T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: nielshk efter 27. Juli 2011 kl: 20:23:04
-
Jeg søger en katalysator til en WBX 2,1 DJ - gerne en brugt. Som jeg har forstået det ved læsning herinde (det er jo en ren guldgrubbe for en T3 novice som mig) så er DJ'eren ikke født med en sådan.
Er der nogen af Jer der har erfaringer med hvordan man får styring mellem indsprøjtning og lambdasonden til at fungere - er DJ'en forberedt til lambdasonde? Er der nogen der har noget brugt, i god stand, liggende på amagerhylden som de kan undvære?
vh
Niels
-
Hej Niels,
Jeg har en DJ kat liggende, jeg gav selv 500,- for den men endte med en MV der jo er født med kat. Den er din for 500,- afhentet på matriklen her i gentofte. Hvor bor du?
-
ikke for at forpurre et salg af Caspers kat, men hvad skal du bruge den til? DJ'en er uden kat og styreboksen forstår ingenting af lambdasonde og kan heller ikke komme til det. MV'ens styreboks derimod kræver signal fra en sonde. Har du vakuum på din strømfordeler?
-
@Casper - tak for tilbuddet, men er du sikker på at den funker i en DJ?
@Hinze - det med styreboks har jeg også forstået er det springende punkt når vi nu taler en DJ. Og ja, den har vacuum på strømfordeler.
Er der nogen der har billeder af hvordan en DJ med kat-styring ser ud?
-
Er der nogen der har billeder af hvordan en DJ med kat-styring ser ud?
Det findes ikke originalt fra VW. Er det din egen "ide" med kat på DJ, eller er du blevet opfordret af "Bent Betjent"?
En ting er kat, en anden er lambdasonde. Du kan jo også vælge at køre med lambdasonde uden kat.
Eller skal den i en vogn med årgangskravet om kat.
En DJ der er bygget om til MV "look alike", vil ellers være klasse. Du får den høje kompression sammen med styreboks styring af både sprøjt og tænding. Måske nok den mest økonomiske mutant indenfor wbx.
Hinze
-
En DJ der er bygget om til MV "look alike", vil ellers være klasse. Du får den høje kompression sammen med styreboks styring af både sprøjt og tænding. Måske nok den mest økonomiske mutant indenfor wbx.
Hinze
Jeg har en DJ i min syncro - hvad ville kræves til sådan en ombygning?
Mattias
-
@Hinze: Min egen - og "Bent Betjent" - det er en årgang 91 der skal synes :-)
Jeg har kikket lidt i "BBs" bog og her tales der om trevejs kat for biler efter 1. oktober '91. Hvordan stemmer det mit dit forslag om en MV "look alike" - hvordan gør man det, for det lyder umiddelbart fristende?
-
Den kat jeg har liggende er produceret af firmaet HJS og lavet til eftermontering på en DJ motor, der kommer en lamdasonde sammen med kat´en der erstatter siderøret.
HJS leverede dengang kattet sammen med en styreboks der manipulerede vakuumsignalet til DJ styreboksen og kunne derved "luske" lamda styring ind DJ styreboksen der er født uden fra VW´s side
-
@Hinze: Min egen - og "Bent Betjent" - det er en årgang 91 der skal synes :-)
Jeg har kikket lidt i "BBs" bog og her tales der om trevejs kat for biler efter 1. oktober '91. Hvordan stemmer det mit dit forslag om en MV "look alike" - hvordan gør man det, for det lyder umiddelbart fristende?
et lille udpluk af BB's dagbog:
---------------------
Før 01.01.95: Generelt skal bilen have reguleret trevejs katalysator. Hvis der er
foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr, skal det dokumenteres, at bilen overholder Euro 1
(91/441/EØF eller 93/59/EØF).
April 2011
Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 7
Motor, støj, luftforurening 7.06
Luftforurening Side 31
Dog er der for bil med forskel mellem tilladt totalvægt og tjenestevægt
(med standardudstyr) på over 685 kg ikke krav om katalysator.
Hvis der er foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr på en bil med ovenstående egenskaber,
skal det dokumenteres, at bilen overholder direktiv 83/351/EF (ikke
Euro). For bil (med forskel mellem tilladt totalvægt og tjenestevægt
(med standardudstyr) på over 685 kg), der er forsynet med reguleret
katalysator, er der dog ingen dokumentationskrav for luftforurening.
Fabrikanten eller dennes repræsentant fastsætter
»tjenestevægt med standardudstyr«, idet dog
- ekstra udstyr som fx kran, læssebagsmæk eller personlift, og
- for campingbil den særlige indretning med borde og bænke,
køkkenindretning og toilet m.m.,
ikke indgår som standardudstyr i denne forbindelse.
---------------------------
Jeg går ud fra du har en hvidplade T3, altså en personbil M1.
Læg særlig mærke til teksten "Dog er der for bil med forskel mellem tilladt totalvægt og tjenestevægt
(med standardudstyr) på over 685 kg ikke krav om katalysator."
-
Det var en temmelig interessant passus der!
Vi taler ganske rigtig om en wannabe hvidplade T3 (søger nu permanent opholdstilladelse, bilen kommer fra et nordisk broderland). Det er en Syncro, så er det måske en anden betegnelse end M1?
Den har iflg reg attest en egenvægt (="tjenestevægt"?) på 1710 kg (havde den lige på en brovægt forleden som sagde 1600 kg) og med en størst tilladt totalvægt på 2500 kg. Hvis det er disse tal der gælder i dette regnestykke, er den vægtforskel du har fundet i BB's annaler temmelig afgørende for om katalysatorkravet gælder for denne vogn eller ej :-) for at få den registreret.
Det fjerner i så fald den første stopklods som jeg blev præsenteret for forleden da jeg havde den i synshallen. Og det ville være dejligt. Men det kan selvfølgelig være en god ting at få et effektivt NOx filter på alligevel, men rigtig godt at vide at det ikke er et lovkrav i dag som det ser ud til i den tekst du har fundet !!!
@Casper - er den omtalte styreboks til vacuumsignalet med i dit sæt? Hvis ikke, er det noget der kan skaffes tror du?
-
Nej boksen er ikke med, og kittet produceres ikke længere, måske den kan findes på ebay?