T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Jesper efter 18. Marts 2005 kl: 12:23:50
-
Hej,
Er der nogen, der kender denne motortype? Den kommer vist nok fra Schweiz.
Den er lagt i en Caravelle fra 85 (oprindeligt 1.6D) Den gamle motor havde 37KW = 50 HK og jeg er i tvivl om hvor mange HK den nye har. Den må jo ikke have mere en 20% ekstra kraft (60HK)
Jesper
-
der ligger på vw-nettet, en oversigt over motorer i T3'eren du kan finde den her:
http://www.kvisten.com/vwnettet/t3motor.pdf
her kan du se at motoren har 57HK og der derfor ikke er noget problem i forhold til told og skat!!!
Mvh
Mads
-
Hej Mads,
Mange tak for hjælpen!
Jesper
-
Deutsche Post brukte denne motoren i T3. Har selv hatt en slik motor. Aldri mer!
Må man spørge hvorfor?
/Mads
-
Okay selvfølgelig er der forskel på 58HK og 112HK, men hvad med holdbarhed af motoren osv. det er vel ikke anderledes end en 1.6 D?
/mads
-
Hej igen,
Nu har jeg prøvekørt bilen.
Motoren kører væsenligt bedre end den 1.6D jeg prøvede forleden. Der sidder en 5 trins gearkasse (5+1) i den (bjerggearing har jeg fået af vide)
Den kommer fint op på 110 Kmt - og kan køre ca 120 på toppen. I 1. gear kan den tage en ret heftig stigning grundet den lave gearing. 5. gearet er også relativt lavt - svarende til 4100 omd ved 115 kmt ca.
Jeg kan ikke genkende problemerne som Der Postmeister beskriver, udover at gearingen godt kunne være lidt højere.
Jeg får bilen i næste uge - glæder mig til det :lol:
-
Hej
1,7'eren - eller KY, som den officielt hedder er en super motor. Den har køledyser under stemplerne, hvor igennem den sprøjter olie op på undersiden af dem og holder dem kolde (som JX). Derudover har den hærdere ventiler (også som JX) og derved er grunden lagt til en super ombygning: KY + åndedræt fra JX (turbo, pumpe, manifolder, dyser mv.) Det giver en robust motor med 75/80 hk, der ikke lider så slemt af JX'erens overbelsatningstendenser. Et godt og billigt alternativ til AAZ ombygningen (1,9 TD)
Uden turbo er KY'eren ifølge tyske foraer "fast unzerstörbar" - næsten uødelæggelig :P
Bedste hilsner
Jarl
-
Hej Jarl,
Tak for det! Ved du hvor jeg kan få mere info om motoren?
Jeg har fået fat på bogen "Volkswagen Vanagon, official repair manual 1980-91" men den har kun 1.6D motoren med. Det er en manual til det amerikanske marked.
Er der andre forskelle end dem du nævner, således at jeg kan bruge de diagrammer mv. fra bogen eller er der grundlæggende tale om en anden konstruktion?
Mvh Jesper
-
Hej igen
KY'eren adskiller sig ved fra 1,6 d (CS) ved
1) boringen og de derfor større stempler
2) ekstra kølevandskanaler i blokken
3) de omtalte oliesprøjtedyser under stemplerne (fælles med JX (1,6 TD))
4) de hærdede udst.-ventiler (som JX)
5) anderledes indsugnings- og udstødnings manifold
6) lidt tidligere pumpejustering (0,91 mod CS'erens 0,86)
Hvad angår den daglige pasning og rep. af motoren er der ingen forskel mellem CS og KY. Alle tilspændingsmomenter og påfyldningsmængder er identiske. Også motorens elektriske tilslutning er som på CS.
-
Ups - det gik lige lidt for hurtigt. Jeg glemte at reklamere for dette fremragende tyske forum, hvor man med volltextsuche kan finde masser af stof om KY:
http://www.vwbus-online.de