T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: tomtom efter 15. Juli 2011 kl: 19:23:47
-
Jeg har haft min bil til reparation i 4 måneder. Idag fik jeg nok og har bedt værksteder om at køre bilen ud. Den kan godt køre, men der mangler lidt. som jeg ønsker råd og hjælp til.
Bilen er en multivan 1.6 td der har fået en ombytnings motor fra en Golf ll.
Det der mangler er indstilling af diesel pumpen fra golfen. De har sat remmen på, så den passer på mærkerne med den gamle motor. Motoren kører og turbo tager fat, men ved højere omdrejninger tager den ikke mod gas. De siger, at der skal stilles på tagthjulet. Det har de lige læst i en bog.
Jeg er som sagt blevet rigtig trætte af dem. De har ødelagt påske, pinse, store bedag, grundlovsdag og ikke mindst to træf. OG nu min sommerferie til mols, der starter imorgen.
Jeg søger nogle råd om, hvad der skal stilles på og hvordan. Indsprøjtnings tidspunktet kan jeg ikke stille selv, men er det det samme ur til de to pumper. Hvis der er nogen, der kan forklare lidt om hvad tagthjulets funktion er, så har jeg lutter ører. Hvad sker der f.eks. hvis man kører med et tagthjul der stårforkert. Hvis der er nogen der der har mod på at stille på pumpen, så er der kage og lidt til pungen.
Mvh Tom, bor ved Bellehøj.
-
Bilen er en multivan 1.6 td der har fået en ombytnings motor fra en Golf ll.
Det der mangler er indstilling af diesel pumpen fra golfen. De har sat remmen på, så den passer på mærkerne med den gamle motor. Motoren kører og turbo tager fat, men ved højere omdrejninger tager den ikke mod gas. De siger, at der skal stilles på tagthjulet. Det har de lige læst i en bog.
Som jeg forstår det, så kan du faktisk køre i bilen, og jeg tror ikke at det er noget der tager skade af at der er noget indstilling der ikke er optimal.
Så du kan vel godt køre til Mols.
Hvad mener du med høje omdrejninger?
Forklar gerne mere præcis hvad du mener med følgende:
" men ved højere omdrejninger tager den ikke mod gas"
Jeg lader sjældent motoren komme over 3500 omdrejninger/minut.
Virker LDA dåsen hvis der er sådan en?
(det er jo en golfmotor)
Og hvad er det for en golf2 motor?
(var det en turbo-diesel)
Tag et par billeder fra motorrummet.
At kontrollerer om tandremmen sidder rigtig er simpelt.
Det er det vist også at indstille timing på dieselpumpen.
Men hvad er det for dyser der er sat i?
Det er vist afgørende for timingen.
-
Ikke for at male fanden på vægen, men.....
Når det drejer sig om stilling af takthjul /tandrem og pumpe så SKAL det bare være ok. Alt andet er for dyrt at forsøge sig med!
Enhver ordentlig mekaniker med en smule kendskab til vw diesel motorer bør kunne stille knast, pumpe og krumtap på de rigtige mærker ifm montering af tandrem. Dernæst BØR / SKAL man kontrollere timing af pumpen med et ur - igen burde være noget nær standard værktøj på et velasorteret værksted.
Jeg vil ikke tilråde at forsøge at humpe til Mols. Vent en dag og få det hele kontrolleret så I ikke skal hentes af vejhjælp og igen skal ha monteret ny motor!
Bare min mening....
-
Citat: Dieselkyndig bruger der sidenhen er ledt i uføre
Advarsel: Det her bliver en af de lange
Diesel i en dieselmotor antændes af varme. Det er vores mantra, som vi til stadighed reciterer højlydt under læsningen af dette indlæg.
Varmen tilvejebringes af kompression - af at stemplet sammenpresser den luft, der er tilstede i hele cylinderen. Denne luftmængde presses ind i forkammeret - ja faktisk er det forkert at sige forkammeret, fordi det er et hvirvelkammer. Et hvirvelkammer er kendetegnet ved at luften presses tangentialt ind i kammeret, hvorved der opstår hvirvler i den skoldhede luft. Det er klart, at luftens temperatur er afhængig af hvor hårdt den presses sammen. Hårdt pres = høj temp. og altså er temperaturen højest, når stemplet er i top. Nogle motorer kan bare ikke lave så højt tryk. Det kan de ikke, fordi en del af luften kan passere ned langs siden af stemplet, mens det bevæger sig op ad (blow-by, underkompression - kært barn har mange navne...) Det vender vi lige tilbage til, men først forholder vi og lige til idealtilstanden.
I den modsatte side af hvirvelkammeret sidder dysen. Den sprøjter på et tidspunkt brændstoffet tangentialt (af hensyn til blandingen) ind i kammeret og derved sker der en højeksplosiv blanding af diesel og varm luft. Denne blanding breder sig ud af hvirvelkammeret og ned over stempeltoppen og den egentlige forbrænding finder sted. Dieselens energi frigives og skaber et kolossalt overtryk på stemplets overside, og derved tvinges stemplet med voldsom kraft nedad. Mine damer og herrer - may I present: Arbejdstakten. Den ene takt ud af de 4, der får hjulene til at rulle.
