T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: brian efter 30. Juli 2011 kl: 11:16:34
-
Det er på en diesel med 5.trins gearkasse.
Jeg kan få bilen i bakgear, 2 gear, og 4.gear.
Jeg kan ikke få bilen i 1.gear og 3.gear.
5.gear kan jeg bruge, og den hopper heller ikke ud af 5.gear,
men det føles som om den kun kommer halvvejs ned i
gearet.
Jeg håber på at det er et justeringsproblem.
Umiddelbart kunne det jo virke som at stangen under vognen
skal gøres længere, lyder det sandsynlig?
-
Gearskiftet skal vel kun justeres et eneste sted, under bilen?
Er det et 2-mandsjob?
-
Ja det lyder rigtigt. Sæt nogle mærker så du altid kan se hvor den stod inden du startede. Selv bruger jeg rød neglelak :wink:
Mvh Jønne Ukendt
-
Selv bruger jeg rød neglelak
Mvh Jønne Ukendt
Ja og det kælr dig sikkert også rigtig godt Jønne.
Jarl har en rigtig god beskrivelse til trin for trin at justere gearforbindelsen til en 5 trins gearkasse i en eller anden tråd.
Mvh Finn T
-
Ja det lyder rigtigt. Sæt nogle mærker så du altid kan se hvor den stod inden du startede. Selv bruger jeg rød neglelak :wink:
Mvh Jønne Ukendt
Jeg brugte noget spraymaling. Nu kan jeg sætte ordentlig i alle gear.
Alle fungerer fint, undtagen 1.gear. Her hopper den ud ved selv ganske lidt belastning.
Jeg troede det var 2.gearet der ofte led af den skavank.
Er der nogen forslag til en diagnose?
-
Er der nogen forslag til en diagnose?
Slidt gearlås/synkronhoved/skiftemuffe/sidefortanding på 1.gearstandhjul.
Det er ret nemt at fixe på en 5-trins, for 1. gaer sidder under der forreste skjold, så gearkassen behøver ikke afmontering - man kan bare sænke den lidt ned og så operere forfra. Stumperne er hundedyre, så det kan være klogt at finde dem fra en brugt gearkasse.
-
Nu har jeg prøvet noget af det man måske ikke er så stolt af...... men har du chekket at den holder til stangen, der sidder på gearkassen, er monteret på den rigtige side af beslaget, på gear kassen.. ( det er en fejl jeg har hørt man kan komme til at lave )
Hilsen Poul
-
Nu har jeg prøvet noget af det man måske ikke er så stolt af...... men har du chekket at den holder til stangen, der sidder på gearkassen, er monteret på den rigtige side af beslaget, på gear kassen.. ( det er en fejl jeg har hørt man kan komme til at lave )
Jo, den fejl har jeg netop lavet for ganske nylig :oops:
-
Slidt gearlås/synkronhoved/skiftemuffe/sidefortanding på 1.gearstandhjul.
Det er ret nemt at fixe på en 5-trins, for 1. gaer sidder under der forreste skjold, så gearkassen behøver ikke afmontering - man kan bare sænke den lidt ned og så operere forfra. Stumperne er hundedyre, så det kan være klogt at finde dem fra en brugt gearkasse.
Det lyder godt at det let at klare.
Gearolien skal selvfølgelig tømmes ud, og vel også bedst med et pakningssæt.
Jeg har aldrig åbnet en gearkasse.
Man kan vel ikke bruge delene fra en ABH gearkasse?