T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: brian efter 28. Juni 2011 kl: 07:04:58
-
Motoren er en JX.
Der kan kobles ud, så bilen kan trækkes,
altså kan det vel udelukkes at det er gearkassen der kolder krumtap akslen fast.
Tandremmen er taget af, og knastakslen kan roteres.
Krumtap-akslen kan IKKE drejes.
Der er tegn på at der har været vand i motorolien, når man ser under ventildækslet.
Hvordan kan en krumtapaksel komme til at sidde fast?
-
stemplerne kan godt sidde så fast at selv om man prøver at trække bilen så sætter baghjulene sig bare
-
stemplerne kan godt sidde så fast at selv om man prøver at trække bilen så sætter baghjulene sig bare
Du mener at de muligvis er rustet fast i blokken?
Det er 1-2 måneder siden bilen var kørende, og symptomerne dengang var lidt som det jeg observerer nu. (Men da var der ikke taget noget af endnu.)
-
jeg skal ikke kunne sige hvor længe det tager for at de sidder fast ,men jeg har prøvet det på en taunus engang og der trak vi den rigtig langt hvor at motoren bare sad fast og hjulene heller ikke drejede rundt når man koblede ud
-
jeg skal ikke kunne sige hvor længe det tager for at de sidder fast ,men jeg har prøvet det på en taunus engang og der trak vi den rigtig langt hvor at motoren bare sad fast og hjulene heller ikke drejede rundt når man koblede ud
Men hvis det ikke hjælper at koble ud, så er det vel gearkassen der blokerer?
-
Nej, det lyder mere som Taunus'en havde rustet sig fast i tromlerne med håndbremsen trukket. Derfor bør man aldrig trække håndbremsen på en langtidsparkering, sæt bilen i gear og sæt kiler ved hjulene i stedet. :D
Hvis man kan frikoble er det rigtigt nok med at motoren er blokeret. Rust ved stemplerne efter fugt kan sagtens låse den.
-
Det er ikke "kun" stemplerne, der kan sætte sig fast. Begyndende korrosion på lejesøler etc. kan kile krumtappen fast. Der er så stramme tollerencer, at der bestemt ikke er plads til fremmedlegemer.
Normalt vil olien sikre, at dette ikke sker, men kommer der fugt ind i billedet går det stærkt. Det er iøvrigt også tilfældet i cylindrene. Ikke nødvendigvis, at det er cylindervæggene der ruster først. Det kan lige så godt ske ved stempelringe OG ikke mindst en forvitring på ydersiden af stemplerne.
Jeg har en Ford Zetec motor stående, hvor en klummerr.. havde fjernet tændrørene og ladet bilen stå ude en måneds tid. Den sidder urokkeligt fast, men der er ABSOLUT INTET, at se på cylindervæggene. Den får jævnligt en rest spildolie, der ganske langsomt siver ned i bundkarret, men tag mig da fanden, om den er til, at rokke. Summasumarum: Den hårde vej; Af med bundkar og lejeoverfald. Træklods og hammer metoden. Pudse og polere og nye lejer etc.
-
det var motoren der sad fast og når man så slap koblingspedalen blokerede baghjulene (så skulle det være skåret ud i pap :lol: :lol: :lol: )
den blev løsnet ved at hælde en blanding af wd40,startgas + lidt andet ned i cylinderne og så tændrørene i igen og så stod den med det natten over
dagen efter var det en kammerat der satte et stort lastbil batteri på den og gav den godt med startgas, med det resultat at der stod en mega stikflamme op af karburatoren og var ved at sætte ild til bilen men den startede :D
-
Her er et par billeder fra hvordan det ser ud under ventildækslet.
Det er vel tydeligt at der har været vand i olien.
Der er ingen olie i kølevandet, og der er heller ikke noget der tyder på at der har været overtryk i kølesystemet, men jeg kan jo ikke være sikker.
-
Af med topstykket og bundkarret, så bliver der vished for, hvorfor den blokerer. Indtil videre er det al diagnostisering behjertede forsøg på at kigge i krystalkuglen - der kan være rigtig mange grunde til at en motor blokerer - nogle rare, nogle mindre rare.
-
Af med topstykket og bundkarret, så bliver der vished for, hvorfor den blokerer. Indtil videre er det al diagnostisering behjertede forsøg på at kigge i krystalkuglen - der kan være rigtig mange grunde til at en motor blokerer - nogle rare, nogle mindre rare.
Her kommer billeder af topstykket. Det må vel være revnen ved cylinder 3 der er skyld i vand i olien?
Der er ingen olie i kølevandet.
Det forklare jo ikke hvorfor skumtapakslen sidder fast.
Jeg tager nogle billeder af blokken også.
-
Og her af blokken:
(den blokering er et mysterium)
Det ses at der står noget præget ind i stemplerne på cylinder 2 og 3.
"
70655.1 + 0.5
JGO.03 M03
Ø 76.98
"
Hvad mon det indikerer?
-
Jeg har forsøgt at dreje krumtapakslen igen, men den er urokkelig.
Meget mystisk.
Men der er vel ingen anden udvej, en at tage motoren ud, og tage bundkarret af.
Er der nogle gæt på hvad det kan skyldes?
Cylindervæggene ser vel ok ud.
-
Topstykket er færdigt, og den revne medfører læk mellem kølesystem og forbrændingskammer.
Blok og stempler ser fine ud - ingen ventilaftryk på stemplerne og stadig synlige honingsmærker. 76,98 mm på stemplerne indikerer, at blokken er boret op og har fået overstørrelsestempler (std: 76,48). Jeg vil gætte på, at det første tal beskriver kompressionshøjden - stemplets længde fra krydspind og op.