Alfa og omega her er tæthed og timing. Nu laver vi lige et par tankeeksperimenter: Lad os forestille os den føromtalte motor med stort blow-by. Den frembringer ikke så meget varme, og derfor skal dieselen have længere tid i forkammeret, før den antænder ordentligt. Husk på at alt dette her sker adskillige tusind gange i minuttet, så "længere tid" skal altså forståes ud fra den målestok. Hvad kan viu gøre med den slidte motor? - Jo, vi kan sgu da bede dieselpumpen om at sende dieselen ind lidt før. Hvis vi timer pumpen lidt tidligt, så når dieselen at få tilstrækkelig varme, så den er forbrændingsklar, når stemplet er i top. Normalt siger man, at pumpen skal stå 0,91, og blandt gamle dieselrøvhuller som mig selv er der så en eftersætning, der hedder "og så + 10% for en slidt maskine." Dvs. at man kan time en slidt motor 10% tidligere for at få forbrændingens kulmination (Pmax) på det optimale tidspunkt.
Nu er der ikke nogen, der skal føle sig særlig ramt her, for det trick bruger vi alle sammen - hver dag. Vi kalder det bare "koldstarter". Når vi trækker i kablet, så forstiller vi indsprøjtningstidspunktet + 0,20. Der gør vi for at få dieselen tidligere ind om morgenen, fordi motoren på det tidspunkt er kold og sur, og omgivelserne stjæler kompressionsvarmen. Vi bruger også et andet trick, med samme formål - gløderør.
Så langt, så godt. - Det er der jo ikke nogle hemmeligheder i det her.
Et par gange har jeg antydet, at pumpen bestemmer indsprøjtningstidspunktet. Det passer ikke. I hvertfald kun delvis.
Jeg har en cykel. En gammel skærveknuser med rigtige gammeldags ventiler med gammeldags ventiler på slangerne. Hold da kæft, hvor forstår jeg godt, at de er forsvundet fra markedet. Når jeg skal pumpe min cykel, så skal jeg finde alle Tarzanbøfferne frem og alligevel er det pissehårdt og der kommer kun en smule luft ind ved hvert pumpeslag, og først, når pumpestemplet er presset næsten helt i bund. Min knægt på 11 somre har en spritny cykel, som er så fin, at jeg ikke må røre ved den med mine kroniske oliefingre. Men jeg må gernbe pumpe den. Øj, hvor er der fedt. Superkodylletløbsventil. Lige så snart jeg starter pumpeslaget med cykelpumpen strømmer luften lystigt ind i slangen.
Ja, den opmærksomme læser har sikkert allerede tænkt, at med den vom, Jarl har, så ejer han sgu ikke en cykel. Korrekt! Og min søn må fandme selv pumpe sit lort - han er 11 år, skulle man så ikke selv ordne sin cykel?
MEN forklaringen var: Hvis cykelventilen (indsprøjtningsdysen) er svær at åbne (højt åbningstryk), så skal cykelpumpen (dieselpumpen) presse stemplet helt frem, før der kommer noget ind.
Når vi timer pumper, så går vi efter tallet 0,91. Men det gør vi, fordi vi forudsætter at dyserne åbner på 155 bar, og så ved vi, at forbrændingstridpunktet passer. Men hvad nu, hvis dyserne ikke åbner på 155? Hvad nu hvis de åbner på 120? - Ja, så får vi tidligere forbrænding, med de skader til følge, jeg har vist i et andet indlæg. Hvad nu hvis de åbner på 180? Ja så kommer dieselen ind alt for sent, og husk nu vores mantra - hvad var det nu? Jo, dieselen skal have noget varme. Det får den ikke nok af, hvis den kommer ind for sent, fordi så er stemplet allerede på vej nedad og varmen forsvinder, når trykket falder. Og hvad gør vi, hvis én dyse åbner på 120 og to på 155 og én på 170? Ja så er det deep shit, for så ryster motoren som et espeløv og cylindrere arbejder i forskellig takt. Og havd gør vi, hvis én dyse er lidt utæt og småpisser lidt hele tiden? - Ja så aner vi intet om, hvornår den pågældende cylinder tænder, og hvornår stemplet får smækket nedad - formentlig sker det, mens det er på vej op - stakkels plejlstangslejer siger jeg bare!
Nå Tony. Det var jo egentligt dig, der skulle have et svar. Det kommer her:
I morgen starter du markant dårligere end du har gjort før. Du har nemlig stillet din pumpe senere - fra 0,98 til 0,91 (højt tal = tidlig pumpetiming). Derfor får din diesel ikke så lang tid i varmen, og den vil hoste og ryste mere, fordi den mister nogle tændinger, mens den er kold. Det kan skyldes, at dine dyser er dårlige, så de forstøver dårligt - det er jo sådan, at store dråber tænder trægere end små. Men, du skriver, at du også har mistet bundtræk - og jeg formoder, at du mener, når den er varm. Der lugter af, at kompressionen er sådan, at den har brug for at få dieselen ind lidt tidligere - du ved "giv den lige 10% for slid". For du har vel ikke stillet pumpen med koldstarteren trukket - vel?
