flemmings mekaniker ude i Valby der lavede det som noget snot - for jeg kan huske da jeg var derude og hente bilen stod de og justerede bremser og det var tydeligt at høre at det sagde "klink klink klink" når justerhjulet ramte fjederen (jeg viste bare ikke dengang at det var en forkert lyd)
-
Inden du justerer bremserne, skal du lige tage et stykke groft sandpapir og slibe rustkanterne af i tromlerne - både ved yderkanten og inderst i tromlen. Det fjerner "sporet" og giver en ren trædeflade for bakkerne, uanset om de er lidt slidt eller helt nye. Hvis du ikke kan slibe kanterne væk på denne måde er det værd at overveje nye tromler.
Jeg forudsætter, at bremsecylinderen er tæt og ikke sveder. Tryk stemplerne i denne tilbage med en lille skruetrækker, så du ved at de bevæger sig frit. Er begge dele overbeviende er det OK - ellers må der en frisk cyinder på.
Derefter "klik-justerer" du bakkerne, så tromlen lige netop kan komme ind på plads og drejes rundt med hånden uden at det slæber på. Så ved du, at den selvjusterende mekanisme er bevægelig, at bakkerne står parat til at bremse og dermed at tingene er i orden ved hjulene - og det SKAL være iorden INDEN du evt. begynder på at justere håndbremsekablerne. Ellers står du med en ny kabeljustering, når du skifter bakker senere - da håndbremsekablet jo så er "for kort"...
Hvis håndbremsen ikke går i overbevisende indgreb ved 5. hak, når du trækker den an, kan du måske vinde lidt ved at stramme kablet op - men det plejer at være mindre væsentligt, når bremserne er justeret som ovenfor beskrevet.
- blot min erfaring...