T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: brian efter 29. Juli 2011 kl: 11:22:12
-
Jeg har opstartet en diesel efter 8 års stilstand.
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-p-137246.html#137246
For et par dage siden startede jeg den én gang, lod den køre i måske 15-30 sekunder.
Den startede fint, men gik først lidt højt op i omdrejninger, for derefter at falde ned til tomgang.
Nu et par dage efter den opstart, starter motoren fint, men falder ikke ned til tomgang, ikke alarmerende mange omdrejninger, men nok alligevel 3000 at dømme ud fra lyden. (der er ikke omdrejningstæller).
Første dag startede jeg den med trukket koldstarts håndtag.
Det gjorde jeg også idag.
og også med håndtaget inde, men der er ikke mærkbar forskel,
der er for mange omdrejninger.
Den går ikke i tomgang som første dag.
Jeg har ikke prøvet at belaste motoren, for at se om det har en betydning.
Det er ikke noget med kablet, for det går helt let,
armen ned i pumpen går mod tomgangsanslaget.
Jeg byttede jo armen ned i pumpen over fra en JX-pumpe, og det har selvfølgelig betydning
hvordan den sættes på. Der er markeringer på armene,. På begge pumper
var markeringen på gevindstang ned i pumperne ud for midterste streg.
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-13277-highlight-dieselpumpe.html
Hvad kan være galt?
-
Der er tre muligheder:
1)
Vent et par dage og se, om det går over af sig selv, når det indre snask er opløst efter lang tids stilstand
2)
Skru lidt ned på tomgangsanslaget
3)
Måske står mængdeskruen for højt - ryger den ved fuld belastning? I givet fald skru ned.
-
Der er tre muligheder:
1)
Vent et par dage og se, om det går over af sig selv, når det indre snask er opløst efter lang tids stilstand
oOk, så det er en mulighed.
2)
Skru lidt ned på tomgangsanslaget
Det har jeg prøvet nu, har givet den 2 omgange ned, og jeg mener at det
har hjulpet lidt.
Et alternativ til at flytte anslagene, er vel at flytte armen på akslen:
(http://www.greenbaypartsworld.com/vw/pictures/dsc05406.jpg)
3)
Måske står mængdeskruen for højt - ryger den ved fuld belastning? I givet fald skru ned.
Så skal det have forandret sig af at ligge stille, for det er en motor jeg har taget ud af en golf jeg selv har kørt i for 8 år siden, og intet på dieselpumpen er rørt.
Jeg har ikke være ude at køre i vognen endnu, så jeg ved ikke hvordan den opfører sig ved belastning.
-
Du har reelt flyttet på regulatorarmen ved at skifte den, forstår jeg. Det er helt korrekt, at kærven i akslen skal matche de midterste markeringsriller i armen, men alene skiftet fra én arm til en anden kan nødvendiggøre efterjustering. Nej, du har ikke ændret på mængdeskruen, men mængdeskrue og regulatorarm spiller sammen. Læs her:
http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=7664&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=master
og her
http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=5503&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=tomgang+m%E6ngdeskrue
Hvis tomgangsanslaget står for højt i forhold til mængdeskrien, er det alm. kendt, at motoren ikke "kan" falde til tomgang, men ofte kan man "tvinge" den ved at belaste den, og så bliver den der, når belastningen nedsættes.
-
Jo, der er flyttet på regulatorarmen. Nu mener jeg at have den justeret acceptabelt til en prøvekørsel.