_________________
Bedste hilsner
Jarl
-------------------------------------------------------
-
Jeg er selvfølgelig enig i at motoren skal indstilles nogenlunde rigtig.
Men for at gøre det, så skal vi jo netop kende dysernes åbningstryk.
Hvordan løser TomTom problemet?
(for at udtale sig om hvad der er galt, så kræves der vel mere information.
Det kunne vel være noget så simpelt som justering af speederkabel?
Et billede fra motorrum vil være godt.
-
http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=12989&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=
Prøv at se hvad du kan bruge fra denne tråd.
Der er ikke forskel om det er den ene eller anden pumpe, mine billeder er en motoe jeg lavede om til at være bagi, den har været i en Passat, og det er samme pumpe.
Så af med begge "låg" og se om du skal have flyttet tandremmen, og når alt står efter mærkerne kan du godt køre med bilen, men få under alle omstændigheder snarest dyser op og timet pumpen.
Til eksemel, mine dyser manglede alle 20 bar og efter tandremsskift stod pumpen så tidligt som 1,3, da den kom på 0,93 fik den en væsentlig blødere gang !
Håber du kan bruge billederne, tvivl, ring, eller skriv mere, der er mange som ved mere end mig, så måskemed fælles hjælp kan vi måske få dig kørende.
Mvh. KH.
-
Jeg har lige været henne og hente bilen hjem. Den kunne køre, men ikke over 2 gear, så ingen tur til Mols, før der er fundet en, der kan stille timing'en.
Der var ikke noget trækkraft til at få den i 3 gear og gav jeg den for meget pedal, var det som om den druknede.
Jeg kunne ikke mærke at turboen slog til, nok fordi den ikke kom op i omdrejninger. Mekanikerne har fortalt at den slår til. Men det var nok, når bilen shold stille.
Den "nye motor" er en 1.6 td fra en golf ll. Der er brugt de samme dysser som der var i golfen og pumpen er også derfra.
Jeg ved ikke hvad en DLA dåse er.
Der var et dejligt indlæg, du havde dokajønne.
Når mekanikerne har snakket om at stille på tagthjul, havde jeg faktisk fået indtryk af at det var noget andet en timing'en.
Jeg kan ikke umiddelbart afgøre om timing'en er for tidlig eller for sent. Derfor dette lidt (meget) teoritiske spørgsmål. Vil man kunne mærke/ høre forskel ved at trække koldstarteren og derved få en tidligere indsprøjtning.
Hvis den så går dårligere, må det skyldes at timeingen er for tidlig (svarende til 0.91 - 1,11 eller højere). Hvis den går bedre, så er timeingen sat for sent (svarende til omkring 0.71 - 0.91 eller lavere).
Mvh Tom
-
http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=12989&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=
Prøv at se hvad du kan bruge fra denne tråd.
Der er ikke forskel om det er den ene eller anden pumpe, mine billeder er en motoe jeg lavede om til at være bagi, den har været i en Passat, og det er samme pumpe.
Så af med begge "låg" og se om du skal have flyttet tandremmen, og når alt står efter mærkerne kan du godt køre med bilen, men få under alle omstændigheder snarest dyser op og timet pumpen.
Jeg tror også at det går an at køre i bilen hvis tandremmen står rigtig,
og motoren ellers ikke mishandles.
Til eksemel, mine dyser manglede alle 20 bar og efter tandremsskift stod pumpen så tidligt som 1,3, da den kom på 0,93 fik den en væsentlig blødere gang !
Håber du kan bruge billederne, tvivl, ring, eller skriv mere, der er mange som ved mere end mig, så måskemed fælles hjælp kan vi måske få dig kørende.
Netop, mere information.
Jeg vil da gerne se hvordan det har sat speederkabel på, for noget tyder på at værkstedet ikke har været så kvalificeret.
-
Da vi ikke ved hvilke numre værkstedet kan have lavet med justering, tror jeg ikke du skal køre ret langt med bilen uden timing, for det er hårdt for krumtappen hvis den "tænder" meget for tidligt.
Men du vil forhåbentlig kan høre om der er forandring hvis der er noget galt med grundstillingen.
Mvh. KH.
-
Hvis du er hurtig får du fat i Acmed han kan sætte den så den er i orden Ellers Ring til ARAN og hør om han har tid. ??
-
Hej Brian
Jeg kan desvære ikke lægge foto ind. Det må jeg nok snart få lært. Speederkablet, --ja det er jo det der driller. Jeg havde håbet at du have en løsning i nogle af dine tråde om motorskift. Det de har gjort, er et forlænge kablet med en stump vejer. Det virker, men ikke helt optimalt. Mekanikerne havde en kontakt til en på et vw værksted, der havde en arm liggende, der passede på en golf pumpe og T3 kabel. Endda uden at der skulle laves huld i motor dækslet. Jeg har ikke set den, men den vil blive fotograferet med røngen og det hele.
