T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: brian efter 07. Juli 2011 kl: 18:23:49
-
Der findes vist flere typer af oliepumper?
Hvordan ser man forskel?
Har det nogen betydning?
-
Udover den åbenlyse forskel på sugesnablerne (forskel fra Golf til T3), så er der forskel på tandhjulenes højde og dermed deres kapacitet. Åbn pumpen og mål med en skydelære. Den største pumpe har 36 mm høje tandhjul, og der kan jo levere den største volumen, hvilket er fordelagtigt, hvis det er en turbomotor, der både skal sprøjte olie under stemplerne og forsyne laderen med masser af olie. I en sugeblok er det mindre kritisk.
-
Udover den åbenlyse forskel på sugesnablerne (forskel fra Golf til T3), så er der forskel på tandhjulenes højde og dermed deres kapacitet. Åbn pumpen og mål med en skydelære. Den største pumpe har 36 mm høje tandhjul, og der kan jo levere den største volumen, hvilket er fordelagtigt, hvis det er en turbomotor, der både skal sprøjte olie under stemplerne og forsyne laderen med masser af olie. I en sugeblok er det mindre kritisk.
Oliepumperne i denne golf sugediesel, og i den aktuelle T3 med JX motor er ens. Højden på tandhjulene er 30 mm.
Så oliepumpem i JX'en er nok ikke den oprindelige.
Jeg vil prøve at måle hvilken er bedst og så bruge den.
-
Jo, det kan sagtens være den oprindelige. De tidlige JX'ere havde nemlig også den "lille" pumpe. Mål med et søgerblad mellem tænderne - mere end 0,15 er for meget - helst kun 0,10. Planslib tandhjulenes berøringsflade på sugesnablen inden montage - en glasplade med fint vandslibepapir er fortrinlig til dette job.
-
Jo, det kan sagtens være den oprindelige. De tidlige JX'ere havde nemlig også den "lille" pumpe. Mål med et søgerblad mellem tænderne - mere end 0,15 er for meget - helst kun 0,10. Planslib tandhjulenes berøringsflade på sugesnablen inden montage - en glasplade med fint vandslibepapir er fortrinlig til dette job.
Der kan gå 0.05 mm imellem tænderne, men ikke 0.10 mm, så de er ok.
Mon korn 400 er tilstrækkelig fint ntil planslibning?
-
Korn 400 er super.
-
Jeg har læst noget om at oliepumpen skal have noget olie at starte på.
Det må så være til at lave oliefilm mellem tænderne.
Mon det er nødvendig?
Et par sprøjt med en oliekande ind i pumpen inden sugesnablen skrues på er vel tilstrækkelig?
-
Ja, der skal sikkert række. Det er en god ide at sikre, at der er olie fremme ved smørestederne inden motoren startes. Hvis man - når motoren ligger i bilen - tager vacuumpumpen op, så kan en 13 mm top gribe fat om oliepumpens kærv, og sætter man et håndsving på toppen, så kan man dreje rundt indtil der er olietryk i motoren. Husk selvf. at sætte vacuumpumpen på plads igen inden opstart.