T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: thomasfyn efter 09. August 2011 kl: 22:56:31
-
Hej
Man kan her på forum læse mege godt om intercooler og turbo, men nogengange bliver det lidt langhåret for læfolk - som mig.
Jeg har lige en række opklarende spg.:
Min motor er en 1,9 TD fra golf 3
1. kan min motor drage nytte af intercooler?
2. hvor meget ekstra kraft kan jeg forvente at opnå?
3. Kan motoren/turbo holde til det?
4. Er det en stor operation?
5. Skal man have forstand på justeringer af dieselmotor efterfølgende?
6. Bliver brændstoføkonomien bedre med intercooler?
7. Hvad vil det omtrent koste at putte sådan en på motoren?
På forhånd tak for svarene
-
2. Hvor meget længere levetid kan jeg forvente at få
-
http://da.wikipedia.org/wiki/Intercooler
-
Ja tak, jeg har allerede forstået princippet ved en intercooler og dens virkemåde..
Men vil hellere have svar på mine konkrete spg..
-
1. kan min motor drage nytte af intercooler?
Ja - den får jo koldere og mere iltholdig luft.
2. hvor meget ekstra kraft kan jeg forvente at opnå?
Intet med mindre, du skruer op for dieselen. Det er op til dig, hvor meget, der skal skrues - jo større effekt - jo mindre levetid, men intercooleren hæver "loftet"
3. Kan motoren/turbo holde til det?
Ja, sagtens - det hele handler om, hvor meget, den skal skrues op.
4. Er det en stor operation?
Intercooleren skal indsættes på forbindelsen mellem turbo og indsugningsmanifold og så skal den placeres et sted med god køling. Er det en stor operation?
5. Skal man have forstand på justeringer af dieselmotor efterfølgende?
Ja, og det skal man i det hele taget, når man kører T3 med diesel, men især, når man vil pille.
6. Bliver brændstoføkonomien bedre med intercooler?
Nej.
7. Hvad vil det omtrent koste at putte sådan en på motoren?
Kører du til et tuningsfirma og beder dem om det, så sikkert 10K. F8inder du selv en brugt intercooler og flikker nogle rør sammen, så under en tudse.
På forhånd tak for svarene
Myterne om intercoolerer er mange og sejlivede. Nogle steder for man serveret rørende historier om "gratis kræfter" o. lign. Det er noget vrøvl. "Ingenting kommer af ingenting ud over lommeuld" sagde Storm P, og han havde ret. Alt i en motor hanlder om, hvor meget ilt, man kan få igennem, for det åbner mulighed for at brænde mere brændstof af. Det kan opnåes på mange måder - man kan have røvstore cylindre, man kan tvangsfodre cylindrene med overtryk og man kan give mere koncentreret luft vha. en intercooler. Men der er ikke noget ved at have en masse ilt, hvis man ikke har noget at brænde af, så derfor skal der tilføres ekstra brændstof, hvis man vil udnytte den større iltmængde. Det kan heldigvis også lidt bedre gå, når indsugningsluften bliver afkølet, så motorens termiske belastning ikke bliver for stor.
Det er sjovt at lege med intercooler, og der er da også lidt at hente, men forvent ikke mirakler. Hvis du søger med udtrykket "LLK", så finder du meget læsestof om emnet.
-
Teoretisk bør man opnå længere levetid pga. koldere indsugningsluft ud fra devisen at al køling på en T3 er godt... Det forudsætter at man holder sig fra effektforøgelse????
-
OK
Så slår jed det ud af hovedet..
Tak for svarene
-
LLK (og oliekøler) er gode ting at have som "livsforlængere" på en T3 diesel - så det er stadig meget fornuftigt at kigge på det.
-
OK så gir jeg det er chance ;-)
-
http://powerpage.dk/taxonomy/term/4
hvis jeg skulle lave det ville jeg lave det med en vandkølet intercoler
http://powerpage.dk/taxonomy/term/4
Den kan man få insugning temp langt ned..
optimale insugning temp er omkring de 30grader..
Den skal laves med pumpe med temp styring, 20mm pex rør frem til en extra køler foran...