Jeg har snakket med en Jan fra nettet. han fortalte at timingen godt kan bevæge sig en tand, hvis man ligger pumpen mere ned, for at få plads til den.
Er der nogen der ved om sådan en operation, giver en for tidlig indsprøjtning. Jeg spørger, fordi det vist "ikke er så farligt" at køre med en for sent timing. Altså større ned 0.91. Hvis jeg forstår det rigtigt. Hvor meget svarer en tand til i timing.
Mvh Tom
-
tomtom send billederne til mig på rotten.ticasnabelAmail.dk
Så skal jeg ligge dem op :-)
Vh
Carsten
-
prøver at tage et par billeder i morgen.
-
Speederkablet, --ja det er jo det der driller. Jeg havde håbet at du have en løsning i nogle af dine tråde om motorskift. Det de har gjort, er et forlænge kablet med en stump vejer. Det virker, men ikke helt optimalt. Mekanikerne havde en kontakt til en på et vw værksted, der havde en arm liggende, der passede på en golf pumpe og T3 kabel. Endda uden at der skulle laves huld i motor dækslet. Jeg har ikke set den, men den vil blive fotograferet med røngen og det hele.
Hvis man har en JX motor (den der blev defekt), så er det bare at flytte armen som speederkablet får fat i over på golf-motoren, og et beslag bagerst på pumpen skal også flyttes over. Så sidder speederkablet helt som på den originale JX.
Det er ærgeligt hvis de ikke har gjort det sådan.
Egentlig burde de nok have flyttet JX-pumpen over, da LDA-dåsen sidder anderledes på en golf2, og vist kan give pladsproblemer.
-
Hej Brian
Er det så simpelt. Det lyder for let. Nu er det mig, der må se et billed.
Mvh. Tom
-
Hej Brian
Er det så simpelt. Det lyder for let. Nu er det mig, der må se et billed.
Mvh. Tom
her:
http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=13277&highlight=
-
Det ser simpelt ud. Skal tjekkes i morgen, når solen står op. Sender en PM med tlf nr.
-
Så er der fotos 8)
-
Det ligner godt nok noget klamp der er lavet der.
Det nederste billede ligner den pumpe jeg har på min JX'er, det øverste ligner en sugediesel, så det store spørgsmål er om de har lagt en 1.6D i og monteret turbo ect. den pumpe der er monteret mangler trykstyring fra turboen hvilket betyder at den ikke levere nok når der kommer tryk på manglende effekt ved højere omdrejninger de mere dieselkyndige kan nok forklare det bedre end mig
-
Det ligner godt nok noget klamp der er lavet der.
Det nederste billede ligner den pumpe jeg har på min JX'er, det øverste ligner en sugediesel, så det store spørgsmål er om de har lagt en 1.6D i og monteret turbo ect. den pumpe der er monteret mangler trykstyring fra turboen hvilket betyder at den ikke levere nok når der kommer tryk på manglende effekt ved højere omdrejninger de mere dieselkyndige kan nok forklare det bedre end mig
Ja, det er noget klamp, som åbenbart ikke fungerer.
Det eneste rigtige er vel at montere JX pumpen, og så skal der også JX dyserør til. Der er ikke plads til golf-dyserørene.
At der er en LDA-dåse på golfpumpen indikerer vel at motoren er en turbodiesel, så det er nok OK.
Der kommer også til at mangle den lille metalklips der holder speederkablet på armen.
Den er åbenbart væk.
-
har lige været ude og kigge på min JX motor og den pumpe der sidder på din motor er til en CS ,det kan man se på dieselrørrene
så den hurtige måde at få den ud og køre på må vel være at få tjekket tandremmen står rigtigt og så få den bygget om til sugediesel
efter hvad jeg altid har fået af vide vil en CS ikke holde til turbo da den ikke har undersmørring (hedder det ikke det)til stemplerne
-
Jeg mener nu nok at det er en turbo dieselpumpe.
En mulig løsning er:
Men JX-pumpen skal sættes på.
og så skal der JX dyserør til.
Så timing.
Så skulle det gerne fungerer hvis der da ikke er andre problemer.
Men den pumpeløsning gør en mistænksom.
Det her viser bare igen, at man ALDRIG skal sætte en T3 på værksted.
-
Man græmmes !
Forstår til fulde, hvis tomtom har lyst at r...... mekanikeren med en krydsfilet stiksav.
Ikke for at være direkte negativ, men det smager lidt af at pille motoren fra hinanden for at finde ud af hvordan den er lavet, og derfra vurdere hvad den kan bruges som !
Forslag : Kan det være nok at pille bundkarret af, kigge op, og så starte derfra med indstille og montere det der skal bruges ?
Mvh. KH.
-
Man græmmes !
Forstår til fulde, hvis tomtom har lyst at r...... mekanikeren med en krydsfilet stiksav.
Ikke for at være direkte negativ, men det smager lidt af at pille motoren fra hinanden for at finde ud af hvordan den er lavet, og derfra vurdere hvad den kan bruges som !
