T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: camperman efter 30. Juli 2011 kl: 15:29:44
-
hej alle,
Min 2.1 wbx'er opfører sig lidt underligt. Når motoren er godt varm og hvis jeg slipper gaspedalen, så olielampe i instrumentbord og samtidig brummer buzzer. Jeg har lavet olieskift, men det har ikke hjulpet på problemet. Nå jeg giver gas igen forsvinder brummen og lampe.
Hvad kan det skyldes?
Hilsen
Thomas
-
Hej Thomas
Det skyldes nok at olietrykket ved varm motor er lavere, end olietryksindikatorene kan lide. Det er almindeligt kendt på motorer med nogle år og km på bagen, at de ikke har så højt olietryk i tomgang.. Når du gasser op, stiger trykket, og lampe og buzzer slukker...
Inden motoren dømmes opslidt skal det tjekkes, om indikatorene er de rigtige. Der findes et hav af forskellige, som kan monteres, og vores gamle biler kan være blevet udsat for div. uoriginale, som både "passer" til Audi og VW motorer...
Tag det roligt.. hvis motoren lyder som den skal, så virker den også som den skal...
-
hvilken olie bruger du? det kan godt betyde lidt at køre med for "tynd" olie...
-
10/40
-
Selvom du lige har skiftet olie, kan du med fordel skifte til en god gammeldags 20W50 mineralolie i sommerperioden. Ved vinterkørsel anbefaler jeg en del-syntetisk 10W40, for at koldstartssmøringen er bedre - optimalt en 5W50 fuldsyntetisk olie - den smører de fjerneste hjørner i motoren lynhurtigt ved koldstart og medvirker også til at holde olietrykket i tomgang...
Den, der smø'r godt, kø'r godt... ;-)
-
den er osse meget letløbende, måske en 15/40 eller en 20/50 ville være bedre.. den er tykkere i varm tilstand :-) prøv at søge på olie til gamle motorer!
har engang haft en Porsche 911, og den gav jeg så den dyreste fuldsyntetiske 10/60 olie fra Castrol... det pissede lige igennem pakningerne... så det kan sagtens blive for tyndt.. :-(
-
5w50... det har jeg aldrig hørt om...
Men hvor tykke er den i forhold til 10w40 når motoren er varm... Her tænker med hensyn hydraliske ventilerne
-
hvis den går som den skel er det næsten helt sikkert olietryksindikatoren
der er defekt eller forstor pil den ud tjek hvad den hedder der skal stå 0,9 bar +- 0,15.altså et virke område fra 0,75 til 1,05 bar. der kan sagtens være fejl monteret en fra en anden vw type på ex 1,8 til 2,0 bar.
når den går rigtig burde ikke være nødvendigt og experimentere med anden type olie end den er født med .DET VILLE VÆRE SOM AT TISSE I BUKSERNE
-
Hej Alle, tusind tak for råd. Jeg pøver at følge Mads råd i første omgang. Pt løser problemet sig ved at jeg går i frigear når den brummer, og giver en gang gas. Så stopper buzzer.
Hilsen
Thomas
-
Jeg kvadrede en gang en CU ved at fylde 15W50 på - det kunne den ikke lide.....