T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: dokajønne efter 24. Januar 2007 kl: 21:15:20

Titel: motorlogik og montering af komplet 1y
Indlæg af: dokajønne efter 24. Januar 2007 kl: 21:15:20
Nå så er der vist grænser for hvor meget levetid jeg kan hive ud af den 1,6 sauger der ligger i reservesyncroen. Jeg må have en motor i reserve tænker jeg. Kigge, kigge alle steder OG det er faktisk muligt indimellem at score en gammel sauger fra en golf til under 2500, MEN det er jo blot endnu en livstræt 1,6.......suk. SÅ i går faldt jeg lige over en 1,9'er (1Y) med 175 tkm på bagen, så den købte jeg :roll: Altså ikke noget med livstrætte 1,6'ere til 2500, men en (MÅSKE) livstræt 1,9'er til næsten det dobbelte. Jeg har selv svært ved at se logikken, det føltedes som en god handel og jeg blev grebet af øjeblikket.

Nu er denne maskine komplet, og det medfører jo et par spørgsmål da jeg kun har foretaget operationen fra en "nøgen" blok med alt tilbehør fra jx.

Ventildæksel:
Det er noget med at man skal bruge noget fra CS/JX, da den kan tippes hvad?
På  1Y'eren sidder der også en slange fra motorblokken og op på den dims der sider i toppen af ventildækslet (det er vel noget udluftning fra krumtap) skal den bevares?

Generator:
kilerem og generator mv. ser jo lidt anderledes ud på 1y kan det bare bevares? og hvad med vandpumpe ? Ved første øjekast ser det nok ud til at kunne være der, og i øvrigt harmonere med det eksisterende, men man ved jo aldrig

Andet:
Er der ellers noget jeg skal være opmærksom på?

Det ser fandeme let ud, motorophæng, svinghjul og manifolds på,  i med hele svineriet forbinde slanger/ledninger,  OG SÅ UD AT KØRE MED KRAFTOVERSKUD OG PÅLIDELIGHED.

mvh
Jønne
-håbet er lysegrønt
Titel: motorlogik og montering af komplet 1y
Indlæg af: DT63 efter 24. Januar 2007 kl: 21:41:00
[size=18]Hej
Du skal skifte  Bundkar sugetud på oliepumpe svinghjul kobling ophæng for genrator genrator diesel pumpe hvis du skal have turbo på indsugnings
manifold udstødnings manifold motorophæng dysserør olie rør til turboen
retur rør fra turbo til bundkar olie filter konsol hvis den sider skrå
det er vist det hele men jeg kan have glemt noget men spørg hvis du vil vide mere[/size]
Titel: motorlogik og montering af komplet 1y
Indlæg af: dokajønne efter 24. Januar 2007 kl: 21:46:29
Vel ikke ophænh til generator når der er den originale dieselpumpe eller hvad?

Og nej jeg er færdig med turboer.(de er ihvert færdige med mig)

Og hvad med oliefælden i ventildækslet?
Titel: motorlogik og montering af komplet 1y
Indlæg af: DT63 efter 24. Januar 2007 kl: 21:51:35
Hvad for en bil har motoren sat i før
Titel: motorlogik og montering af komplet 1y
Indlæg af: dokajønne efter 24. Januar 2007 kl: 21:54:18
golf 3 vistnok '93, der er ingen servopumpe
Titel: motorlogik og montering af komplet 1y
Indlæg af: DT63 efter 24. Januar 2007 kl: 21:58:11
så sider beslaget på den rigtige side
min var fra en passat så den sad i den anden side
Titel: motorlogik og montering af komplet 1y
Indlæg af: DT63 efter 24. Januar 2007 kl: 22:06:13
Citat fra: "dokajønne"
Vel ikke ophænh til generator når der er den originale dieselpumpe eller hvad?

Og nej jeg er færdig med turboer.(de er ihvert færdige med mig)

Og hvad med oliefælden i ventildækslet?


Jeg har brugt den oilefælde der er på 1,9
Titel: motorlogik og montering af komplet 1y
Indlæg af: dokajønne efter 24. Januar 2007 kl: 22:21:27
Det er dette indlæg jeg kunne huske:

Citér
Citat:
Dabei handelt es sich um einen 1.9 Turbo Diesel Rumpfmotor der speziell für die 52° Schräglage im T3 konzipiert wurde. Der Zylinder-
kopf ist auf JX Ventildeckel abgeändert dadurch wird Ölaustritt über die Kurbelgehäuseentlüftung vermieden, was bei den Serien AAZ- bzw. auch TDI-Motoren vorkommen kann.
 