Forslag : Kan det være nok at pille bundkarret af, kigge op, og så starte derfra med indstille og montere det der skal bruges ?
Mvh. KH.
jeg tror du har ret i at man nok skal have bunkaret af, for maéd den inkompetance der er udvist her kan man heller ikke være sikker på at oliepumpenssugesnabel er flyttet over, det er måske hurtigere at finde en velfungerende JX og lægge i hullet og sælge de gamle motorer til en der har tid og lyst til at rode med det...
-
Det med sugerøret havde jeg ikke lige tænkt på, måske er pumpen ikke engang den rigtige til turbo og underkøling ! :(
Mvh. KH.
-
Jeg græmmes mest over denne tråd. - At se fordum tiders ypperlige mekaniske viden, nedgraderet til VRØVL, og latterlige forslag. (Kan det være en grund til at en del af de gamle herinde ikke skriver så meget mere, at det simpelthen er på vej mod Anders And niveau ?)
Dette er ikke et problem man kan "fjern diagnosticere" og give en lille quick fix til.
Du skal IKKE køre i en bil, der ikke er OK i ALLE timinger BASTA.
Du skal finde en der ved noget om VW Dieselmotorer, og så bestikke dem til at hjælpe dig. (ARAN, Casper, Morten, Mølle og sikkert flere)
Du skal ikke benytte værksteder, det duer simpelthen ikke på biler der er mere end ti år gamle.
Du skal ignorere det meste af det der står i denne tråd, for det er vrøvl og hjælper dig ikke.
(Går ikke ud fra du kan få den til Suldrup, for så kører den inden 24 timer)
VH Kurt
PS vedhæfter lige et billede af en original Golf GTD pumpe, som den står i haven.
-
Lige for at runde lidt af i denne tråd:
Jeg har lige snakket med Tom, han ved ikke hvad der faktisk er lavet på bilen / motoren, den stod på et "værksted" hvor aftalen var at de tog den ind imellem de andre opgaver. Tom er ikke i nærheden af bilen de næste par uger, jeg har dog lovet (fordi jeg er lige i nærheden på tirsdag) lige at kigge en gang ned i motorrummet og se hvordan det hele ser ud, den er blevet hentet fra værkstedet da han blev træt af dem, så der er flere andre hængepartier end pumpen, omkring skiftet af motor som jeg har forstand på 8)
Gaskablet er noget blandet fra bla. en skoda, han er lovet dele der skulle passe men belejligt så har den person der skulle levere det ferie.
Tom er også i kontakt med en herinde omkring hjælp så det går i den rigtige retning. Og han ved også at de, af Kurt, nævnte personer er de bedste at få råd/hjælp fra.
@Kurt den står i Kbh så tvivler på at den nemt kan komme over til dig og der er ingen tvivl om at den ikke skal køre mere før den er i orden.
Vh
Carsten
-
Jeg græmmes mest over denne tråd. - At se fordum tiders ypperlige mekaniske viden, nedgraderet til VRØVL, og latterlige forslag. (Kan det være en grund til at en del af de gamle herinde ikke skriver så meget mere, at det simpelthen er på vej mod Anders And niveau ?)
Dette er ikke et problem man kan "fjern diagnosticere" og give en lille quick fix til.
Du skal IKKE køre i en bil, der ikke er OK i ALLE timinger BASTA.
Du skal finde en der ved noget om VW Dieselmotorer, og så bestikke dem til at hjælpe dig. (ARAN, Casper, Morten, Mølle og sikkert flere)
Du skal ikke benytte værksteder, det duer simpelthen ikke på biler der er mere end ti år gamle.
Du skal ignorere det meste af det der står i denne tråd, for det er vrøvl og hjælper dig ikke.
(Går ikke ud fra du kan få den til Suldrup, for så kører den inden 24 timer)
VH Kurt
PS vedhæfter lige et billede af en original Golf GTD pumpe, som den står i haven.
nånå jamen så tier jeg da bare stille og taler først når det er noget jeg er 100% sikker på , man prøver vel så godt man kan
god sommer 8) 8)
-
Ja jeg skal da lige love for at vi båtnakker får læst og påskrevet !
Mvh. KH.
-
kære alle
Jeg er nu på mols i en gammel skoda og har fundet et biblliotek i Rønde. Jeg ved at mekanikkerne har skiftet noget i olie pumpen, de viste mig en lang stang, der var vreder ude i enden. De fortalte at det var noget til oliepumpen.
Som sagt vil Tica se på den på tirsdag. Andre der bor i nærheden er også velkommende. Desværre er jeg, der ikke selv, men da børnne og familie fra Jylland er hjemme, skal de lige vide, hvis der kommer nogen. Jeg vil ringe sammen med Tica. Her prøvet at ringe til Casper, da han før har hjulpet mig, men han er nok på ferie, som så mange andre. Jeg forestiller mig at falck, kan kører bilen hen til nogle kærlige hænder, der kan lave den færdig. Det vil kunne arrangeres herfra. Men hvor skal den hen ???. Sker det ikke indenfor de næste 2 uger, Ja så holder jeg træf. ( Ikke aktion).
