T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: tsh efter 09. August 2011 kl: 10:17:53
-
Er der nogen der kender diverse problemer med skift fra en 1,6 TD til en 1,9 TDI?
Jeg regner med at omregistrere bilen fra en 1,6 TD til en 2,1 benzin eller en 1,9.
Jeg vil gerne have en af 3 motor i, golf 3 1,9 tdi 90 heste, passat 1,9 tdi 110 hest eller en sharon 1,9 tdi 115 hest.
Er der nogen der har prøvet sådan noget?
Yderlig er der nogen der ligger inde med en komplet kabine i bluestar multivan?
Mangler også en himmel til tag og soltag. Har det store soltag.
Håber nogle kan hjælpe.
-
crapz har gang i et tdi projekt, læs mere der...
der er mange tyskere der har gjort det, det største problem er at få standard gearkassen til at holde til momentet fra tdi motoren, især fordi den trækker meget voldsomt ved ca. 2000 omdr når turbo slår til...
men hvis du søger i gamle tråde finder læsning til et par timer :)
-
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-11700.html
-
crapz har gang i et tdi projekt, læs mere der...
der er mange tyskere der har gjort det, det største problem er at få standard gearkassen til at holde til momentet fra tdi motoren, især fordi den trækker meget voldsomt ved ca. 2000 omdr når turbo slår til...
men hvis du søger i gamle tråde finder læsning til et par timer :)
...og at udvekslingen i T3 gearkassen passer dårligt til TDI motoren..
-
crapz har gang i et tdi projekt, læs mere der...
der er mange tyskere der har gjort det, det største problem er at få standard gearkassen til at holde til momentet fra tdi motoren, især fordi den trækker meget voldsomt ved ca. 2000 omdr når turbo slår til...
men hvis du søger i gamle tråde finder læsning til et par timer :)
...og at udvekslingen i T3 gearkassen passer dårligt til TDI motoren..
Åhh... man skal vel bare have lige så god tid som når man kører CS'er :D
Men ja, Alp har ret, Tdi-motorerne er ikke så omdrejningsvillige, eller økonomien og holdbarheden reduceres kraftig når den skal køre med mange omdrejninger
Min frue har fx. en 101 hestes Polo som, efter speedometret, løber 155 km/t ved 3000 omdr/min. Min Caret løber vel 90 ved 3000 omdr.
-
Med 115 hk fra Sharan tænker du vist på motorkode AUY - altså en PD-motor. Det er en helt anden motor end de andre, og den er ikke lavet på en EA827'er blok, som de andre er, så den passer ikke på gearkassen.
Hvad blokken angår, så passer de tidligere TDI'er lige på gearkassen (men ikke nødvendigvis i motorophængene), men ombygningen er ganske omfattende. Jeg tror, at den simpleste vej til TDI er at lave en mTDI - altså at bevare en mekanisk pumpe. Mdonau her på dette forum er mester i dette emne. Hvis du vil hyggekigge lidt på prisniveauet for ombygningsdele, så kan du kigge lidt her: http://www.vw-t3-bus-shop.de/tdi-umbauten/motorumbauten/19-tdi-umbauteile/index.html
Og så lige et reklameindslag: Hvis du eftersøger power og driftsikkerhed, så kunne du jo overveje en rækkebenziner - både 1,8 og 2,0 kører numsen ud af bukserne på de fleste dieseler, ombygningen koster et hundrededel, og samtidig undgår du en vægtafgift på en fantasillion.
-
Holger har lavet en komplet tdi ombygningen. Du kan evt pm´e ham og høre om udfordringen....
-
Grunden til at jeg gerne vil have en anden motor i er, jeg godt kunne tænke mig at køre lidt længere på literen. Yderlig have lidt mere kræfter, men det er ikke vigtigt. Det er derfor den der 115 hestes motor lyder lækker. Vil gerne have 6 gear, så man skal ligge med lave omdrejninger ved 120 km/t. Men jeg skal jo omregistrere bilen, for at kunne få den i. Og har ingen ide om, hvad det koster.
Jeg har nogle venner i Østrig, som også har T3, de vil se hvad delene koster dernede.
Og om der er nogle der har en bluestar kabine liggende.
Det er forresten Clair jeg har købt. Skal have lavet den helt om. Lakering og alt andet.
-
Hvordan vil du få 6 gear i den..?
-
Hvordan vil du få 6 gear i den..?
Det har jeg da :roll:
-
5 + bak..? :-D
-
5 + bak..? :-D
4+bak+G 8)
-
5 + bak..? :-D
4+bak+G 8)
Modtaget...
-
Motoren fra en sharan 1,9 115 hestes har 6 gear + bak. Kunne godt tænke mig at få sådan i. Men hvis den ikke skal falde for 20% ekstra heste reglen, skal jeg have bilen omregistreret til en 2,1 benzin.
-
Sharan har motoren foran så med mindre du kan trylle med en gearkasse får du 1 fremadgående gear og 6 bakgear ;)
-
Ja et er selvfølgelig sandt. Det havde jeg ikke lige tænkt. Så kan man vel kun bruge langs gående motor fra passat og audi. Der er jo også Passat motor med 6 gear.
-
Ved overhovedet ikke om det er muligt. Kunne bare godt tænke mig at det var en TDI der kom i bilen
-
Det har ikke noget med motoren at gøre...Det er gearkassen der er problemet...
Du skal finde ud af om du kan vende differentialet, og så skal du som du selv er inde på bruge en gearkasse fra en bil med langsgående...
-
TDi er ikke umuligt, men det er heller ikke let ;)
-
Nej det tror jeg heller ikke det bliver. Men der er en bil jeg kommer til at køre meget i, og kommer nok aldrig til at gå af med dig, så jeg vil gerne have den er 100 % Er selv udlært mekaniker, men har ikke arbejdet med biler i 7 år. Vil gerne have min bil 100 % i orden. Har et budget på omkring 35000-45000 kr. og har givet 8500 for bilen. Så jeg har da lidt at lege med.
Jeg har en kammerat i tyskland, som har en passat 1,9 TD motor i sin T3 med ca. 80-85 heste, det er også en mulighed.
-
Bestemt en mulighed...
Det er motorkode AAZ han har monteret, den findes også i Golf og vi er flere der kører med den motormodel...
Det er en ganske overkommelig ombygning når du alligevel har 1.6TD'eren i forvejen...
-
Er det alt man skal bruge, eller er det bare motoren man skal bruge?
-
Er det alt man skal bruge, eller er det bare motoren man skal bruge?
I grove træk:
TD skal du bare bruge motoren
TDI skal du bruge en hel bil
-
mojn,
opskrift til TDI-konvertering:
-en golf3 eller passat 35i (gerne med skade i numsen) med den ønskede motor (findes til ca 7-800€ i Tyskland)
-en renoveret gearkasse (mindst AAP, helst med længre gearing i 5. gear) omkring 1500€ hos forskellige specialister
-speciallavet motorophæng på førersiden (kan let bygges selv)
-motor og dens ledingsnet tilpasses
-intercooler
-sliddele (tandrem, plejlleje, mellemakselleje osv.)
budgettet kan være nok, med kun hvis man laver det hele selv (2-3 ugers arbejde med det hele)
1,8 og 2,0 benzin er meget billigere og lettere at montere og i afgift og man kan køre med standard gearkasse (over 10.000 kr sparet, det får man meget benzin for)