"Herved drejer det sig om en 1,9 TD nøgen motor som er specielt tilvirket den 52 grader skråposition i T3. Topstykket er tilpasset ventildækslet fra JX for at undgå oliespild gennem krumtaphusudluftningen, hvilket kan forekomme ved standard AAZ og TDI-motorer"


Med andre ord: Det ER et AAZ-topstykke (med hydrauliske løftere), der er fræst lidt på topfladen, så man kan montere ventildækslet fra JX. Oliespildet kan også undgås ved at lukke AAZ'erens standard udluftning i siden af blokken og så montere JX'erens oliefælde på AAZ topstykket.


Det har du ikke gjort? Hvis ikke, går det uden?
Titel: motorlogik og montering af komplet 1y
Indlæg af: dokajønne efter 24. Januar 2007 kl: 22:58:04
nu står der jo også aaz men det må da også gælde 1y?
Titel: motorlogik og montering af komplet 1y
Indlæg af: Jarl efter 27. Januar 2007 kl: 17:52:26
Ventildæksel:

Du bruger 1Y dækslet med oliefælden fra JX. Slangen fra krumtaphuset fjerner du og lukket hullet i blokken med den passende plade fra JX.

Generator:

Ingen erfaring i, om 1Y set-uppet kan være der, jeg har altid brugt JX set-up - så passer det hele også inkl. servopumpe, svingningsdæmper osv. Men prøv da - så vil vi gerne vide, om det kunne gå

Andet:

Nø - det er vist som med AAZ bortset fra al turbohalløjet. - mao. bruger du selvf. manifolder osv. fra CS/KY
Titel: motorlogik og montering af komplet 1y
Indlæg af: dokajønne efter 27. Januar 2007 kl: 18:46:26
Tak for svar

Jeg vover et øje og smider hele 1y set-up'et i....... når nu vi taler om oliefælde så taler vi kun om den sorte plastikdimmer ovenpå ventildækslet, der er ikke noget si-værk inden i ventildækslet der skal skiftes? Sådan havde jeg nemlig forstået det dengang med aaz'en
(nu kom der jo så golf 1.6 top på den, så det blev jo ligegyldigt)
Titel: motorlogik og montering af komplet 1y
Indlæg af: Jarl efter 27. Januar 2007 kl: 19:18:32
Ja - det er bare paddehatten på toppen af ventildækslet.
Titel: motorlogik og montering af komplet 1y
Indlæg af: Mølle efter 27. Januar 2007 kl: 20:08:49
oliefællen.

hvornår skal der være sådan en??? på turbomotorer eller hva????

nogen der har et foto??? jeg synes hverken der sidder en på mit JX eller KY topdæksel????
Titel: motorlogik og montering af komplet 1y
Indlæg af: dokajønne efter 27. Januar 2007 kl: 22:27:37
@Mølle

i toppen af ventildækslet er et hul (i den forreste ende) i det hul sætter man oliefælden i og fastgør den med et spændbånd til et lille beslag på ventildækslet. Den er rund, sort og er i den anden ende forbundet med indsugningsslangen. har forgæves ledt lidt efter billede. Hvis du ikke kan finde den er det sansynligvis fordi at den stadig sidder i vognen efter at du har taget motoren ud, følg gummislange fra luftfilteret, et sted på den er en lille afgrening som så ender i fælden.
Titel: motorlogik og montering af komplet 1y
Indlæg af: BlackChart efter 27. Januar 2007 kl: 22:45:33
Hvis ingen har smidt et foto inden jeg kommer hjem fra arbejde imorgen (ja, skal tømme affald på en søndag  :cry:) skal jeg nok lige tage et af min og smide herind :)
Titel: motorlogik og montering af komplet 1y
Indlæg af: Mølle efter 28. Januar 2007 kl: 08:48:06
hmmm. har med sikkerhed ikke sådan en.
Titel: motorlogik og montering af komplet 1y
Indlæg af: BlackChart efter 28. Januar 2007 kl: 11:19:41
Det er den jeg har sat en lille rød ring om på dette billede :)

(http://www.blackchart.dk/images/VW/oliefaelde.png)

PS. Hvor er felterne til at vedhæfte billeder rendt hen??
Titel: motorlogik og montering af komplet 1y
Indlæg af: Mølle efter 28. Januar 2007 kl: 17:23:01
Hej Morten

tak for billedet.

Jønneukendt sender det jeg skal bruge, incl. oliefællen. Nu kan jeg også se, hvordan det skal se ud med slangen.

uuuuh hvor jeg glæder mig til posten kommer med det.