Mvh Tom
-
Tom har ikke nemt ved at komme på nette lige pt, pga. ferie :-)
Jeg har kigget på den i dag og !
Golfpumpen støder på låget så den original T3 pumpe skal monteres, denne haves.
Spørgsmål: Kan de monterede dyserør bruges eller skal der andre på ?
Ellers ser det umiddelbart ud til at det er et spørgsmål om at få hældt vand på, få den stillet i pumpen og sikret at tandremmen er monteret korrekt.
Tom vil meget gerne høre om der nogen der vil byde ind med hjælp til dette eller kan henvise til en der ved hvad de laver ?
Jeg har hans mobilnummer som kan fås via PM Tom værdsætter al den hjælp han kan få.
Vh
Carsten
-
Tom har ikke nemt ved at komme på nette lige pt, pga. ferie :-)
Jeg har kigget på den i dag og !
Golfpumpen støder på låget så den original T3 pumpe skal monteres, denne haves.
Spørgsmål: Kan de monterede dyserør bruges eller skal der andre på ?
De monterede dyserør kan ikke bruges.
Der skal bruges JX dyserør, da golf-dyserørene ikke kan være der for JX pumpens LDA-dåse og beslag.
-
Hej Igen
Jeg fortsætter denne tråd, da de I gode folk, skal have slutningen – fortsættelsen på historien. Egentlig skulle indlægget måske have heddet ”Zen og kunsten at vedligeholde en T3’er”, eller ”T3 til salg.”
Med hjælp fra en T3 ven, er golfpumpen skiftet ud med den originale T3 pumpe. Indlæg kommer senere. Desværre havde han ikke tid, til at gøre skuden helt klar. Og jeg ”kunne” også selv gøre det sidste. Finde ud af at indstille indsprøjtningsmængde og hvorfor pumpen stadig kørte, når man tog nøglen ud. Det med nøglen havde løst sig selv, da jeg hentede bilen. Det viste sig, at mens jeg fra Lyngby nærmede mig Bellahøj, at der var flere problemer, som jeg ikke lige kan greje. Der er 3 symptomer der muligvis hænger sammen, her kommer Zen ind i billedet. Derudover er der yderligere 2 uafhængige problemer, her kommer ”T3 til salg ind i billedet”. Spøg til side, jeg håber på en smule mere hjælp, og der er stadig lidt friværdi i huset.
Jeg fandt problemer med at brændstofpumpen stadig kørte, når nøglen var taget ud. Den næste dag da jeg skulle starte på vandproblemet og indstille brandstofmængden, ville den ikke starte. Den vil ikke forvarme- der var kun 3 volt på glødetrådene. Efter megen målen og en halv paryk, kunne jeg konstatere at det ikke var relæet. Men at kablet til det første gløderør var knækket og lå nede på motorblokken. Det lå i en sådan vinkel, at man ikke i mørket kunne se, at der ikke var forbindelse. Derfor har motorblokken nok fået de 3 volt eller alle 12. Jeg ved ikke om dette kan have indvirkning på de senere problemer.
De tre sammenhængende problemer.
1)
Ret hurtigt, efter 500 meters kørsel begynder temperatur lampen at lyse. Den stopper, når der ikke er den store belastning på motoren, f.eks. ned af bakke. Den stopper også når, jeg tænder for varmen. Når jeg stopper motoren bliver slangerne omkring oliefiltret hurtig kolde, mens slangerne til motoren er varme. Dog ikke 100 C. Pumpen med slanger til oliefilteret fortsætter med køre, når motoren er slukket. Den har kørt hele natten.
2)
Olie lampen lyser med mellemrum, den blinker ikke, men tænder og slukker. Der er ingen summen.
3)
Den lægger olie fra bundkaret. Det kommer fra oven, en skrueafstand fra hvor motorophænget går forbi bundkaret. Der var ikke noget udslip, da jeg kørte fra Lyngby til Bellahøj. Men kom da jeg skulle indstille indsprøjtningstidspunktet. Bundkaret er samlet med noget sort gummimasse.
De to ekstra problemer.
4)
Jeg havde kørt 3 km (uden mange sving) uden olie til servostyringen. Jeg kom næsten en liter på. Rettet blev igen til at dreje. Men det er ligesom om, den ikke retter op af sig selv efter et sving. Men er nød til at hjælpe den det sidste lille stykke på ret køl. Det gælder både højre og venstre. Det var også tilfældet, da der ikke servoolie på. Jeg ved, at der er blevet lavet bremser på værkstedet. Men som hele historien har udviklet sig, tvivler jeg på kvaliteten.
5)
Der går 3 slanger fra motorrummet til fronten. Der er to tykke og en der er lidt tyndere. Hvad er de til. De 2 må være frem og tilbage løb til køleren. Hvilken er hvad og hvad er den tredje til.
Mulige forklaringer.
Ad 1)
-Termostaten er defekt.
