T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Jens Flensborg efter 31. Juli 2011 kl: 23:33:26
-
T3 Rustens bekæmpelse ... For 3 måneder skiftede jeg i syncroen fra glasuld til isolatormåtte 10 mm i syncroens hulrumme bagerst. Samtidig fik den olie 15W40 og voksbehandling i hulrummets svejsninger ... og i dag - jeg fik mig en is med ungerne - faldt jeg over oliepletten som her på billedet ... Rusten bliver brudt ned, olie og voks virker efter 3 måneder :-) godt jeg ikke fik vasket bussen de sidste måneder :-)) anbefales på alle T3 busser, rusten kommer indefra, fjern det indvendige glasuld og få olie/voks ind i hulrummet!!! dejligt foto der helt klart viser profylaxe på problemet.
Jens
-
Yeps, men husk at bruge en syrefri olie. Har pt. en Escort holdende der har været sjasket ind i en ikke syrefri olie. Det er ikke et kønt syn...
-
hva med 15W40 ... eller den røde cykelolie?
gerne blander jeg altid:
1/4 cykelolie
1/4 hulrumvoks
1/4 15W40
1/4 maskinfedt
ind i en gryde med min pyrerer ... og mikser det ...
... sammen til en flydende suppe, så pustes det ind med kompressor og hulrumsonde. Cykelolie virker blødgørende for gamle konserveringer, voksen giver konsistens og maskinfedt bygger en beskyttende hinde over det hele ... sikke et svineri, men det virker da under bunden og i hulrummene på min bobbel fra 1963 ... næsten i stil af MIKE SANDERS ....
Jens
-
Mit gæt er, at den famøse Escort har fået en lignende blanding. Det ser fint ud ved første øjekast, men det binder ikke på samme måde som f.eks. Dinitrol. Hvis man kradser lidt i det, falder det af i store flager.
Bund og vanger er ræverøde indenunder, - ikke gennemtærede, - men det ser mærkeligt ud. Noget i retning af, at bilen har stået afrenset og ubehandlet udendørs i fugtigt vejr, og jeg formoder, at det kan fremkalde visse sadistiske lyster hos en synsmand. Så derfor får den en gang afrensning og et klister med Dinitrolsprøjten.
Motorolie er ikke syrefri, - men hvis det virker på din boble ( jeg læste en gang, at nogle entusiaster hældte gearolie i rammen på gamle vw bobler. Det sviner vist nok, men skulle give en effektiv beskyttelse ) er der måske en anden forklaring ?
-
Jeg har tjekket min bobbel cabriolet, den fik hulrumvoksbehandlig i 1997. I 2001 fik den en blanding med gearolie, cykelolie og voks ind i dørene Den er rustfrit og ellers er den den gamle hulrumbehandling som en "hinde" og meget tørt, men det virker fortsat. Mike Sanders er et alternativ, så ellers bare med cykelolie, motorolie og voks, det er alle tiders. Kender ikke til den Escort, lyder som om der blev fusket med det ... nemlig ingenting af beskyttelse.
Det værste er de "lukkede" huller, enten pga. sand eller rust ... dem skal man holde øje med - og ja - jeg skyller mine T3ere med vand og højtryksluft i vangerne, så kommer krybeolie ind i det - igen den fine blanding ...
Fastholder i Mike Sanders - 5 liter dunken skal skaffes ...
Og et fantastisk syn, når den krybende olie vinder over fugtigheden i vangerne ;-)
Jens