T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: brian efter 08. Juli 2011 kl: 19:34:43
-
Nu sidder der en 6-kant bolt, styrke 10.9.
Den tænker jeg at udskifte med en 12-kant bolt styrke 12.9.
Der skal spændes 90 Nm, og derefter 180 grader
ifølge "so wirds gemacht".
Men det er jo tal der gælder for 10.9 bolten,
men man kan måske gå ud fra at det er det samme en 12.9?
Er der fornuft i at bruge låsevæske Loctite 243?
Det viser sig at den nye bolt er kortere, og det stykke den er kortere
er faktisk det samme som den tykke skives tykkelse.
Skal jeg droppe den tykke skive?
Jeg har på fornemmelsen at jeg har fået en forkert 12.9 bolt.
Den jeg har fået passer til en golf2 hvor der ikke er svingningsdæmper på remskiven?
-
Den tykke skive skal vel væk. Ellers er der for lidt gevind der får fat.
Men som strækbolt, så er der nu ca. en centimeter mindre at strække af.
Og det der skal strækkes er stærkere.
Så trækkraften må blive meget større.
-
... spørg MDohna, han har lige skiftet den på min LLE 1,6JX ...
Jens
-
Ja, når du bruger den tolvkantede 12.9'er, så skal skiven ikke bruges. Du skal definitivt bruge en helt ny bolt - det er jo netop en strækbolt. Momentet er 90 nm + 90 grader og blå locktite på gevindet er en god ide. I ældre litteratur opgives momentet til 90 nm + 180 grader. Hvis du køber en Febi-bolt, står momentet på pakningen, og der står 90 nm + 180 grader. Vær hysterisk kritisk med renhed og krumtappens sternflade.
-
Ja, når du bruger den tolvkantede 12.9'er, så skal skiven ikke bruges. Du skal definitivt bruge en helt ny bolt - det er jo netop en strækbolt. Momentet er 90 nm + 90 grader og blå locktite på gevindet er en god ide. I ældre litteratur opgives momentet til 90 nm + 180 grader. Hvis du køber en Febi-bolt, står momentet på pakningen, og der står 90 nm + 180 grader. Vær hysterisk kritisk med renhed og krumtappens sternflade.
Tak, så er den spændt, med blå Loctite på gevindet.
Det er er noget andet end at tilspænde små topbolte!