-Luft bedre ud. Men som motoren reagerer, med olie lys og læk, er jeg bange for at belaste den med en udluftning.
Kan man måle om en termostet er defekt.
Hvor sidder termostaten og vil der vælte vand ud når jeg skifter den.
Kan en termostat fås i THansen eller skal jeg pantsætte huset hos VW.
Skal der evt. lufte ud med varme tændt.
Ad 2)
-Olie lampen lyser fordi olien er for tynd. Olien bliver for varm eller den er gammel.
-Olieføleren skal skiftes.
Udskift filter og olie evt. med en 15-40 mineralolie.
Udskift olieføleren.
Ad 3)
-At olien lækker ved bundkaret skyldes, at det i virkeligheden er utæt eller at olien er for varm/ tynd.
Jeg her prøver at stramme bolten hvor den lægger. Det virkede som om at den kunne strammes, men med en lille lumbagonøgle, var det svært at komme til.
Hvor meget må man stramme boltene til bundkaret.
Tip til køb af en lang lumbagonøgle ønskes.
Ad 4)
-Servopumpen er kaput.
-Det der er udført med på bremseren og styretøj, skal der rettes op på.
Ad5)
-De 2 tykke slanger er til frem og tilbage løb til køleren. Hvilken er hvad.
-Den tredje er til ??
Er der nogen, der ved hvor kølesystemet er beskrevet.
Med venlig hilsen Tom
PS: Jeg er god til bage kage og lave kaffe.
-
5)
Der går 3 slanger fra motorrummet til fronten. Der er to tykke og en der er lidt tyndere. Hvad er de til. De 2 må være frem og tilbage løb til køleren. Hvilken er hvad og hvad er den tredje til.
Ad5)
-De 2 tykke slanger er til frem og tilbage løb til køleren. Hvilken er hvad.
-Den tredje er til ??
Er der nogen, der ved hvor kølesystemet er beskrevet.
Et diagram over kølesystemet findes her:
http://www.t3nettet.dk/index.php?module=wikula&tag=KolervaskeFlowDiagram
De 2 tyndere slanger er til varmen i kabinen. Fremløbet er for enden af topstykket, forrest.
Hvad er "Zen" ?
-
3)
Den lægger olie fra bundkaret. Det kommer fra oven, en skrueafstand fra hvor motorophænget går forbi bundkaret. Der var ikke noget udslip, da jeg kørte fra Lyngby til Bellahøj. Men kom da jeg skulle indstille indsprøjtningstidspunktet. Bundkaret er samlet med noget sort gummimasse.
D
Ad 3)
-At olien lækker ved bundkaret skyldes, at det i virkeligheden er utæt eller at olien er for varm/ tynd.
Jeg her prøver at stramme bolten hvor den lægger. Det virkede som om at den kunne strammes, men med en lille lumbagonøgle, var det svært at komme til.
Hvor meget må man stramme boltene til bundkaret.
Tip til køb af en lang lumbagonøgle ønskes.
Den olielæk er ikke fordi olien er for varm eller tynd.
Jeg håber da at der er brugt en pakning mellem blok og bundkar,
og så yderligere noget flydende pakning.
Men kan olien ikke stamme fra utætheder ved oliefilterkonsollen?
Unbraco nøgler fås gode og billige hos Harald Nyborg:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8712&n=10
og evt. 1/4" forlængere fås hos Thansen osv.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=5769045671&n=-1399008853&pn=-1229237477
De bundkarsbolte bør vist ikke spændes ret meget mere end 10 Nm
-
Olie lampen lyser med mellemrum, den blinker ikke, men tænder og slukker. Der er ingen summen.
Ad 2)
-Olie lampen lyser fordi olien er for tynd. Olien bliver for varm eller den er gammel.
-Olieføleren skal skiftes.
Udskift filter og olie evt. med en 15-40 mineralolie.
Udskift olieføleren.
Nu er motoren jo fra en golf, så måske skal olietrykskontakterne udskiftes til nogen der skifter ved et andet tryk.
De fås relativ billige hos Thansen og krogslund.
Golfmotoren har måske oprindelig kun en olietrykskontakt, som sidder for enden af topstykket.
En T3 JX motor har 2 styk, yderligere en på filterkonsollen.
-
Den var måske lidt/meget indforstået, den med Zen. Citatet stammer fra en bog med en med titlen " Zen og kunsten at vedligeholde en motorcykel". Den handler om to mænd og en søn, der kører på langfart rundt i USA. Alt imens de kører filosoferer en af mændene /forfatteren over religion, filosofi, fysik, matematik, psykologi og meget mere. Han sammenligner hele tiden alting med sin motorcykel. Omdrejningspunktet er ofte Zen buddihisk. Der er noget med at alting hænger sammen. Jeg læste den for mange år siden. Jeg kan ikke finde bogen. Ellers kunne du godt have lånt den.
