T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: FarT3 efter 23. Juli 2011 kl: 15:17:06
-
Så må man jo ty til eksperterne.
Sidder der tilfældigvis nogen af jer der ved hvordan OT mærkerne skal sidde på ovennævnte model.
Jeg har netop skiftet remmen, men er ikke tilfreds. Der er ikke noget der går på når jeg drejer på remhjulet, men OT mærket på mellemakslen passer ikke med noget som helst når jeg har OT i toppen ved ventildækslet. De mærker en anden har sat på hjulene før mig passer heller ikke, kun de mærker jeg satte før jeg tog remmen af passer nogenlunde.
Når jeg siger nogenlunde er det fordi remmen var så slidt at der kun var ½ størrelse tænder tilbage og derved meget slør.
Kan nogen hjælpe ?
-
Frit fra hukommelsen:
1. Tjekke med en pind ned i tændrørshul at stemplet er i top ved OT mærke på takthjul på krumtap
2. Tjekke at rotor peger lige mod OT mærket i kanten af strømfordeler. (Mener at det er på den side som peger mod fronten af bilen)
3. OT mærke på mellemaksenhjul skal passe med OT mærke på takthjulet på krumtappen.
4. Tjekke at OT mærke på knastaksel passer med OT mærket på tandremsbagpladen.
Nu er joken så at knastaksel kan vende 180 grader forkert (så vidt jeg husker).
Saml det hele, drej motor forsigtigt med håndkraft, tjek at der ikke går noget på, og tjek at alle mærker stadig sidder rigtigt efter x omdrejninger.
Men som saagt, med alskens forbehold (jeg har ikke min Haynes lige her=)
-
Læs også her:
http://www.bilgalleri.dk/html/for_messagedetail.asp?msg_id=624509
-
Og her er fin tegning med mærkerne:
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=42784
-
Tandrem, Golf 1.8 motor (ABS)
-
Tusind tak. Jeg var nødt til at gå over hos genboen og rode lidt med den (der er tørvejr ) Er lige kommet tilbage og har fået samlet det hele. Jeg fandt også tegningen og kunne så komme lidt videre. Nu kan jeg så se at det gjorde du også. TAK igen !
Jeg var i øvrigt uheldig at det ene gevindhul i takthjulet var defekt. Jeg tror at jeg reddede det med en lidt længere bolt. Håber at det holder.
Desværre er jeg ikke tilfreds med trækkraften. Alle mærker står rigtigt (så vidt jeg kan se ) Jeg var dog i tvivl med svinghjulet. Der sidder 2 store tapper der peger op mod inspektionshullet. Der er ca 5 cm i mellem dem. Mellem dem sidder der en lille rund tap som man næsten ikke kan få øje på. ( Har nu fundet det rigtige hak næsten samme sted, men på selve svinghjulet bag tandkransen ). Når den står midt i hullet passer mærket på generatorremhjulet ud for den lille pil der er på dækskjoldet. Den svarer til kanten af mellemakselhjulet. Jeg kan ikke se noget OT mærke på knasthjulet.
Hvad er der så galt ?
-
du kan ikke regne med mærke på mellem aksel hjul, tjeck istedet at rotoren står ud for cyl 1. mærket.
samt det er et must at stille tænding efter t-remsskift.
så kommer din trækkraft nok tilbage :)
-
Tak. Er netop kommet ind udefra efter at have tjekket. Rotormidten stå nøjagtig ud for mærket.
-
og du er sikker på du har brugt det rigtige mærke på svinghjulet?
-
Ja næsten. jeg har lige rettet i teksten hvor jeg beskriver det. og konen fandt et lille bitte hak i selve svinghjulet bag startkransen.
-
Så er den kørende igen. Jeg lånte en tændingspistol og rettede den mod motoren og under trusler om død og ødelæggelse nårh ja og lidt justering så spandt den som en vildkat :D Tak for al god hjælp.