T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: thomasfyn efter 03. August 2011 kl: 16:27:59

Titel: hænger lidt med røven
Indlæg af: thomasfyn efter 03. August 2011 kl: 16:27:59
Hej

Når jeg kører med min campertop på laddet hænger bilen en lille smule med røven, hvilket vel er naturligt nok.

Men ved kørsel er den meget "blød" og meget vind følsom.

Kan jeg med fordel sætte ændre fjedre bagi? Hvilke?
Vil det give dårligere køreegenskaber ved kørsel uden vægt på ladet?
Er det nok at skifte fjedre, eller skal der også andre støddæmpere?
Er det nok at gøre det bagi?

Prøver at tilføje et billede fra min mobil med det virker ikke helt
Titel: hænger lidt med røven
Indlæg af: Aran efter 03. August 2011 kl: 17:52:17
T3 er i almindelighed følsom p.gr.a. motor og gearkasse bagi, hvor den i sagens natur også har de trækkende hjul. Der ligner den sin stamfader, boblen. Så hvor meget det vil ændre på køreegenskaberne, at sætte skrappere fjedre og dæmpere i, skal jeg ikke kunne spå om, men det er vel altid godt, at stramme undervognen op ?
Personligt ville jeg nok overveje en samtidig sænkning på 40 mm og en gennemgang af bøsningerne i fortøjet + efterfølgende firehjulsudmåling.
Det kan ændre billedet radikalt, hvis styregeometrien er ude af kurs.
Titel: hænger lidt med røven
Indlæg af: opelhaj efter 03. August 2011 kl: 17:57:30
den vil slingre rundt på vejen uanset hva du gør. kassen vejer 1100kg og sådan der vejer den mellem 25 og 2800kg. du kan sætte T4 fjedre i bagenden. de forstærkede løfter den så den står lige igen. kører med sænkningssæt 80/60 og den slingrer stadig :0) men det er charmen ved det. :0) 65psi i alle 4 hjul til en start
Titel: hænger lidt med røven
Indlæg af: Mary efter 03. August 2011 kl: 22:59:52
På vores 2 års jordomrejse havde vi jo pakket Mary lidt op, plus at hun havde 5 cykler bagpå. Hun vejede stort set konstant mellem 2,5 og 2,8 tons og selvom hun havde Seikel heavy duty fjedre bagpå så hang hun også rigtig meget med rumpetten.

Vi fik så speciallavet nogle nye fjedre på en fabrik i Peru. De var noget stivere uden at være længere (de kan stadig monteres uden brug af værktøj). De hævede frihøjden med ca. 7-8cm bagpå. Køreegenskaberne var rigtig gode.
Vi var jo så lidt betænkelige da vi kom hjem og Mary fik en normal vægt igen, men det går fint. Rigtig fint.
Vi har så vidt muligt altid brugt 4x4 støddæmpere og her er især Old Man Emu model N37 ganske udmærket. Støddæmperne skal være noget kraftigere når man har kraftige fjedre og tungt læs.

Mit råd er at du roligt kan skifte til nogle stivere fjedre
Titel: hænger lidt med røven
Indlæg af: opelhaj efter 03. August 2011 kl: 23:21:18
og så det faktum at alt vægt ligger fra baghjulet og Bagud gør den ikk mindre sidevinds følsom :0)
Titel: hænger lidt med røven
Indlæg af: thomasfyn efter 05. August 2011 kl: 23:10:03
tak for input
Titel: hænger lidt med røven
Indlæg af: kennelmodvig efter 05. August 2011 kl: 23:37:11
Hej med jer

jeg ved godt at mit spørgsmål intet har med emnet at gøre men er der nogen der ved om der bor en her i Grindsted med en bil magen til den her ??

vi ser tit en der ligner den her og man kan jo ikke lade være med at kigge en ekstra gang for den er jo meget speciel :-)
Titel: hænger lidt med røven
Indlæg af: kennelmodvig efter 05. August 2011 kl: 23:45:12
kan man tage huset af og stille det på en campingplads ??
Titel: hænger lidt med røven
Indlæg af: thomasfyn efter 05. August 2011 kl: 23:49:09
I teroien kan du godt, men noget besværligt

Det tafer os ca. 20 min at tage den af, og det stativ jeg har til er ikke så stabils så man kan opholde sig i den når den ikke er på bilen..

Men kan helt sikkert godt laves så det vil kunne virke
Titel: hænger lidt med røven
Indlæg af: kennelmodvig efter 06. August 2011 kl: 00:14:46
ok mange tak for dit svar jeg var bare blevet nysgerrig :-)