Nå, Tak for svarene. Jeg tør næsten ikke fortælle at, da det før omtalte værksted have sat bundkaret fra den oprindelige motor i, viste det sig at det var utæt/revnet. De var ikke meget for at pille det af, men forsøgte at få en til at komme og tik svejse det. Det var fordi de havde limet det på. De blev dog nød til at pille det af og Rabundus skaffede et brugt. Det er det der så er sat på nu. Jeg kan ikke se nogen pakning, men der er noget sort gummimasse, der er klemt ud mellem samlingerne. Det ligner noget silikone, men blødere. Måske flydende pakning (men er det ikke rødt).
Jeg vil straks i morgen spænde lidt på bundkaret. Derefter vil jeg nok prøve at udlufte igen.
Det var nogle fine tegninger du har fundet frem.
Der er den dimmer der har N.r 33 som kørere hele tiden. Jeg har læst hvad jeg kunne få fat i om motorskift. Der er ingen der nævner noget om, at der skal være et andet olietryk.
Jeg er blevet fortalt at en af olietryksmåleren for olielampen til at lyse. Den anden giver en summende lyd. Er det rigtigt ???? Og hvilken gør hvad ???
Mvh Tom
-
Nå, Tak for svarene. Jeg tør næsten ikke fortælle at, da det før omtalte værksted have sat bundkaret fra den oprindelige motor i, viste det sig at det var utæt/revnet. De var ikke meget for at pille det af, men forsøgte at få en til at komme og tik svejse det. Det var fordi de havde limet det på. De blev dog nød til at pille det af og Rabundus skaffede et brugt. Det er det der så er sat på nu. Jeg kan ikke se nogen pakning, men der er noget sort gummimasse, der er klemt ud mellem samlingerne. Det ligner noget silikone, men blødere. Måske flydende pakning (men er det ikke rødt).
Jeg vil straks i morgen spænde lidt på bundkaret.
Hvis ikke der er brugt en bundkarspakning, så tror jeg ikke det er n god ide at spænde yderligere.
Sådan en koster 72,50 kr
http://www.krogslund.dk/visreservedele.asp?refID=3871&gruppeID=316784
(http://www.krogslund.dk/reservedele/billeder/source/0842006-2.jpg)
Hvis der ikke spændes i rigtig rækkefølge revner bundkaret let.
Det er beskrevet her:
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-p-141002.html
Derefter vil jeg nok prøve at udlufte igen.
Hvorfor vil du udlufte?
Pumpen med slanger til oliefilteret fortsætter med køre, når motoren er slukket. Den har kørt hele natten.
Der er den dimmer der har N.r 33 som kørere hele tiden.
Det er helt galt med den pumpe, den bør næsten aldrig køre, vist kun kortvarig når tændingen tilsluttes, og så når kølevandetemperaturen kommer over 107 grader.
Du kan i første omgang trække stikket til den ud.
Jeg har læst hvad jeg kunne få fat i om motorskift. Der er ingen der nævner noget om, at der skal være et andet olietryk.
Jeg er blevet fortalt at en af olietryksmåleren for olielampen til at lyse. Den anden giver en summende lyd. Er det rigtigt ???? Og hvilken gør hvad ???
Nej, det er ikke helt rigtig.
Systemet er beskrevet her:
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-p-44973.html
Tråden er vist ikke fuldstændig, det er som om Jarl svarer på et spørgsmål som ikke stilles. (Det skyldes sikkert at administrator af forum har slettet spørgsmålet).
Helt generelt er det en god ide kun at stille ét spørgsmål ad gangen.
På den måde får man flere svar.
Mange spørgsmål på én gang overvælder læseren så han opgiver.
Det vigtigste først.
Den vandpumpe skal ikke køre konstant, det dræner batteriet
Lidt oliespild kan man leve med længe.
-
Hej Brian
Tak for advarslen om bundkar. Og alle de de gode links.
Jeg vil lufte ud en gang til, da ud luftningen, måske ikke var god nok første gang. Tror at vand problemet skal løses først.
Har du nogen ide om hvad der får til at pumpen kører ?. Der må side en føler et eller andet sted, som er defekt. Eller en kortslutning, -måske?
Mvh Tom
Beklager de mange spørgsmål på en gang. Men jeg var virkelig handlingslammet. Synes at det hele hang sammen og var ved at gå ned.
-
Jeg vil lufte ud en gang til, da ud luftningen, måske ikke var god nok første gang. Tror at vand problemet skal løses først.
Har du nogen ide om hvad der får til at pumpen kører ?. Der må side en føler et eller andet sted, som er defekt. Eller en kortslutning, -måske?
Det er meget let at udlufte en T3, så jeg kan ikke tro det er problemet.
Jeg ved ikke hvad der får netop din pumpe til at køre konstant,
men den styres af en temperaturkontakt som sidder i vandstudsen
foran på topstukket, ved gløderørene.
Jeg er sikker på at du roligt kan tage stikket af pumpen til en start.
Man skal vist presse motoren ekstrem for at den starter.
Beklager de mange spørgsmål på en gang. Men jeg var virkelig handlingslammet. Synes at det hele hang sammen og var ved at gå ned.
Der er ingen grund til beklagelse eller at gå ned sammen med en T3.