T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: jensjakob efter 26. Juli 2011 kl: 21:42:59
-
Nogen ideer om det kan lade sig gøre at få syet et telt som er betalbart?
Polen måske? Kina?
-
Hvis vi snakker et tagtelt så kan det næppe betale sig.
Det består at så mange dele at det næppe er noget man selv skal rode sig ud i.
-
en nylavet teltdug til et hævetag koster 300 euro ...
og ellers er reglen som med så mange andre telte, det gamle lort holder ikke evigt.
Jens
-
Der er mange gode billeder her:
http://www.campinglab.com/carpatecho02.html
Selve bundpladen og hænglser og rør vil være nemme at lave.
(For at få vægten ned, overvejer 10x10x1 firkantrør til bundpladen (2 rammer af 180x120 - hvor der er 118 cm tværstivere for hver 60 cm - altså 2 tværstivere), belagt med 9 mm støbekrydsfiner)
OG så en form som Overland eller Overcamp (relativt enkelt at sy):
http://www.autohomeus.com/rooftop/choose.php
Og vupti - et tagtelt på 240x180 cm - med en totalvægt på under 50 kg.
Her kan fåes teltstof i god kvalitet til billige priser:
http://www.esvocampingshop.com/
Det vil løse alle vores pladsproblemer når vi er på rejse - faktisk give os luksuriøs camping med bil :-)
Nå jo, en stige skal der også til - udtræksstiger er billige på dba.dk, den skal bare tilpasses med vinkel-sliberen ;-)
Er jeg skør?
-
Svarer lige på den sidste linie : JA...
Hvis det var så let og meget billigerer, tror du så ik du ville kunne finde guides til at folk selv hade lavet dem??? :)
-
Skør er ikke første gang - jeg kører trods alt T3 ;-)
Er der nogen som ved noget om styrke i firkantprofil?
Et af de vigtige punkter er at konstruere en bund der er så let som muligt.
Min tanke er at svejse en ramme i 10x10x1 4kantrør, og lægge 5 eller 9 mm støbekrydsfiner ovenpå.
Det vil veje ca 30 kg.
Hvis jeg laver bundrammmen i 18 mm støbekrydsfiner vil den veje ca 50 kg alene....
-
svarer lige igen - Kollebubber har bikset i præcist det at få syet et telt som Overland...
-
Jeg har sendt Kollebubber en pm ;-)
-
Jeg har gennem det sidste halve år set alt hvad der har været af tegtelte
på dba. Til den pris man kan få et rigtig fint brugt telt til, gad jeg ikke selv
stå og svejse noget sammen. Et hjemmelavet telt der ikke står snorlige
spændt ud vil formentlig flagre og rasle fra stænger så nattesøvnen er
spoleret. Hvis man så står tilbage og har sparet 2-3000 kroner og brugt 50
timer, så går regnestykket efter min mening ikke op.
Hvis man som jeg gerne vil have "safarilooket" så tror jeg at konstruktionen
er noget sværer at lave end hvis man ønsker et tunneltelt.
-
Det kan være jeg er for utålmodig i.ft. at vente og se hvad der kommer på dba.dk når ferien er ovre.
Nogen gange er der 160 cm brede telte - det vil være perfekt.
Pm mig gerne hvis du ser et telt på dba.dk
-
Helt enig med Doka - tror det er lettere at finde et gammelt telt med konstruktion og så få syet et nyt efter den gamle skabelon...
annonceagenten på dba længe leve... så får du en melding så snart der er noget du vil vide
-
Har netop oprettet annonceagent der og på guloggratis ;-)
-
I de vikinge- og middelalderkredse jeg kommer i er det ganske normalt at sy telte selv. Endog meget store og komplicerede modeller i kraftig kanvas eller vadmel. Enhver sejlmager kan også sy et kvalitetstelt hvis du har nogle mål og ideer. Men det er vist ikke helt billigt.
-
Så snart vi snakker en sadelmager så er priserne i et leje hvor det slet ikke kan betale sig mere.
Når vi snakker tagtelt så glem alt om at lave det selv, og køb et brugt når chancen byder sig.
Jeg har selv ved flere lejligheder fået lavet forskellige ting hos en sadelmager, og priserne rimelige
høje,selv om det var på jysk manér.
-
Jeg undres lidt over den store modstand imod at lave noget selv i forhold til at det er T3'ere vi kører i :wink: Det er da langt federe at have et tagtelt man selv har konstrueret end en tilpasset metervare...
- Og i øvrigt kommer det vel helt an på hvilke kompetencer man har. Jeg ville selv hellere kaste mig ud i et teltprojekt end at skifte en dieselpumpe. Fordi jeg ved mere om teltsyning end dieselpumper :roll:
-
Jeg undres lidt over den store modstand imod at lave noget selv i forhold til at det er T3'ere vi kører i :wink: Det er da langt federe at have et tagtelt man selv har konstrueret end en tilpasset metervare...
- Og i øvrigt kommer det vel helt an på hvilke kompetencer man har. Jeg ville selv hellere kaste mig ud i et teltprojekt end at skifte en dieselpumpe. Fordi jeg ved mere om teltsyning end dieselpumper :roll:
Du har på sin vis fuldstændig ret. Der er bestemt ikke fordi jeg selv er bange for at kaste mig ud i projekter. På den anden side er jeg også realist.
Når jeg på dba kan se at man kan købe et super fedt telt til 5-6000 kroner som er blevet udvilket gennem de sidste 20 år, så skal det kun være for udfordringen man gider - Okay det kan selvfølgelig også være det fede i det, men man risikerer bare at stå tilbage med et projekt der aldrig bliver godt.
Mine udtagelser bunder blot i at jeg ikke fornemmede at der var de store teltmagere i denne tråd ( incl mig selv )
-
Jeg takker for de mange gode indspark.
Jeg tror at vi nu har fundet en vej, hvor vi kombinerer indkøb med selvbyg.
Mere følger når de sidste detaljer falder på plads - hvis det falder på plads bliver det genialt.
Vores klare udfordring er at mange stadnard-produkter er beregnet til maks 4-5 personer - og optimeret til lav vægt / lille plads.
Vi er 7 på rejse - så vi har brug for at optimere til et stort antal - og vil gerne acceptere lidt større vægt (brændstofforbrug) mod hurtigere lejr-slagning / nedpakning om morgenen.
-
Du har på sin vis fuldstændig ret. Der er bestemt ikke fordi jeg selv er bange for at kaste mig ud i projekter.
- Nej det kan man ikke være i tvivl om :D
Og det er jo altid en afvejning om hvad man har lyst til at bygge til køretøjet. Jeg kunne godt finde på at lave en overbygning selv, men der er som vanligt en masse mekanisk der trænger mere.... :roll:
-
Vi er 7 på rejse - så vi har brug for at optimere til et stort antal - og vil gerne acceptere lidt større vægt (brændstofforbrug) mod hurtigere lejr-slagning / nedpakning om morgenen.
Smid en gammel camp-let op på taget og tag ud og nyd sommerlandet.