Ja, der er vist ingen vej udenom at tage bundkarret af. Hvis der er lidt cowboy i dig, så kan du tage et stykke lægde som mellemlæg og så give stemplerne "nogen på frakken" med en hammer. Måske kan det løsne dem, hvis blokeringen ligger der. Men under alle omstændigheder bør du skille den helt ad for at få styr på lejer og ringe.
-
Topstykket er færdigt, og den revne medfører læk mellem kølesystem og forbrændingskammer.
Blok og stempler ser fine ud - ingen ventilaftryk på stemplerne og stadig synlige honingsmærker. 76,98 mm på stemplerne indikerer, at blokken er boret op og har fået overstørrelsestempler (std: 76,48). Jeg vil gætte på, at det første tal beskriver kompressionshøjden - stemplets længde fra krydspind og op.
Ja, der er vist ingen vej udenom at tage bundkarret af. Hvis der er lidt cowboy i dig, så kan du tage et stykke lægde som mellemlæg og så give stemplerne "nogen på frakken" med en hammer. Måske kan det løsne dem, hvis blokeringen ligger der. Men under alle omstændigheder bør du skille den helt ad for at få styr på lejer og ringe.
Den beskrivelse jeg har fået er, at bilen tabte omdrejninger og gik i stå.
Derefter var det ikke muligt at starte, eller trække den igang, hjulene blokerede.
Jeg tager motoren ud.
-
Hmm - ved vi noget om, hvorvidt der har været motorolie på den?
-
Hmm - ved vi noget om, hvorvidt der har været motorolie på den?
Det vides ikke med sikkerhed. Jeg har tappet olie af den idag, men det kan jo være fyldt på efter motorhaveriet.
-
]
Den beskrivelse jeg har fået er, at bilen tabte omdrejninger og gik i stå.
Derefter var det ikke muligt at starte, eller trække den igang, hjulene blokerede.
Jeg tager motoren ud.
det har jeg prøvet med en CS der var den kørt tør for vand og satte sig
-
]
Den beskrivelse jeg har fået er, at bilen tabte omdrejninger og gik i stå.
Derefter var det ikke muligt at starte, eller trække den igang, hjulene blokerede.
det har jeg prøvet med en CS der var den kørt tør for vand og satte sig
Det er en mulighed. Der er jo masser af "mayonaise", og hele vanddråber ligger der i topstykket. Jeg kender ikke den præcise historie.
Plaststykket over knastakslen er ikke smeltet.
En mulighed er ved at lejer vel krumtap-plejlstænger går så seje at akslen ikke kan dreje rundt.
Når stempler og cylindre ser så fine ud ovenfra, så håber jeg jo at noget kan reddes.
(ellers er planen at lægge en golf2 diesel motor i)
-
På udstødningssiden af turboen, er den helt hvid, altså propellen er hvid, og forrøret er heller ikke sort af sod på indersiden.
De plejer da at være sorte så vidt jeg husker?
Det kunne måske tyde på at den har været så varmt at kulpartiklerne er brændt af?
-
Her et billede af turboen som ikke har sod,
Forrøret er ligeledes uden sod.
Er det ikke usædvanligt?
-
Jeg har haft en motor med nøjagtige samme symtomer. Den fil en omgang nye lejer og så kørte den
igen. Tror ikke rigtig på at problemet ligger ved stemplerne,men man ved selvfølgelig aldrig.
Det skal lige nævnes at det var plejlstangslejerne der var færdige,den fik dog skiftet dem alllesammen.
-
Jeg ville tro at lejerne er kørt dobbelt på krumtappen.Det er set før.
Den hvide farve er tegn på at den har været varm.Rigtig varm.
Der er ingen vej uden om andet at pille budkaret af.
Daniel
-
Det lyder som gode bud på en diagnose, der går nok lidt tid før jeg får taget bundkarret af.
Jeg vil nok sætte en golf2-motor i i stedet for.
-
Så har jeg taget motoren ud,
skruet bundkaret af,
løsnet de 10 bolte der holder de 5 lejeoverlæg,
løsnet de 8 bolte der holder der 4 plejloverlæg.
Det er der eneste jeg har gjort.
Jeg kan stadig ikke dreje krumtapakslen rundt.
Det overrasker mig, da cylindervægene har honingsmærker,
så det er ikke til at forstå hvordan det kan komme til at sidde fast,
hvis de altså gør det.
-
Så har jeg taget motoren ud,
skruet bundkaret af,
løsnet de 10 bolte der holder de 5 lejeoverlæg,
løsnet de 8 bolte der holder der 4 plejloverlæg.
Det er der eneste jeg har gjort.
Jeg kan stadig ikke dreje krumtapakslen rundt.
Det overrasker mig, da cylindervægene har honingsmærker,
så det er ikke til at forstå hvordan det kan komme til at sidde fast,
hvis de altså gør det.
For hvis stemplerne sidder fast til cylindervægene, så er det vel usandsynligt at der stadig er honingsmærker i cylindrene.
Selv om jeg har løsnet alle overlæg, har jeg ikke hevet dem op, så de binder muligvis stadig.
-
Næ, stemplerne(ringene) kan sagtens binde på cylinderoverfladen, selvom du kan se honesporene. Må jeg foreslå, at du med en trælægde som mellemlæg giver stempeltoppene nogen på frakken med en mukkert.
-
Nej, det behøver ikke nødvendigvis være en garanti for noget, at der er synlige honingsmærker.
Du må systematisk fjerne alle lejeoverfald ( sæt dem f.eks. på et stykke pap e.l. der er mærket op med "front" og "svinghjul" etc. ) og når alt er "clear to lift of" letter du krumtappen. Så er det relativt let, at se om det er krumbassen eller propperne der er årsagen.